Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Alternativet är att direkt köpa en riktig cykel 12" eller en 14" och då kunna välja en finare typ Voom eller Frog.

Då tänker jag att vi får använda stödhjul alternativt ta bort vevarna till en början. Är det svårt att ta bort vevarmarna? Läste någonstans att man kunde ta bort bara pedalerna och fästa vevarna mot cykeln med typ spännband, funkar verkligen det?

Medveten om den generella negativiteten mot stödhjul här men det kommer sannolikt dröja något år till innan sonen är redo att lära sig cykla och hellre en cykel med stödhjul än trehjulingen till lekplatsen tills dess?
Innan jag fick ett barn som inte alls ville använda den fina springcykeln hon fått och inte alls ville pröva att cykla utan stödhjul trots att jag egentligen trodde att hon skulle klara av det så var jag också lite negativ till stödhjul. Jag svalde förtreten och monterade på stödhjul och hon använde dem några månader. Hon tyckte då det var kul att använda cykeln och hon lärde sig trampa bra. Balansen var lätt att få till när stödhjulen monterades av sedan. I slutändan lärde hon sig cykla på riktigt ganska tidigt ”trots” stödhjul.

Summa summarum: jag tror inte man ska vara rädd för stödhjul. Många barn har lärt sig cykla med stödhjul genom åren och ändå klarat att lära sig cykla senare.

Barncyklar samlingstråd
Sonen är nyss fyllda 3 år, ca 97cm lång, och har nu en 10" Puky springcykel som inte blivit någon favorit. Däremot börjar han växa ur den, sadel och styre är på högsta läget och den har blivit instabil för honom i skogen.

Funderar på vad nästa steg ska bli till våren? Han är senare än snittet motoriskt, började gå mkt sent, lite försiktig och har lite sämre balans. Gillar just nu cykla på sin skraltiga trehjuling.

Springcykel 12" Blir det tillräckligt mkt större? Tips på modeller som är större? Svårt att lita på tillverkarnas mått, nuvarande urväxta ska enl Puky räcka till 110 cm längd.. Tänker isf ngt billigt då användningstiden blir kort. Tips på modeller?

Alternativet är att direkt köpa en riktig cykel 12" eller en 14" och då kunna välja en finare typ Voom eller Frog.

Då tänker jag att vi får använda stödhjul alternativt ta bort vevarna till en början. Är det svårt att ta bort vevarmarna? Läste någonstans att man kunde ta bort bara pedalerna och fästa vevarna mot cykeln med typ spännband, funkar verkligen det?

Medveten om den generella negativiteten mot stödhjul här men det kommer sannolikt dröja något år till innan sonen är redo att lära sig cykla och hellre en cykel med stödhjul än trehjulingen till lekplatsen tills dess?

Det borde inte alls vara något problem att bara plocka bort pedalerna, men beror lite på vilka vevarmar som finns på cykeln. Har precis gjort så åt vår son som försöker ta sig från 12" springcykel (Islabikes Rothan) till 16" pedalcykel (Islabikes Cnoc 16) precis nu i dagarna. Utan pedaler på funkar det finfint som springcykel, men den är lite stor för honom trots att han är inom spec. (grenmått 45, kroppslängd 104 cm). Men den har rätt smal s.k. q-factor så vevarmarna kommer inte ut särskilt långt och är inte i vägen. Frog/Voom lär vara i samma goda kategori. Då blir det snabbt att byta fram och tillbaka för att prova också - krävs bara en insexnyckel och 2 minuter att byta med lite rutin.

Jag har tyvärr redan lovat bort vår 12" (i Malmö) på utlån till någon annan, men försök låna något från någon annan och testa. Dyker också ibland upp några på köp och sälj här.

Rörande stödhjul så undviker jag det mycket gärna (vår 3-åring har inte efterfrågat det än), men det hjälper ju på att öka mobiliteten och därmed kanske också motivationen så hjälper det er så varför inte. :-) Kör på något DU tror på.

Barncyklar samlingstråd
Varför stödhjul är dumt är för att ekipaget slutar bete sig som en tvåhjuling som måste motstyras utan blir en flerhjuling som medstyrs. Så det har inte med balansen att göra utan hur man faktiskt cyklar. Prova att montera av pedalerna bara, till att börja med. Prova också att ändra sadelhöjden. Min son tappade sugen ett tag, men det var för att sadeln var för låg och han inte kunde ta fart.

Barncyklar samlingstråd
Tack för bra råd! Låter ju som det går rätt bra att göra om cykeln till en springcykel i början då! Ska helt klart börja leta efter en bra trampcykel nu! Såg dock att han har 3cm kvar för att klara minsta grenmått på Frog och Wooms 14”.

Får nog höra om det finns någon avlagd springcykel hos bekanta ändå. Gillar ju konceptet med springcykel ffa i skogen så vore toppen om sonen kunde lära sig den vägen.

Barncyklar samlingstråd
Sonen är nyss fyllda 3 år, ca 97cm lång, och har nu en 10" Puky springcykel som inte blivit någon favorit. Däremot börjar han växa ur den, sadel och styre är på högsta läget och den har blivit instabil för honom i skogen.

Funderar på vad nästa steg ska bli till våren? Han är senare än snittet motoriskt, började gå mkt sent, lite försiktig och har lite sämre balans. Gillar just nu cykla på sin skraltiga trehjuling.

Springcykel 12" Blir det tillräckligt mkt större? Tips på modeller som är större? Svårt att lita på tillverkarnas mått, nuvarande urväxta ska enl Puky räcka till 110 cm längd.. Tänker isf ngt billigt då användningstiden blir kort. Tips på modeller?

Vågar inte riktigt svara på om en 12 tums springcykel är tillräckligt mycket större men jag antar det.
Min grabb fick en riprock 12 tum (detta var innan jag lusläst denna tråd...) jag gjorde misstaget att sätta på stödhjul, sedan ville han inte försöka cykla utan. han lärde sig tillslut vid 3,5 och var då cirka 102cm, då var 12 tummaren alldeles för liten. Ett tips om dom inte vill lära sig är att hitta någon i liknande ålder som cyklar, då ville min grabb helt plötsligt jättegärna prova utan stödhjul.
Jag köpte en begagnad frog 48 (16 tum), den är lite hög när han står på marken, han är 104cm nu men när han sitter på den är den absolut inte för stor.

Hade jag gjort om idag hade jag haft springcykeln lite längra och sedan en 14 tum som första trampcykel

Barncyklar samlingstråd
Vågar inte riktigt svara på om en 12 tums springcykel är tillräckligt mycket större men jag antar det.
Min grabb fick en riprock 12 tum (detta var innan jag lusläst denna tråd...) jag gjorde misstaget att sätta på stödhjul, sedan ville han inte försöka cykla utan. han lärde sig tillslut vid 3,5 och var då cirka 102cm, då var 12 tummaren alldeles för liten. Ett tips om dom inte vill lära sig är att hitta någon i liknande ålder som cyklar, då ville min grabb helt plötsligt jättegärna prova utan stödhjul.
Jag köpte en begagnad frog 48 (16 tum), den är lite hög när han står på marken, han är 104cm nu men när han sitter på den är den absolut inte för stor.

Hade jag gjort om idag hade jag haft springcykeln lite längra och sedan en 14 tum som första trampcykel
Glömde ett tips, försök få tag på en springcykel med handbroms, helst bak åtminstone, då blir det lättare att gå till pedalcykel sedan. Vi hade också en puky utan bromsar, grabben bromsar fortfarande med fötterna i backen när han blir rädd :)

Barncyklar samlingstråd
Varför stödhjul är dumt är för att ekipaget slutar bete sig som en tvåhjuling som måste motstyras utan blir en flerhjuling som medstyrs. Så det har inte med balansen att göra utan hur man faktiskt cyklar. Prova att montera av pedalerna bara, till att börja med. Prova också att ändra sadelhöjden. Min son tappade sugen ett tag, men det var för att sadeln var för låg och han inte kunde ta fart.
Något som är ännu dummare än att sätta på stödhjul är att tvinga sitt barn göra det pappa eller mamma tycker är ”rätt” så barnet tappar allt intresse för aktiviteten.
Som sagt, hellre stödhjulscykling än ingen cykling.... (Men om springcykel är uppskattat så kör hellre på det förstås.)

Barnet kommer sannolikt tids nog lära sig cykla ändå, jag tror till och med att barnet kan bli duktig på att cykla trots den fruktansvärda felinlärningen. Jag har i alla fall inte sett felfostrade barn som fortsätter med stödhjul när de är vuxna (eller ens 8-9år gamla).
Jag har däremot sett väldigt många exempel på välmenande föräldrar som ska få barnet att bete sig optimalt och sedan tappar barnet allt intresse för det som tidigare var roligt.

Tillägg: om jag ska fjanta mig kan jag ju argumentera för att springcykel är dumt eftersom det ger en felaktig inlärning av de för cykling så viktiga tramprörelserna. Springcykelbarnen riskerar att inte kunna lära sig att trampa ordentligt utan istället så kommer de liksom försöka spring-sparka på pedalerna när de hamnar på en riktig cykel. I detta avseende kommer stödhjulsbarnen vara helt överlägsna! (Synd bara att de kommer luta utåt i varje kurva och därför aldrig kommer kunna lära sig cykla annat än rakt fram.)

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Hur i allsindar kunde du läsa in något om barnuppfostran i mitt inlägg?
Ok barnuppfostran kanske var att ta i. Förklaringen är att du svarade att stödhjul är dumt precis efter att jag redogjort för hur jag använt stödhjul i min familj. Men vi kan släppa det, våra respektive uppfattningar om stödhjul har nog klargjorts mer än tillräckligt nu.

Barncyklar samlingstråd
Sen är det ju som jag skrivit tidigare i tråden inget självändamål att cykla jättetidigt heller. Vår äldsta lärde sig precis efter sin treårsdag och jag man meddela att man inte är riktigt mogen att cykla i den farten i alla lägen i den åldern. Men det är ju kul ändå :)

Barncyklar samlingstråd

Skulle rekommendera en 14” woom, ta bort pedalerna som du själv skrev. Om du sätter barnet på en cykel med stödhjul så kommer det bara att ta ännu längre tid. Ser flera exempel på barn med olika motorisk utveckling, alla som fått stödhjul är senare i cykel-utvecklingen än de utan. Många vill absolut inte att föräldrarna tar av stödhjulen.

Barncyklar samlingstråd
Skulle rekommendera en 14” woom, ta bort pedalerna som du själv skrev. Om du sätter barnet på en cykel med stödhjul så kommer det bara att ta ännu längre tid. Ser flera exempel på barn med olika motorisk utveckling, alla som fått stödhjul är senare i cykel-utvecklingen än de utan. Många vill absolut inte att föräldrarna tar av stödhjulen.
En kompis barn vägrade länge att lämna den lilla springcykeln till förmån för den lagom stora trampcykeln han hade. Han ville absolut inte försöka trampa.
Min dotter ville inte springcykla som sagt utan ville hellre köra med stödhjul en kort period.
Båda är nu riktigt duktiga cyklister för sin ålder och tycker om att cykla.

Lärdom för mig: tvinga inte barn att cykla med den cykeln DU vill att de ska ha. Låt dem trampa på det de vill om de kan välja. Förr eller senare kommer de garanterat vilja ha en ”riktig” cykel och klara av det oavsett vilken cykel de börjat med.

Barncyklar samlingstråd
Det lär vara annat som avgör mer. Stödhjul funkade inte alls för flickan så pojken fick inte ha dem. Ingen av dem gillade springcykel utan båda lärde sig cykla när de var stora nog för 16''. En bra 14'' hade väl varit melodin.

Fast ska jag vara ärlig ger jag inte så mycket för stödhjul. Är ungen motiverad behövs det inte och är det inte dags så hjälper inga stödhjul.

Att det skulle skada eller påverkar hur de utvecklas sen tror jag inte en sekund på.
Tror knappast att det är missad träning på springcykel som håller mina barn tillbaka nu.

Det är som med vuxna. Attityd och motivation trumfar det mesta.

Barncyklar samlingstråd
Det lär vara annat som avgör mer. Stödhjul funkade inte alls för flickan så pojken fick inte ha dem. Ingen av dem gillade springcykel utan båda lärde sig cykla när de var stora nog för 16''. En bra 14'' hade väl varit melodin.

Fast ska jag vara ärlig ger jag inte så mycket för stödhjul. Är ungen motiverad behövs det inte och är det inte dags så hjälper inga stödhjul.

Att det skulle skada eller påverkar hur de utvecklas sen tror jag inte en sekund på.
Tror knappast att det är missad träning på springcykel som håller mina barn tillbaka nu.

Det är som med vuxna. Attityd och motivation trumfar det mesta.

Återigen tack för så många kloka tankar!

Det du skriver ovan blev så tydligt idag. Första snön kom idag och premiär på skidorna för året. Och då saknades inte motivationen, sonen traggla på, skrattade när han ramlade i snön och kämpade på tills han trött la sig ner i snön med ett stort leende. ? Får nog tagga ner lite och invänta tills den känslan finns hos honom för cykling också! Men när den dagen kommer ska han åtminstone ha bra grejer!

Barncyklar samlingstråd
Ja, det kan går åt olika hål. Man läser alltid om fina föräldrarupplevelsen att lära sin barn cykla. Efter jag köpte cykeln till min son ville han prova den på väg hem efter 5 minuter. Då cyklade han innan 1 minut, ingen föräldrarupplevelse als ... Men han hade cyklad mycket springcykel innan och trampad på trehjulcykel vid parklek.

EDIT: från 12" springcykel till 16" trampcykel

Barncyklar samlingstråd
Tack för bra råd! Låter ju som det går rätt bra att göra om cykeln till en springcykel i början då! Ska helt klart börja leta efter en bra trampcykel nu! Såg dock att han har 3cm kvar för att klara minsta grenmått på Frog och Wooms 14”.

Får nog höra om det finns någon avlagd springcykel hos bekanta ändå. Gillar ju konceptet med springcykel ffa i skogen så vore toppen om sonen kunde lära sig den vägen.
Vi startade med woom 14" vid 95cm, det gick finfint.

Barncyklar samlingstråd
Återigen tack för så många kloka tankar!

Det du skriver ovan blev så tydligt idag. Första snön kom idag och premiär på skidorna för året. Och då saknades inte motivationen, sonen traggla på, skrattade när han ramlade i snön och kämpade på tills han trött la sig ner i snön med ett stort leende. ? Får nog tagga ner lite och invänta tills den känslan finns hos honom för cykling också! Men när den dagen kommer ska han åtminstone ha bra grejer!
Jag har inte kommit på nåt sätt att skynda på det, det blir bara tårar. Det är bara att låta dem göra det i sitt eget tempo.
Inte min starka sida tyvärr. Speciellt inte med flickstackaren.

Barncyklar samlingstråd
Jag börjar titta efter ny 24" mtb för min grabb till hans födelsedag i april. Nu är han 126cm och sex år gammal så säg något närmare 130 när han fyller..

Framdämp, skivbromsar och ~10kg är kraven.. jag hade snöat in mig på nya vitus nucleus 24" men efter spanat efter den rätt länge har inte sett någon dyka upp på lager så jag börjar tvivla att jag kommer få tag på en innan april.

Ett annat alternativ är woom off air 5, om han får plats på den (och man lyckas får tag på en!)

Men tänkte höra efter fler tips om man inte vill gå över 10k?

Jag har funderat på om man skulle köpa en white från xxl och byta ut stela gaffeln till en lite finare, lätt framdämpare.. men då kanske jag ändå hamnar över 10kg

Barncyklar samlingstråd
Jag börjar titta efter ny 24" mtb för min grabb till hans födelsedag i april. Nu är han 126cm och sex år gammal så säg något närmare 130 när han fyller..

Framdämp, skivbromsar och ~10kg är kraven.. jag hade snöat in mig på nya vitus nucleus 24" men efter spanat efter den rätt länge har inte sett någon dyka upp på lager så jag börjar tvivla att jag kommer få tag på en innan april.

Ett annat alternativ är woom off air 5, om han får plats på den (och man lyckas får tag på en!)

Men tänkte höra efter fler tips om man inte vill gå över 10k?

Jag har funderat på om man skulle köpa en white från xxl och byta ut stela gaffeln till en lite finare, lätt framdämpare.. men då kanske jag ändå hamnar över 10kg

10,2 med dämpare. Dessutom i lager i svart och gul.
vi köpte en motsvarande 20” från den affären nyligen och det fungerade smidigt.

Barncyklar samlingstråd

10,2 med dämpare. Dessutom i lager i svart och gul.
vi köpte en motsvarande 20” från den affären nyligen och det fungerade smidigt.
Helt klart intressant förslag! Dock verkar den vara en lite mindre 24":s-cykel precis som jonte nämner ovanför - innerbenslängd (mindestinnenbeinlänge?) 51cm mot woom:s 63cm. Så jag tror woom är närmare korrekt längd för min son just nu

Barncyklar samlingstråd
Helt klart intressant förslag! Dock verkar den vara en lite mindre 24":s-cykel precis som jonte nämner ovanför - innerbenslängd (mindestinnenbeinlänge?) 51cm mot woom:s 63cm. Så jag tror woom är närmare korrekt längd för min son just nu

Då skulle jag välja Naloo Hill Bill 26: större hjul och lite lägre standover. Hill Bill ha en bra dämpad gaffel, medan Woom inte nämner tillverkare.

Brukar vikten som Woom uppger stämma?

Barncyklar samlingstråd
Fyraårsdagen på lördag ?
3C1276BC-0261-4D7C-8BCB-F76E384B354F.jpeg
3C1276BC-0261-4D7C-8BCB-F76E384B354F.jpegECBF95AB-3CCE-48AE-8018-BD7AFD1CC9A4.jpeg9482A605-4C72-44BC-904A-E49C599B7F87.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Jag gör samma imorgon bitti, men jag har fipplat mycket med sadelhöjden att få ner den max. Hur lång är din 4åring?

På mindre cyklar är stolpen, som kommer i standardlängden 300/350/400 mm, ofta för långa för att få den ner max. På några av min sons (och min frus) cyklar har jag kapat en liten bit från stolpen för att få det till.

Barncyklar samlingstråd
På mindre cyklar är stolpen, som kommer i standardlängden 300/350/400 mm, ofta för långa för att få den ner max. På några av min sons (och min frus) cyklar har jag kapat en liten bit från stolpen för att få det till.
Yes, går inte att få ner mer än på bilden, kanske sågen åker fram...

Barncyklar samlingstråd
Det finns ofta en tendens i den här tråden att köpa så stor cykel som möjligt till en given längd. Jag förstår att det är trevligt att slippa köpa ny cykel hela tiden, men man ser väldigt ofta barn som har sadeln i botten och styret i ögonhöjd, vilket ger en enormt stor och bänglig cykel för så små barn.. Barncyklar ska ju vara roliga och hoppiga och sladdiga mer än att de ska vara optimerade för långlopp kan jag tycka.

Barncyklar samlingstråd
Det finns ofta en tendens i den här tråden att köpa så stor cykel som möjligt till en given längd. Jag förstår att det är trevligt att slippa köpa ny cykel hela tiden, men man ser väldigt ofta barn som har sadeln i botten och styret i ögonhöjd, vilket ger en enormt stor och bänglig cykel för så små barn.. Barncyklar ska ju vara roliga och hoppiga och sladdiga mer än att de ska vara optimerade för långlopp kan jag tycka.
Jag håller med. Jag tror dock inte det är långlopp som lockar utan stora hjul för att kunna cykla lite stig.
I brist möjlighet att testa så blir det nog traditionell 20'' igen. Jag tror inte hög standover är grejen för min grabb som dessutom gillar pump och skate.

Barncyklar samlingstråd

Jag, och flera här tror jag, optimerar för stök, inte för långlopp. På stigarna som kring Stockholm fastnar barn hela tiden med för små hjul. Dom fastnar fortfarande med lite större hjul, men mindre ofta, så det blir mycket roligare. Därför letar vi efter cyklar med stora hjul, men så små ram som mögligt, precis som Naloon på bilden ovan. Reach är då lagom, men stack är, och kan bara vara, högt. Barn verkar dock inte har problem als med hög styre. Jag känner även till några föräldrar som letar efter cykel med så högt styre som mögligt, som verkar överdriven. Men min son har inte sagt ett ord när han byttade från 514 till 582 mm stack plus 15 mm längre vevarmar.

Barncyklar samlingstråd
Precis, 16'' verkar ocyklingsbart på rötter. Sen tror jag hjulen bara löser 50%. Chauffören måste ha mognaden också.

Min son har bara haft 16" på sin citycykel. Men steget från 20" till 24" var en jättestor förbättring i rull över stök. Med tiden har jag blivit ännu mer imponerad hur bra sonen gick på sin 20" över nästan allt i Hellas. Som du säger chauffören är viktigt!

Barncyklar samlingstråd
Min son har bara haft 16" på sin citycykel. Men steget från 20" till 24" var en jättestor förbättring i rull över stök. Med tiden har jag blivit ännu mer imponerad hur bra sonen gick på sin 20" över nästan allt i Hellas. Som du säger chauffören är viktigt!
Ja, vi kommer att testa med 20'' i skogen så klart men jag ser på flickan att 24'' verkar vara där det börjar fungera på "riktigt". Sen är hon väldigt försiktig så om crazy boy bestämmer sig för att han vill så kanske han hänger med. 16'' gick inte mer än 5m. På naturstig, på preppad grön XC går det bra.

Barncyklar samlingstråd
För ett barn som är nybörjare på mtb så hjälper inte stora hjul det minsta. Som Jonte987 sa så måste mognade infinnas och det är en mognad på olika plan: styrkan, viljan, orken, att våga, tekniken, kännedom om sin cykel, mm.

Barncyklar samlingstråd
För min del handlar det om rötter och Sten som blir enklare. Tycker också att barnen ser ut att ha bättre sitt/ståposition på större cyklar. De flesta andra man ser tycker jag ser ut som att de har alldeles för små cyklar.
Min äldsta är lite mer försiktig och klarar inte av att ha för hög standover, medans fyraåringen är mer framåt och köttar på ? körde en del stig med woom 3 bara några månader efter tre år, men han tröttnade snabbt pga rötter och sten/pedalislag osv.

Barncyklar samlingstråd
För ett barn som är nybörjare på mtb så hjälper inte stora hjul det minsta. Som Jonte987 sa så måste mognade infinnas och det är en mognad på olika plan: styrkan, viljan, orken, att våga, tekniken, kännedom om sin cykel, mm.

Att mognad är jätteviktigt vill väl inte säga att stora hjul inte hjälper? En framhjul som inte rullar över första stenen barnet möter på stigen är inte bra för motivationen.

Barncyklar samlingstråd
Stora hjul är nog enbart positivt i skogen men inte standover. Så man får välja.
Jag kollade rätt mycket på geo för 24'' för 115cm barn och det blir högt i början med tradionell design.

Nu är min pojke strax under 110 så jag kanske hinner omvärdera det innan han är 115. Jag menar om hans teknik utvecklas.

Tillbaka
Topp