Vill bara flika in att jag köpte en Early Rider Belter 16 trail till min son för ett drygt år sen när han var runt 3,5 år gammal. Han hade då lärt sig först på en springcykel och sedan gått över till en Specialized med 12-tumshjul följt av en 16-tums Hotrock från samma tillverkare. Båda cyklarna från Specialized framstår som ett dåligt skämt i jämförelse med Early Ridern. Det var verkligen natt och dag, trots att geometrin och storleken inte var så värst annorlunda. Framförallt vikten gjorde enorm skillnad tillsammans med de något längre vevarna (gissar jag att det är) i samspel med handbromsar som funkar för barn.
Så till alla er som funderar på att investera i en Early Rider för den åldern kan jag inte annat än rekommendera den varmt! Sjukt bra kvalitetskänsla och har inte varit några som helst problem. Remdriften har varit grym också. Jag tror dessutom att man får igen ganska mycket när man säljer den begagnat, men själv ska jag spara min till dottern som står näst på tur.
Nu till min fråga till er med lite äldre barn som gillar att cykla i skogen. Vi besökte nämligen Vallåsen i somras där sonen fick pröva på downhill på en
Propane Frechdaz 20" som dom hyr ut. Jag hade ställt in mig på att få vänta lite till innan det blir läge att gå upp i storlek på hjulen, men med den ramen funkade storleken kanon. Så jag insåg att det nog var dags att gå upp till större hjul och möjligheten att växla inför nästa säsong. Kanske även dämpad gaffel. Propanen var fin men känns som overkill för att komma igång på stigarna här hemma. Då är det nog bättre att fokusera på lätt-trampat snarare än heldämpat.
Så finns det nån som har tips på bra cykel för nån som alltså är ca 115cm och snart 5 år, men som definitivt kan dra nytta av större hjul och växlar för att kunna cykla lite längre och snabbare på stigar? Och skulle ni rekommendera dämpad gaffel? Med tanke på hur nöjd jag varit med Early Ridern så lutar det ju lite åt att fortsätta med deras större modeller, även om det verkar finnas många intressanta alternativ när man kommit upp i 20".