Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Är det någon som har erfarenhet av TowWhee eller Liknande?

Hoppas på en resa till Österrike nästa sommar och lär behöva något för att få upp fyraåringen på höjd, men kanske även sjuåringen på längre turer..
Japp! Använder TowWhee varje gång vi går ut och cyklar.
Har även MacRide för min 3 åring, bra träning när han sitter på MacRide och jag drar henne också 😋

n3wton

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det är lätt att glömma att barn också växer och blir starkare, så det lär ju snarast vara det mer än att cykeln blir större som gör att det funkar bättre och bättre i skogen.

Att gå ut och stigcykla tillsammans med barnen är ju väldigt eftertraktat för min del, men när barnen är 115 cm kommer det funka dåligt lite hur man än gör. Däremot att cykla pumptrack och skatepark är görbart redan från att de har springcykel och precis fyllt två år, och det är tragiskt ofta som små barn rullar runt på gigantiska cyklar och inte ens är i närheten av att kunna ståcykla eller pumpa sig runt.

Detsamma gäller såklart åt andra hållet. För små cyklar är lika illa det. Men just att ett barn på typ 25 kg ska cykla med en cykel som väger 11-15 kg och ha styret i ögonhöjd är bara taskigt vid skojcykling. Det är som att en vuxen på 175 cm och 75 kg ska cykla på en 35-kilos 36:er.

Sen går det såklart inte att följa barnets längd på millimetern med cykelstorleken, men normen borde inte vara "ju större desto bättre".

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det är lätt att glömma att barn också växer och blir starkare, så det lär ju snarast vara det mer än att cykeln blir större som gör att det funkar bättre och bättre i skogen.

Att gå ut och stigcykla tillsammans med barnen är ju väldigt eftertraktat för min del, men när barnen är 115 cm kommer det funka dåligt lite hur man än gör. Däremot att cykla pumptrack och skatepark är görbart redan från att de har springcykel och precis fyllt två år, och det är tragiskt ofta som små barn rullar runt på gigantiska cyklar och inte ens är i närheten av att kunna ståcykla eller pumpa sig runt.

Detsamma gäller såklart åt andra hållet. För små cyklar är lika illa det. Men just att ett barn på typ 25 kg ska cykla med en cykel som väger 11-15 kg och ha styret i ögonhöjd är bara taskigt vid skojcykling. Det är som att en vuxen på 175 cm och 75 kg ska cykla på en 35-kilos 36:er.

Sen går det såklart inte att följa barnets längd på millimetern med cykelstorleken, men normen borde inte vara "ju större desto bättre".

1: köper man 11-15kg cykel så är man ju fel ute i min värld. Om man har intresse och pengar nog iaf.
2: ju större hjul desto bättre är mer korrekt 😄 annars kan vi ju alla gå tillbaka till 26”? 😉

Sen är det inte någon prestige för mig heller med storleken, vill något av barnen köra ett halvår till med sin gamla cykel så kommer jag inte att klaga. Man ser ju även om det går bra eller inte. Äldsta barnet är ungefär 130cm och vi har totalt 8 cyklar på 24” eller mindre här hemma att välja mellan.

[/QUOTE]

Barncyklar samlingstråd
Jaha så var dagen kommen, 4 åringen fick äntligen sin majtanbajke.
Det föll på en Scott Scale RC 20 för det var riktigt bra pris för den specen. Geon är också väldigt lik vpace20 som jag ställer högt på barncykeltillverkarlistan.
Forumet assisterade med info och tips så följandeblev justerat
Bakväxel bytt till Shimano Zee
Sadelstolpe bytt till en utan sadelfäste, kompletterat med klassiskt sadelfäste som man kan vända upp o ner och därmed få ner sadeln lite extra utan att behöva kapa i ramen.
Vevparti bytt till 3min19seconds 115mm
Främre kedjeguide för att undvika kedjehopp
Stemslam
Hussfelt 40mm styrstam
Kinakolstyre

4 åringen på 105cm, passade enligt mig rätt bra direkt. Han klädde på sig, gränslade och körde iväg obehindrat direkt.
Vi gick från Woom2 14" till Scott Scale 20".
Vi behåller Woom2 ett tag till, sen blir den på K&S om nån är sugen.
Nästa diskussion blir den där grunkan på styret som man växlar med
1610722958530.png
1610722998968.png
1610723071378.png
.

Tegheim83

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jaha så var dagen kommen, 4 åringen fick äntligen sin majtanbajke.
Det föll på en Scott Scale RC 20 för det var riktigt bra pris för den specen. Geon är också väldigt lik vpace20 som jag ställer högt på barncykeltillverkarlistan.
Forumet assisterade med info och tips så följandeblev justerat
Bakväxel bytt till Shimano Zee
Sadelstolpe bytt till en utan sadelfäste, kompletterat med klassiskt sadelfäste som man kan vända upp o ner och därmed få ner sadeln lite extra utan att behöva kapa i ramen.
Vevparti bytt till 3min19seconds 115mm
Främre kedjeguide för att undvika kedjehopp
Stemslam
Hussfelt 40mm styrstam
Kinakolstyre

4 åringen på 105cm, passade enligt mig rätt bra direkt. Han klädde på sig, gränslade och körde iväg obehindrat direkt.
Vi gick från Woom2 14" till Scott Scale 20".
Vi behåller Woom2 ett tag till, sen blir den på K&S om nån är sugen.
Nästa diskussion blir den där grunkan på styret som man växlar medVisa bilaga 464703Visa bilaga 464704Visa bilaga 464705.

Växelgrunkan kommer jag byta till en XT/XTR för att få mindre spel i reglaget. Barnfingrar har inte så långa slag att man har råd med ett slappt reglagesä som M6000.

Kanske funkar med Zee även där, men har inte känt på ett sådant så vet inte.

Barncyklar samlingstråd
Växelgrunkan kommer jag byta till en XT/XTR för att få mindre spel i reglaget. Barnfingrar har inte så långa slag att man har råd med ett slappt reglagesä som M6000.

Kanske funkar med Zee även där, men har inte känt på ett sådant så vet inte.
Efter en stunds cykling konstaterades just precis, han har knappt precis så långt slag i tummen att skifte till lättare växel blir enkelt för honom. en varmare dag utan tjockaste skidvantarna ska jag studera det lite närmare. Först ska jag slå av clutchen på zee bakväxeln, då blir det iaf mindre motstånd i växeln, men slaget är ju detsamma.
Återkom gärna om du byter och kommer fram till något positivt.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag kan tycka att det ger större verklig skillnad för ett litet barn att ha riktigt bra grejer än att vuxna har det....

Ja, precis det här. Dock funkar biliga saker ofta bra, om man väljer noggrann.

Och om man ofta cyklar med barn hjälper det inte als att har bättre grejer själva, medan varje sak som gör att barnet behöver stanna mindre ofta eller kan cyklar längre hjälper upplevelsen av hela familjen.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har en xtr 10s som jag tänkte flickan skulle ha men det visade sig att den 8s som sitter på är ok. Det är nog så att det mesta funka bra när det är torrt och rent.

Jag tror det är upplagt för besvikelse om man tror alla fyraåringar ska cykla stig och växla 10s. Oavsett om cykeln kostar 3000, 6000 eller 12000.
Lite som att köpa målvakthandskar innan första 5 årsträningingen.
Funkar det så toppen, annars får man kanske titta över processen.

Mårten

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
1 m lång 3-åring, hamnar precis under rek längd för 16” (brukar var ca 105cm) och mitt på spannet för 14”. Kikar på Earlyrider och Commencal.

Tänker att 14” är det smarta valet på kort sikt. Men hur fel blir 16”? Det är lite lockande att kunna skippa 14” och därmed slippa ett cykelköp.

Vad säger panelen?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
1 m lång 3-åring, hamnar precis under rek längd för 16” (brukar var ca 105cm) och mitt på spannet för 14”. Kikar på Earlyrider och Commencal.

Tänker att 14” är det smarta valet på kort sikt. Men hur fel blir 16”? Det är lite lockande att kunna skippa 14” och därmed slippa ett cykelköp.

Vad säger panelen?
Närmar sig barnet 105 redan idag på vintern är det nog 16'' som gäller.
Tror inte det går att hoppa över 16'' i vilket fall. Klart det kanske är bättre att köpa båda...

Tror Vitus är från 104 och det stämmer med min grabb. Den är låg men Early Rider är väl minst lika bra

Edit. Ok barnet är 100cm nu. Jag läste strax under 105.
Det tror jag personligen är 14'' baserat på mina barn.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Vad säger panelen?

Early Rider verkar lite för stor, men gissar att Ramones 16 skulle funka.

simson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Vad säger panelen?
Min 3.5åring hade en earlyrider och när han växt ur den så fick han frog istället och jag måste säga att earlyridern var ljusår bättre än frogen trots ganska liten skillnad i nypris .
Mange

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, jag blir inte klok på om Early rides mer vuxen geo eller Ramones höga stack är bäst för barn.

Early Rider ska väl iofs vara erkänt bra...

Early Rider gör otroligt fina na cyklar, bara höga standover är dumt. Hög stack är inte problematiskt. Och om man vill kan man samma och vända stammen.

Mårten

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tack för input. En Commencal 14” ligger i varukorgen efter avstämning med en bekant som har en sån till sitt något längre barn och tycker det funkar fint. De 1500kr vi sparar jämfört med Earlyridern tror jag vi fonderar till en 16” om ett år om det behövs. För stor cykel suger ju, och viljan att cykla i skogen med pappa på en cykel ”med trampor” är stor.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det handlar inte om att min dotter behöver XTR, utan att hon behöver ett reglage med mindre spel.
XT och XTR har det.
Hade Deore haft det hade jag varit nöjd.

Är det växling till större drev, mindre drev eller båda som är problemet med Shimano reglage?
Min son har bara haft Sram trigger och det funkade utan problem.

Tegheim83

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Är det växling till större drev, mindre drev eller båda som är problemet med Shimano reglage?
Min son har bara haft Sram trigger och det funkade utan problem.
Att växla ner med tummen.
På Deore M6000 som sitter på Scale 20 JR är de så långt glapp innan reglaget rör vajern så barnfingrarna har svårt att räcka till.
Har en film på det, men gick inte lägga upp här.

stigfinnare

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vid vilken vikt/storlek är det rimligt att börja kika på fjädring fram? Har en sexåring (118cm kanske?) som varit med på nån skogstur och när jag övat bunny hops, men hans nuvarande kusinärvda ”mountainbike” är tyngre än min. Han ska börja i MTB gruppträning till våren.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vid vilken vikt/storlek är det rimligt att börja kika på fjädring fram? Har en sexåring (118cm kanske?) som varit med på nån skogstur och när jag övat bunny hops, men hans nuvarande kusinärvda ”mountainbike” är tyngre än min. Han ska börja i MTB gruppträning till våren.

Det är inte vikt/storlek som ska bestämma, men framförallt terräng. Vikt spelar en roll för att en dämpad gaffel väger ungefär en kg mer, som är mycket för ett lätt barn. Köpte en dämpad gaffel för min son när han var 5 år för att han hade ont i handnerverna, då ha n också mycket bättre i stök. Men min son är inte representativ. Största problem, förutom vikten, är att flesta dämpade gafflar till barncyklar är dåliga och tynga. Min tips är att undvika dämpad gaffel så långt det går. Investera pengarna i bra däck, som också dämpar bättre än dåliga.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vid 24” tidigast skulle jag säga. Finns lite olika 24” med dämpare fram under eller runt 10kg, men kostar då en del tyvärr. Naloo Hill Bill, Woom off air, Vpace 24” osv.

Freddie L

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Som Berk skriver, vänta så länge som möjligt. Mina barn fick dämpad gaffel vid steget till 27,5 (och det har inte bara varit positivt). Låg vikt är alltid prio framför lull-lull. Dessutom vill jag tro att det är positivt för tekniken att köra helstelt, det intalar jag mig själv när jag gör det. Mina barn har hela tiden tränat i klubb och blev långsammare när de fick dämpad gaffel och skivbroms.
Men, det viktigaste är att ungen gillar sin cykel! Så hellre cykla på en dämpad gaffel, än inte cykla alls på en lättvikts helstel race-raket.

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vid 24” tidigast skulle jag säga. Finns lite olika 24” med dämpare fram under eller runt 10kg, men kostar då en del tyvärr. Naloo Hill Bill, Woom off air, Vpace 24” osv.

Glöm inte bra däck! Det kan göra stor skillnad beroende vad som ju sitter på från början.
I mitt fall. Helstel 24" med 1.8"-däck blev helt annan upplevelse när pojken fick 2.2"-däck.

TazD

Medlem
Barncyklar samlingstråd

Jag tycker det helt beror på vart man cyklar, vilken typ av cykling och hur barnet cyklar. Det finns några bra cyklar för barn med dämpning, till och med ngn enstaka FS 20” under 10kg, men visst kostar det. Mina barn har kört helstelt initialt, både i skog och (snällt)utför, på 16” respektive 20”. Men vi upplevde en otrolig skillnad när dämpning kom in. Min 10-åring använder stor del av bakdämparen (och bottnar den ibland) på sin Transition ripcord 24” när han kör i tex. Hellas. Vist sliter han mer uppför än om han hade haft en HT, men tycker det är roligast utför....Vad jag menar är att när det skall börjas hoppa och köras stök, är en bra dämpare(i alla fall i fram) nog ofta värt den extra vikten.

Senast ändrad:

stigfinnare

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Inte mycket utbud på 20” på K&S eller Blocket. Hade tänkt budget kring 4-6000 och efter råden här, utan dämpning. Han är inte så tung eller stark, men envis och tröttnar inte i första taget även om det är lite skumpigt. Blir nog en del stökig stig men inte jättemycket hoppande.

https://www.cykelkraft.se/barncykel-scott-scale-20-rigid verkar ok men kanske lite liten för en som redan närmar sig 120cm?

Andra tips på var jag ska leta? Kollade bike discount men fanns inget som matchade.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer