Barncyklar samlingstråd

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Letar uppdatering till sonens islabikes cnoc 16 som börjar se löjligt liten ut. 117 cm med grenmått ca 52 cm. Funderar på 20” med större ram eller om det finns någon 24” med lite mindre ram.

Cykeln ska användas fram och tillbaka till förskolan men även vissa rekreationsturer i skogen. Gärna så lätt som möjligt. Budgeten är väl runt 4-5000.

Några tips?

24" med mindre ram är fin, men mycket dyrare. En 20" med stora däck funkar, t.ex. från Early Rider (finns just nu en på K&S).

Användaren

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Okej 👍🏻 Såg precis att allebike hade en mb31 27,5 från 130cm någon som är insatt i den?
Hej, min son 9 år, 138cm och har en MB31.
De bygger den precis som du vill när du kontaktar Allebike. Själv hade jag delar liggandes och köpte mig det jag behövde och skruvade ihop själv. Det går också bra att be dem bygga med delar man tar med sig,

Själv satte jag dit en kortare styrstam och lite kortare vevar (GX 165mm). Vevarna kan jag nog tycka är lite väl långa ändå för perfekt passform men han växer som ogräs just nu. Dropper satte jag dit också. Men som sagt den går att få specad precis som du vill ha den.

Sonen gillar den och det går betydligt fortare med den än på hans Islabike Creig 24" han kört på tidigare. Men den är lite för stor fortfarande. Han kör mer tekniskt och lekfullare på 24:an och föredrar den när det är tekniskt - så jag känner nog att jag kunnat vänta lite. Han hade både 20" och 24" länge och har därför utvecklat sin teknik väldigt mycket i förhållande till de barn som haft lite för stora cyklar,

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Pedalerna på sonens 16” White har sett bättre dagar. Köpte dessa från Bikester, men gängan var för stor.
Vad ska jag har på den? Och har ni nån rekommendation på bra pedal till barn, som inte är plastskräp.

Visa bilaga 471350
Det finns mig veterligen bara 2 olika standarder på gänga för trampor. Den ena sitter på i stort sett alla cyklar, den andra finns på vissa cyklar med smitt vevparti i ett stycke, typ gubbcyklar och vissa BMX:er. Är du säker på att du satt rätt trampa på rätt sida? Högertrampan är högergängad (dvs som vanligt) och vänstertrammpan är vänstergängad. Snurrar man tapmnyckeln samma håll som hjulen drar man alltså åt. (På vevlagret är det tvärt om, men det hör inte hit).

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej, min son 9 år, 138cm och har en MB31.
De bygger den precis som du vill när du kontaktar Allebike. Själv hade jag delar liggandes och köpte mig det jag behövde och skruvade ihop själv. Det går också bra att be dem bygga med delar man tar med sig,

Själv satte jag dit en kortare styrstam och lite kortare vevar (GX 165mm). Vevarna kan jag nog tycka är lite väl långa ändå för perfekt passform men han växer som ogräs just nu. Dropper satte jag dit också. Men som sagt den går att få specad precis som du vill ha den.

Sonen gillar den och det går betydligt fortare med den än på hans Islabike Creig 24" han kört på tidigare. Men den är lite för stor fortfarande. Han kör mer tekniskt och lekfullare på 24:an och föredrar den när det är tekniskt - så jag känner nog att jag kunnat vänta lite. Han hade både 20" och 24" länge och har därför utvecklat sin teknik väldigt mycket i förhållande till de barn som haft lite för stora cyklar,

någon som har erfarenhet av både mb31 och vpace? Har 24” vpace nu och tänkte väl egentligen gå på deras 26 eller 27,5 som nästa, men olika alternativ är alltid intressanta. Ska iofs också hålla koll på hur naloo utvecklar sitt sortiment också. 20” Hill Bill är grym.

Onemangang

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Pedalerna på sonens 16” White har sett bättre dagar. Köpte dessa från Bikester, men gängan var för stor.
Vad ska jag har på den? Och har ni nån rekommendation på bra pedal till barn, som inte är plastskräp.

Visa bilaga 471348Visa bilaga 471349Visa bilaga 471350
Dom pedalerna köpte jag till grabbens 24" allt annat blev ju snett o skit.
20200707_095747.jpg

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

kontorsråttan

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Köpte en Canyon 24" som hade en läckande gaffel. Den tappar luften på några timmar. Ser ut att läcka lite olja också. De här gafflarna har ju inget direkt bra rykte ser det ut som när man kollar runt lite. Vad gör man? Lämnar in gaffeln på service (var i Stockholm lämpligast?) eller byter ut den mot en stel gaffel istället? Förslag på ersättningsgaffel i så fall?

johangeorgson

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd

Det är också en trevlig 20" cykel. Pojken hade förra sommaren.
Jag slog till på en sån här. Var väl kombinationen av att hitta en cykel som fanns i lager i Sverige, pris som kunde accepteras i hushållet och vettig spec på pappret.

BB är ju rätt högt, men det går ju att lära sig att starta med for på trampan och dylikt. Så det kommer vi säkert runt.

Värre är att dottern har svårt att nå bromshandtagen, och då känns det ju osäkert så fort det lutar lite. Inget bra alls. Hon måste i princip släppa handen helt från styret och dra bromshandtaget mot sig för att bromsa. Justerskruven är i botten för att få handtagen så nära styret som möjligt. Kollat runt lite på andra märken också, typ Vpace Max20, och de verkar ha ungefär samma bromshandtag. Det är någon siffra som skiljer, men reach till handtaget är samma enligt Tektros sida.

Är det någon som har tips på vad jag kan göra? Finns det bromshandtag som kan komma närmare handtaget? Kan man byta justerskruven mot en längre? För bromsarna tar först efter att handtagen har kommit rätt långt in. Så hade man bara kunnat justera in dem mer så hade det nog gått bra. Handtagen som sitter på är Tektro HD-M291/HD-R310. Byta handtag till något annat märke? Eller ska jag bara inse att jag får lugna mig lite och vänta tills dottern har växt till sig?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag slog till på en sån här. Var väl kombinationen av att hitta en cykel som fanns i lager i Sverige, pris som kunde accepteras i hushållet och vettig spec på pappret.

BB är ju rätt högt, men det går ju att lära sig att starta med for på trampan och dylikt. Så det kommer vi säkert runt.

Värre är att dottern har svårt att nå bromshandtagen, och då känns det ju osäkert så fort det lutar lite. Inget bra alls. Hon måste i princip släppa handen helt från styret och dra bromshandtaget mot sig för att bromsa. Justerskruven är i botten för att få handtagen så nära styret som möjligt. Kollat runt lite på andra märken också, typ Vpace Max20, och de verkar ha ungefär samma bromshandtag. Det är någon siffra som skiljer, men reach till handtaget är samma enligt Tektros sida.

Är det någon som har tips på vad jag kan göra? Finns det bromshandtag som kan komma närmare handtaget? Kan man byta justerskruven mot en längre? För bromsarna tar först efter att handtagen har kommit rätt långt in. Så hade man bara kunnat justera in dem mer så hade det nog gått bra. Handtagen som sitter på är Tektro HD-M291/HD-R310. Byta handtag till något annat märke? Eller ska jag bara inse att jag får lugna mig lite och vänta tills dottern har växt till sig?
Vad är avståndet? Grabben bromsar bra på sin 16''
Edit
Han har 20mm mellanrum mitt på handtaget

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Enligt specen på Tektros hemsida är avstånden 81-85 mm. Har inte mätt på cykeln. Dottern bromsar alldeles utmärkt på sin Islabikes Cnoc 16. Får gå ut till förrådet och mäta på cyklarna.
Tektro 350 eller 380 står det på grabben handtag. Fälgbroms

edit
Tektro JL350-RS på vår vitus 16 enligt spec. JL510-RS på Vitus 20 så det är kanske den du ska ha.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är visst disk du ska ha, men det borde ju finnas bra grejor för det också

finns även Tektro Jl510-rs Disc Short Reach
som vitus har på 20+

johangeorgson

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Var tvungen att gå ut till cyklarna en gång till och nu har det nog löst sig. Mätte på Islan som har deras egna handtag till fälgbroms och där var avståndet typ 57 mm till center på styret. På Superiorn var det 81 mm.

Efter att ha jobbat enligt devisen "att funkar inte lite våld, använd mer våld" så lyckades jag skruva in bromshandtagen så att avståndet är nere på 60 mm. Använde mer kraft än vad som kan anses rimligt på en stackars 2 mm insex. Funderade på om insexnyckeln eller skruven skulle gå av först. Men lyckades bli nöjd innan något gått sönder.

Nu får vi se om det hinns med en provcykling imorgon, men jag är optimistisk!

Bollen_gbg

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej
Jag söker en cykel till mellankillen, han är 9år och 135cm. Gillar att cykla men ingen hardcore downhill direkt... Han har en 20" och en 24" (arvegods), han gillar 20" mer, beror nog på risig geometri på 24:an...
Jag tror jag är ute efter en 24" till honom- rätt eller fel? (Vill inte köpa en för stor så han tappar sugen...)
Han skall köra park/skogen/till skolan...
Kan lägga 7-8k, vad skall man köpa?
Tack på förhand!

magkar80

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Köpt denna som allt i allo cykel till sonen.148cm lång och vuxit ur sin Cannondale 20 tummare redan i höstas. Alltid haft fina cyklar innan men jag tycker att denna känns prisvärd, någon som testat. Kommer jag ångra mig?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej
Jag söker en cykel till mellankillen, han är 9år och 135cm. Gillar att cykla men ingen hardcore downhill direkt... Han har en 20" och en 24" (arvegods), han gillar 20" mer, beror nog på risig geometri på 24:an...
Jag tror jag är ute efter en 24" till honom- rätt eller fel? (Vill inte köpa en för stor så han tappar sugen...)
Han skall köra park/skogen/till skolan...
Kan lägga 7-8k, vad skall man köpa?
Tack på förhand!
Vet i fan i den prisklassen. Blir inte så mycket roligare för 8 än för 5 vad jag kan komma på.

För park så kanske man får sträcka budgeten till en hornet 24 eller nåt sånt?

Bollen_gbg

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej
Ok tack för snabbtsvar, är det scott som gäller då? Isåfall är det roxter eller scale man skall ha? Eller ngn annan?
Sedan finns ju Kona, ser ju ut som man slipper vridreglage för växeln då?

Sedan finns ju canyon, men då är det ju en 27.5 + leverans efter sommaren...

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej
Ok tack för snabbtsvar, är det scott som gäller då? Isåfall är det roxter eller scale man skall ha? Eller ngn annan?
Sedan finns ju Kona, ser ju ut som man slipper vridreglage för växeln då?

Sedan finns ju canyon, men då är det ju en 27.5 + leverans efter sommaren...

Honzo hade jag glömt. Den ligger precis rätt i din budget. Om gaffeln är bra nog så är den kanske trevlig, men det är väl tveksamt om den är det.
Istället för roxter kan man lika gärna köra White xc 240 som är billigare, lättare och snyggare. Tycker jag.

Bollen_gbg

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Hm, tänker du xc240 comp? den verkar har gått ur sortimentet... Nu har de en xc 240 lite för 4.5k utan framdämpare...
Eller tänkte du att dämparen på Konan är så dålig att man lika gärna kan köra utan 😁

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Konsensus är väl att de sällan är lönt med dämpare för barn. Speciellt inte billig coil.
För park vill man säkert ha dämpare men då får man helst upp med mer pengar. Annars är väl honzon trevlig.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Och från 115cm vilket motsvarar en normal 20''
Efter att fyraåringen cyklat ett tag på sin 20” som de anger från 105, så kan jag säga att det fungerar perfekt när han cyklar, men av och på får han fortfarande kämpa lite med. Blir nog lagom till senare vår/sommar. Så någon centimeter till jämfört med deras rekommendation skadar inte. Iofs verkar det gälla de flesta yngre, att bra sadelhöjd för att cykla är lite kämpigt vid av och påstigning.

Matgie

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Vet i fan i den prisklassen. Blir inte så mycket roligare för 8 än för 5 vad jag kan komma på.

För park så kanske man får sträcka budgeten till en hornet 24 eller nåt sånt?

I den storleken borde ju en 26” passa bra. Vitus Nucleus junior för 8tkr? (Tydlig skillnad mot 5tkr-cyklar). Lär finnas inom kort igen på CRC och Wiggle.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
I den storleken borde ju en 26” passa bra. Vitus Nucleus junior för 8tkr? (Tydlig skillnad mot 5tkr-cyklar). Lär finnas inom kort igen på CRC och Wiggle.
Ja, finns helt klart några som jag glömt.
Nucleus har åtminstone luftgaffel så vill man ha mer all-round än hornet så är det kanske inte så dumt.
Om man nu behöver dämpare och kör ungen park så gör man väl det.
Hoppas Vitus får in lite cyklar. Väntar på en Vitus 20 själv.

TazD

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, finns helt klart några som jag glömt.
Nucleus har åtminstone luftgaffel så vill man ha mer all-round än hornet så är det kanske inte så dumt.
Om man nu behöver dämpare och kör ungen park så gör man väl det.
Hoppas Vitus får in lite cyklar. Väntar på en Vitus 20 själv.
Har sneglat på att bygga på en hornet 24” ram för en HT till grabben, med hans scott voltage som huvud donator (redan kraftigt lättad, men inte helt nöjd med ramen och gaffeln). Fördelen med Hornet jr är att den baseras på 26” gaffel, så en gammal Reba borde funka fint(både pris och viktmässigt). Samma sak gäller även för NS Clash jr, men med fördelen att man kan slänga in ett par 26” i ramen också. Enda knepiga med den, är att den kör 135*10 bolt thru Axel, vilket inte är lika lätt att hitta vettiga beg. hjul i 24” till.

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ni som har (el haft) Isla Benin 20” hur tjocka däck tror ni kan gå in om man har stänkskärmarna kvar? Vill helst inte ta bort dem för den används dagligen till fsk också.

Tar gärna tips på däck med.
Lurar också på om det kan gå att sätta på något tjockare på lillebrorsans woom 16”. Så de inte blir dålig stämning... och för att han ska kunna hänga med lite mer också såklart.

Annapandy

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Råd önskas! 😊Köpte en Occano j5 24” till sonen (130 cm lång) men upplever att han inte kan hantera mängden växlar/cykeln inte pallar hans körning i skog, trappor osv osv. Växlar och kedja hoppar hejvilt. Jag undrar därför om det är vettigt att byta ut Occanon mot en annan cykel, ex en Riprock 24”. Är det vettigt och värt? Eller är cyklarna hyfsat likvärdiga och det snarare är en fråga om att sonen behöver fila på tekniken?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Råd önskas! 😊Köpte en Occano j5 24” till sonen (130 cm lång) men upplever att han inte kan hantera mängden växlar/cykeln inte pallar hans körning i skog, trappor osv osv. Växlar och kedja hoppar hejvilt. Jag undrar därför om det är vettigt att byta ut Occanon mot en annan cykel, ex en Riprock 24”. Är det vettigt och värt? Eller är cyklarna hyfsat likvärdiga och det snarare är en fråga om att sonen behöver fila på tekniken?
Växlar borde väl gå att lösa iallafall. Är det bara en riktig kassett på den så är det bara att sätta på valfri 10 växlad lina med clutch. Fast det räcker kanske med att justera in växel och kedja.

Kör han väldigt hårt kan han säkert behöva en bättre cykel men det finns olika typer i alla prisklasser.

Annapandy

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Växlar borde väl gå att lösa iallafall. Är det bara en riktig kassett på den så är det bara att sätta på valfri 10 växlad lina med clutch. Fast det räcker kanske med att justera in växel och kedja.

Kör han väldigt hårt kan han säkert behöva en bättre cykel men det finns olika typer i alla prisklasser.
Tack för svar! Jag är totalt noob på cyklar och min största bedrift är att fixa en hoppad kedja. Så det blir dessvärre inget skruvande för min del utan snarare byte till en annan cykel snarare. Men ja, han kör rätt hårt så det behövs kanske en bättre cykel. Är Riprock att betrakta som en bättre cykel eller ska jag spana in ngt annat?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tack för svar! Jag är totalt noob på cyklar och min största bedrift är att fixa en hoppad kedja. Så det blir dessvärre inget skruvande för min del utan snarare byte till en annan cykel snarare. Men ja, han kör rätt hårt så det behövs kanske en bättre cykel. Är Riprock att betrakta som en bättre cykel eller ska jag spana in ngt annat?
Jag vet inte, konsensus verkar vara att det krävs luftdämpad gaffel eller så är det bättre att skippa dämpning helt.
Riprock verkar ha stålfjäder. Den går så klart att byta om man vill.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Alla standardcyklar har ungefär likvärdiga växelsystem, va? D e en riktig undran, inte ironisk. D e väl Altus eller Acera som max, och Tourney om 7/8-växlat? Inget av de växelsystem e gjorda för mtb-cyklande. De har även liknande bromsgrupp: tektro eller max Shimano br-m200.
Varken Woom, Islabikes eller Frog sätter mtb-komponenter på sina cyklar. Det e väl de tunnare ramarna man betalar för, ramar som man inte ska hoppa eller cykla i skog med enl deras garanti. Så det e rätt knivigt att köpa en barn-mtb som inte håller mtb-standard.
AnnaPandy: jag tror inte det blir så mycket bättre med en RipRock 24. Det blir att bygga själv eller lägga band på sonen. Eller öka priset till Vpace/Transition/Norco/Commencal (dom kostar från 15k)

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det stämmer nog att det mesta har en av de 3.

Vitus Nuclues 24 har dock en Box Four, 8-delat, bred, med "koppling".
Jag tycker altus fungerar bra men det är klart att de barn som kör hårt behöver en clutch.
Fördelen är att om man bara har slantarna så kan man enkelt byta till en fin 10 delad och sen plocka med den till nästa cykel.

EDIT. Annars har många barncyklar chain guards om gör det omöjligt för kedjan att ramla av

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Håller med.

En annan undantag är Early Rider Seeker 24 med Box Three:

Barncyklar samlingstråd
Blev 2st Rockmachine beställda till barnen idag. En Rock Machine Blizz 27 HD LTD
Och en Rock Machine Catherine 60-29.

hoppas de blir bra när de kommer i slutet av veckan eller början på nästa vecka.

riktigt svårt att få tag i cyklar nu.
Märkte med att tjejernas gamla gick ju på 24 timmar och bra betalt för dem.

Agorazo

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Letar 24" till 135cm lång 8-åring. Ska funka till att cykla i skogen med samtidigt som den ska funka till skolan och övrig transport, en allround cykel som inte gör bort sig i skogen helst enkelt. Absolut övre smärtgräns är 8000kr men gärna lägre då den ska kunna fungera som transport till och från skola etc...

Kravlista:
- lätt
- skivbroms
- Singelklinga (helst 1x9 eller 10)

Cyklar jag tittat på:

Cannondale Cujo 24+ https://www.cannondale.com/en/bikes/kids/7-to-12/kids-cujo-7-to-12/kids-cujo-24-plus?sku=c56301u10os
Känns som ett tryggt köp men lite låg kvalité på växlar kanske?

Merida Matts J.24 https://www.merida-bikes.com/sv-se/bike/590-792/matts-j-24
Känns också som ett tryggt köp men också något dyr för vad man får möjligtvis.

Orbea MX 24 Team https://www.orbea.com/se-en/bicycles/junior/mx-junior/cat/mx-24-team
Var det självklara valet tills jag insåg att 2021 års modell inte har skivbroms längre, är det en dealbreaker? Är fruktansvärt trött på pojkens nuvarande v-bromsar i varje fall....

Orbea Laufey 24 H30 https://www.orbea.com/se-en/bicycles/junior/laufey-junior/cat/laufey-24-h30
Ser rolig ut i skogen men är rädd att den inte är så allround. Befogat? Cykelhandlaren tror den skulle funka bra, inte hört från någon som köpt en ännu. Är mest sugen på denna.

Någon som har erfarenhet av Orbea Laufey H30?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nej. Ser fin ut, men väger 14,11 kg enligt bikester, mycket för tyngd! Ovannämnda XC 240 hos XXL är lättare och då sparar man pengar som man kan behålla eller använda till uppgraderingar.
Inte kan den väga 14.11 helstel? 10.8 enligt detta

Lite bättre geo än XC 240 men med 20% av just nu så tror jag ändå xc 240 duger för många. Måste man ha 66 grader HTA så behöver man nog en dämpad gaffel också tänker jag.
Vi är nöjda i alla fall

Nucleus 24 fanns i lager förra veckan. Ser också trevlig ut

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer