Barncyklar samlingstråd

Ivenblixt

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har ögnat igenom delar av tråden och ser att det finns grym kunskap om bra barncyklar här!

Jag har alltid värderat låg vikt och lättcyklat åt våra barn med Islabike och Commencal. Sista cykeln blev en Scott Scale Jr då jag tänkte att vikten inte längre var lika viktig och plånboken fick styra lite för mycket. Sååå fruktansvärt besviken! All cykelglädje är borta och nu när jag själv för ett år sen köpte min första FS och har gett mig ut på stigarna så vill jag ju hjälpa mina söner att hitta samma intresse, och jag tror att om jag ger mig ut med äldsta sonen på sin Scale Jr så kommer han bara tycka det är tungt och trist. Cykeln är nu två år gammal och 24" är för litet för honom så nu tittar jag på vad som är ett vettigt alternativ. Sist hade jag tänkt köpa en odämpad, men "standard" cykel. Visade sig mer eller mindre omöjligt att hitta odämpade barn-MTB på Cykloteket så då blev det en Scale som sagt.
Mina tankar nu är; ska jag sikta in mig på en odämpad med plus-däck (heter det så när de är större än "standard" men inte fat-bike), eller ska jag försöka hitta en vettig framdämpad? Vad har ni för tips? Han är drygt 140cm och 9 år. Har aldrig cyklat stig.

Lenberg

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har ögnat igenom delar av tråden och ser att det finns grym kunskap om bra barncyklar här!

Jag har alltid värderat låg vikt och lättcyklat åt våra barn med Islabike och Commencal. Sista cykeln blev en Scott Scale Jr då jag tänkte att vikten inte längre var lika viktig och plånboken fick styra lite för mycket. Sååå fruktansvärt besviken! All cykelglädje är borta och nu när jag själv för ett år sen köpte min första FS och har gett mig ut på stigarna så vill jag ju hjälpa mina söner att hitta samma intresse, och jag tror att om jag ger mig ut med äldsta sonen på sin Scale Jr så kommer han bara tycka det är tungt och trist. Cykeln är nu två år gammal och 24" är för litet för honom så nu tittar jag på vad som är ett vettigt alternativ. Sist hade jag tänkt köpa en odämpad, men "standard" cykel. Visade sig mer eller mindre omöjligt att hitta odämpade barn-MTB på Cykloteket så då blev det en Scale som sagt.
Mina tankar nu är; ska jag sikta in mig på en odämpad med plus-däck (heter det så när de är större än "standard" men inte fat-bike), eller ska jag försöka hitta en vettig framdämpad? Vad har ni för tips? Han är drygt 140cm och 9 år. Har aldrig cyklat stig.
Kan sammanfatta tidigare diskussioner med att du ska bara köpa dämpat (även gaffel) när du märker att sonen verkligen behöver det på stigarna. Dvs. börja med helstelt. Om du ska ha en bra hoj får du beställa. Ett alternativ som kommer upp ofta är då https://www.vpace.de/max-ein-sportliches-und-leichtes-kinderbike/.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Såg att Early Rider har en 20-tummare med rem och nav-växel (https://earlyrider.com/products/belter-20?variant=31167265996887). Har varit väldigt nöjd med remdriften och tänker spontant att det vore grymt med navväxel för hållbarhet och mindre behov av justering. Eller vad tror ni erfarna cykelfarsor?

Hade iofs varit nice med skivbromsar men tänker att det kanske är en rimlig kompromiss.
Jag är av åsikten att ju mer du förbereder ditt barn för vad som komma skall, desto bättre utrustad kommer hen att vara. 4-växlad med twist-shift är kanske inte idealt. Men, allt går att cykla på och det är bara du som betalar som avgör vad du vill ha för pengarna.
Rent tekniskt tror jag utväxlingen på den cykeln har mycket att önska. Även en cykel med noll-vikt suger om den saknar bred vidd på utväxling.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Börja med helstel (odämpad) o lätta stigar (platta, jord, inga sten o rötter). Om ett år kommer du veta om han gillar mtb i skog eller ej. Återkom då med ny fråga :-). Iom att han e nybörjare o me tanke på hans längd hade jag gått på en 26" hellre än både 24" o 27,5".

Lenberg

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag är av åsikten att ju mer du förbereder ditt barn för vad som komma skall, desto bättre utrustad kommer hen att vara. 4-växlad med twist-shift är kanske inte idealt. Men, allt går att cykla på och det är bara du som betalar som avgör vad du vill ha för pengarna.
Rent tekniskt tror jag utväxlingen på den cykeln har mycket att önska. Även en cykel med noll-vikt suger om den saknar bred vidd på utväxling.
Bra poäng att det är bra att lära sig med vanlig shifter! Jag är inte så priskänslig utan vill mest se till att det blir bra och rätt grejer. 😀 Får dock för mig att en stor bakväxel sitter lite farligt till för vardaglig barnhantering.

Ivenblixt

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Kan sammanfatta tidigare diskussioner med att du ska bara köpa dämpat (även gaffel) när du märker att sonen verkligen behöver det på stigarna. Dvs. börja med helstelt. Om du ska ha en bra hoj får du beställa. Ett alternativ som kommer upp ofta är då https://www.vpace.de/max-ein-sportliches-und-leichtes-kinderbike/.
Börja med helstel (odämpad) o lätta stigar (platta, jord, inga sten o rötter). Om ett år kommer du veta om han gillar mtb i skog eller ej. Återkom då med ny fråga :-). Iom att han e nybörjare o me tanke på hans längd hade jag gått på en 26" hellre än både 24" o 27,5".
Tack för råd och tips! Finns det fler tips liknande VPace? Den känns helrätt!

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Bra poäng att det är bra att lära sig med vanlig shifter! Jag är inte så priskänslig utan vill mest se till att det blir bra och rätt grejer. 😀 Får dock för mig att en stor bakväxel sitter lite farligt till för vardaglig barnhantering.
Ang. vardagshantering så är det upp till dig att lära ditt barn hur man handhar en finare cykel. Du kommer få lära hen hur man bör växla, hur man bromsar, osv ändå. Sen finns några förslag, här i tråden, på att inte låta barnet cykla på skogs-mtbn när hen e ute o leker me kompisar, dels för stöldrisken men även för handhavandet.

Lenberg

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Ang. vardagshantering så är det upp till dig att lära ditt barn hur man handhar en finare cykel. Du kommer få lära hen hur man bör växla, hur man bromsar, osv ändå. Sen finns några förslag, här i tråden, på att inte låta barnet cykla på skogs-mtbn när hen e ute o leker me kompisar, dels för stöldrisken men även för handhavandet.
Sant, även om jag tycker det är svårt att motivera att det skulle vara bättre att ha en andra cykel för säg 4kkr, bara för att cykeln för 6kkr inte ska bli stulen. Då är det ju roligare att ha sin bra cykel jämt. Gäller dock inte när man kommit upp på dämpade cyklar som är dyrare förstås.

Barncyklar samlingstråd
Grymt! Vet du om det skulle vara relativt lätt att få tag på en dämpad gaffel till en sån ifall man skulle vilja uppgradera det?
Jag har precis beställt själva cykeln och min tanke är väl att framgent eventuellt montera stötdämpare fram.
Antingen SR Suntour SF18 eller en kanske en Spinner Grind Air 20".
Spinner grind hittar jag inte i lager för discbrakes, SR suntouren hittar jag denna https://www.bikester.se/sr-suntour-sf18-xcm-jr-air-sl-hlo-suspension-fork-20-1.1-8-80mm-M156686.html men där står att maxbredd på däck 2.2" och cykeln har 2,25". Det kanske får plats. Jag känner mig inte riktigt tillräcklig kunnig för alla parametrar man ska hålla koll för att det ska passa på cykeln men också gärna bli bra för barnet i fråga. Kan någon vänlig peka mig åt rätt stötdämpare som uppfyller allt är jag mer än tacksam för hjälpen.

Cykeln i fråga kan jag tycka är i övre spannet för vad jag tänkt betala, samtidigt har den mycket bra grejer monterat och om ett par år gissar jag att en nerdig cykelpappa säkert köper den begagnad för hyfsat pris. Har jag tur så kanske jag bara förlorar 1000-1500kr på 1-2 år, så timpengen på investeringen känns på lång sikt överkomlig.

Jag har läst på massor i flera år, detta är barn nummer 3 i ordningen som gärna cyklar med sina föräldrar och sina äldre syskon.

Scale RC 20" för 6000kr, Specs kontra vikt jämfört med andra likvärdiga cyklar så känns det som ett bra köp. Får väl se om det blir någon stötdämpare i framtiden. Jag kan tycka att det inte behövs, men pojken vill ju så gärna ha samma/lika som sina större syskon.

Lenberg

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har precis beställt själva cykeln och min tanke är väl att framgent eventuellt montera stötdämpare fram.
Spinner grind hittar jag inte i lager för discbrakes, SR suntouren hittar jag denna https://www.bikester.se/sr-suntour-sf18-xcm-jr-air-sl-hlo-suspension-fork-20-1.1-8-80mm-M156686.html men där står att maxbredd på däck 2.2" och cykeln har 2,25". Det kanske får plats. Jag känner mig inte riktigt tillräcklig kunnig för alla parametrar man ska hålla koll för att det ska passa på cykeln men också gärna bli bra för barnet i fråga. Kan någon vänlig peka mig åt rätt stötdämpare som uppfyller allt är jag mer än tacksam för hjälpen.

Cykeln i fråga kan jag tycka är i övre spannet för vad jag tänkt betala, samtidigt har den mycket bra grejer monterat och om ett par år gissar jag att en nerdig cykelpappa säkert köper den begagnad för hyfsat pris. Har jag tur så kanske jag bara förlorar 1000-1500kr på 1-2 år, så timpengen på investeringen känns på lång sikt överkomlig.

Jag har läst på massor i flera år, detta är barn nummer 3 i ordningen som gärna cyklar med sina föräldrar och sina äldre syskon.

Scale RC 20" för 6000kr, Specs kontra vikt jämfört med andra likvärdiga cyklar så känns det som ett bra köp. Får väl se om det blir någon stötdämpare i framtiden. Jag kan tycka att det inte behövs, men pojken vill ju så gärna ha samma/lika som sina större syskon.
Det låter som att vi tänker precis lika, så det lutar åt att köpa en sån för egen del också.

Lenberg

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Artboard.png

Här är en jämförelse mellan RC 20 och ER Seeker 20. Skiljer bara 5mm i wheelbase, men Seekern har korstare stays och lite längre reach.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Spinner har ofta problem, jag skulle undvika den.

Suntour SF18 20" är förvånansvärt bra för en barngaffel. Hittar just nu ingen bra bild, men det finns mycket utrymme för däck, tror inte att 2.25 skulle vara problematiskt. Betalde kring 1500 för den hos bikester, förstår inte varför den är så dyrt nu. Bike24 har en rimligare pris, men då måste man vänta två veckor.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Mest för att den ser ut som en modern cykel. Klart grabben ska ett rakt top rör.
Lite farligt är det nog att köpa barncyklar efter vad som är modernt för vuxna. Jag var lite skraj när vi fick hem vitus 16 men med kortare stam blev det bra.

Sen är det svårt med barn. Grabben vill ha stöd, korg och bakdämpare. Dämpad gaffel har han inte tagit notis om än så länge.

Lenberg

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Hehe! Det är inte lätt med barn alltid. Jag gillar att Scotten är 800g lättare, har Shimano-bromsar som jag vet hur man luftar och dessutom är billigare.

Barncyklar samlingstråd
c:a 30% rabatt på scotten, eller ja skiljer 2000kr mot näst billigaste på nätet. Ärligt talat så tycker jag nog att den är så pass nedsatt, att jag säkert snart får ett mail av Länna sport som säger att det har blivit något fel eller nåt sånt.

Tegheim83

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag som nästan bestämt mog för Woom Air 4, satt och jämförde emot Scott RCn.

Shimano klingar högre hos mig tex till Scottens favör.
Woom är 100g lättare.
Det som jag hakar upp mig på, men som jag vet inget om är att vevarmslängd skiljer från 110mm på Woom, till 127mm på Scott.
Dessutom är Woom dedikerade barncykeltillverkare, medans scott är duktiga vuxencykeltillverkare. Hur barn-anpassade är deras juniorcyklar när det kommer till handtag, reglage osv?

Lenberg

Medlem
Barncyklar samlingstråd

Woom är 100g lättare.
Det som jag hakar upp mig på, men som jag vet inget om är att vevarmslängd skiljer från 110mm på Woom, till 127mm på Scott.
Dessutom är Woom dedikerade barncykeltillverkare, medans scott är duktiga vuxencykeltillverkare. Hur barn-anpassade är deras juniorcyklar när det kommer till handtag, reglage osv?
Woom väger enligt deras site 9kg. Scotten 7.9kg enligt speccen?

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Woom är 100g lättare.
Har också funderat på bromshandtag framförallt på scotts barncyklar, någon som vet?

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det skrivs ofta om att man inte ska ta fin-cykeln till skolan.. jag lämnar barn på skola förskola varje dag och det är galet vad dåligt cyklarna låses. Bästa exemplet hos oss är en schysst bmx som alltid är olåst. Sett den sedan i augusti i princip varje dag och den står kvar.. ett antal scott för runt 10kkr låsta med wirelås för 79kr, ej fastlåsta i något...

Våra barn har abus bygellås för 1000kr och låser fast cyklarna, så de borde klara sig.

Barncyklar samlingstråd
Reglare och handtag på Scott Scale 24 RC är väl anpassade för barn, funkar kanon till 5 och 7-åring. Shimanobromsarna är riktigt bra, liksom även 1X11 SLX. Barnen är helnöjda och har dessutom blivit riktigt snabba på den cykeln.
Och den går fint att ta till skolan. Jag tror ingen på dotterns skola vet att hon har en cykel för över 10k. Lås, förmaning om att inte berätta för kompisarna vad den kostade och sedan funkar det bra.
I barnens ögon har cykeln varken dämpare eller häftig färg, så den står sig slätt jämfört med Biltema-hojar... ;-)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Barncyklar samlingstråd
Sen finns några förslag, här i tråden, på att inte låta barnet cykla på skogs-mtbn när hen e ute o leker me kompisar, dels för stöldrisken men även för handhavandet.
Det tycker jag är helt fel eftersom man helt tar bort möjligheten till spontan stigcykling. Samma sak med att ha MTB till och från skolan. Vi har flera små stigsnuttar som cyklas nästan dagligdags på väg till/från skolan, speciellt om den äldste hänger med till/från förskolan. Barn fungerar inte som vuxna..

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det tycker jag är helt fel eftersom man helt tar bort möjligheten till spontan stigcykling. Samma sak med att ha MTB till och från skolan. Vi har flera små stigsnuttar som cyklas nästan dagligdags på väg till/från skolan, speciellt om den äldste hänger med till/från förskolan. Barn fungerar inte som vuxna..
Spontan stigcykling är bra! Men min son tar genvägar på häl och stök även på sin single-speed citycykel med 28 mm däck på väg till/från andra aktiviteter (med då är han en riktigt duktigt cyklist). Skulle inte ville parkera hans Vpace utomhus i Stockholm. Men kanske är det ingen problem med en Scott utan dämpare fram.

Ant0n

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Spontan stigcykling är bra! Men min son tar genvägar på häl och stök även på sin single-speed citycykel med 28 mm däck på väg till/från andra aktiviteter (med då är han en riktigt duktigt cyklist). Skulle inte ville parkera hans Vpace utomhus i Stockholm. Men kanske är det ingen problem med en Scott utan dämpare fram.
Skulle nog gjort samma på en Vpace, men nu kör jag 79 kr lås på grabbens :)

På tal om Vpace, enligt hemsida specas flera modeller med "federgabel", exempelvis max24. Men är det verkligen fjädergaffel?

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Skulle nog gjort samma på en Vpace, men nu kör jag 79 kr lås på grabbens :)

På tal om Vpace, enligt hemsida specas flera modeller med "federgabel", exempelvis max24. Men är det verkligen fjädergaffel?
När man klickar in på modellen så kan man ändra ett antal saker innan man lägger den i korgen, gaffel är en av sakerna som du kan välja. Federgabel är stötdämpare på tyska oavsett ”fjäder” eller luft.
De priser som först visas är nog alltid med stel gaffel.

Barncyklar samlingstråd
Länna sport har just nu Scott scale RC 20 för pangpris 5995kr
Jag beställde en Scott Scale RC 20" till min son igår, 5995kr fraktfritt - blev orolig att något inte stämde för det stod en så konstig notis i orderbekräftelsen och priset är ju riktigt bra. Så idag har jag ringt och pratat med Länna Sport, allting stämmer och dem har ett 50 tal i lager. Så har du tänkt slå till på en Scott Scale RC 20" - 2020 för ett kanonpris, så är det ett bra läge just nu.

Lenberg

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag beställde en Scott Scale RC 20" till min son igår, 5995kr fraktfritt - blev orolig att något inte stämde för det stod en så konstig notis i orderbekräftelsen och priset är ju riktigt bra. Så idag har jag ringt och pratat med Länna Sport, allting stämmer och dem har ett 50 tal i lager. Så har du tänkt slå till på en Scott Scale RC 20" - 2020 för ett kanonpris, så är det ett bra läge just nu.

Jag var på Länna i onsdags och då sa han att de hade 8 på lager men att de kan beställa fler. Vi bad om att få hem en till butiken och idag var vi där och provcyklade och klämde lite. Det finns alltså ett ex på plats i butiken över helgen i alla fall ifall det är fler som vill provcykla.

Jag tycker cykeln är fin men min spontana känsla var att jag köper Berks tips om att en Max24 funkar ännu bättre, i alla fall för stigcykling.

I övrigt är det nog inga konstigheter med Scotten. Bromshandtagen är inga problem men vevarna kändes lite för långa för min son, som dock bara är 115cm än så länge med ca 49cm grenmått.

Jag noterade dock att växeln kommer väldigt nära marken när cagen är fullt utsträckt om man har så pass små hjul. Sadeln kändes lite stor också men det är en juniormodell.

IMG_1848.jpeg

IMG_1850.jpeg

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ser skapligt kort jämfört med min mindre pojke på Vitus 16. Vad som sen är bäst vet jag inte men nån cm till hade inte skadat

Lenberg

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Ser skapligt kort jämfört med min mindre pojke på Vitus 16. Vad som sen är bäst vet jag inte men nån cm till hade inte skadat
Vilket ser kort ut? Kanske bör förtydliga att målet här inte är att köpa en cykel som är perfekt just nu utan vi gör research för vad han ska åka på efter jul nån gång. AKA till våren. :)

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag var på Länna i onsdags och då sa han att de hade 8 på lager men att de kan beställa fler. Vi bad om att få hem en till butiken och idag var vi där och provcyklade och klämde lite. Det finns alltså ett ex på plats i butiken över helgen i alla fall ifall det är fler som vill provcykla.

Jag tycker cykeln är fin men min spontana känsla var att jag köper Berks tips om att en Max24 funkar ännu bättre, i alla fall för stigcykling.

I övrigt är det nog inga konstigheter med Scotten. Bromshandtagen är inga problem men vevarna kändes lite för långa för min son, som dock bara är 115cm än så länge med ca 49cm grenmått.

Jag noterade dock att växeln kommer väldigt nära marken när cagen är fullt utsträckt om man har så pass små hjul. Sadeln kändes lite stor också men det är en juniormodell.

Visa bilaga 448199

Visa bilaga 448203
Det där löser man med 10-växlat och en kort bakväxlare som shimano zee ;-).

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Visa bilaga 448199

Visa bilaga 448203
Jag tycker att den verkar nästan kort (i reach) redan nu, barnet sitter upprätt. Det finns ingen reach i geo-tabellen, men min sons Vpace Max24 har 4 cm längre överrör (med sag). Så tror att den snart blir för små.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Frågan är vad som behövs på 20''. 11-34 verkar duga på 24''.
Det berör mycket på var man kör. Min son hade inte tillräckligt lätt växel med 30/34 på sin 20". Men där körde han alla tuffa stig i Hellasgården. Sin Vpace 24" kam med 30/42 som lättaste växel och det var fortfarande lite för tyngd. Byte till 28 oval klinga fram och då klarade han alla backar och branta häll. Men till slätare stig räcker 30/34.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer