Barncyklar samlingstråd

Erra

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Dottern har växt ur sin Frog 40 14”.
Hon är nu 4,5 år och är 105cm lång och har ett grenmått på 44cm.
16” borde vara givet, men hittade denna Puky 18” som jag tycker var intressant.
Kanske på gränsen just nu, men om 3-4 månader har han visit till sig lite till (:

• Puky 18" barncykel
  • Modell: S-Pro 18-1 Aluminium
  • Färg: Finns i flera färger (Silver med blå, lila respektive orange detaljer)
  • Passar från ca 5 års ålder (eller ca 105 cm)
  • Steghöjd fr¨n 43 - 53 cm (innerbenslängd)
  • Vikt: 6,2 kg

Bilagor

• 185CF521-6805-4BF0-9FA8-29A432A47A5C.png
    185CF521-6805-4BF0-9FA8-29A432A47A5C.png
    225.3 KB · Besök: 39

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Dottern har växt ur sin Frog 40 14”.
Hon är nu 4,5 år och är 105cm lång och har ett grenmått på 44cm.
16” borde vara givet, men hittade denna Puky 18” som jag tycker var intressant.
Kanske på gränsen just nu, men om 3-4 månader har han visit till sig lite till (:

• Puky 18" barncykel
  • Modell: S-Pro 18-1 Aluminium
  • Färg: Finns i flera färger (Silver med blå, lila respektive orange detaljer)
  • Passar från ca 5 års ålder (eller ca 105 cm)
  • Steghöjd fr¨n 43 - 53 cm (innerbenslängd)
  • Vikt: 6,2 kg
Tycker att den ser bra ut!

soderblom

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Funderar på att plocka ihop en springcykel till dottern av lösa delar. Tycker det går att hitta det mesta på nätet och i mina lådor hemma, men var hittar man 12” hjulset? Någon som har tips på var det finns billigt? Känns onödigt att slakta en Biltema-cykel..

TazD

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Funderar på att plocka ihop en springcykel till dottern av lösa delar. Tycker det går att hitta det mesta på nätet och i mina lådor hemma, men var hittar man 12” hjulset? Någon som har tips på var det finns billigt? Känns onödigt att slakta en Biltema-cykel..

Jag har för mig att Hollandbikeshop.com har en hel del i denna storlek till varierande pris och kvalitet.
Vill du ha bättre kvalitet är kanske BMX hjul lösningen(finns i 12”), men drar då ofta iväg i pris.

Eric L

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Står inför att köpa ny cykel till min grabb en 20" MTB
Nu har han haft en Islabike cnoc 14 som han varit väldigt nöjd med.

Hade siktet inställt på en Woom off 4 som verkar vara en kanon fin cykel men även tittat på en specialized riprock 20.

Woom känns spontat som en bättre cykel men specialized kan jag köpa hos handlaren i stan och den är 2000kr billigare.

Någon som har någon bra synpunkt?

Onemangang

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Står inför att köpa ny cykel till min grabb en 20" MTB
Nu har han haft en Islabike cnoc 14 som han varit väldigt nöjd med.

Hade siktet inställt på en Woom off 4 som verkar vara en kanon fin cykel men även tittat på en specialized riprock 20.

Woom känns spontat som en bättre cykel men specialized kan jag köpa hos handlaren i stan och den är 2000kr billigare.

Någon som har någon bra synpunkt?

Det är också en trevlig 20" cykel. Pojken hade förra sommaren.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Wiggle verkar sälja till Sverige igen men Vitus 20 har gått upp 1000 spänn och finns inte i lager. Kommer den i lager så vågar jag inte vänta längre. Min fru tycker den är för dyr så early Rider är svårt att få igenom tyvärr.

Edit. Early Rider verkar vara slut nu också

Senast ändrad:

Lodet

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Idag kom dotterns nya cykel! En Early rider Seeker 16 köpt från bikster. Sjukt fin finish på den. Premiär blir nog inte förrän början på sommarn eller till födelsedagen i aug.
430AD96D-2F0D-4CB6-9E97-11AE6EA5C98C.jpeg

Hon sitter på ca 48 cm på 14 tummaren hon har nu och lägsta på denna är typ 49,5.
Så lite tidigt ute, men tänkte att det kanske blir svårt att få tag i dom i sommar och att priset kanske kan komma att bli högre iom brexit.

MrFocus

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Halloj! Dottern fyller 8år snart. Hon har växt ur sin 20tums cube. Har börjat kika på nytt men velar rejält på vad man ska satsa på.
Klämde på scott 400 rc igår (24tum).
Helt okej komponenter och vikt ca 8,5kg. Hon
är 127cm idag tänker att hon kanske växer ur den väldigt snabbt. Finns det någon 26 eller 27,5 som skulle funka? Det får inte bli för stort och klumpigt. Tacksam för lite input 🙂

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Halloj! Dottern fyller 8år snart. Hon har växt ur sin 20tums cube. Har börjat kika på nytt men velar rejält på vad man ska satsa på.
Klämde på scott 400 rc igår (24tum).
Helt okej komponenter och vikt ca 8,5kg. Hon
är 127cm idag tänker att hon kanske växer ur den väldigt snabbt. Finns det någon 26 eller 27,5 som skulle funka? Det får inte bli för stort och klumpigt. Tacksam för lite input 🙂

Enda 26" jag känner till som passar vid 127 cm är Vpace Max26. Otroligt bra cykel, men dyrare än en Scott 400 RC.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Okej 👍🏻 Såg precis att allebike hade en mb31 27,5 från 130cm någon som är insatt i den?

Den rekommendation är helt fel. Den har 400 mm reach med sag, som är ok till 150 cm (och då behöver man en kortare stam än standard 60 mm), men mycket för långt till 130. Och vevarmarna har vuxenlängd: 170 mm.

JimmanU

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Min dotter har cyklat på Allebike 27,5 sedan hon var runt 120cm, både den gamla modellen med 15" ram och nya Majestic JR 13,5" ram med 27,5" hjul, 170 vevar har jag valt och det har gått precis hur bra som helst. I början när hon hade 15" ram valde jag att sätta på 26" hjul för att sedan gå över till 27,5".
Går att krångla till det hur mycket som helst med vad teorin säger om storlekar mm. Låt barnen testa.
Min erfarenhet är att min dotter utvecklades enormt när hon kom upp på en lätt, fin cykel med större hjul och hon tyckte att det blev mycket roligare att cykla.
Att hon har kul är det som betyder något för mig.
/Jimman

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Går också att krångla till det som fan på andra sätt också. Tex 26'' hjul på en boost ram. Känns lättare att bara köpa en 24'' då.
Annars är det säkert fint men 387mm reach och 60mm stam tror jag är väldigt långt. Med 35mm går det kanske om man räknar med den branta STA också.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Min dotter har cyklat på Allebike 27,5 sedan hon var runt 120cm, både den gamla modellen med 15" ram och nya Majestic JR 13,5" ram med 27,5" hjul, 170 vevar har jag valt och det har gått precis hur bra som helst. I början när hon hade 15" ram valde jag att sätta på 26" hjul för att sedan gå över till 27,5".
Går att krångla till det hur mycket som helst med vad teorin säger om storlekar mm. Låt barnen testa.
Min erfarenhet är att min dotter utvecklades enormt när hon kom upp på en lätt, fin cykel med större hjul och hon tyckte att det blev mycket roligare att cykla.
Att hon har kul är det som betyder något för mig.
/Jimman

Klart är det bästa att har en lätt cykel med stora hjul som barn trivs på! Men 400 mm reach är verkligen lång till en 128 cm barn (och klart för lång till 120 cm). Min son gick med 127 cm från 24" till 26" med 370 mm reach med sag och 35 mm. Då tycker jag att han sitter bra. Man skulle kunna prova 400 mm reach (med sag) kombinerat med 30 mm stam och sadeln mycket framåt.

Men 170 mm vevar är klart för långa. Min son fick en racercykel med 165 mm när han van 125 cm. Han kunde trampa på den, men inte bra alls. Bytte till 145 mm vevar fixade det.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Klart är det bästa att har en lätt cykel med stora hjul som barn trivs på! Men 400 mm reach är verkligen lång till en 128 cm barn (och klart för lång till 120 cm). Min son gick med 127 cm från 24" till 26" med 370 mm reach med sag och 35 mm. Då tycker jag att han sitter bra. Man skulle kunna prova 400 mm reach (med sag) kombinerat med 30 mm stam och sadeln mycket framåt.

Men 170 mm vevar är klart för långa. Min son fick en racercykel med 165 mm när han van 125 cm. Han kunde trampa på den, men inte bra alls. Bytte till 145 mm vevar fixade det.
Du räknar 400 med sag eller? 387 static verkar det vara.
kanske kan funka med kort stam till 130cm barn. Svårt att säga. Vore kul att se den bredvid en 24''.

ja, 170mm vev låter kass.

JimmanU

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Tja. Smaken är som baken. Jag väljer att inte krångla till det så mycket.
Mycket kan man tycka och tänka om vad som är "rätt", men det har fungerat precis hur bra som helst och hon är nöjd.
Det räcker för mig.

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Just nu verkar det stört omöjligt att få tag i korta vevar om cykeln har annat än vanligt gängat vevlagerfäste BSA 68/73 alltså. Helst ska den ha fyrkantsaxel, men sånt vevlager kostar bara nån hundring så det är inget måste. Till pressfit BB 96 osv är det svårt. Men det kan ju ändras.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Just nu verkar det stört omöjligt att få tag i korta vevar om cykeln har annat än vanligt gängat vevlagerfäste BSA 68/73 alltså. Helst ska den ha fyrkantsaxel, men sånt vevlager kostar bara nån hundring så det är inget måste. Till pressfit BB 96 osv är det svårt. Men det kan ju ändras.
Finns korta vevar med srams directmount o shimano hollowtech-axel, på alibaba. D tråkiga e att alibaba säljer frå grossister så inte samma sjyssta frakt som aliexpress. Plus postens tull på det. Finns från typ 110mm tror jag, no-name märke. Köper du 100 ex fåru me egen logga utan extra kostnad.
Spawn cycles säljer vevparti med hollowtech tror jag, eller gxp.
Federlecht har små vevparti i kolfiber, typ 300 g för ett 125mm, men fler euro än gram.

Cinder2i40

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Finns korta vevar med srams directmount o shimano hollowtech-axel, på alibaba. D tråkiga e att alibaba säljer frå grossister så inte samma sjyssta frakt som aliexpress. Plus postens tull på det. Finns från typ 110mm tror jag, no-name märke. Köper du 100 ex fåru me egen logga utan extra kostnad.
Spawn cycles säljer vevparti med hollowtech tror jag, eller gxp.
Federlecht har små vevparti i kolfiber, typ 300 g för ett 125mm, men fler euro än gram.
Hittar du ett vevparti med 24 mm axel gärna med sram klinga så är jag intresserad. Beroende på pris kan jag tänka mig att beställa fler.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Förstår inte om du vill eller inte vill ha fyrkantsaxel och du skriver också ingen längd.

Just nu finns 127 mm Frog vevparti på lager hos bikeshop.se. Jag köpte en 146 mm Frog vevparti och den är ok för en billig vevparti, förutom Q-factor som är otrolig small. Jag behövde fila bort en hel del från högerarmen. Förstod också inte helt varför högre armen kam närmare kedjestagen än vänster. Det verkar finnas många standard till fyrkantsvevlager med olika längd på båda sidor.

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Förstår inte om du vill eller inte vill ha fyrkantsaxel och du skriver också ingen längd.

Just nu finns 127 mm Frog vevparti på lager hos bikeshop.se. Jag köpte en 146 mm Frog vevparti och den är ok för en billig vevparti, förutom Q-factor som är otrolig small. Jag behövde fila bort en hel del från högerarmen. Förstod också inte helt varför högre armen kam närmare kedjestagen än vänster. Det verkar finnas många standard till fyrkantsvevlager med olika längd på båda sidor.
Jag vill inte ha någonting. Det jag menar är att om man köper en cykel till sitt barn och tänker att man ska byta till kortare vevarmar så går det bara om cykeln antingen redan har fyrkants vevaxel, eller om ramen har BSA-gänga så att man kan sätta dit ett sånt vevlager. Detta eftersom korta vevarmar som passar på dyare standarder (DUB, HT2 osv) som t.ex. Sram NX, är slut i lager överallt. Köper man en XS ram med pressfit är det alltså svårt att hitta korta vevarmar.

Har man fyrkants så funkar dessa:

https://www.cykelgear.se/reservdelar/vevparti/barncyklar-vevparti/sr-suntour-xct-jr-t202-423222-t Den har BCD 104 så att man kan byta till Narrow-wide klinga.

Bromic

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Pedalerna på sonens 16” White har sett bättre dagar. Köpte dessa från Bikester, men gängan var för stor.
Vad ska jag har på den? Och har ni nån rekommendation på bra pedal till barn, som inte är plastskräp.

06EE283B-6C38-4303-A386-E42E379886D1.jpeg
B562B0F0-F501-4160-BFC1-EF54729BBEC6.jpeg
67303A74-D2CA-4CD1-9814-F93C7DFC971F.jpeg

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tja. Smaken är som baken. Jag väljer att inte krångla till det så mycket.
Mycket kan man tycka och tänka om vad som är "rätt", men det har fungerat precis hur bra som helst och hon är nöjd.
Det räcker för mig.
Hmm, intressant input, att 170mm funkar bra för din dotter! Det verkar väldigt dyrt att byta om jag nu inte hittar något begagnat som passar exakt (sram x1 dub boost).

Har nervöst börjat undra om 165mm vevarmar till 145cm dotter är "OK"? Vevarmarna (165mm) sitter på en hardtail, 2020års modell. ( Det är f.ö. samma vevarmslängd som 180cm pappan kör med på min fulldämpade.)
Ser att 2021-modellen, av samma cykel som dottern ska få, har 155mm vevarmar.
Vad är problemen som löses med kortare vevarmar?
- att pedalerna inte slår i marken lika lätt?
Det enda uppenbara jag kan gissa.

Någon som testat?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hmm, intressant input, att 170mm funkar bra för din dotter! Det verkar väldigt dyrt att byta om jag nu inte hittar något begagnat som passar exakt (sram x1 dub boost).

Har nervöst börjat undra om 165mm vevarmar till 145cm dotter är "OK"? Vevarmarna (165mm) sitter på en hardtail, 2020års modell. ( Det är f.ö. samma vevarmslängd som 180cm pappan kör med på min fulldämpade.)

Någon som testat?

Problem med för långa vevarmar är att rörelse av ben blir för stor och mycket ineffektiv. Min son kunde cykla med 125 cm med 165 mm vevar på sin racercykel, men bara långsamt och på en racercykel slår knäna nästan i bröstet. Med 145 mm vevar funkar alt utan problem. Så jag tror att 165 mm vev till ett 145 cm barn är ingen problem.

En annan problem vid byte av vevarmslängd är vevlagerhöjd. På cykel till barn blir pedalerna ofta för höga när man byter till kortare vevar.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Någon som testat?
Även vevparti på 200mm skulle funka, så längde du inte säger nåt o barnet inte känner till nåt annat. Med för långt vevparti så cyklar ongarna i hukställning när dom sitter, o när dom står så hamnar fötterna för långt från varandra så nedre foten måste "stå på tå". När pedalen e längst fram så hamnar foten för långt fram o barnet går miste om kraft i nedtrampet.
En 27,5" i XS jag köpte kom med 175mm vevparti (vad tänker cykeltillverkarna med?). Barnet var jätteglad o allt var ju så klart underbart med nya cykeln. Men hon kände stor skillnad, till det bättre, när jag senare bytte till 155m vevparti. Barnet var strax under 150cm lång.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Sen brukar man ha lite mindre q för barn också. Vet inte från vilken längd (bredd) det blir ok med standard. Innan dess får man nog lugna sig med boost ram.

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Även vevparti på 200mm skulle funka, så längde du inte säger nåt o barnet inte känner till nåt annat. Med för långt vevparti så cyklar ongarna i hukställning när dom sitter, o när dom står så hamnar fötterna för långt från varandra så nedre foten måste "stå på tå". När pedalen e längst fram så hamnar foten för långt fram o barnet går miste om kraft i nedtrampet.
En 27,5" i XS jag köpte kom med 175mm vevparti (vad tänker cykeltillverkarna med?). Barnet var jätteglad o allt var ju så klart underbart med nya cykeln. Men hon kände stor skillnad, till det bättre, när jag senare bytte till 155m vevparti. Barnet var strax under 150cm lång.
Berk o Gauruska (Jonte också)
tack för input (alltid pålitliga ! )
Då låter det ju som det är värt att behålla orginal på 165mm vevarmslängd även om 155mm i teorin är mer passande för 145cm kroppslängd.
Huvudsaken för mig är inte att vinna tävlingar och jaga sekunder, utan odla vidare på ett nytt cykelintresse. Så ingen vits att krångla med att hitta kortare vevarmar till sommaren.

Happy-cykel(k)ungar !

bearthefear

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Letar uppdatering till sonens islabikes cnoc 16 som börjar se löjligt liten ut. 117 cm med grenmått ca 52 cm. Funderar på 20” med större ram eller om det finns någon 24” med lite mindre ram.

Cykeln ska användas fram och tillbaka till förskolan men även vissa rekreationsturer i skogen. Gärna så lätt som möjligt. Budgeten är väl runt 4-5000.

Några tips?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer