Barncyklar samlingstråd

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Beställde två Propain Dreckspats, skal bli kul att se kidsen på lite större hojar.
Jag blandade ihop Propain Dreckspatz och Frechdachs. Visste inte att det fanns Dreckspatz. Liknar Canyon Offspring 20", både på geometri och komponenter, men är lättare, har mer elegant ram och bredare däck. En bra köp tror jag! Har du beställt med eller utan dämpad gaffel?

Barncyklar samlingstråd
Dom är riktigt fina både YT och Nukeproof, har inte helt koll på vikten på dom. Men har kollat lite på Commencal, vilket jag tycker är riktigt snygga. Men nästan 11kg för en 20" när barnet väger 18kg. Blir ju som en MX för en vuxen.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Dom är riktigt fina både YT och Nukeproof, har inte helt koll på vikten på dom. Men har kollat lite på Commencal, vilket jag tycker är riktigt snygga. Men nästan 11kg för en 20" när barnet väger 18kg. Blir ju som en MX för en vuxen.
Nukeproof är kring 11 kg för 20" och 24" HT. YT säger 12.6 kg för en 24" FS.
Tyvärr typiska vikterna för barn mtb. Därför köper jag Vpace och HT: min sons 24" HT är 8.5 kg med bra dämpad gaffel. Fortfarande tyngd för en 24 kg åkare, men mycket bättre en 11 eller 12 kg.

Fundadores

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nukeproof är kring 11 kg för 20" och 24" HT. YT säger 12.6 kg för en 24" FS.
Tyvärr typiska vikterna för barn mtb. Därför köper jag Vpace och HT: min sons 24" HT är 8.5 kg med bra dämpad gaffel. Fortfarande tyngd för en 24 kg åkare, men mycket bättre en 11 eller 12 kg.
Tror dessa passar bättre gör bikeparks när man åker nedför.

glitch

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nån som hittat en lätt barnsadel för rimliga pengar? Sonens beinn sadel börjar bli rätt risig och jag är sugen på lätta åket lite :)

kogoyo

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Nån som hittat en lätt barnsadel för rimliga pengar? Sonens beinn sadel börjar bli rätt risig och jag är sugen på lätta åket lite :)
Jag testade med att riva av allt skum som satt på en vanlig barnsadel, sen limmade jag på closed cell foam (liggunderlag från rusta för 69 kr) o nån ultralätt sadelöverdrag i nylon: resultatet blev en barnsadel på ca 150 g.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Barncyklar samlingstråd
Det känns ju som en riktigt bra deal prismässigt och vår sexåring har typ 61.5 cm i grenmått så den lär ju funka toppen inom kort. Det enda abret är att den väger 11 kg, känns tungt för en grabb som väger 25 kg..

Annars hade jag nog siktat in mig på helstela Vitus 24 med V-broms, kostar en tusenlapp mindre (fast där tillkommer frakt från UK) och den är gissningsvis ett gäng kilon lättare.. Edit: Den väger exakt ett kilo mindre..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Barncyklar samlingstråd
Nu finns Nucleus 24 i lager hos Wiggle. 6000 kr inkl frakt till Sverige.

Jag slog dock till på en Frog 62 enl ovan. Lite brantare HA men i övrigt minst lika bra tror jag.

tramparne

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Dottern vill inte ärva stora grabbens Scott Voltage som är GRÖN! Kan man tänka sig. Söker därför en vettig hoj på 24", bonus om någon har bra tips på rosa eller andra tjej färger, alternativt bra "pimp my ride" grejor/stickers m.m.

Innan har hon kört Scott Roxter 20" som fungerat bra!

Tips på nytt/begangant någon?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Någon som klickat hem en Vitus 16” och kan bekräfta att vikten verkligen ligger på 6,9kg, som nämndes i kommentar på wiggle. Lite trist om den vikten stämmer, 1,6 kg tyngre än Woom 3 (eller 30% tyngre om man vill se det så).

Om någon har en Woom 3 att sälja så får ni gärna säga till!

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Någon som klickat hem en Vitus 16” och kan bekräfta att vikten verkligen ligger på 6,9kg, som nämndes i kommentar på wiggle. Lite trist om den vikten stämmer, 1,6 kg tyngre än Woom 3 (eller 30% tyngre om man vill se det så).

Står 7.2 på crc. Det stämmer nog på ett ungefär. Minns inte exakt men 7+ är det i alla fall.

Barncyklar samlingstråd

Jag kan kolla om dottern vill sälja sin woom 3. Skriv pm så kan vi snacka där

Hammerhampe

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej är på jakt efter första cykeln med trampor till dottern. Hon är ca 105 cm lång. Någon som han nån åsikt om Scott Roxter 16? Är den prisvärd? Eller bör jag spana efter något annat?
Dottern önskar sig en färgglad cykel (typ gul, orange, limegrön)

Boromir

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej är på jakt efter första cykeln med trampor till dottern. Hon är ca 105 cm lång. Någon som han nån åsikt om Scott Roxter 16? Är den prisvärd? Eller bör jag spana efter något annat?
Dottern önskar sig en färgglad cykel (typ gul, orange, limegrön)
Kolla upp ^
Woom gör riktigt bra cyklar för barn, deras färger matchar även din dotters smak.

Hammerhampe

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Kolla upp ^
Woom gör riktigt bra cyklar för barn, deras färger matchar även din dotters smak.

Har spanat på dom men dåligt med begagnade tyvärr. Nu ligger den lite över budget. Det blev en Scott Roxter årsmodell 2019 för 2000 kr

exydo

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Köpt cykelskor till grabben och nu är frågan spd-pedaler med SH56 eller Candy 1 pedaler.
Vad har ni till era barn?
Han är 8 år

Jay Jay

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Äntligen släppte Vitus årets 26”are.
beställde ganska omgående. Nu är den här.
F441B429-5AEB-412F-9CC0-4741BB40D237.jpeg

095E7325-3F3B-4AA8-8F3D-60E8E4964E8F.jpeg

fattar inte varför bilderna vrider sig?
Hur som helst nedre bilden bredvid brorsans 24”

Uakeem

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Någon här som kan hjälpa mig med BMX till sonen? Han älskar att cykla i skogen och överallt annars också och har fått för sig att han ska cykla BMX i parken. Kan ju inte annat än att älska detta initiativ men kan absolut inget om BMX. Han har själv snöat in på Sunday och vill ha en Primer 16 och vad jag kan läsa mig till verkar det var bra cyklar och ganska rätt storlek. Det jag finner lite märkligt är att de flesta rekommendationer så ska top-tube var något kortare än storlek på hjul i tum, medans de flesta 16tummare ligger på 16-16,5" top tube??
Mest är jag på jakt efter bekräftelse men tar gärna tips på andra cyklar och åsikter om storlek. Sonen är strax över 120, ganska lätt men väldigt fysisk och ganska orädd. BMX sak vara komplement till hans ombyggad Orbea MX24 team.

velman

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Någon här som sitter på en Islabikes Cnoc 16 och bor i göteborgstrakten? Jag hjälper en bekant att leta cykel till sin son.

PM:a i så fall

Åke

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Förstår att min dotter börjar närma sig gränsen för att passa i barncykel tråden, men har någon tips på en bra hardtail till 150-16 cm lång ungdom. Tycker det är svårt med storlekarna med och välja mellan 27.5 och 29" cyklar. Man vill inte köpa för stor cykel men samtidigt tycker jag alla ser stora ut när de gäller cyklar med större hjul.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer