Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
I bmx ståcyklar man, om d e tävling du syftar på. På barn-mtb syns d väldigt tydligt att d flesta som säljs i affär har för långa vevar: när barnet sitter så slår dom nästan knäna i bröstet.
Japp, stämmer att man ståcyklar i BMX racing men det gör man väl också då man kör utför med MTB. Det blir bättre balans om benen är längre från varandra.
De att ungarna har knäna i munnen då de kör har väl också med att göra att man har sadeln lite lägre på en barncykel (om barnet är lite osäker) så båda fötterna räcks i marken. Jag tycker barnen kan ha längre vevar än vuxna i förhållande till längden för att det är mer lek o mindre muskelstyrka. T. ex 130 - 140 på en 20tummare, 152 på en 24 tummare och 170 på en 27 tummare. I allafall är det rätt längd då när cykeln är passlig.

Barncyklar samlingstråd
Jag vill svara på diskussionen om vevarmar för barn. I BMX racing används dessa ca längder för vevarmar. Dessa kan ju tillämpas i cykling som man står största delen av tiden, inte kanske landsvägscykling där kadens är av intresse.
Längd 110-130, vev 140
130-145, vev 150
140-155, vev 160
155-170, vev 170

Någon rekommenderade tidigare bmx vevar för barncyklar. De går inte riktigt att blanda dessa för kedjelinjen blir inte bra. BMX cyklar har ju en bakgaffel som är smalare än 135 som är standard nuförtiden. Framdrevet blir närmare ramen än på en MTB.
Hej, korrekt att kedjelinjen blir ngt off med BMX-vevar (JET Racing 140 mm i mitt fall). Har mätt upp 43-44 mm på yngsta dotterns MTB (135 QR). Skulle vilja påstå att det fungerar nära idealt. Har 11vxl 11-42-kasett och 30T NW fram. Bakåttramp fungerar på 42t samt inget rassel på 11t. Visuellt rak kedja mellan växel 5/6.

Barncyklar samlingstråd
Har någon haft möjlighet att jämföra en Manitu Machete gaffel mot Suntour XCR Air? Är den värd de extra två tusen kronorna?

Förstår inte Suntours modellnamnschema. Köpte en SR Suntour SF18 XCM JR-Air-SL-HLO till min son. Den funkade bra och är en av de bästa 20" gafflar som finns. Den har exakt samma utseende som XCR, men vet inte om luftfjäder och dämpare är samma. Jag gissar att dom är samma. Machete är en mycket tuffare gaffel. Skulle köpa den om barnet kör park eller hoppar ofta. Men om XCR är samma som SF18 XCM, funkar den bra på stig.

Barncyklar samlingstråd
Tips på barnvänliga stigar i Stockholmsområdet tas gärna emot. Gärna flowiga!
En favorit är Fiskartorpets flowtrail men börjar bli enformigt att cykla runt och runt :)

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Tips på barnvänliga stigar i Stockholmsområdet tas gärna emot. Gärna flowiga!
En favorit är Fiskartorpets flowtrail men börjar bli enformigt att cykla runt och runt :)

Vi var där ofta, mindre ofta den här året. Tror inte vi har träffats.

Bogesundslandet är fin. Hellasgården kring Tenntorpsvägen är standardtips.

Barncyklar samlingstråd
Vi var där ofta, mindre ofta den här året. Tror inte vi har träffats.

Bogesundslandet är fin. Hellasgården kring Tenntorpsvägen är standardtips.
Tack för de tipsen! Gällande Bogesundslandet, när jag kollar Trailfork finns en del leder och är inte hemma i området. Om du har möjlighet att kolla vad just den stigen du gillar heter så vore det super. Även Hackstaspåret som ser fint ut på bilder.

Barncyklar samlingstråd
Tack för de tipsen! Gällande Bogesundslandet, när jag kollar Trailfork finns en del leder och är inte hemma i området. Om du har möjlighet att kolla vad just den stigen du gillar heter så vore det super. Även Hackstaspåret som ser fint ut på bilder.

Askrikerundan är jättefin. Några branta häller mellan parkeringen och golvbanan (men vi tycker om den biten!).
Dammstakkärrsrundan har vi kört en gång, också fint.
Sen tycker vi mycket om nya "mtb-only" stigen som heter Stortallsrundan anslutning på Trailforks, men den är tuffare.

Barncyklar samlingstråd
Askrikerundan är jättefin. Några branta häller mellan parkeringen och golvbanan (men vi tycker om den biten!).
Dammstakkärrsrundan har vi kört en gång, också fint.
Sen tycker vi mycket om nya "mtb-only" stigen som heter Stortallsrundan anslutning på Trailforks, men den är tuffare.
Perfekt, då har vi lite att utforska!

Barncyklar samlingstråd
Hej.
Funderar på en Jeffsy Primus JP 24 eller 26. Grabben kör lite större dirt hopp och vi ska försöka ta oss mer till Järvsö. Grejen är den att han 145cm lång. Ligger alltså på gränsen på 24". Provade en NS nerd 24" i Järvsö och den funkade bra. Vad jag kan se har den liknande gemoetri som Primus 26".. Hur gör man? En mindre cykel är ju lättare att göra trix med, men frågan är hur mycket han växer :-) Hjälp.
Kanske tom med finns någon som har en i trakterna (Borlänge) man kan få provsitta.

Barncyklar samlingstråd
Hej.
Funderar på en Jeffsy Primus JP 24 eller 26. Grabben kör lite större dirt hopp och vi ska försöka ta oss mer till Järvsö. Grejen är den att han 145cm lång. Ligger alltså på gränsen på 24". Provade en NS nerd 24" i Järvsö och den funkade bra. Vad jag kan se har den liknande gemoetri som Primus 26".. Hur gör man? En mindre cykel är ju lättare att göra trix med, men frågan är hur mycket han växer :-) Hjälp.
Kanske tom med finns någon som har en i trakterna (Borlänge) man kan få provsitta.

Jag kan inte säga mycket om parkcykling. Men kan säga att jag just har beställt en stigcykel med 26" hjul och samma reach som Jeffsey 24 till min son som är 127 cm lång. Så jag skulle säga Jeffsey 26".

Barncyklar samlingstråd
Jag kan inte säga mycket om parkcykling. Men kan säga att jag just har beställt en stigcykel med 26" hjul och samma reach som Jeffsey 24 till min son som är 127 cm lång. Så jag skulle säga Jeffsey 26".
I parkcykling ska man ha en mindre/liten cykel. Man ser 180cm snubbar sitta på 24or ibland, så han ska inte ha en 26".
Om han gör tabletops o gaps samt gillar skogscykling så får du, Tobbe_76, nog köpa två olika hojar. Det är inte kul att cykla stigar me en för liten hoj eller ge sig på gaps me för stor.

Barncyklar samlingstråd
I parkcykling ska man ha en mindre/liten cykel. Man ser 180cm snubbar sitta på 24or ibland, så han ska inte ha en 26".
Om han gör tabletops o gaps samt gillar skogscykling så får du, Tobbe_76, nog köpa två olika hojar. Det är inte kul att cykla stigar me en för liten hoj eller ge sig på gaps me för stor.

Ja jag tänker lite lika. Han är ingen stignötare även om jag försökt. Får nog gå på en 24 och hoppas att den funkar nåt år.
Tack för svaren

Barncyklar samlingstråd

Kanske måste vi då behålla nuvarande 24" till tabletops och Candyland. Men min son har nu redan fyra cyklar.

Barncyklar samlingstråd
Kanske måste vi då behålla nuvarande 24" till tabletops och Candyland. Men min son har nu redan fyra cyklar.
Haha. Absolut. jag tog me en 24" t Isaberg, till pojken på nästan 140, pga att jag höll på me reparationer/underhåll på passande cykel. Han lärde sig att klara tabletops på en timme, i flowbacken nerför gick d undan med flera hopp o ökad självkänsla för honom. Nu måste ja bygga en dirt till honom...24" barncykel (mtb-liknande Voltage) håller inte måttet för sånt :-D

Barncyklar samlingstråd
Haha. Absolut. jag tog me en 24" t Isaberg, till pojken på nästan 140, pga att jag höll på me reparationer/underhåll på passande cykel. Han lärde sig att klara tabletops på en timme, i flowbacken nerför gick d undan med flera hopp o ökad självkänsla för honom. Nu måste ja bygga en dirt till honom...24" barncykel (mtb-liknande Voltage) håller inte måttet för sånt :-D

Du har säkert redan koll på denna: https://www.vpace.de/produkt/danny24-kinder-dirtbike/
Det står mellan den, spawn kotori eller Yt'n.
Tidigare har det bara varit dirt hopp, men Järvsö fick oss på lite andra tankar. Danny 24 väger bara 9.2 kg

Barncyklar samlingstråd
Tänkte köpa en beg Haro 16” bmx idag för en femhundring. Den här modellen är chrome men mycket rost!
Så vad är billigaste och enklaste sättet att fräscha upp? Svinto och klarlack = 100kr :)
Får inte nalla på mtb-budget!
314AFA06-759F-40DF-AF92-733417C5F42A.jpeg

Barncyklar samlingstråd

Det slutademed en Commencal Absolut 24" Väger in på 9.6kg så hoppas den blir bra. Problem med att få tag i cyklar dessa dagar.

Barncyklar samlingstråd
Nej, tyvärr inte, men jag tycker du letar rätt cykel. Jag fick tag på en beg Cnoc 14 på Marketplace i vintras. Den funkar skitbra för min snart-fyra-åring.
Tack! Fick upp ögonen för och hittade en cnoc 16 till min då 4-åring. En enorm skillnad mot den 8-kilos klump som min snart 3-åring har att träna på. Hojta gärna till om ni vill bli av med er cnoc 14 i vinter/vår.

Barncyklar samlingstråd
Vill bara flika in att jag köpte en Early Rider Belter 16 trail till min son för ett drygt år sen när han var runt 3,5 år gammal. Han hade då lärt sig först på en springcykel och sedan gått över till en Specialized med 12-tumshjul följt av en 16-tums Hotrock från samma tillverkare. Båda cyklarna från Specialized framstår som ett dåligt skämt i jämförelse med Early Ridern. Det var verkligen natt och dag, trots att geometrin och storleken inte var så värst annorlunda. Framförallt vikten gjorde enorm skillnad tillsammans med de något längre vevarna (gissar jag att det är) i samspel med handbromsar som funkar för barn.

Så till alla er som funderar på att investera i en Early Rider för den åldern kan jag inte annat än rekommendera den varmt! Sjukt bra kvalitetskänsla och har inte varit några som helst problem. Remdriften har varit grym också. Jag tror dessutom att man får igen ganska mycket när man säljer den begagnat, men själv ska jag spara min till dottern som står näst på tur.

Nu till min fråga till er med lite äldre barn som gillar att cykla i skogen. Vi besökte nämligen Vallåsen i somras där sonen fick pröva på downhill på en Propane Frechdaz 20" som dom hyr ut. Jag hade ställt in mig på att få vänta lite till innan det blir läge att gå upp i storlek på hjulen, men med den ramen funkade storleken kanon. Så jag insåg att det nog var dags att gå upp till större hjul och möjligheten att växla inför nästa säsong. Kanske även dämpad gaffel. Propanen var fin men känns som overkill för att komma igång på stigarna här hemma. Då är det nog bättre att fokusera på lätt-trampat snarare än heldämpat.

Så finns det nån som har tips på bra cykel för nån som alltså är ca 115cm och snart 5 år, men som definitivt kan dra nytta av större hjul och växlar för att kunna cykla lite längre och snabbare på stigar? Och skulle ni rekommendera dämpad gaffel? Med tanke på hur nöjd jag varit med Early Ridern så lutar det ju lite åt att fortsätta med deras större modeller, även om det verkar finnas många intressanta alternativ när man kommit upp i 20".

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Vill bara flika in att jag köpte en Early Rider Belter 16 trail till min son för ett drygt år sen när han var runt 3,5 år gammal. Han hade då lärt sig först på en springcykel och sedan gått över till en Specialized med 12-tumshjul följt av en 16-tums Hotrock från samma tillverkare. Båda cyklarna från Specialized framstår som ett dåligt skämt i jämförelse med Early Ridern. Det var verkligen natt och dag, trots att geometrin och storleken inte var så värst annorlunda. Framförallt vikten gjorde enorm skillnad tillsammans med de något längre vevarna (gissar jag att det är) i samspel med handbromsar som funkar för barn.

Så till alla er som funderar på att investera i en Early Rider för den åldern kan jag inte annat än rekommendera den varmt! Sjukt bra kvalitetskänsla och har inte varit några som helst problem. Remdriften har varit grym också. Jag tror dessutom att man får igen ganska mycket när man säljer den begagnat, men själv ska jag spara min till dottern som står näst på tur.

Nu till min fråga till er med lite äldre barn som gillar att cykla i skogen. Vi besökte nämligen Vallåsen i somras där sonen fick pröva på downhill på en Propane Frechdaz 20" som dom hyr ut. Jag hade ställt in mig på att få vänta lite till innan det blir läge att gå upp i storlek på hjulen, men med den ramen funkade storleken kanon. Så jag insåg att det nog var dags att gå upp till större hjul och möjligheten att växla inför nästa säsong. Kanske även dämpad gaffel. Propanen var fin men känns som overkill för att komma igång på stigarna här hemma. Då är det nog bättre att fokusera på lätt-trampat snarare än heldämpat.

Så finns det nån som har tips på bra cykel för nån som alltså är ca 115cm och snart 5 år, men som definitivt kan dra nytta av större hjul och växlar för att kunna cykla lite längre och snabbare på stigar? Och skulle ni rekommendera dämpad gaffel? Med tanke på hur nöjd jag varit med Early Ridern så lutar det ju lite åt att fortsätta med deras större modeller, även om det verkar finnas många intressanta alternativ när man kommit upp i 20".
120cm drygt krävs för early rider 20” seeker. Min son har varit nöjd med sin. Är sugen på att prova en Naloo Hill Bill 24” nu, ska enligt dem fungera redan från 115cm.

Barncyklar samlingstråd
Till 115 cm är Vpace Max24 bästa som finns! Obs att barnet cyklar inte lite, med mycket snabbare på stigar med den!

Ser grymma ut och jag tror spontant på idén att göra en 29er för barn för bra stigegenskaper. Men är det inte samtidigt ganska kul för en femåring att ha en cykel med lite mindre hjul som blir lättare att trixa med?

Barncyklar samlingstråd
Ser grymma ut och jag tror spontant på idén att göra en 29er för barn för bra stigegenskaper. Men är det inte samtidigt ganska kul för en femåring att ha en cykel med lite mindre hjul som blir lättare att trixa med?
Tänkte med på det. Stora hjul vore bra på stig men min grabb kör skate park o pump också. Blir nog Vitus 20 eller Early rider

Barncyklar samlingstråd

Den är otrolig bra för stökig stig. Bara för att trixa med är 20" kanske bättre. Men Max24 är lättare än de flesta 20". Min son hoppade/hoppar bra med den.

Barncyklar samlingstråd

Early rider verkar perfekta och är riktigt "vuxensnygga". Men de har tyvärr ingen 14". Minstingen mäter nog inte mer än 90-95 hittills så jag behöver ngt litet.
Köper gärna begagnat iom att det inte finns någon som ska ärva av honom men det finns inte så mkt barncyklar ute just nu.

Bra inspiration på större cyklar också! Läst en del om att vrid-växel inte varit optimalt (tröga). Vad är era erfarenheter där?

Barncyklar samlingstråd
Early rider verkar perfekta och är riktigt "vuxensnygga". Men de har tyvärr ingen 14". Minstingen mäter nog inte mer än 90-95 hittills så jag behöver ngt litet.
Köper gärna begagnat iom att det inte finns någon som ska ärva av honom men det finns inte så mkt barncyklar ute just nu.

Bra inspiration på större cyklar också! Läst en del om att vrid-växel inte varit optimalt (tröga). Vad är era erfarenheter där?

Min erfarenhet är att det var väldigt lyckat att göra övergången från springcykel till trampor på 12-tumshjul, dvs. springcykeln och trampcykeln var nästintill identiska i storlek och geometri. Har sett andra pröva att gå från liten springcykel till större trampcykel och då blir det flera utmaningar på en gång, dvs. både komma igång och trampa samtidigt som man ska lära sig hantera en cykel som är lite högre.

När sen sonen kommit igång med trampandet kändes det rimligt att direkt hoppa upp till 16-tumshjul. Däremot är ju olika modeller olika gynnsamma för kortare cyklister. Har t.ex. noterat att t.ex. Scotts barncyklar verkar vara väldigt stora och klumpiga överlag. Däremot tror jag att Early Ridern med 16-tumshjul är lätt att ta sig an även för kortare barn. Skulle i alla fall försöka testa det snarare än att köpa en 14-tummare. Om ni bor i Stockholm är ni välkomna att provköra på vår t.ex.

Vår Betler Trail har lagom utväxling. Om något skulle jag säga att den är lite för lätt-trampad, men det är nog framförallt nu när sonen blivit lite större och snart behöver en ny cykel. Som sagts gör det enorm skillnad att köra med en lättare cykel vad det gäller att komma upp för backar och ta sig över rötter mm.

Barncyklar samlingstråd
Vi gick från en 16" Belter Trail till en Isla Beinn 20" (lång) med växlar. Måste säga att växlarna gjorde extremt stor skillnad. Easy Ridern hade lite för lätt utväxling på vägen men för tung i skogen, speciellt eftersom vår lilla cyklist inte kunde stå upp och cykla då.

Barncyklar samlingstråd
24" till 115cm känns väldigt stort?!

Vi tittar på 20" åt vår dotter på 116cm, och även de ser ofta stora ut.

Den ser stora ut och hjul är stora. Tyckte att Max24 var för stor när jag beställde den när min son var 117 cm och han skulle vänta några månader med att köra på den. Men samma kväll som vi fick den körde han på den utan problem och han cyklade aldrig mer på sin 20" cykel. Den fanns lite marginal, så 115 cm skulle passa barnet inte har jättekorta ben, och barnen växer snabbt.

Barncyklar samlingstråd

ER 16” blir bra för 90-95. stirra inte blint på ER hemsida.

Barncyklar samlingstråd

Min grabb hojar på en Frechdax 20” och tycker den även är perfekt för skogsstigen. 120cm lång men skulle ja kunna hoja redan från 100cm.

Tillbaka
Topp