Barncyklar samlingstråd

glitch

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Han har nu 6 år och är 123 cm. Men antar att du vill veta när han började cykla på den, det var 2 månader innan han fyllde 6 år och han var 117 cm. Till seriöst stigcykling finns ingenting bättre en Vpace till småbarn. Jag har aldrig sett andra barn yngre än 12 år cykla på blå, grön, Corona i Hellas, vet inte om det berör på cykeln eller om barnen är inte intresserade.
Edit: glömde mest troliga förklaring: föräldrar som vill cykla utan barn.
Berk, i all välmening, du måste nog inse att din son både verkar visa väldigt mycket motivation och talang. Jag hade mer än gärna cyklat i Hellas med min son som snart fyller sex år men han har absolut inte motoriken och koordinationen för det. För många saker att hålla reda på, som att växla, stå över hinder, rötter och stenar osv.
Han älskar att cykla och bland sina kompisar är han absolut bland de duktigaste men Hellas bröt är det långt kvar till.
Men kul att din son är så motiverad och gör så bra framsteg! Han kommer säkert bli en grym cyklist om han fortsätter så.🤟
Vi andra får nöja oss med flowtrail på fiskartorpet😄

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Berk, i all välmening, du måste nog inse att din son både verkar visa väldigt mycket motivation och talang. Jag hade mer än gärna cyklat i Hellas med min son som snart fyller sex år men han har absolut inte motoriken och koordinationen för det. För många saker att hålla reda på, som att växla, stå över hinder, rötter och stenar osv.
Han älskar att cykla och bland sina kompisar är han absolut bland de duktigaste men Hellas bröt är det långt kvar till.
Men kul att din son är så motiverad och gör så bra framsteg! Han kommer säkert bli en grym cyklist om han fortsätter så.🤟
Vi andra får nöja oss med flowtrail på fiskartorpet😄
Kanske har du rätt ... Men jag försöker fortfarande att få mer föräldrar att cykla stig med barn, för föräldrars och barns skull. Men också för att min son tycker mycket om att cykla stig med andra barn. När det blir torrare ska vi också till Fiskartorpet igen. Mycket fler barn sista året, och min son tycker också om att hoppa och Candyland (som jag tycker inte så mycket om).

glitch

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Väldigt viktigt att låta det mogna fram. Även min yngsta som inte är rädd att slå sig är försiktig med cyklingen.
Min son är allt annat än försiktig, men han kämpar med alla saker som händer samtidigt. T.ex. att man ska stå över rötter och stenar osv. och sen blir han fruktansvärt irriterad och sur när det inte går som han tänkt sig när han plöjer över rötterna sittandes =P

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Min son är allt annat än försiktig, men han kämpar med alla saker som händer samtidigt. T.ex. att man ska stå över rötter och stenar osv. och sen blir han fruktansvärt irriterad och sur när det inte går som han tänkt sig när han plöjer över rötterna sittandes =P
Bättre att undvika rötmattor, om man kan, till barnen behärskar andra saker, som ståcykling.

Min son kan bli jättearg när han tror att han kan cykla över ett tufft hinder, men det funkar inte första gången, andra gången ...

Barncyklar samlingstråd
Det börjar bli dags för grabbens första cykel med trampor. Han har idag en Frog Tadpole som har fungerat väldigt bra. Vi håller mest till i skogen aller på den lokala pumptracken. Jag har tittat lite på nästa steg Frog 40 men även Commencal Ramones 14 som ser väldigt trevlig ut. Dock är jag lite orolig att den är för stor. Grabben är 95cm och har innerbensmått på knappt 40cm. Är det någon som har en som kan säga hur den upplevs storleksmässigt?

Har ni tips på andra barncyklar som lämpar sig bra i skogen?

Atlas

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det plingade till i PostNord appen... Istället för att vänta på en varubil som förmodligen hade betraktat leverans till dörr på samma sätt som tycker att man skall blanda Vermouth I Dryan (det räcker om man befinner sig i kvarteret) åkte jag och hämtade paketet på PostNords terminal.

Cykeln var föredömligt paketerad i bra kartong. Den var fint monterad från fabrik men krävde så klart sedvanliga justeringar och montage. Styrlagret var jag lite rädd för, det hade dragits åt med på tok för mycket moment... hack hack hack... men det hade klarat sig. Resten får bilderna nedan förklara.

(Ryttarna är 6,5 och 8 år gamla. 121 och 132cm. Lillasyster tar över storasysters Beinn 20 Large)

01 Cyklisten.JPEG

02 Hjalpredan.JPEG

03 Check box.JPEG

04 Bygga.JPEG

05 Tillbehör.JPEG

06 Hjalpredan på sin nya.JPEG

07 Den passar.JPEG

08 tva glada barn med ratt storlek på cyklarna.JPEG

09 vardagscyklarna pa rad.JPEG

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hjälmfråga: Vill ha bra hjälm med MIPS och GRÖNT SPÄNNE. Eftersom de ska kunna cykla iväg själva och leka så småningom vill jag inte att de ska bli hängda om de glömmer ta av hjälmen och klättrar upp i ett träd. Har haft Lazer Nut'z minsta hittills och den har varit bra. Men behöver 55-60 och de verkar inte ha grönt spänne. Vad har ni för tips?

SIE

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det plingade till i PostNord appen... Istället för att vänta på en varubil som förmodligen hade betraktat leverans till dörr på samma sätt som tycker att man skall blanda Vermouth I Dryan (det räcker om man befinner sig i kvarteret) åkte jag och hämtade paketet på PostNords terminal.

Cykeln var föredömligt paketerad i bra kartong. Den var fint monterad från fabrik men krävde så klart sedvanliga justeringar och montage. Styrlagret var jag lite rädd för, det hade dragits åt med på tok för mycket moment... hack hack hack... men det hade klarat sig. Resten får bilderna nedan förklara.

(Ryttarna är 6,5 och 8 år gamla. 121 och 132cm. Lillasyster tar över storasysters Beinn 20 Large)

Visa bilaga 406685

Visa bilaga 406686

Visa bilaga 406687

Visa bilaga 406689

Visa bilaga 406690

Visa bilaga 406691

Visa bilaga 406692

Visa bilaga 406693

Visa bilaga 406694
Min dotter har en likadan Superlite. Vi är väldigt nöjda. Kul!

Atlas

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Finns i flera färger. Vet inte om den är bättre eller sämre än andra. Men grönt spänne och MIPS.

Barncyklar samlingstråd
Hur mycket nytta har en lätt cyklist på 8 år / 25 kilo av framdämpare? Jag är inne på att köpa en 24" mtb till dottern, vi har inte cyklat jättemycket i skogen men jag har försökt hitta några enklare stigsnuttar i Sicklaskiftet och hon tyckte att det var kul några gånger förra året. Jag tänkte jag skulle se om det kan bli ett intresse av det, även om jag är medveten att det kanske inte blir så... Nu cyklar hon på en odämpad 20" med 1.75" breda däck och tycker att rötter och stenar är jobbiga.

Jag har tänkt litet på Wooms modeller, WOOM5 OFF (https://woombikes.com/en_US/shop/product/501000160605-woom-off-5-746) eller OFF Air (https://woombikes.com/en_US/shop/product/501000170605-woom-off-air-5-831) som är lätta och fortfarande relativt prisvärda. Båda modellerna har 2,35"-däck så kommer att vara bättre än dagens cykel i stöket, men skulle dämpgaffeln ta bort mycket av stötarna? Eller är det bättre att gå på den 1,5 kilo lättare modellen med stel gaffel?

Finns det några andra modeller som är bättre, eller lika bra för mindre pengar? Har tittat litet på Canyon 24", Islabikes Creig, Vitus 24+ och Nucleus m fl, men har svårt att se om de är bättre. De flesta väger mer än Wooms modeller. Vpace båda modeller är naturligtvis ännu vassare, men att lägga uppemot 15000:- på något som jag inte vet hur mycket det kommer att användas känns också lite överdrivet. Tips? Åsikter?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hur mycket nytta har en lätt cyklist på 8 år / 25 kilo av framdämpare? Jag är inne på att köpa en 24" mtb till dottern, vi har inte cyklat jättemycket i skogen men jag har försökt hitta några enklare stigsnuttar i Sicklaskiftet och hon tyckte att det var kul några gånger förra året. Jag tänkte jag skulle se om det kan bli ett intresse av det, även om jag är medveten att det kanske inte blir så... Nu cyklar hon på en odämpad 20" med 1.75" breda däck och tycker att rötter och stenar är jobbiga.

Jag har tänkt litet på Wooms modeller, WOOM5 OFF (https://woombikes.com/en_US/shop/product/501000160605-woom-off-5-746) eller OFF Air (https://woombikes.com/en_US/shop/product/501000170605-woom-off-air-5-831) som är lätta och fortfarande relativt prisvärda. Båda modellerna har 2,35"-däck så kommer att vara bättre än dagens cykel i stöket, men skulle dämpgaffeln ta bort mycket av stötarna? Eller är det bättre att gå på den 1,5 kilo lättare modellen med stel gaffel?

Finns det några andra modeller som är bättre, eller lika bra för mindre pengar? Har tittat litet på Canyon 24", Islabikes Creig, Vitus 24+ och Nucleus m fl, men har svårt att se om de är bättre. De flesta väger mer än Wooms modeller. Vpace båda modeller är naturligtvis ännu vassare, men att lägga uppemot 15000:- på något som jag inte vet hur mycket det kommer att användas känns också lite överdrivet. Tips? Åsikter?
Det är svårt. Jag har ingen bra tips. Jag hade det enkelt. Köpte en stel Canyon 20" mtb till min 4-åriga utan att stora förväntningar och utan att veta hur stor och bra pardiset Hellas var. Efter ett halv år köpte jag en bra dämpad gaffel till för att han alltid hade ont i handnerver, som också ökade kontroll mycket. När vi cyklade tuffa stig flera gånger i veckan var det klart att en Vpace Max24 skulle vara en jättebra investering som nästa cyklar, och det var rätt.
Men min son verkar vara atypiskt. Svårt att säga om en stor investering löner sig. Men utan bra luftdämpad gaffel är stigarna i Sicklaskiftet inte roligt för barn.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
En tips till Hellas är att man behöver lätt utväxling till barn om man inte bara cyklar lättaste stigarna. Min son är stark och Vpacen lätt, men han använder ofta 28/42 med oval drev för att minska döda punkten. Flesta barncyklar har 32/36 som lättaste utväxling.

Barncyklar samlingstråd
Tack Berk! Bra info där, men det du säger egentligen är att den dämpade gaffeln hjälpte till med kontroll och att minska ont i händerna? Fick han ont i händerna även på de litet lättare stigarna, eller bara på de tuffare? Jag ser inte oss ta de svårare stigarna inom kort, jag tror också att din son är litet unik där :-)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Barncyklar samlingstråd
Dämpad framgaffel är antagligen mera bra som motivation än i faktisk nytta men det är inte att förakta.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tack Berk! Bra info där, men det du säger egentligen är att den dämpade gaffeln hjälpte till med kontroll och att minska ont i händerna? Fick han ont i händerna även på de litet lättare stigarna, eller bara på de tuffare? Jag ser inte oss ta de svårare stigarna inom kort, jag tror också att din son är litet unik där :-)
Ja. Min son hade ont också i handnerverna på lätta stigen som t.ex. Hagaparken, även med bra gelhandskar som jag köpte snabbt. Också det är mögelikstvis atypiskt. Min son kör med Friluftsframjändet i Hellas och har aldrig hört att andra barn hade samma problem. Vet inte om min sons händerna är känsliga eller det är för att han kör snabbare i stök. Det brukar vara många rötter och sten på stigarna kring Stockholm, framhjulet i en stel gaffel studsar runt på det. På släta stig är det ingen problem och kanske också mindre när man kör långsamt. Men alla barn i friluftframjändet 7-11 åldersgruppen kör med dämpad gaffel.

Jay Jay

Medlem
Barncyklar samlingstråd

För den cykling du beskriver gör dämpare begränsad nytta. Snarare tvärtom då den tillför extra vikt. Med det sagt så har mina barn dämpare eftersom de absolut vill ha det. Vad avser vikt så är lättare naturligtvis bättre för barn. Dock tycker jag de klarar sig bättre på enklare komponentgrupper än vuxna (rasslar inte lika mkt eftersom krafterna de belastar med är mindre (subjektivt)). Jag köpte förra året till minds 7åriga son en Vitus 24” Nucleus. Den tycker jag är mycket för pengarna. Fungerar utmärkt för stigcykling och vi har också haft den i bike park och diverse pump tracks. Inget krångel. Detta barn tränar också i den lokala klubben och för det duger cykeln också till. Jag cyklar med som tränare och noterar att vilken cykel ett barn har gör skillnad men i den här åldern är det inte avgörande. Jag tycker Vitusen är tillräckligt prisvärd för att jag i år valt att köpa en lika dan 26” till storebror (han tränar inte med klubben). Tanken är att lillebror får ta över den sedan... kommer kunna ladda på ganska många uppgraderingar senare på den cykeln innan man är uppe i priset för nästa prissteg.

tycker många spänner bågen alldeles för mycket när de köper hoj till ungarna. Det absolut viktigaste är pålitlig funktion (annars blir det gnäll och tråkigt direkt). Sedan är det ju bra om man hyfsat ändamålsenlig cykel typ en Mtb med ok däck och singelklinga (underlättar enormt för barn att inte ha framväxel). Det viktiga är att ha kul, då växer intresset. Jag gör mig själv inga illusioner. Jag tycker cykling är helkul men av tre barn (har en dotter på 11 också) är det endast en jag förmått få cykelintresderad trots att alla haft/har ok cyklar. Jag hade nog varit betydligt mer frustrerad över detta om jag lagt ut pengarna för en vpace till varje barn.

en kul anekdot från verkligheten var förra året när ett nytt barn dök upp på en träning för att prova på. Han hade en helt ny fs Scott Spark för 20k som de köpt för att ”grabben ville testa det här med mountainbike”, tydligen hade säljaren sagt att detta var det bästa... blev ju bra cykeln fungerade utmärkt och grabben hängde med på resten av höstens träningar... dock blev han samtidigt avhängd av många jämnåriga på cyklar för en fjärdedel av priset.

köp det bästa du har råd med men som du också kan leva med att ditt barn kanske inte kommer använda om intresset inte tänds.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Kanske bra att lägga till att jag vanligtvis rekommenderar att köpa barncyklar med stel gaffel. Men i Hellas är det svårt att hitta stig utan rötter och sten, så tror att det blir mindre roligt med stel gaffel. Men som sagt körde min son även blå och grön på 20" med stel gaffel och hade det kul. Så kanske är bästa rekommendation att börja med en lätt mtb med stel gaffel och köpa en dämpad gaffel när man ser att det behövs.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, just nu handlar det inte så mycket om vad som _behövs_, utan om vad som gör att det blir roligt och inte svårt / jobbigt att ta sig ut. Om en dämpad gaffel, 3000:- extra på cykeln, eller rosa enhörningar målade på ramen gör att vi kommer ut oftare så är det i mina ögon värt det :-)
Då blir det svårt för mej att göra rekommendationer. Jag vet inget om enhörningar. Vet att min son nu frågar om en heldämpad som nästa cykel, men tror inte att det är en bra ide.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det är en jättebra idé! Och så kan du sälja din Vpace till mig :-) Jag får väl måla dit enhörningarna själv...
Har just förra veckan bytad styrlager till en angleset för att släcka gaffelvinkeln på Vpacen, som var enda minuspoäng på cykeln. Det var jättejobigt, ska inte säljer den nu. (Och Max26 är inte i lager just pga problem i världen).

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tänkte beställt en vpace Max26-ram idag, men dom är slut, kommer i JULI(!!!). Vad tror ni om denna? https://www.ebay.co.uk/itm/Full-Car...hash=item23c59a5228:m:m76mDtyHxBMhud4DMDuGH1g

Blir den för stor med 26"-hjul för en grabb på 135cm? Tänkte montera angleset jag med isf...
Jämför man med vpace heldämpade 26" skiljer det 20mm på sadelröret ungefär.
Tror att det är samma ram som någon byggde upp i den här tråden för lite mer en ett år sen. Verkar bra, men är som du skriver lite högre än en Max26. Det är oklart hur stor bb-drop är, dom skriver 92, men det verkar vara BB standard. Höjd berör också på gaffeln. Geo tabel är med 100 mm gaffel. Men 80 mm blir den lägre men ännu 1 grad brantare.
Vet inte om leverans mellan 30 april och 1 juni är mycket snabbare en Vpace Max26.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det kan vara (mycket) mer en 20mm beroende på bb-drop. Max26 är byygd för 135 mm vevarmar. Barn ram är ofta byggd för 155 mm vevarmer, som ger ännu 20 mm till i översteg.
Max26 ram är 349 euro, men den här är lättare.
Har nu mättit: Max26: 65 mm bb-drop, BXT: 30 mm bb-drop. Så det är 35 mm till i standover.

exydo

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Tänkte beställt en vpace Max26-ram idag, men dom är slut, kommer i JULI(!!!). Vad tror ni om denna? https://www.ebay.co.uk/itm/Full-Car...hash=item23c59a5228:m:m76mDtyHxBMhud4DMDuGH1g

Blir den för stor med 26"-hjul för en grabb på 135cm? Tänkte montera angleset jag med isf...
Jämför man med vpace heldämpade 26" skiljer det 20mm på sadelröret ungefär.
128cm var min grabb när han började cykla sin 26” Vpace så det kommer bli perfekt för din grabb. Lycka till med byggandet👍

kogoyo

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag byggde upp en geldämpad t en dotter, med tre lägen på bakdämpare. Hon var då ca 140cm o 33 kg. Hon älskar den o flyger fram över stökiga partier i motsats t sönerna som får svårt att hänga med på sina helstela 24" Hon e äldre o har en 26". Pojkarna startade på helstela 20" men nu ser jag att d kanske e dax för heldämpade t dom me. Helstel lr inte beror nog ner på cyklistens kapacitet än ålder o vikt, enl mig

lura

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Då det är dags för grabben att byta upp sig från sin 20" Specialized Riprock hade jag gärna fått lite input på vad som rekommenderas för en nioåring på strax över 130 cm.
Kravlista:
-Singelkliga
-Luftdämpare
-Skivbromsar
-Låg vikt

Har sneglat lite grann på Canyon AL 24
Någon med erfarenhet från denna?
Andra förslag emottages tacksamt!

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det är en ok cykel, men tyvärr med konstigt geometri. Reach är bara 6 mm längre en Canyon Offspring 20" som min son körde. Så den är redan kort till 130 cm och snart för små. Vitus Nucleus 24 är en förslag, lite tyngre, men mycket billigare, så man kan uppgradera till lättare och bättre delar. Early Rider med rabatt som jag länkade till ovan är bättre, men lite dyrare och har (för?) långa vevarmar.

tpn

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Då det är dags för grabben att byta upp sig från sin 20" Specialized Riprock hade jag gärna fått lite input på vad som rekommenderas för en nioåring på strax över 130 cm.
Kravlista:
-Singelkliga
-Luftdämpare
-Skivbromsar
-Låg vikt

Länkar till en gammal post jag gjorde i denna tråd rörande Vitus Nucleus 24". Inte superlätt men vettig geometri, och för inte så mycket pengar går det att skala av nåt kilo.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag är ute efter en 24'' just nu och hade tänkt vitus 24 men frågan är Nucleus 24 är en bättre idea om viktiskillnaden inte är större. Max pris är typ Nuclues med 17% rabatt.

Tvekar på om hon borde vänta med mtb till 26''. men en 14Kg tjejcykel för mer pengar känns så där

Naveus

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har en grabb på 100cm som är 3.5 år och som nu cyklar på en gammal biltemahoj som är alldeles för tung och tungdriven för att han ska tycka att det är kul så fort det lutar lite uppåt och har därför börjat titta på alternativ i 14" eller 16" som har lite bättre geometri och framförallt är lättare att trampa (och ren vikt också)

Vilka bra och prisvärda alternativ finns det att tillgå idag?
Jag är helt vilse!

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag köpte (med rabatt) en White XC 160 från XXL som första cykel. Funkade bra. Passar från 100 cm och finns med fotbroms eller handbroms bak.

Laan84

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har en grabb på 100cm som är 3.5 år och som nu cyklar på en gammal biltemahoj som är alldeles för tung och tungdriven för att han ska tycka att det är kul så fort det lutar lite uppåt och har därför börjat titta på alternativ i 14" eller 16" som har lite bättre geometri och framförallt är lättare att trampa (och ren vikt också)

Vilka bra och prisvärda alternativ finns det att tillgå idag?
Jag är helt vilse!
Woom alla gånger! Vår treåring är nu andra cyklisten som uppskattar vår fjortontums woom.

Joadoa

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har som många andra många frågor om barn cyklar.

Jag har en kille som fyller 6 (117cm)i sommar samt en tjej som fyller 9 (130cm) i sommar. Min ambition med att köpa cykel till dom är att dom ska ha möjlighet att 1.röra på sig 2. kunna cykla i skogen med mig 3. deras cyklar är för små.

Jag tror inte att jag vill ha vridreglage då jag tror att greppet kommer att försämras när man också ska växla i det man håller. Sedan är jag kluven på bromsskivor/v-bromsar.
Jag tror heller inte att dämpare är att föredra då det verkar bli tungt, man kan nog reglera mycket i större däck/lufttryck

Och till sist, priset väger in så klart. jag tänker att max är runt 5000kr och jag tror att 20 resp 24 tum skulle funka.

jag lägger in lite länkar på cyklar jag hittat:

20":

https://www.bikester.se/orbea-mx-team-disc-20-kids-redblack-1042928.html (finns billigare alt utan discbroms)

24":

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer