Lejon
Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Innan jag fick ett barn som inte alls ville använda den fina springcykeln hon fått och inte alls ville pröva att cykla utan stödhjul trots att jag egentligen trodde att hon skulle klara av det så var jag också lite negativ till stödhjul. Jag svalde förtreten och monterade på stödhjul och hon använde dem några månader. Hon tyckte då det var kul att använda cykeln och hon lärde sig trampa bra. Balansen var lätt att få till när stödhjulen monterades av sedan. I slutändan lärde hon sig cykla på riktigt ganska tidigt ”trots” stödhjul.Alternativet är att direkt köpa en riktig cykel 12" eller en 14" och då kunna välja en finare typ Voom eller Frog.
Då tänker jag att vi får använda stödhjul alternativt ta bort vevarna till en början. Är det svårt att ta bort vevarmarna? Läste någonstans att man kunde ta bort bara pedalerna och fästa vevarna mot cykeln med typ spännband, funkar verkligen det?
Medveten om den generella negativiteten mot stödhjul här men det kommer sannolikt dröja något år till innan sonen är redo att lära sig cykla och hellre en cykel med stödhjul än trehjulingen till lekplatsen tills dess?
Summa summarum: jag tror inte man ska vara rädd för stödhjul. Många barn har lärt sig cykla med stödhjul genom åren och ändå klarat att lära sig cykla senare.