Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Vi gick från en 16" Belter Trail till en Isla Beinn 20" (lång) med växlar. Måste säga att växlarna gjorde extremt stor skillnad. Easy Ridern hade lite för lätt utväxling på vägen men för tung i skogen, speciellt eftersom vår lilla cyklist inte kunde stå upp och cykla då.
Vid vilket grenmått och ålder bytte ni till den?

Barncyklar samlingstråd
Min erfarenhet är att det var väldigt lyckat att göra övergången från springcykel till trampor på 12-tumshjul, dvs. springcykeln och trampcykeln var nästintill identiska i storlek och geometri. Har sett andra pröva att gå från liten springcykel till större trampcykel och då blir det flera utmaningar på en gång, dvs. både komma igång och trampa samtidigt som man ska lära sig hantera en cykel som är lite högre.

När sen sonen kommit igång med trampandet kändes det rimligt att direkt hoppa upp till 16-tumshjul. Däremot är ju olika modeller olika gynnsamma för kortare cyklister. Har t.ex. noterat att t.ex. Scotts barncyklar verkar vara väldigt stora och klumpiga överlag. Däremot tror jag att Early Ridern med 16-tumshjul är lätt att ta sig an även för kortare barn. Skulle i alla fall försöka testa det snarare än att köpa en 14-tummare. Om ni bor i Stockholm är ni välkomna att provköra på vår t.ex.

Vår Betler Trail har lagom utväxling. Om något skulle jag säga att den är lite för lätt-trampad, men det är nog framförallt nu när sonen blivit lite större och snart behöver en ny cykel. Som sagts gör det enorm skillnad att köra med en lättare cykel vad det gäller att komma upp för backar och ta sig över rötter mm.
Tror ingen av de intressanta tillverkarna har 12". Köpte en enkel biltema-cykel till första killen. Lika lätt som/lättare än Scott och Crescent m.m. och resten tänkte jag var standardkomponenter. Funkar rimligt bra men att byta till en cnoc 16 blev som natt och dag. Nu tänkte jag att lillebror skulle få börja på ngt bättre.

Jätteschysst. Vi har dock en Cnoc 16, som jag tror är liite mindre än Early Rider 16, men även den är fortf för stor. Så sätter han inte in en växtspurt behöver jag hitta ngt anpassat.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Barncyklar samlingstråd
Runt 50 cm i grenmått, lite i underkant enligt Isla men det gick bra. Han var fyra år och några månader men är väldigt lång för sin ålder. Isla säger väl från 6 år.

Barncyklar samlingstråd
Runt 50 cm i grenmått, lite i underkant enligt Isla men det gick bra. Han var fyra år och några månader men är väldigt lång för sin ålder. Isla säger väl från 6 år.
Tack. Bra att veta. Mina killar är åt andra hållet på skalan men då borde han absolut klara växlar så fort han växer i en cykel som kommer med det.

Lenberg

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Min grabb hojar på en Frechdax 20” och tycker den även är perfekt för skogsstigen. 120cm lång men skulle ja kunna hoja redan från 100cm.
Ja den passade definitivt min son också storleksmässigt. Har ni några backar ni kör nedför eller hur tycker du det funkar med heldämpat? Inte för tung och skumpig? Det är ju inget DW linkage...

Barncyklar samlingstråd
När det gäller barn kring 115-120 cm, så har vi med gott resultat provat Scott Scale RC 24 (2020). En helstel cykel som är riktigt lätt! Det är STOR skillnad mot en vanlig Scott Scale 24. Passar fint till dottern på 125 cm, men även sonen på 117 cm kör den med lätthet.
Något tyngre än Vpace 24, men den går att hitta till betydligt bättre pris.

n3wton

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
En Woom Off 4 (20-tumshjul) anländer om ca en månad till mitt äldsta barn. Fick lillebrorsans Woom 3 för någon vecka sedan, och den känns riktigt riktigt lätt och fin. Vi har kört Frog i alla storlekar upp till 16-tumshjul och de har varit riktigt bra också, men nästa storlek har så långa kedjestag och är inte alls lika lätt som Woom. Ska bli kul att testa!

Köpte/beställde båda hojarna från Veloform i Göteborg, som har börjat sälja Wooms cyklar. Han har ett gäng hemma från minsta upp till 4 tror jag. Roligt att kunna klämma lite innan köp!

PeeGee

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja den passade definitivt min son också storleksmässigt. Har ni några backar ni kör nedför eller hur tycker du det funkar med heldämpat? Inte för tung och skumpig? Det är ju inget DW linkage...
Mest Flobban. Hans väger 9.3 kg alltså inte mkt mer än Islan som han cyklade på innan. Ute i skogen är det definitivt mer ladd nu än med lättare hojen och detta även fast kassetten är för tillfället downhill / bikeparkinriktad. heldämp = 👌

Barncyklar samlingstråd
När det gäller barn kring 115-120 cm, så har vi med gott resultat provat Scott Scale RC 24 (2020). En helstel cykel som är riktigt lätt! Det är STOR skillnad mot en vanlig Scott Scale 24. Passar fint till dottern på 125 cm, men även sonen på 117 cm kör den med lätthet.
Något tyngre än Vpace 24, men den går att hitta till betydligt bättre pris.
Intressant. Scott Scale RC 20 ligger bara 200g över islabikes Creig 20.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Grymt! Vet du om det skulle vara relativt lätt att få tag på en dämpad gaffel till en sån ifall man skulle vilja uppgradera det?
Gaffeln på Scale RC 20 är kort. Gaffelvinkeln är (för) brant, så det skulle bli bättre med en dämpad gaffel som är längre. Men reach blir kortare och stack högre.

Man vill bara har en dämpad gaffel på en barncykel om man är säkert att det behövs. In min sons fall köpte jag en för att han ständig hade ont i handnerverna, men det visade sig också att ger mycket bättre kontroll på stökig stig. En bra 20" gaffel för ok pengar är:

Lenberg

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Gaffeln på Scale RC 20 är kort. Gaffelvinkeln är (för) brant, så det skulle bli bättre med en dämpad gaffel som är längre. Men reach blir kortare och stack högre.

Man vill bara har en dämpad gaffel på en barncykel om man är säkert att det behövs. In min sons fall köpte jag en för att han ständig hade ont i handnerverna, men det visade sig också att ger mycket bättre kontroll på stökig stig. En bra 20" gaffel för ok pengar är:
Tack! Hittade du nåt mått på gaffellängden? Vinkel verkar vara 69 grader. Hur flack tycker du den bör vara? Verkade vara ungefär samma som jämförbara modeller.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tack! Hittade du nåt mått på gaffellängden? Vinkel verkar vara 69 grader. Hur flack tycker du den bör vara? Verkade vara ungefär samma som jämförbara modeller.
En flack gaffelvinkel kanske inte är lika effektivt för barn som för vuxna. Iom att ditt barn e så ungt så tycker jag det är bäst att börja med stel gaffel. När färdigheterna ökar så kommer du märka om det behövs en dämpad gaffel eller ej. Problemet med dämpade gafflar till 20" hojar e att dom väger ca 2 kg - dvs som en dämpad 29"-gaffel från lägre segmentet.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nej, men man kan ser att distansen mellan däck och styrlager är kort.
Min sons Canyon offspring 20 med Suntour gaffel hade kring 67 grad gaffelvinkel utan sag och kring 68 grad med sag. När han bytte till Vpace Max24, som har 70 grad med sag, ramlade han två gånger på första turen för att den styrde mycket snabbare. Jag har sätt på en angleset som ger 68 grad gaffelvinkel med sag, men har inte märkt att min son körde bättre pga av det. Moderna stigcyklar har 66 grad, men tror inte det behövs till barn som kör mycket langsamare. Kanske är kring 68 grad med sag optimalt, men det är svårt att bedöma.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nej, men man kan ser att distansen mellan däck och styrlager är kort.
Min sons Canyon offspring 20 med Suntour gaffel hade kring 67 grad gaffelvinkel utan sag och kring 68 grad med sag. När han bytte till Vpace Max24, som har 70 grad med sag, ramlade han två gånger på första turen för att den styrde mycket snabbare. Jag har sätt på en angleset som ger 68 grad gaffelvinkel med sag, men har inte märkt att min son körde bättre pga av det. Moderna stigcyklar har 66 grad, men tror inte det behövs till barn som kör mycket langsamare. Kanske är kring 68 grad med sag optimalt, men det är svårt att bedöma.
Din son e rätt duktig på mtb i skog oxå - en detalj du kanske ska nämna :-).

En av mina söner (han är 11 år) lärde sig hoppa över table-tops på en dag med brant vinkel o mindre cykel (24"). När han senare körde en flowig dh-stig på samma hoj vurpade han. Hans vanliga hoj (27,5"), som den dagen var i hemmaverkstan, har flackare vinkel. Den gillar han mer i brötig terräng och nerför.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har beslutat mig för att barnen får visa att de har behov av dämpning innan jag köper det. Får jag köpa en extra cykel eller två för att barnen blir duktiga för snabbt så kan jag leva med det. För flickan är helstelt 24 perfekt.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Din son e rätt duktig på mtb i skog oxå - en detalj du kanske ska nämna :-).
Duktiga åkaren har mindre problem med sub-optimal gaffelvinkel (även om min son ramlade två gånger pga gaffelvinkeln). Men kanske är flackare gaffelvinkel ännu bättre för nybörjare där cykeln blir stabilare? Men nybörjare cyklar också långsammare ... Har också cyklad många gånger med barn som är mindre duktiga än min son och flera åker av stigen för att dom styra för nervöst. Dom har brant gaffelvinkel, tror att skulle vara bättre med flackare gaffelvinkeln, men det är svårt att vara säkert utan att prova med cykelbyte.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Fast flack vinkel gör inte styrning enklare? Jag tänker att när de får problem att bomba över saker i fart så kan man börja titta på dämpning. Modern geo vill jag gärna ha men vikt och pris går före för mig.

Jag har testat stig med grabben på 16'' och förutom att 16'' är riktigt litet så saknades både teknik, motorik och attityd. Ingen vinkel eller dämpning hade räddat det.
Däremot hade kanske vpace med större hjul gjort skillnad. I varje fall i nästa steg 24'' istället för 20''.
Om stig är en prio.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Fast flack vinkel gör inte styrning enklare? Jag tänker att när de får problem att bomba över saker i fart så kan man börja titta på dämpning. Modern geo vill jag gärna ha men vikt och pris går före för mig.

Jag har testat stig med grabben på 16'' och förutom att 16'' är riktigt litet så saknades både teknik, motorik och attityd. Ingen vinkel eller dämpning hade räddat det.
Däremot hade kanske vpace med större hjul gjort skillnad. I varje fall i nästa steg 24'' istället för 20''.
Om stig är en prio.
Flack vinkel gör det inte enklare, men det gör det mer stabilt, framförallt när man kör på en rot eller sten.

Jag skrev redan i första svaret att man måste bara köpa dämpad gaffel till barn när man är säkert att barnen behöver det. Men angående gaffelvinkel tror jag inte att 69 eller 70 är optimalt för barn-mtb till stig. Tillverkaren använder denna vinklar bara för att vuxen XC-mtb hade denna vinklar i 20 år (och många från konservativa tillverkare still har den).

Lenberg

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Flack vinkel gör det inte enklare, men det gör det mer stabilt, framförallt när man kör på en rot eller sten.

Jag skrev redan i första svaret att man måste bara köpa dämpad gaffel till barn när man är säkert att barnen behöver det. Men angående gaffelvinkel tror jag inte att 69 eller 70 är optimalt för barn-mtb till stig. Tillverkaren använder denna vinklar bara för att vuxen XC-mtb hade denna vinklar i 20 år (och många från konservativa tillverkare still har den).
Men hade vi nåt bra alternativ med lite flackare gaffelvinkel och stel gaffel? Max24:an hade väl också 69 grader. Early Rider Seeker och Propain Dreckspatz har 68,5. Men det är ju ingen enorm skillnad, eller?

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
som grädde på moset så verkar geo tabellerna stämma väldigt dåligt. Både om man försöker mäta i bilder eller irl.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
som grädde på moset så verkar geo tabellerna stämma väldigt dåligt. Både om man försöker mäta i bilder eller irl.
Ja, det är jobbigt. Min son började stigcykla på en Canyon Offspring 20 som har 68 grad gaffelvinkel och jag tror är bra. 70är får brant. Många har 69 som inte är en stor skillnad, men är märkbart.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vi kan väl enas att alla ambitiösa cyklister behöver

Men hade vi nåt bra alternativ med lite flackare gaffelvinkel och stel gaffel? Max24:an hade väl också 69 grader. Early Rider Seeker och Propain Dreckspatz har 68,5. Men det är ju ingen enorm skillnad, eller?
Det som Berk skriver e ju delvis sant. Det är sant, men inte lika sant för alla. I lägre fart motverkar en flack vinkel hjälpen att komma över roten/stenen - tänk som att du stöttar emot. Personen behöver högre fart för att den flackare vinkeln ska vara till nån hjälp, och därmed kännas mer stabil. Högre fart når man bara genom träning. En person som tränar simhopp går inte upp på 10m plattform o voltar första dagen.
Sen är det bara du, i egenskap av förälder, som kan avgöra när/om ditt barn behöver flackare vinkel/dämpad gaffel.
Det hära med styrningen e lätt att kringgå genom längd på styrstam och/eller bredd på styret, om det går för barnet/cyklisten.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vitus påstår att deras 20 och 20+ har hta 67.5.
Jag orkar inte försöka verifiera det just nu men det låter lovande.

För några månader sen gjorde vi overlay på en massa 24'' och på bild hade de jämförbara hta oavsett om det stod 68 eller 71 i spec.
xc 240 har 71 i spec men jag tycker det är låga 69 när jag mäter med mobilen.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

För några månader sen gjorde vi overlay på en massa 24'' och på bild hade de jämförbara hta oavsett om det stod 68 eller 71 i spec.
Mmm. Jag skaffade en app i mobilen att mäta med. I första försöket såg jag att den inte höll måttet. Också: frågan är om det är ht-angle som e den riktiga vinkeln eller centrum styrstam till axel? Jag tycker det mest rättvisande är centrum styrstam till axel.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Mmm. Jag skaffade en app i mobilen att mäta med. I första försöket såg jag att den inte höll måttet. Också: frågan är om det är ht-angle som e den riktiga vinkeln eller centrum styrstam till axel? Jag tycker det mest rättvisande är centrum styrstam till axel.
Det är Head tube angle som man mäter. Sen har du rake, trail och offset du kan roa dig med.

Mobilen verkar stämma nåt så när om man mäter andra saker. Jag vill nog påstå att en xc 240 har HTA <70. Det stämmer också med bilderna.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
HTA verkar vara ungefär samma i övrigt vet jag inte vad jag tittar på.

Det är inte så att Orbea har sat 20'' hjul på en 24a eller 26a?

imageonline-co-overlayed-image.png

robwrnr

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Dottern fick en Vitus 20” förra veckan så jag sprang ut och tog ett mått på head tube och det visade 67,5. Inte helt pålitlig app kanske men verkar ju stämma mot vad Vitus anger.

robwrnr

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är ni nöjda med den? Vi är väldigt nöjda med Vitus 16. Fick korta stammen bara.
Ja, absolut! Det känns som en grym cykel för priset. Blev strax över 3000 med Wiggles lojalitetsbonus. Hon sitter riktigt bra på den och växlingen var inga problem heller. Hon gick från en Early Rider 16” som lillbrorsan fick ta över.

Lenberg

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Om man mäter med en iPhone så skulle jag tippa på att noggrannheten betydligt mindre än 1 grad, så det borde vara ett adekvat sätt att mäta på.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer