Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
I den kategorin så kostar dom inte så mycket. Alivio kanske har 8v. Altus-modellen gör jobbet iaf. Den kommer som standard på Frogs 8v-cyklar (iaf i våras).

Barncyklar samlingstråd
Superior Fly 20 såg ju riktigt lovande ut för den som är 124 lång, bojsänket Scott Nitrous 16” kan snyggas till och ärvas men måste få en handbroms för små fingrar hos den som är 105 lång. Några tips på bra bromsar, caliper/bmx-fäste?

Barncyklar samlingstråd
RobertRaden sa:
Vilka skärmar köpte du då till Riorock 24:an?
Bild kanske ??

Ultralite sa:
Lite skärmtips då vissa även använder sina mtbs till skola mm. Det har ju kommit flera barncyklar med plusdäck. Många vanliga skärmar funkar inte då. Har efter ha scannat marknaden på hållbart, bra täckning mm köpt Mudhuggers till barnens Specialized riprock 20 och 24. Det blev skitbra!

Mudhugger standard rear 26 och FR Hugger. Har bara bild på 20, på 24an sitter bakskärmen mycker mer slimmat. Har satt på vinterdäck nu så de ser lite roliga ut med 1,75 tum :)

Bilagor

• 94F3F480-6AC1-4D8D-8C7D-65D091F7609D.jpeg
    94F3F480-6AC1-4D8D-8C7D-65D091F7609D.jpeg
    420 KB · Besök: 245
Barncyklar samlingstråd
Jag måste slå ett slag för Vitus Twenty. Den platsar inte in på Arons lista då den väger 9,4 kg men jag måste säga att det är en bra cykel för pengarna.
Min 6-åriga dotter älskar den och har inga problem att greppa bromshandtagen med sina små händer.
En enkel men väldigt välbyggd hoj med väl fungerande komponenter.
Det enda man kan anmärka på är däcken som inte är så roliga om det är lite lerigt, det går fint att sätta i lite grövre däck.

http://www.wiggle.co.uk/vitus-twenty-kids-bike/

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
xzbatt sa:
Jag har precis beställt en Superior TEAM 20 från Cykelkraft för 3990:- till grabben som han får när han fyller 4år i Februari. Grabben är idag 110-115cm lång så jag hoppas cykeln passar honom i 2 säsonger iaf.
Den är listad 7,9 och om vikten ligger inom 10% marginal så är iaf jag nöjd.

Jag resonerar precis som andra att växlar inte måste användas bara för att dom finns men den dagen dom behövs och börjar användas så är det bra om man inte behöver byta cykel av den anledningen enbart.

Jag beställde oxå en Superior till min son som är 5 år och 117cm. Tanken är att den ska få stå i ett mörkt förråd till våren börjar komma och det är lite trevligare cykelväder.
Han kör just nu på en Earlyrider Belter 16, det har varit en alldeles glimrande cykel. Lätt och smidig framförallt. Dock tyckte jag det var lite tråkigt att bara gå på en Belter 20 istället.
Jag kollade på Arons lista (tack Aron!) samt surfat runt en hel del under hösten.
Pappan skulle väl egentligen velat köpa en Propain Dreckspatz - men 999 europeiska pengar är i saftigaste laget.

Har du fått din ännu? Hur är det allmänna intrycket?

Barncyklar samlingstråd
jekyll sa:
xzbatt sa:
Jag har precis beställt en Superior TEAM 20 från Cykelkraft för 3990:- till grabben som han får när han fyller 4år i Februari. Grabben är idag 110-115cm lång så jag hoppas cykeln passar honom i 2 säsonger iaf.

Jag resonerar precis som andra att växlar inte måste användas bara för att dom finns men den dagen dom behövs och börjar användas så är det bra om man inte behöver byta cykel av den anledningen enbart.

Jag beställde oxå en Superior till min son som är 5 år och 117cm. Tanken är att den ska få stå i ett mörkt förråd till våren börjar komma och det är lite trevligare cykelväder.
Han kör just nu på en Earlyrider Belter 16, det har varit en alldeles glimrande cykel. Lätt och smidig framförallt. Dock tyckte jag det var lite tråkigt att bara gå på en Belter 20 istället.
Jag kollade på Arons lista (tack Aron!) samt surfat runt en hel del under hösten.
Pappan skulle väl egentligen velat köpa en Propain Dreckspatz - men 999 europeiska pengar är i saftigaste laget.

Hej,

Jag har inte fått min ännu, beräknad leverans är den 15/1. Tanken är att grabben får den i födelsedagspresent den 8/2, men förmodligen packas den upp direkt den kommer hem för att kontrollera att det inte är några fraktskador osv. Jag kan återkomma med besked när den är hemma och uppackad.

Barncyklar samlingstråd
xzbatt sa:
jekyll sa:
xzbatt sa:

Hej,

Jag har inte fått min ännu, beräknad leverans är den 15/1. Tanken är att grabben får den i födelsedagspresent den 8/2, men förmodligen packas den upp direkt den kommer hem för att kontrollera att det inte är några fraktskador osv. Jag kan återkomma med besked när den är hemma och uppackad.

Då har vi samma leveransdatum, jag skulle få min då oxå.
Hoppas det inte strular till sig med leveransen utan din grabb får det till födelsedagen!

Barncyklar samlingstråd
jekyll sa:
xzbatt sa:
jekyll sa:
xzbatt sa:

Hej,

Då har vi samma leveransdatum, jag skulle få min då oxå.
Hoppas det inte strular till sig med leveransen utan din grabb får det till födelsedagen!

Hej,
Hämtade ut cykeln på posten idag (skickades i en fullstor kartong), allmänt intryck om cykeln är gott. Vägdes till 8,8 med pedalerna som kom med cykeln vilket jämfört med specifierad vikt på 7,9 lämnar mycket att önska.
I övrigt så är jag missnöjd över att bromsgreppen inte verkar gå att justera och att dom kräver längre fingrar än barn i passande ålder har, kanske får byta ut dessa mot SLX eller något med bra justermån för små händer.

Barncyklar samlingstråd
xzbatt sa:
[
Hej,
Hämtade ut cykeln på posten idag (skickades i en fullstor kartong), allmänt intryck om cykeln är gott. Vägdes till 8,8 med pedalerna som kom med cykeln vilket jämfört med specifierad vikt på 7,9 lämnar mycket att önska.
I övrigt så är jag missnöjd över att bromsgreppen inte verkar gå att justera och att dom kräver längre fingrar än barn i passande ålder har, kanske får byta ut dessa mot SLX eller något med bra justermån för små händer.

Ouch, både att vikten är för hög och att handtagen inte är justerbara låter ju inte så förtroendeingivande.
Min cykel borde komma idag eller imorgon. Vi får se hur det verkar.

Barncyklar samlingstråd
jekyll sa:
xzbatt sa:
[
Hej,

Ouch, både att vikten är för hög och att handtagen inte är justerbara låter ju inte så förtroendeingivande.
Min cykel borde komma idag eller imorgon. Vi får se hur det verkar.

Ja det var lite tråkigt, eventuellt går handtagen att justera men det var inget uppenbart jag såg när jag snabbt tittade på dom igår. Ja ställde cykeln hemma hos en kompis så det inte är någon som hittar den av misstag:) du får gärna skriva om du ser ett sätta att justera bromsarna.
Gällande vikten så tror jag dom har angivit vikten från föregångaren som hade fälgbroms och city däck vilket är väldigt dåligt, trots detta så tycker jag vikten är bra för att vara en skivbromsad cykel med ganska tunga däck.

Barncyklar samlingstråd
Ang broms(handtag), nu hittar jag inte specat vad det sitter på vid leverans men på mina barns cyklar har det suttit junishandtag som t.ex. Tektro TS325A. Justerbara så att även en 4-åring kan nypa åt.

EDIT: Aha, det var för skivor.,

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Ikväll har jag packat upp vår Superior TEAM 20. Och det var i ärlighetens namn med lite blandade känslor.

Jag tar det positiva först. Cykeln är ball. Med sina skivbromsar och 2 " däck ser den verkligen ut som en kaxig liten mountainbike.

Cykeln landar på 8,9 kg på vågen. Visserligen med en framskärm på, men den är i plast och jag kan inte tro att den väger mer än högst 100 g. Oavsett så är det ett helt kg mer än utannonserat. På Superiors hemsida har de disclaimern: "* Bike and frame weights are based off Superior Bikes pre-production painted frames at the time of publication. Weights may vary in final production." Jag hade väl räknat med att det skull diffa lite, kanske ett halvkilo, men i detta fall är skillnaden ca 5 % av den tilltänkte cyklistens kroppsvikt...

Bromsreglagen är i vuxenstorlek, de har samma reach som jag ställt in på mina XT, dvs ca 90 mm från tummveck till pekfingerveck. Det går att reglera hur nära hantaget bromsen ska börja bromsa men inte reach. På Cykelkrafts hemsida står att reglagen är anpassade för mindre händer, vilket ju är BS såvitt jag kan se.

Cykeln kommer med flatbar och jag provade att ställa in sadeln utifrån uppmätt benlängd. Då hamnar den redan nu bara några cm under styret. Så cykeln har en rätt rejsig geometri. Med tanke på hur de små växer så är byte till riserbar inte så avlägset.

EDIT: Jag mätte lite fel första gången, de korrekta värdena är sadel 69° och styrrör 71°. Behåller nedanstående paragraf för att diskussionen ska bli begriplig, och som ett monument över mina tillkortakommanden
(Vinklarna är inte de angivna. Jag mäter upp gaffelvinkeln till 66 grader vilket lär göra den väldigt förlåtande i skogen men kanske inte lika kul när ungarna leker "dogfight" på asfalten. Sadelvinkeln är flacka 70 grader. Här tar jag gärna emot lite internetteoritiserande. 70 grader är ju väldigt flackt och en snabbt växande cyklist kommer snart att sitta rätt långt bak. Vad är era erfarenheter? Kommer detta att bli ett problem i praktiken?)

Inför kommande punkt bör det påpekas att barnen hitintills rullat på Islabikes, så det är det och familjens övriga entusiastcyklar jag jämför med. Men, svets och lackarbete är inget vidare. Svetsfogarna är rätt fula och man verkar ha sågat upp en befintlig ram avsedd för fälgbroms och sedan svetsat på nya rör för skivbromsfästen. (Notera att det inte finns några fästen för fälgbroms.) Gaffeln har också ett par lackskador som inte borde ha fått passera kvalitetskontrollen.

Jämfört med vad de flesta ungar i grannskapet rullar runt på så är väl hojen rätt ok, men jag måste erkänna att den inte lever upp till mina förväntningar. Kalkylen för att köpa dyrcyklar till barnen bygger på att två glada barn ska rulla ut på stora äventyr med dem innan de säljs vidare med ett bra andrahandsvärde. Valet stod mellan denna och en Isla Beinn. Prisskillnaden äts upp av att jag måste köpa nya bromsar. Så priset är ju lika. Sen har ju Islan lättare däck så några hekto diffar ju där.

Det är tre dagar till jul så jag får väl fundera på om denna hamnar under granen som tänkt eller om jag skickar tillbaks den.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Tack för informationen Jomper!
Troligen kommer att jag få min beställda idag. Den ska skärskådas med kritisk blick!
Är jag inte nöjd åker den tillbaka.

Barncyklar samlingstråd
Tack för att ni delar med er om Superiorcykeln Aron och ni andra. Precis sån info man behöver när man är i barncykelköpartagen. Har hovrat över köpknappen där ett tag men nu känns det som att jag kanske tittar nån annanstans.

Barncyklar samlingstråd
Aron sa:
Vinklarna är inte de angivna. Jag mäter upp gaffelvinkeln till 66 grader vilket lär göra den väldigt förlåtande i skogen men kanske inte lika kul när ungarna leker "dogfight" på asfalten. Sadelvinkeln är flacka 70 grader. Här tar jag gärna emot lite internetteoritiserande. 70 grader är ju väldigt flackt och en snabbt växande cyklist kommer snart att sitta rätt långt bak. Vad är era erfarenheter? Kommer detta att bli ett problem i praktiken?
Jag får vinklarna till 69° bak och 71° fram. Du räknade nog in "fork offset" i det hela, vilket inte blir rätt.

Bilagor

• SUP_Jr20_vinkel.png
    SUP_Jr20_vinkel.png
    176.2 KB · Besök: 259
Barncyklar samlingstråd
Har oxå noterat problemet med en flack sadelvinkel. Nu sitter min dotter på en scott voltage 24" - men problemet e detsamma. Hon e 135 cm. Sadeln har nu höjts till en sorts brytpunkt som blir som att cykla på en motoriserad hd-chopper: röva för långt bak trots sadelstolpe utan off-set, benen för långt fram, styre för högt upp o för långt bort. Tösen "lider" av vinklarna på landsvägscykling, men inte i skog.
Kan kapa styrröret o skaffa marginellt kortare stam, men jag e inte så överrygad om att det hjälper så mycket. Det största problemet e ju framdriften; kadensen vid högre hastigheter, hon får kämpa mycket mer än d andra barnen.
Jag tycket att sadelvinkeln gör såpass mycket att du ska byta cykeln om du kan.

Barncyklar samlingstråd
Om man jämför 69° mot 73° sadelrör så är det 19,8 mm skillnad i offset vid 300 mm sadelhöjd, 26,4 vid 400 samt 33,0 vid 500.

Bilagor

• Setback2.png
    Setback2.png
    2.9 KB · Besök: 222
Barncyklar samlingstråd
Sixten Fors sa:
Aron sa:
Vinklarna är inte de angivna. Jag mäter upp gaffelvinkeln till 66 grader vilket lär göra den väldigt förlåtande i skogen men kanske inte lika kul när ungarna leker "dogfight" på asfalten. Sadelvinkeln är flacka 70 grader. Här tar jag gärna emot lite internetteoritiserande. 70 grader är ju väldigt flackt och en snabbt växande cyklist kommer snart att sitta rätt långt bak. Vad är era erfarenheter? Kommer detta att bli ett problem i praktiken?
Jag får vinklarna till 69° bak och 71° fram. Du räknade nog in "fork offset" i det hela, vilket inte blir rätt.

Jag satte en vinkelmätare mot respektive rör på cykeln och läste av värdet. Men golvet kan ju vara lite vint och jag kan ha satt det lite långt ned på gaffeln, så jag ska dubbelkolla i kväll. Jag misstänker dock att den cykel som fotograferats inte är identisk med den som sedan levererats ut.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Aron sa:
Sixten Fors sa:
Aron sa:
Jag satte en vinkelmätare mot respektive rör på cykeln och läste av värdet. Men golvet kan ju vara lite vint och jag kan ha satt det lite långt ned på gaffeln, så jag ska dubbelkolla i kväll. Jag misstänker dock att den cykel som fotograferats inte är identisk med den som sedan levererats ut.
Du skall alltså inte mäta gaffeln om det är styrhuvudets vinkel du är ute efter, vilket är vad man normalt refererar till när man pratar om en cykels geometri. Bladen på gaffeln ovan lutar, alltså är gaffelns offset inbyggd gaffelbenen, till skillnad från en fjädrad gaffel som har offset i krona/dropouts och gaffelben som är i samma vinkel som styrhuvudet. Same-same-but-different.

Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
Har oxå noterat problemet med en flack sadelvinkel. Nu sitter min dotter på en scott voltage 24" - men problemet e detsamma. Hon e 135 cm. Sadeln har nu höjts till en sorts brytpunkt som blir som att cykla på en motoriserad hd-chopper: röva för långt bak trots sadelstolpe utan off-set, benen för långt fram, styre för högt upp o för långt bort. Tösen "lider" av vinklarna på landsvägscykling, men inte i skog.
Kan kapa styrröret o skaffa marginellt kortare stam, men jag e inte så överrygad om att det hjälper så mycket. Det största problemet e ju framdriften; kadensen vid högre hastigheter, hon får kämpa mycket mer än d andra barnen.

Tack för erfarenhetsdelandet! Till saken hör också att cykeln har de längsta vevarmar av de jag jämförde i 20” klassen. Så det i kombination med sadel långt bak gör att det finns risk för att det kommer att kännas som att cykla på en cruiser.

Effektiv körställning ligger rätt högt upp på min lista. Vi gör mycket cykelutflykter i familjen och jag såg fram emot att sjuväxlat och större hjul skulle utöka vår räckvidd. Ska barnet bara snurra runt i kvarteret så duger ju en hälften så dyr cykel utmärkt.

Barncyklar samlingstråd
Sixten Fors sa:
Du skall alltså inte mäta gaffeln om det är styrhuvudets vinkel du är ute efter, vilket är vad man normalt refererar till när man pratar om en cykels geometri. Bladen på gaffeln ovan lutar, alltså är gaffelns offset inbyggd gaffelbenen, till skillnad från en fjädrad gaffel som har offset i krona/dropouts och gaffelben som är i samma vinkel som styrhuvudet. Same-same-but-different.

Du har rätt. Jag mätte som på en MTB. Nu har jag varit nere och kollat igen och mätt på några olika golv. Sadelvinkeln är strax under 69° och styrröret är strax över 71°. Styrvinkeln är alltså samma som de angivit i geometritabellerna, men sadelröret har blivit ett par grader flackare.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Aron sa:
kogoyo sa:

Tack för erfarenhetsdelandet! Till saken hör också att cykeln har de längsta vevarmar av de jag jämförde i 20” klassen. Så det i kombination med sadel långt bak gör att det finns risk för att det kommer att kännas som att cykla på en cruiser.

Effektiv körställning ligger rätt högt upp på min lista. Vi gör mycket cykelutflykter i familjen och jag såg fram emot att sjuväxlat och större hjul skulle utöka vår räckvidd. Ska barnet bara snurra runt i kvarteret så duger ju en hälften så dyr cykel utmärkt.

Mina två pojkar är båda 123 cm långa, ej tvillingar. De cyklar på 20". Bytte vevparti till 125mm på båda. Bytte en hel del annat oxå. Markant skillnad.
Tjejen på nämnda 24" är 135 cm, äldre o starkare. Hennes cykel är lättare än 20-tummarna o har fler växlar (2x10), bättre utväxling o anpassat vevparti (140mm) till sin längd. Det hjälper inte för de högre hastigheterna på asfaltscykling. Efter 5 km orkar hon inte i samma tempo. När jag observerar henne tycker jag det är tydligt att hon trampar för långt framför sig. Sadeln e så långt fram d går på stolpen.
Den äldsta tjejen på en annan 24", moddad frog 62, är 145 cm lång. Hon har inga problem o slår eg av på sin takt för att alla ska cykla tsammans. Trots off-set på stolpe samt längre styrstam.

Vinkel på sadelrör gör stor skillnad. Man cyklar ju inte lvg på en dirt lr bmx.

Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
Aron sa:
kogoyo sa:

Mina två pojkar är båda 123 cm långa, ej tvillingar. De cyklar på 20". Bytte vevparti till 125mm på båda. Bytte en hel del annat oxå. Markant skillnad.
Tjejen på nämnda 24" är 135 cm, äldre o starkare. Hennes cykel är lättare än 20-tummarna o har fler växlar (2x10), bättre utväxling o anpassat vevparti (140mm) till sin längd. Det hjälper inte för de högre hastigheterna på asfaltscykling. Efter 5 km orkar hon inte i samma tempo. När jag observerar henne tycker jag det är tydligt att hon trampar för långt framför sig. Sadeln e så långt fram d går på stolpen.
Den äldsta tjejen på en annan 24", moddad frog 62, är 145 cm lång. Hon har inga problem o slår eg av på sin takt för att alla ska cykla tsammans. Trots off-set på stolpe samt längre styrstam.

Går det inte att förbättra problemet genom att använda en sadelstolpe med offset som flyttar fram sadeln? Eller får man några negativa påföljder av att göra så?

Barncyklar samlingstråd
xzbatt sa:
kogoyo sa:
Aron sa:
kogoyo sa:

Går det inte att förbättra problemet genom att använda en sadelstolpe med offset som flyttar fram sadeln? Eller får man några negativa påföljder av att göra så?

När jag letade sadelrör för scotten (24") så fanns d knappt i den storleken alls. Fick köpa 25,4 o använda shim (original 26,8), ville ha china kolfiber pga vikt. Det finns offset sadelrör till 25,4 men är absurt dyra...

Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
xzbatt sa:
kogoyo sa:
Aron sa:
kogoyo sa:

När jag letade sadelrör för scotten (24") så fanns d knappt i den storleken alls. Fick köpa 25,4 o använda shim (original 26,8), ville ha china kolfiber pga vikt. Det finns offset sadelrör till 25,4 men är absurt dyra...

Det finns ju flertalet prisvärda om man kollar på aluminium, kan inte viktskillnaden i det här fallet uppvägas av ergonomin?

Barncyklar samlingstråd
Kom över en fräsch demo orbea mx 24 trail, fast med rst luftgaffel, för 3500kr. Hoppas grabben blir nöjd bara. 152mm vevparti dock. Får utvärdera i motlut.

Barncyklar samlingstråd
Xzbatt: jo. Men när jag byggde hojen hade jag inte möjlighet att se problemet detaljerat. Originalstolpen va inte tillräckligt lång plus att vevpartiet var för långa. Även om jag förutsåg lite så trodde jag att sadelstolpe utan offset skulle räcka.
Ibland blir d inte helt 100 vid första försöket.

Barncyklar samlingstråd
Är det någon här som har en Early Rider Belter? Jag var litet sugen på att köpa en Belter Urban 20 till en sexåring, men med tanke på att den ska bli en "cykla till skolan cykel" krävs det skärmar på den. Jag ser inga fästen alls på bilderna. Någon som vet om det funkar?

Barncyklar samlingstråd
xzbatt sa:
Det finns ju flertalet prisvärda om man kollar på aluminium, kan inte viktskillnaden i det här fallet uppvägas av ergonomin?

Det är en bra idé. Enda problemet skulle kunna vara att man då får vinkla "upp" sadeln, sett ur standardposition, väldigt mycket. Om offseten är baklänges så kommer lutningen vara tvärtom. Frågan är hur mycket spelrum det finns...
Får testa på en av sadelstolparna jag har och avgöra.

Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
Xzbatt: jo. Men när jag byggde hojen hade jag inte möjlighet att se problemet detaljerat. Originalstolpen va inte tillräckligt lång plus att vevpartiet var för långa. Även om jag förutsåg lite så trodde jag att sadelstolpe utan offset skulle räcka.
Så cyklisten hamnar alltså för långt bak även med stolpe utan offset? Hmmm. Jag håller på att planera bygge av en inte alltför dyr cykel till en 130 cm kille att köra park och ev stig på. (Han har redan en helstel Islabike 24" till allt annat). Voltage verkar vara enda ramen som går att hitta för vettiga pengar. Vettiga om man ska slakta en cykel och sätta på findelar alltså. Men sadelröret är verkligen flackt, nu när du säger det. 68.6° enligt Scott's sida. Kona Shred har 74° och Commencal Meta Ht 73°

Kanske inte hela världen om man bara ska köra utförs med sadeln i botten, men det är ju kul om den funkar till stig också, även när benen växt och sadeln åker upp. Stämmer verkligen Scott's siffror, det verkar så extremt.

Det springer iväg snabbt och vips är man uppe i en hel Orbea MX eller Commencal Meta 24 som är bra som dom är. Bra superbilliga ramar för 24" hjul verkar det vara ont om.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Octagon sa:
kogoyo sa:
Så cyklisten hamnar alltså för långt bak även med stolpe utan offset? Hmmm. Jag håller på att planera bygge av en inte alltför dyr cykel till en 130 cm kille att köra park och ev stig på. (Han har redan en helstel Islabike 24" till allt annat). Voltage verkar vara enda ramen som går att hitta för vettiga pengar. Vettiga om man ska slakta en cykel och sätta på findelar alltså. Men sadelröret är verkligen flackt, nu när du säger det. 68.6° enligt Scott's sida. Kona Shred har 74° och Commencal Meta Ht 73°

Kanske inte hela världen om man bara ska köra utförs med sadeln i botten, men det är ju kul om den funkar till stig också, även när benen växt och sadeln åker upp. Stämmer verkligen Scott's siffror, det verkar så extremt.

Det springer iväg snabbt och vips är man uppe i en hel Orbea MX eller Commencal Meta 24 som är bra som dom är. Bra superbilliga ramar för 24" hjul verkar det vara ont om.

Jo, för långt bak. Jag har slaktat 4 cyklar, ungefär samtidigt. Till mina barn som är 6, 8, 11 och 12 år gamla. 2 st 20" och 2 st 24". Den ena 24" är en Voltage. Mycket flack sadelvinkel. I verklighetssiffror så ser det ut så här: pendling till skolan är 7,8 km. Vi har cyklat hela höstterminen (varannan veckaförälder) och efter ca 5 km börjar hon på Scott Voltage att sacka efter. Trots en lång nerförsbacke just då. Hon har 11-26t bak och 34-40t fram. Cykeln väger ca 9 kg (extremt moddad, bl a helstel). Snitthastigheten är ändå 22 kmh med sommardäck och 20 kmh med vinterdäck. Inget fel i tempot, men om man tittar på att 6-åringen på en 20" måste släppa på kadensen för att 5 år äldre systern ska hänga med så får man fundera lite. Obs att alla mina barn är ytterst vältränade. Tempot är taget med appen Runkeeper och tiden stoppar jag när sista är i "mål".
I skogen däremot så drar hon ifrån småbrorsorna utan problem. Även på distanser som 21 km.

Byggde om barnens cyklar i somras. Själv är jag ingen cyklist, utan har gjort det för att de ska ha roligt med cyklar som är roliga. Äger inte ens en cykel till mig själv, än.
Efter att ha läst mycket om cyklar och cykling så med facit i hand så vet jag att jag gjort rätt val. Jag kan inte köpa det jag byggt i en affär. Det finns ingen cykel som är lika bra till det priset. Och tyvärr har det lett till att några av mina barns klasskamrater slutat cykla till skolan eftersom de blir fråncyklade av minsta killen i klassen på en 10-växlad 20-tummare. Deras föräldrar borde beställa cyklar av mig.

Barncyklar samlingstråd
Hmm. Får se hur jag gör. Nu är det ju inte en Islabike jag ska försöka bygga av den (helstel allroundcykel under 9 kg) eftersom han redan har det. Islan har kört både Gotlandssemester, Åre Bikepark och Järvsö, men den gör sig klart bättre på släta vägar.

Märkligt att voltagen är så flack. Det finns ingen annan cykel hos Scott som är så flack i sadelröret. Inte vuxenmodellen YZ heller.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
xzbatt sa:

Det är en bra idé. Enda problemet skulle kunna vara att man då får vinkla "upp" sadeln, sett ur standardposition, väldigt mycket. Om offseten är baklänges så kommer lutningen vara tvärtom. Frågan är hur mycket spelrum det finns...
Får testa på en av sadelstolparna jag har och avgöra.

Ja jag tror vinklingsmöjligheterna är väldigt olika beroende på val av stolpe, vissa kanske fungerar medans andra inte gör det.
Har du några rekommendationer på korta vevarmar för 4-kantslager? Eller är 140mm vevarmar fortfarande tillräckligt korta för barn 115cm och uppåt?

Barncyklar samlingstråd
Mina pojkar som e 123 cm långa har 125mm vevarmar. 140mm vevarmar är på tok för långa - dom når ända upp till sadelstolpen på 20". Ingen bra vinkel i benen med så långa vevarmar. Dom jag har är för fyrkantslager med 5-håls 110 bcd. Märke: Baby racing, från italien, i alu. Ca 250 kr plus frakt.
Det finns billigare i stål med fast klinga på ebay. 32t eller 36t. Ca 150 kr plus frakt. Hollandbike har även ett hyfsat utbud men lite dyrare än ebay. Oxå i stål o fast klinga. Dessa är 125 eller 127 mm långa
Vill man slå på stort så finns 127mm, 4-håls bcd (avstånd har jag glömt), från spawn cycles, i svart alu, men dom kostar skjortan o skickas från usa/kanada.

Barncyklar samlingstråd
kontorsråttan sa:
Är det någon här som har en Early Rider Belter? Jag var litet sugen på att köpa en Belter Urban 20 till en sexåring, men med tanke på att den ska bli en "cykla till skolan cykel" krävs det skärmar på den. Jag ser inga fästen alls på bilderna. Någon som vet om det funkar?

Jag frågade Early Rider, men de hade inga skärmar som de visste passade. På grabbens Early Rider Belter Trail 16 så har jag improviserat med ett lite tillskuret EnduroGuard fram och en AssSavers bak. Funkar ok, men fångar ju inte allt...

Bilagor

• AAC21711-1C2B-478A-BC7A-C3DC6B633DA5.jpeg
    AAC21711-1C2B-478A-BC7A-C3DC6B633DA5.jpeg
    703 KB · Besök: 241
  • E328C83B-AFCD-412A-8F5D-6491BF51BE12.jpeg
    E328C83B-AFCD-412A-8F5D-6491BF51BE12.jpeg
    465.6 KB · Besök: 235
  • 2DBCB654-4F54-41AF-ADAA-768E090319E5.jpeg
    2DBCB654-4F54-41AF-ADAA-768E090319E5.jpeg
    465.4 KB · Besök: 238
Barncyklar samlingstråd
Bytte gaffel till stel från den skit dämparen som satt på, Och nya hjul nu helt ok och tyst och mycket lättare än innan.

Bilagor

• 1514035077332.JPEG
    1514035077332.JPEG
    79.5 KB · Besök: 229
Barncyklar samlingstråd
Lätt 24” gaffel för skivbroms?

Lutar åt att byta den dämpade gaffeln på grabbens Riprock 24” till en lätt stel. Men var hittar jag en sådan? Tips? Vågar man köpa från Kina?

Tillbaka
Topp