Barncyklar samlingstråd

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det berör mycket på var man kör. Min son hade inte tillräckligt lätt växel med 30/34 på sin 20". Men där körde han alla tuffa stig i Hellasgården. Sin Vpace 24" kam med 30/42 som lättaste växel och det var fortfarande lite för tyngd. Byte till 28 oval klinga fram och då klarade han alla backar och branta häll. Men till slätare stig räcker 30/34.
Absolut, när jag räknade på det det så trodde jag inte 34 skulle räcka med 32 fram men på enklare blå xc räcker det har vi upptäckt. Får se nästa år.

Lenberg

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag tycker att den verkar nästan kort (i reach) redan nu, barnet sitter upprätt. Det finns ingen reach i geo-tabellen, men min sons Vpace Max24 har 4 cm längre överrör (med sag). Så tror att den snart blir för små.
Tror att det delvis kan bero på att han hade låg sadel och med fördel skulle kunna glida bak lite längre på sadeln. Reach ska enligt tabellen vara 289mm. Att jämföras med 330 för en Max24.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Längden på CS på verkar vinkeln på kedjan när den ligger på största drevet. Det är bredden på range inte bredden på kassetten som är problemet

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Längden på CS på verkar vinkeln på kedjan när den ligger på största drevet. Det är bredden på range inte bredden på kassetten som är problemet
Inte enbart. Även bb-höjd o så klart att ha passande vevlager, men även framklinga. Och kanske spökfaktorer; ex va d ett helvude att ställa in växlingen på en frog - växelvajern va så slapp att den hade sag på nån cm.

Tegheim83

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag var på Länna i onsdags och då sa han att de hade 8 på lager men att de kan beställa fler. Vi bad om att få hem en till butiken och idag var vi där och provcyklade och klämde lite. Det finns alltså ett ex på plats i butiken över helgen i alla fall ifall det är fler som vill provcykla.

Jag tycker cykeln är fin men min spontana känsla var att jag köper Berks tips om att en Max24 funkar ännu bättre, i alla fall för stigcykling.

I övrigt är det nog inga konstigheter med Scotten. Bromshandtagen är inga problem men vevarna kändes lite för långa för min son, som dock bara är 115cm än så länge med ca 49cm grenmått.

Jag noterade dock att växeln kommer väldigt nära marken när cagen är fullt utsträckt om man har så pass små hjul. Sadeln kändes lite stor också men det är en juniormodell.

Visa bilaga 448199

Visa bilaga 448203
Min dotter 116cm såg väldigt liten ut på en Kane Rebel 20, medans din grabb såg lång ut på en Scott.

Hittar ingen info om geometrin på Kane, även om jag skulle kunna gå över till grannen och mäta :)
20201017_172309.jpg

Lenberg

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Min dotter 116cm såg väldigt liten ut på en Kane Rebel 20, medans din grabb såg lång ut på en Scott.

Hittar ingen info om geometrin på Kane, även om jag skulle kunna gå över till grannen och mäta :)Visa bilaga 448387
Jag tror intrycket beror lite på vilken vinkel man tittar från. Dock känns det som att lite längre reach och kortare chain stays skulle vara att föredra. Så som Early Rider har designat sina trail bikes.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Finns i 3 varianter i varje storlek H10/20/30. 10 och 20 har dämpad gaffel.

Användaren är ganska försiktig av sig än så vet inte om dämpningen behövs
Vet att det finns versioner med dämpad gaffel, du länkade till stela versionen.

Då vet jag inte om det är rätt cykel till användaren. Jag vill har precis den typen av cykel för min son, för att han, som jag, kör extremt stökig stig. Då är det bra med flack gaffelvinkel. Han har just fått en Vpace Max26 som har som fördel, förutom att vara lättare, att den har 26 tums hjul som rullar ännu bättre över stök. Men det behövdes en angleset för att få flackare gaffelvinkel. Vet inte om flack gaffelvinkel skulle vara ett nackdel på mindre stökig och snabbare stig.

H30 ser ut att vara prisvärd. Ved du vad vikten är?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Då vet jag inte om det är rätt cykel till användaren. Jag vill har precis den typen av cykel för min son, för att han, som jag, kör extremt stökig stig. Då är det bra med flack gaffelvinkel. Han har just fått en Vpace Max26 som har som fördel, förutom att vara lättare, att den har 26 tums hjul som rullar ännu bättre över stök. Men det behövdes en angleset för att få flackare gaffelvinkel. Vet inte om flack gaffelvinkel skulle vara ett nackdel på mindre stökig och snabbare stig.

Enlist äälvängens cykel är detta vikterna för 24”
H20 12 kg
H30 10,8 kg

Senast ändrad:

SIE

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Spontanköpte nyss denna då dottern på klagade på att hennes 24” var för liten.
Kändes som ett ok klipp för skivbromsar, 1x och vikt på höftat 10 kg för 4000kr.
Främsta användning är cykla dryga kilometern till/från skolan och runt kvarteret med visst intresse för lätt stig. Om det intresset på sikt utvecklas ser det ut att gå i 2,25” fram och iaf 2,1” bak, men sen tänkte jag.. undrar om det vid behov går att sätta i en dämpad gaffel med? Är analfabet vad gäller head tube-standarder, har någon nån spontan åsikt/teori?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Kändes som ett ok klipp för skivbromsar, 1x och vikt på höftat 10 kg för 4000kr.
Främsta användning är cykla dryga kilometern till/från skolan och runt kvarteret med visst intresse för lätt stig. Om det intresset på sikt utvecklas ser det ut att gå i 2,25” fram och iaf 2,1” bak, men sen tänkte jag.. undrar om det vid behov går att sätta i en dämpad gaffel med? Är analfabet vad gäller head tube-standarder, har någon nån spontan åsikt/teori?
Ser fin ut. Det är väl 1 1/8 straight head tube.
Ser låg ut så blir kanske rätt stora förändringar med dämpad framgaffel

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Enlist äälvängens cykel är detta vikterna för 24”
H20 12 kg
H30 10,8 kg
Om det är sant är din riktigt prisvärd och har en ok vikt. Det är en bra cykel! Men en intressant fråga är om gaffelvinkeln inte är för flack. Nästan alla barn mtb har motsätta problem med för brant gaffelvinkel. Jag har själva inte märkt stora nackdelar med flack gaffelvinkel, förutom i skarpa kurvor på hög hastighet. Men barn cyklar långsammare än vuxen. Vi/jag vet helt enkelt inte vad är bästa geometrie för barn.

Senast ändrad:

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Om det är sant är din riktigt prisvärd och har en ok vikt. Det är en bra cykel! Men en intressant fråga är om gaffelvinkeln inte är för flack. Nästan alla barn mtb har motsätta problem med för brant gaffelvinkel. Jag har själva inte märkt stora nackdelar med flack gaffelvinkel, förutom i skarpa kurvor på hög hastighet. Men barn cyklar långsammare än vuxen. Vi/jag vet helt enkelt inte vad är bästa geometrie för barn.
Får se om det kommer i lager i Stockholm så får vi testa. Idag kör hon cannondale trail med 69,5 gr enl spec.

Ant0n

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Får se om det kommer i lager i Stockholm så får vi testa. Idag kör hon cannondale trail med 69,5 gr enl spec.
Bättre pris än vad jag trodde, lite högre vikt än jag hoppats... Är själv på köpnkappen konkurrenter för mig just nu är:
- Woom Off Air
- Scott RC 400 pro (lite dyr specad!)
- Cube Reaction 240
- Vitus Nucleus

Budget max 10!

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jämför man med Nucleus 24 så ser det väldigt bra ut.
Spontant ser det ut som geo håller rätt ok för en dämpad gaffel men seat tube kommer att bli rätt flack och bb kommer upp en bit.

Laufey har lite annan karaktär med kortare cs och högre stack och även om den är mycket högre än matts så är den stela gaffeln inte helt kompenserad för samma AC som H10 har. H10 är ytterligare högre än H30

imageonline-co-overlayed-image (1).png

imageonline-co-overlayed-image (2).png

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jämför man med Nucleus 24 så ser det väldigt bra ut.
Spontant ser det ut som geo håller rätt ok för en dämpad gaffel men seat tube kommer att bli rätt flack och bb kommer upp en bit.

Laufey har lite annan karaktär med kortare cs och högre stack och även om den är mycket högre än matts så är den stela gaffeln inte helt kompenserad för samma AC som H10 har. H10 är ytterligare högre än H30

Visa bilaga 448713
Visa bilaga 448717
Ja verkar vara ganska ordentlig övergaffling på H10

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
36ekrade hjul på en barncykel???? Barnmisshandel allra minst!!!!
Då måste man uppgradera till H20 för att slippa 4 ekrar.

36ekrade hjul på en barncykel???? Barnmisshandel allra minst!!!!
Servettig ut på bild men de verkar inte vet hur man bygger barncyklar, hade satsat på woom/Isla/vpace eller nåt sånt.
Det berör på vad man menar "barncyklar". Jag tror att H20 eller H30 är bra till stökig stig eller park, kanske mindre till vanligare barncykling.

tmalm

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Då måste man uppgradera till H20 för att slippa 4 ekrar.

Det berör på vad man menar "barncyklar". Jag tror att H20 eller H30 är bra till stökig stig eller park, kanske mindre till vanligare barncykling.
Även 32 ekrade 29"hjul håller ju för åkare på över hundra kg, att bygga en barncykel så är inte "starkt", det är bara fel. Jämför med Isla tex som inte bara bygger en mindre vuxencykel utan anpassar delarna efter tänkt användare.

/T

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Även 32 ekrade 29"hjul håller ju för åkare på över hundra kg, att bygga en barncykel så är inte "starkt", det är bara fel. Jämför med Isla tex som inte bara bygger en mindre vuxencykel utan anpassar delarna efter tänkt användare.
Håller med, min sons nya Vpace Max26 har 26" hjul med 28 ekrar och 340 gram fälgar. Men tror att det inte finns många lätta fälgarna med få ekrar i billigare segmentet.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Fick svar från orbea på vikterna nu och är ju ganska likt tidigare men även vikt på H10

LAUFEY 24 H30 NEG-ARC 10,43KG
LAUFEY 24 H20 AZU-ROJ 12,24KG
LAUFEY 24 H10 NEG-ARC 11,46KG

Viktigast om den som ska använda den får bestämma är ändå färgen allt annat är sekundärt.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Fick svar från orbea på vikterna nu och är ju ganska likt tidigare men även vikt på H10

LAUFEY 24 H30 NEG-ARC 10,43KG
LAUFEY 24 H20 AZU-ROJ 12,24KG
LAUFEY 24 H10 NEG-ARC 11,46KG

Viktigast om den som ska använda den får bestämma är ändå färgen allt annat är sekundärt.
H20 är lite tung, de andra ganska ok, framförallt för priset och troligtvis tuffheten av cyklen.

Min son hade framförallt full-dämpad som krav. Men jag gav inte efter på det. Han är inte så känsligt för färgen på cykeln (cykelkläder är en annan sak). Hursomhelst är det bra att Vpace säljer deras cyklar i fem olika färgar som är nästan alla snygg.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
H20 är lite tung, de andra ganska ok, framförallt för priset och troligtvis tuffheten av cyklen.

Min son hade framförallt full-dämpad som krav. Men jag gav inte efter på det. Han är inte så känsligt för färgen på cykeln (cykelkläder är en annan sak). Hursomhelst är det bra att Vpace säljer deras cyklar i fem olika färgar som är nästan alla snygg.
Får kolla vpace och se om nåt passar😀

Barncyklar samlingstråd
Hej
Jag är på jakt efter en ny mtb till min snart 9åriga pojk. Idag cyklar han på en scott voltage 24”. Det vi cyklar är 80/20 stig/bikepark. Jag har fyra cyklar jag tittar på
- Superior team 27 issue
-superior team 27 elite
- scott Roxter 26
- merida Matts j.team
Ni som kan det här med geometri osv , + & - på dessa cyklar eller andra alternativ.

Tegheim83

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Det ser ut som B-skruven måste justeras, det ger bättre växling och lite mer markfrigång.

PS fina däck!
Den växlar som smör redan, efter att jag justerat.
Kanske går att ändra b-skruven också.

Tyvärr hade Länna's mekaniker lämnat den okörbar. Trots att jag var i kontakt med dem och frågade om de kunde skicka tidigare om de skippade att justera.
"Nej, vi vill lämna den startklar i kartongen"
Okej, erloge för det! Men tyvärr var de way off och jag fick börja med att justera växlarna :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer