Barncyklar samlingstråd

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Barncyklar samlingstråd
Ska du köpa en Frog och ligger runt 60 cm så är det 24" som gäller. Köpte nyligen en sådan (se tidigare inlägg) till vår sexåring och han har någon cm kortare innerbensmått. Fungerar utmärkt, behöver inte ha sadeln i lägsta position.

Och grym skillnad i säkerhet på cykeln jämfört med 20" Isla Beinn av långa modellen som han hade innan. På gamla cykeln vågade han knappt stå upp och cykla, det gör han med lätthet nu.

Janus82

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Nya tankar! Är det någon som har något att säga om superior team 24?

hyfsat lätt, och verkar enligt deras hemsida passa för lite större barn (130-150 cm) än canyons al 24 (120-140).
Jag har ingen erfarenhet av superior men den verkar ju ganska fin. Rimlig vikt och dessutom med en luftgaffel och allt för ett helt ok pris.

Men....
Det viktigaste för att få rull och fart i skogen är stora hjul. Att man har sträckt ut ramen hjälper inte med det. Visst en 24" blir lite snabbare i accelerationen och något smidigare att styra men den kommer fastna på rötter och stenar som alla andra 24:or.

Om det finns småsyskon som kan ärva cykeln så är det ett bra köp men annars så är det mycket pengar för en cykel som används i bara ett år. För bästa år är det i princip ett måste att ni skaffar en 26" eller 27,5". Kolla tillväxtkurvorna som jag länkade till tidigare så syns det tydligt.

aka04djo

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har ingen erfarenhet av superior men den verkar ju ganska fin. Rimlig vikt och dessutom med en luftgaffel och allt för ett helt ok pris.

Men....
Det viktigaste för att få rull och fart i skogen är stora hjul. Att man har sträckt ut ramen hjälper inte med det. Visst en 24" blir lite snabbare i accelerationen och något smidigare att styra men den kommer fastna på rötter och stenar som alla andra 24:or.

Om det finns småsyskon som kan ärva cykeln så är det ett bra köp men annars så är det mycket pengar för en cykel som används i bara ett år. För bästa år är det i princip ett måste att ni skaffar en 26" eller 27,5". Kolla tillväxtkurvorna som jag länkade till tidigare så syns det tydligt.
Tack för klok input!

Det finns en lillebror som är 20 månader yngre, inte riktigt lika lång för sin ålder men mycket god fysik/motorik kopplat till mer orädsla vilket gör att han hänger med bra på sin cykel. Tanken är att lillebror kanske kan ärva denna nästa vår/höst och storkillen då få en 26". problemet just nu är att jag inte ser att den stora killen är stor nog för 26" förutom då kanske vpace, men den budgeten tillåter inte frun...

Frun är kanske inte helt med på att storebror behöver en ny cykel redan nästa år, men det är dumt att ta den diskussionen nu...

Barncyklar samlingstråd
Nya tankar! Är det någon som har något att säga om superior team 24?

hyfsat lätt, och verkar enligt deras hemsida passa för lite större barn (130-150 cm) än canyons al 24 (120-140).
Min son 128cm kör en Superior Team 24, grym cykel och extremt prisvärd med hyfsade komponenter, Jag har satt på lite bredare styre för det var väldigt smalt. Hade jag behövt en till 24" så hade jag köpt den där direkt. Jag gav 5.500 kr begagnad för vår.

aka04djo

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag fattar om ni slänger ut mig nu, med alla mina frågor... Tack för svaret kring superiorn, verkar ju vara ett väldigt bra alternativ.

Jag hittade nu en 26" med vad jag förstår liten ram? där man sen kan kränga på 27"-hjul. hur listar jag ut om den är liten nog för min pojk? Hade ju varit lysande om han kunde ha den lite längre än en säsong...
Cykeln är en Merida Matts J, någon som har erfarenhet?

försöker hitta mer data på meridan hemsida, men verkar inte vara samma modell?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag fattar om ni slänger ut mig nu, med alla mina frågor... Tack för svaret kring superiorn, verkar ju vara ett väldigt bra alternativ.

Jag hittade nu en 26" med vad jag förstår liten ram? där man sen kan kränga på 27"-hjul. hur listar jag ut om den är liten nog för min pojk? Hade ju varit lysande om han kunde ha den lite längre än en säsong...

Det är i alla fall inte samma storlek eller vikt...Det är 135mm qr? Jag vet inte om det är lönt att skaffa 27.5 qr hjul för att växa med ram och vev i fel storlek.
Veven verkar vara standard och i så fall i bästa fall 155mm

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Det ser ut som samma cykel men med lite annorlunda komponenter. Konstigt att storleksbetäkning är inte samma, ramarna verkar identisk. 383 mm reach är perfekt, det är, med kort stam, max till 135 cm och funkar också till mycket större barn. Stack är lite högt, men det funkar. Men som skrevs ovan, vev är vuxenmodel. Nya NX finns inte kortare än 170 mm tror jag, så för långt. Om det är Sram GXP lager, kan man köpa gamla NX vevparti i 155 mm som är lite lång, men kanske ok.
Jag skulle sätta på en angleset, för att 71.5 grad HTA (med sag) är brant.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det ser ut som samma cykel men med lite annorlunda komponenter. Konstigt att storleksbetäkning är inte samma, ramarna verkar identisk. 383 mm reach är perfekt, det är, med kort stam, max till 135 cm och funkar också till mycket större barn. Stack är lite högt, men det funkar. Men som skrevs ovan, vev är vuxenmodel. Nya NX finns inte kortare än 170 mm tror jag, så för långt. Om det är Sram GXP lager, kan man köpa gamla NX vevparti i 155 mm som är lite lång, men kanske ok.
Jag skulle sätta på en angleset, för att 71.5 grad HTA (med sag) är brant.
Det är power spline och 11s så det är väl gamla?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vevarmar bruka vara 9-10% av kroppslängden, men man kan köra lite kortare eller längre vevar utan problem. 155 mm är långt till 135 cm, men kan inte säga om det är för långt. När din barn växer blir det såklart bättre.

Edit: Kan tillägga att min fru som är 156 cm kör/har kört flera mtb och racet med 170 mm vev utan problem.

Senast ändrad:

Janus82

Medlem
Barncyklar samlingstråd
155mm vevar funkar utmärkt till barn i den längden. Mina barn körde med 152mm vevar från att de var ca 123cm långa och vid 135cm längd så gick den äldsta upp på 155mm vevar. Det ska inte heller vara något priblem att få tag på NX i 155mm, R2-bike har dem i lager, så jag tror att vi kan utgå från att det är 155mm varianten som sitter på cykeln.
Edit: Det står ju 155mm i specen på cykeln. Då är det ju det som gäller.

Jag tror att den cykeln blir utmärkt för ditt barn. Jag övervägde den själv till min äldsta innan vi bestämde oss för att bygga en cykel istället. Det enda problemet som jag ser det är att det mentalt kan bli ett väldigt stort steg mellan 20" och 26". För att behålla glädjen kan det kanske behövas en 24" under några månader. Men du känner ju ditt eget barn bäst och vet hur det kan tänkas reagera.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd

Ramen är 13.5 = XS

Gilljam

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej! Letar cykel åt sonen 8 år och White XC 240 Lite 20 (länkad tidigare i tråden, tack för tips!) verkar prisvärd, men är det någon som har hittat en geometritabell för ramen? Svårt att avgöra från bilder, men visst ser den väldigt lång ut? Jämför kedjestag och reach med tex Orbeas MX Team 24.

Själv föredrar jag långa cyklar, men är osäker på vad som är lämpligt för en knatte på ~130 cm som kör mest plattcykling både i skogen och på grus och asfalt.

Johan T

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Även Orbea MX24 är lång med original styrstam imho. Båda min barn körde med en kortare stam tills det var dags för 26". Jag har en MX24 att prova och/eller köpa en begagnad hos mig. PM:a vid intresse.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej! Letar cykel åt sonen 8 år och White XC 240 Lite 20 (länkad tidigare i tråden, tack för tips!) verkar prisvärd, men är det någon som har hittat en geometritabell för ramen? Svårt att avgöra från bilder, men visst ser den väldigt lång ut? Jämför kedjestag och reach med tex Orbeas MX Team 24.

Själv föredrar jag långa cyklar, men är osäker på vad som är lämpligt för en knatte på ~130 cm som kör mest plattcykling både i skogen och på grus och asfalt.
Jag vet inte men den ser liksom vitus mer ut som en vuxencykel än de flesta barncyklar där styret är högt som fan. Jag har bytt till 35mm stam på grabbens vitus 16 och det verkar funka. Men jag är lite orolig, den känns inte styrstabil.

Gilljam

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Tack för info om längd på Orbea. Kortare styrstam är ett alternativ förståss. Orbeas MX24 Dirt kommer med en skapligt kort ser jag nu.

Jag har mailat XXL om geometri-info. Vi får väl se om det ger något...

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vevarmar bruka vara 9-10% av kroppslängden, men man kan köra lite kortare eller längre vevar utan problem. 155 mm är långt till 135 cm, men kan inte säga om det är för långt. När din barn växer blir det såklart bättre.

Edit: Kan tillägga att min fru som är 156 cm kör/har kört flera mtb och racet med 170 mm vev utan problem.
Min son, som är 125 cm, har just cyklat på en cykel med 165 mm vevar. Den är klart för långa. Ska leta efter 145 mm vevar.

soddamarre

Medlem
Barncyklar samlingstråd

Den är inte mycket längre egentligen, men den är lägre. Jag har inga siffror på det men stack skiljde en hel del mellan 24:or, reach och ETT var ganska lika.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
25% rea på Jarla Cykel på en Frog racer i Sky dekor kanske kan glädja nån:)
Hittade och köpte en Trek Emonda 650 på samma rea. Trodde för i ett eller två år, för att min son nu är 125 cm, men han cyklade hem på den. Ska byta stam och leta efter 145 mm vevar.

Tack igen för tipset!

Johan1

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Tack för info om längd på Orbea. Kortare styrstam är ett alternativ förståss. Orbeas MX24 Dirt kommer med en skapligt kort ser jag nu.

Jag har mailat XXL om geometri-info. Vi får väl se om det ger något...
Då även jag tycker att denna cykel känns prisvärd så gjorde jag en snabb jämförelse av geometrin mot andra likvärdiga cyklar jag funderat kring:
Trek Wahoo 24
7F0C8716-CAC5-4C31-BF6D-E671B9ABFE79.jpeg
Orbea MX 24 team
D83AA1D9-BAC1-482D-82B2-FFE89095A24E.jpeg
Islabikes Beinn
82802AE4-B7F7-43DB-BE15-7B183E705D25.jpeg
Vitus 24
4C3DBAB0-B2D8-489F-AD2B-2E9CE4104C2F.jpeg
Frog 62
B26B4B48-E41C-4DC7-949E-48F6B0EB7114.jpeg

Gilljam

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Då även jag tycker att denna cykel känns prisvärd så gjorde jag en snabb jämförelse av geometrin mot andra likvärdiga cyklar jag funderat kring:
Trek Wahoo 24
Visa bilaga 410091
Orbea MX 24 team
Visa bilaga 410092
Islabikes Beinn
Visa bilaga 410093
Vitus 24
Visa bilaga 410094
Frog 62
Visa bilaga 410095
Snyggt! Whiten ser ut att vara längre än genomsnittet men inte längst. Det bästa vore förstås att åka till XXL och testa, men det är ju så enkelt att bara klicka hem en... Socialt distansierat dessutom.

glitch

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Svårt med storlekar på barncyklar, 24" Whiten, blir en åt skogen för stor för en kille på dryga 1.20 som fyller 6 om ett par veckor?
Han kör en 20" Beinn idag men tror att större hjul skulle verkligen hjälpa honom på rötter och stenar som han kämpar med idag.

soddamarre

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Svårt med storlekar på barncyklar, 24" Whiten, blir en åt skogen för stor för en kille på dryga 1.20 som fyller 6 om ett par veckor?
Han kör en 20" Beinn idag men tror att större hjul skulle verkligen hjälpa honom på rötter och stenar som han kämpar med idag.
Det blir nog inte åt skogen. Dottern är 125cm och hon har god marginal på den tycker jag.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Svårt utan geo tabell. Standover verkar hög, det måste man prova. Den är också lång, som är bra, så stammen behöver bytas till 30 mm.

Barncyklar samlingstråd
Dotterns Canyon Grand Canyon AL 24" har blivit urväxt och passerar nu vidare till lillebror, därmed behövs en ersättare.

Dottern är 141cm och jag var först inne på att ta steget till 27,5" men har nog landat i att det blir en 26" trots allt. Jag har trimmat ner urvalet till Woom OFF 6 och Nukeproof 26 Sport, men lutar åt Woom p.g.a den låga vikten och att jag tror att det funkar utmärkt med stel framgaffel för hennes del. Ska funka både för enklare stigar och att parkera på skolan.

Någon som vet några bättre alternativ i samma prisklass innan jag trycker på köpknappen?

Senast ändrad:

soddamarre

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Allt! =P
Vikt? Funkar allt bra? Hur är bromsarna? Hur stor är piloten, hur funkar den i relation till hens storlek (det snackades en del om att den var lång).
Kvalitetsintryck?
Oj, lång fråga, jag punktar... 🙂
  • Vägde 10,4 när jag byggt ihop den och 11,0 när jag monterat stöd och skärmar. Hon är 125 cm lång och sitter något utsträckt, inte för stor utan mer att hon är i nedre delen av spannet. Ståendes är den perfekt.
  • Bromsarna är ju budget men de funkar ruskigt mycket bättre än fälgbromarna på hennes förra, och bättre än de mekaniska skivbromsarna som brorsan hade.
  • Lock-on-grips såg fint ut, men lockringen är i plast och i ytterkant av handtaget så jag tror inte de kommer hålla många marksyningar.
  • Den har kassett och inte frihjul så drivlinan kanske får se en uppgradering så småningom, det är för övrigt ganska stort hopp från 1:an till 2:an på originalkassetten.
  • Kvalitetsmässigt ger den ett bra intryck, över förväntan för en white och långt över förväntan för prislappen.

PeeGee

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Vad finns det för andra lämpliga 20” heldämp hojar? Grabben fyller snart 6 och är ~120cm. Propain Frechdax ligger högst på listan men har 35 dagars leverans. Commencal & Norco för tunga. Såg även att Vpace har en 24” fullgung som passar de små, men är slutsåld och för dyr.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Barncyklar samlingstråd
Hur har ni upplevt att dämpning fungerar på barncyklar? Min grabb väger 25 kg och på hans Frog 62 MTB kan jag inte säga att dämpningen är direkt aktiv trots att den enligt Frog ska vara anpassad för lätta cyklister. Enl rekommendationen ska den pumpas med lika många PSI som cyklistens vikt men jag tycker den har otroligt mycket stiction så den sitter där den sitter i slaget.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hur har ni upplevt att dämpning fungerar på barncyklar? Min grabb väger 25 kg och på hans Frog 62 MTB kan jag inte säga att dämpningen är direkt aktiv trots att den enligt Frog ska vara anpassad för lätta cyklister. Enl rekommendationen ska den pumpas med lika många PSI som cyklistens vikt men jag tycker den har otroligt mycket stiction så den sitter där den sitter i slaget.
Flesta dämpade gafflar till barn är tyvärr (jätte)dåliga. Men om man hittar en av de få som är bra fungerar det så bra som en vuxengaffel på stökiga stig och rottmattor.

Edit: Eller kanske nästan så bra. Min sons RST F1rst 24" har fortfarande mer stiction och friktion än en bra vuxengaffel, men kanske lika mycket som en vuxengaffel i samma prisklass.

Senast ändrad:

salle

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Flesta dämpade gafflar till barn är tyvärr (jätte)dåliga. Men om man hittar en av de få som är bra fungerar det så bra som en vuxengaffel på stökiga stig och rottmattor.

Edit: Eller kanske nästan så bra. Min sons RST F1rst 24" har fortfarande mer stiction och friktion än en bra vuxengaffel, men kanske lika mycket som en vuxengaffel i samma prisklass.
+1 på RST f1rst 24", känns inte helt följsam men helt ok.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer