Barncyklar samlingstråd

Åsis

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej
Jag letar efter en16 tums till min grabb med växlar och bredare däck. I dag har han en Isla Cnoc 14 som funkar jätte bra men börjar bli liten.
Har tittat på Woom & Isla men ingen har växlar i så liten storlek.
Någon som känner till om mondraker Leader 16 är bra? Eller något annat tipps?

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
vpace max20 är från 105 cm. Frågan är om det inte blir låg frigång med riktiga växlar på 16''?
Troligen låg frigång, men tror även att det blir svårt att få dem att använda växlarna ordentligt. Det är ”svårare än man tror ” för barnen. 😄
Edit: menar då för barn som passar på 16”

Senast ändrad:

Ragnvald

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Glasögon till barn, finns det några sportiga cykelbrillor?
Hur sportigt ska det vara?
Jag köpte nyligen Kayoba tättsittande barnsolglasögon till pojken på 3 på Jula för 39 spänn. De är lite stora nu så borde även funka för större barn. UV-klass 400 så inte jättemörka, man ser fint ögonen från utsidan.

Caan

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Glasögon till barn, finns det några sportiga cykelbrillor?
Jag köpte sådan här till barnen (6 och 9 år) och de passade bra!

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Någon som testat bungi bungi? Något att ha? https://bungibungi.com/
Jag köpte sådan här till barnen (6 och 9 år) och de passade bra!

Den verkar fin, men är lite dyr.
Min son har en Julbo Player L, som han inte använder ofta vid cykling, men ofta till turskidsåkning.

earwax

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Luath 26, vad finns det mer?
Dags för ny cykel till dottern. Islabikes Luath 26 eller kanske en Frog road. Vad finns det mer? Fäste och utrymme för skärmar behöver finnas. Rakt styre går också. Hon har haft två Frogcyklar nu och jag är inte särskilt imponerad av detaljerna.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

LightsOut

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Många bra tips i denna tråden! Dottern har vuxit ur sin Trek Wahoo 24" som hon varit väldigt nöjd med, så nu är det dags att gå upp en storlek. Användningen är väl 45% asfalt, 45% grus och 10% stig, så mer "hybrid" än stigcykel. Prio är låg vikt, helstel (pga vikt och pris) och 1x. Kollar såklart på Wahoo 26" eftersom hon varit så nöjd med 24:an. 10kg och ungefär 5.500kr.

Vad finns mer att kolla på som är hyfsat jämförbart?

Islabikes Beinn 26 verkar vara liknande, men något dyrare.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Visa bilaga 453515
Jag vill hissa Vitus 16tummare. Uppgraderad med Bauhaus plattformspedaler, schwalbe black jack och cykelkorg. Grymt bra barncykel. Nästan så den platsar i tråden buskul, brötcykel. 😎
Den ser mycket bättre ut än på bilderna på nätet! Kanske är det däckerna. Verkar riktigt lång och flack. Ja, utan korg passar den bra buskul bröt HT tråden!

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Den ser mycket bättre ut än på bilderna på nätet! Kanske är det däckerna. Verkar riktigt lång och flack. Ja, utan korg passar den bra buskul bröt HT tråden!
Den är flack. Blev först orolig att jag gjort fel som köpt "vuxen geo" till ett barn men med 35mm stam så blev det bra. Vi är väldigt nöjda.
Kanske blir en Vitus 20'' också.

Barncyklar samlingstråd
Ja, det är ingen skillnad. Har bara torrgasat i stället, men funkar fint!
Jag har bestämt för att göra som du, köpt en Zee bakväxel. tack för tipset.
Min grabb är i det kortaste laget för 20" så blir på gränsen så jag kommer därför också byta styrstammen till 40mm samt andra vevar som är 115mm istället för 127mm. Letar också efter sadel med extra låg profil, sett det någonstans men hittar det inte längre

Tegheim83

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har bestämt för att göra som du, köpt en Zee bakväxel. tack för tipset.
Min grabb är i det kortaste laget för 20" så blir på gränsen så jag kommer därför också byta styrstammen till 40mm samt andra vevar som är 115mm istället för 127mm. Letar också efter sadel med extra låg profil, sett det någonstans men hittar det inte längre
Vi har kört mer nu, och det funkar fint.
Kommer även byta reglaget emot ett XT/XTR för mindre glapp. Små tummar och stora glapp gör det jobbigt att växla ner :)

Barncyklar samlingstråd
Nukeproof har några sadlar som är lite lägre men som nån här skrev så handlar det om typ 8mm.
Väldigt snygg sadel men lite väl bred för ett barn tänker jag, fanns inte i lager heller.

12mm kortare pedalarmar+ 8mm lägre sadel kan ju eventuellt vara avgörande för att få ett bra o tryggt tramp .

Jag tackar för tipset men letar vidare lite.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vad ska jag köpa för en 9-åring, ca 135cm lång? Hon cyklar idag på en Frog 20" som helt klart är för liten för nästa år. Vi cyklar så pass lite nu att jag inte riktigt är intresserad av att lägga pengarna på en Isla, Woom eller liknande, det är viktigare att den kan stå parkerad utanför skolan än att den är gjord i mithril...

Med det sagt vill vi inte ha ett bojsänke, så säg 9-10 kg, gärna ca 8 delat med tumväxel. Skivbroms är inte viktigt. Ingen dämpare. Behöver kunna montera skärmar. Någonting typ White XC240 Lite skulle kunna funka, men till normalpris kostar de fortfarande 4500:-.

Tips?

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vad ska jag köpa för en 9-åring, ca 135cm lång? Hon cyklar idag på en Frog 20" som helt klart är för liten för nästa år. Vi cyklar så pass lite nu att jag inte riktigt är intresserad av att lägga pengarna på en Isla, Woom eller liknande, det är viktigare att den kan stå parkerad utanför skolan än att den är gjord i mithril...

Med det sagt vill vi inte ha ett bojsänke, så säg 9-10 kg, gärna ca 8 delat med tumväxel. Skivbroms är inte viktigt. Ingen dämpare. Behöver kunna montera skärmar. Någonting typ White XC240 Lite skulle kunna funka, men till normalpris kostar de fortfarande 4500:-.

Tips?
XC240 fungerar redan från cirka 125cm, så de känns lite onödigt litet. Tyvärr inget tips i övrigt, börjar nog bli svårt med dina önskemål på en 26” under 4500kr

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Tips?
Begagnad 26" mtb! Precis med det ändamålet converterade jag min frus gamla Specialized 13.5" Hardrock till en citycykel till min son som är 127 cm.

Barncyklar samlingstråd
Har du kikat på Trek Wahoo? Vi köpte en 24 tums till vår son med skärmar för 3800.
känns som att den har de flesta rätt på din lista som var ganska lik vår lista.
kanske även 26 tummaren kan vara ett alternativ men kanske blir stort och dyrare.
Vad ska jag köpa för en 9-åring, ca 135cm lång? Hon cyklar idag på en Frog 20" som helt klart är för liten för nästa år. Vi cyklar så pass lite nu att jag inte riktigt är intresserad av att lägga pengarna på en Isla, Woom eller liknande, det är viktigare att den kan stå parkerad utanför skolan än att den är gjord i

kontorsråttan

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, jag vet att vi rör oss i gränslandet mellan 24" och 26". En av anledningarna till att jag ändå åtminstone tänkt gå på 24" är att de flesta 26" kommer med 152mm vevarmar, vilket är åt h-e för långt för någon med deras längd. Även 140mm som de flesta 24" har är lite för långt, men ett mer rimligt steg upp från vad de har idag. Ska kika på Trek'en, den hade jag missat, tack!

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, jag vet att vi rör oss i gränslandet mellan 24" och 26". En av anledningarna till att jag ändå åtminstone tänkt gå på 24" är att de flesta 26" kommer med 152mm vevarmar, vilket är åt h-e för långt för någon med deras längd. Även 140mm som de flesta 24" har är lite för långt, men ett mer rimligt steg upp från vad de har idag. Ska kika på Trek'en, den hade jag missat, tack!
Jag byte till Frog 146 mm vevparti, var billig hos bikeshop.se, men jag tog sista som var på lager. Enda problem var jättesmå q-factor (som är ingen faktor men en bredde, arggh!!), så vi måste fila lite. Tillsammans med byte till smalare däck blev pedalerna inte för höga från marken.

fhloston

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Detta är inte en tråd jag följer, så beklagar om denna har varit med tidigare.

Men klart ungarna ska ha kolfiber

Screenshot_20201205-091504.png

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Visa bilaga 457015
Det här får mig att vilja skaffa fler barn !
Ska se vad min kloka hälft tror...
Reality check...

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Visa bilaga 457015
999 EUR 🤯
Jag som tyckte att 7000kr var mycket för en 20”...

Har ju en 13-månaders också.. men har redan två olika balanscyklar.. kan för övrigt rekommendera
3,4kg känns riktigt bra..

Onemangang

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ah fan måste nog köpa en komplett och bygga om med pojken. Svårt att hitta 24 tum ram. Nåväl man får ju göra det bästa av situationen.

tobthu

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Alla smarta människor som har betydligt bättre koll än jag på delar, kan jag be er om hjälp??

Grabben (7,5år/129cm) ska få en 24:a. Varför inte 26 eller 27,5 är pga lillebror som har lite kortare tillväxtkurva och när den lilla om två år kan hoppa upp kommer en större vara för stor så då tar han över denna och storebror går på 27,5.

Det jag väljer på är:
- Vitus nucleus 2021 (luftgaffe 65mml, sen har jag för dålig koll på resten men vikt 11kg)
- Superior team 24 (Luftgaffel 80mm, resten dålig koll, 10,5kg)
- Canyon grand canyon young hero tror inte luftgaffel, resten ingen aning MEN 13,5kg så i princip borträknad)

Tack på förhand!!!

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Alla smarta människor som har betydligt bättre koll än jag på delar, kan jag be er om hjälp??

Grabben (7,5år/129cm) ska få en 24:a. Varför inte 26 eller 27,5 är pga lillebror som har lite kortare tillväxtkurva och när den lilla om två år kan hoppa upp kommer en större vara för stor så då tar han över denna och storebror går på 27,5.

Det jag väljer på är:
- Vitus nucleus 2021 (luftgaffe 65mml, sen har jag för dålig koll på resten men vikt 11kg)
- Canyon grand canyon young hero tror inte luftgaffel, resten ingen aning MEN 13,5kg så i princip borträknad)

Tack på förhand!!!
Det är nog frågan vad som går att få när...
Canyon är otäckt tung.

Jag har köpt en white xc 240 helstel. Bättre om barnet inte redan är duktigt på att cykla stig.
Nucleus är väl den bättre cykeln om du kan få tag i den

EDIT.
Orbea MX är väl liknande Sup

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Det jag väljer på är:

Tack på förhand!!!
Canyon är 27.5"

Det jag väljer på är:

Tack på förhand!!!
Canyon du länker till är 27.5".

Vitus är bra och prisvärd, men inte på lager och har Brexit problem.

Superior team 24 är bra för priset och har ok komponenter. Verkar kort dock. Superior säger till 130-155 cm cyklist, men jag tycker att 347 mm reach är lagom till 130 cm. Berör lite på användingsområde. På stökig stig vill man har lång reach, på slättare underlag är det mindre viktig.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer