Japp! Använder TowWhee varje gång vi går ut och cyklar.Är det någon som har erfarenhet av TowWhee eller Liknande?
Hoppas på en resa till Österrike nästa sommar och lär behöva något för att få upp fyraåringen på höjd, men kanske även sjuåringen på längre turer..
Det är lätt att glömma att barn också växer och blir starkare, så det lär ju snarast vara det mer än att cykeln blir större som gör att det funkar bättre och bättre i skogen.
Att gå ut och stigcykla tillsammans med barnen är ju väldigt eftertraktat för min del, men när barnen är 115 cm kommer det funka dåligt lite hur man än gör. Däremot att cykla pumptrack och skatepark är görbart redan från att de har springcykel och precis fyllt två år, och det är tragiskt ofta som små barn rullar runt på gigantiska cyklar och inte ens är i närheten av att kunna ståcykla eller pumpa sig runt.
Detsamma gäller såklart åt andra hållet. För små cyklar är lika illa det. Men just att ett barn på typ 25 kg ska cykla med en cykel som väger 11-15 kg och ha styret i ögonhöjd är bara taskigt vid skojcykling. Det är som att en vuxen på 175 cm och 75 kg ska cykla på en 35-kilos 36:er.
Sen går det såklart inte att följa barnets längd på millimetern med cykelstorleken, men normen borde inte vara "ju större desto bättre".
24'' verkar vara där det börjar fungera på "riktigt".
Jag hade bekymret, som eventuellt det ser ut som din bild också har, att det var en krage på sadelstolpen som begränsade.Yes, går inte att få ner mer än på bilden, kanske sågen åker fram...
Jaha så var dagen kommen, 4 åringen fick äntligen sin majtanbajke.
Det föll på en Scott Scale RC 20 för det var riktigt bra pris för den specen. Geon är också väldigt lik vpace20 som jag ställer högt på barncykeltillverkarlistan.
Forumet assisterade med info och tips så följandeblev justerat
Bakväxel bytt till Shimano Zee
Sadelstolpe bytt till en utan sadelfäste, kompletterat med klassiskt sadelfäste som man kan vända upp o ner och därmed få ner sadeln lite extra utan att behöva kapa i ramen.
Vevparti bytt till 3min19seconds 115mm
Främre kedjeguide för att undvika kedjehopp
Stemslam
Hussfelt 40mm styrstam
Kinakolstyre
4 åringen på 105cm, passade enligt mig rätt bra direkt. Han klädde på sig, gränslade och körde iväg obehindrat direkt.
Vi gick från Woom2 14" till Scott Scale 20".
Vi behåller Woom2 ett tag till, sen blir den på K&S om nån är sugen.
Nästa diskussion blir den där grunkan på styret som man växlar medVisa bilaga 464703Visa bilaga 464704Visa bilaga 464705.
Klart 4-åringar behöver XTR. Minst.Växelgrunkan kommer jag byta till en XT/XTR för att få mindre spel i reglaget. Barnfingrar har inte så långa slag att man har råd med ett slappt reglagesä som M6000.
Kanske funkar med Zee även där, men har inte känt på ett sådant så vet inte.
Efter en stunds cykling konstaterades just precis, han har knappt precis så långt slag i tummen att skifte till lättare växel blir enkelt för honom. en varmare dag utan tjockaste skidvantarna ska jag studera det lite närmare. Först ska jag slå av clutchen på zee bakväxeln, då blir det iaf mindre motstånd i växeln, men slaget är ju detsamma.Växelgrunkan kommer jag byta till en XT/XTR för att få mindre spel i reglaget. Barnfingrar har inte så långa slag att man har råd med ett slappt reglagesä som M6000.
Kanske funkar med Zee även där, men har inte känt på ett sådant så vet inte.
Jag förstår hur du menar, och alla väljer ju själva nivån. Tycker ändå att det är en värdefull tråd.Klart 4-åringar behöver XTR. Minst.
Slutar bevaka denna plojtråden nu.
Jag kan tycka att det ger större verklig skillnad för ett litet barn att ha riktigt bra grejer än att vuxna har det....Klart 4-åringar behöver XTR. Minst.
Jag kan tycka att det ger större verklig skillnad för ett litet barn att ha riktigt bra grejer än att vuxna har det....
Närmar sig barnet 105 redan idag på vintern är det nog 16'' som gäller.1 m lång 3-åring, hamnar precis under rek längd för 16” (brukar var ca 105cm) och mitt på spannet för 14”. Kikar på Earlyrider och Commencal.
Tänker att 14” är det smarta valet på kort sikt. Men hur fel blir 16”? Det är lite lockande att kunna skippa 14” och därmed slippa ett cykelköp.
Vad säger panelen?
1 m lång 3-åring, hamnar precis under rek längd för 16” (brukar var ca 105cm) och mitt på spannet för 14”. Kikar på Earlyrider och Commencal.
Tänker att 14” är det smarta valet på kort sikt. Men hur fel blir 16”? Det är lite lockande att kunna skippa 14” och därmed slippa ett cykelköp.
Vad säger panelen?
Ja, jag blir inte klok på om Early rides mer vuxen geo eller Ramones höga stack är bäst för barn.Early Rider verkar lite för stor, men gissar att Ramones 16 skulle funka.
Min 3.5åring hade en earlyrider och när han växt ur den så fick han frog istället och jag måste säga att earlyridern var ljusår bättre än frogen trots ganska liten skillnad i nypris .1 m lång 3-åring, hamnar precis under rek längd för 16” (brukar var ca 105cm) och mitt på spannet för 14”. Kikar på Earlyrider och Commencal.
Vad säger panelen?
Ja, jag blir inte klok på om Early rides mer vuxen geo eller Ramones höga stack är bäst för barn.
Early Rider ska väl iofs vara erkänt bra...
Klart 4-åringar behöver XTR. Minst.
Det handlar inte om att min dotter behöver XTR, utan att hon behöver ett reglage med mindre spel.
XT och XTR har det.
Hade Deore haft det hade jag varit nöjd.
Att växla ner med tummen.Är det växling till större drev, mindre drev eller båda som är problemet med Shimano reglage?
Min son har bara haft Sram trigger och det funkade utan problem.
Den e inte bra nånstans. Biltemas har t o m bättre komponenter.Är det någon som köpt en sån här: https://bikeshop.se/gavia/gavia20si...0--barncykel-silver-lett-alu-ram-4-7-år-88-kg
Verkar vara ett riktigt bra pris men brukar ju finnas någon hake då.
Ja där kom haken, blir att leta lite mer.Den e inte bra nånstans. Biltemas har t o m bättre komponenter.
Vid vilken vikt/storlek är det rimligt att börja kika på fjädring fram? Har en sexåring (118cm kanske?) som varit med på nån skogstur och när jag övat bunny hops, men hans nuvarande kusinärvda ”mountainbike” är tyngre än min. Han ska börja i MTB gruppträning till våren.
Vid 24” tidigast skulle jag säga. Finns lite olika 24” med dämpare fram under eller runt 10kg, men kostar då en del tyvärr. Naloo Hill Bill, Woom off air, Vpace 24” osv.Vid vilken vikt/storlek är det rimligt att börja kika på fjädring fram? Har en sexåring (118cm kanske?) som varit med på nån skogstur och när jag övat bunny hops, men hans nuvarande kusinärvda ”mountainbike” är tyngre än min. Han ska börja i MTB gruppträning till våren.
Vid 24” tidigast skulle jag säga. Finns lite olika 24” med dämpare fram under eller runt 10kg, men kostar då en del tyvärr. Naloo Hill Bill, Woom off air, Vpace 24” osv.
Vid vilken vikt/storlek är det rimligt att börja kika på fjädring fram? Har en sexåring (118cm kanske?) som varit med på nån skogstur och när jag övat bunny hops, men hans nuvarande kusinärvda ”mountainbike” är tyngre än min. Han ska börja i MTB gruppträning till våren.
Inte mycket utbud på 20” på K&S eller Blocket. Hade tänkt budget kring 4-6000 och efter råden här, utan dämpning.
https://www.cykelkraft.se/barncykel-scott-scale-20-rigid verkar ok men kanske lite liten för en som redan närmar sig 120cm?
Andra tips på var jag ska leta? Kollade bike discount men fanns inget som matchade.
https://www.bikester.se/early-rider-seeker-20-barn-M902356.html nån sån här? Har 10% rabatt på Bikester (förutom på alla bra vuxenmärken) så det närmar ju sig budget åtminstone![]()
https://www.bikester.se/early-rider-seeker-20-barn-M902356.html nån sån här? Har 10% rabatt på Bikester (förutom på alla bra vuxenmärken) så det närmar ju sig budget åtminstone![]()
Finns en ute på K&S nu.https://www.bikester.se/early-rider-seeker-20-barn-M902356.html nån sån här? Har 10% rabatt på Bikester (förutom på alla bra vuxenmärken) så det närmar ju sig budget åtminstone![]()