Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Lejon sa:
Agorazo sa:
anderswallander sa:
jomper sa:
Idag bytte vi från Early Rider Trail 16" till en 20" Isla Beinn (large)...

Men vridreglaget är inte helt enkelt, till tyngre växlar funkar det men till lättare är det svårt.

Vi gjorde exakt samma byte med samma resultat nu i vår! Tips är att byta till trigger ist för grip shift. Funkar toppen, inte det minsta trögt för knatten. Jag måste dock påminna om växlingen hela tiden ?

Går i tankarna att byta till trigger på stora killens 24". När vi köpte cykeln (begagnad) fick jag byta till nya Grip shifts för de gamla var fruktansvärt tröga. Förra säsongen gick bra men denna säsongen har han nu fått en riktigt otäck blåsa pga reglaget.

Någon särskild trigger som är bättre för barn? Det är 3x7 shimano det gäller. Har tittat på shimano Altus sl-m310. Detta sitter på lillebrorsan orbea som vi köpte ny och verkar funka ok.
Om det är samma body som 10-delat rekommenderar jag byte till tex zee växel och reglage. Kostar inte så mycket även med kassett och kedja inräknat, clutch finns vid behov. (Och barnet får 30 växlar helt i onödan - kungligt!!!)

Zee-växel funkar bara på 1x10. 7-delat är skruvkrans o vill man ha vettig kasett måste man byta bakhjul för att få ett nav som funkar till kasett. Omständligt men man får snabbare o lättare cykel. Har gjort jobbet på barnens hojar. Mina söner på 10-växlade 20" hojjar slår de större grabbarna på 24-växlade 24"-hojjar i hastighet (utan att behöva ta i).

Barncyklar samlingstråd
NON sa:
Yngsta grabben har dränkt sin crescent jare 24" med resultatet att shimano nexus baknavet är skrot, bromsen funkar ej och det låter illa. Öppnade det och olja och fett har blivit majonnäsfärgat och det är rost på alla kugghjul etc så det här navet har ingenting på en mtb att göra.

Han är 139 cm och istället för att byta nav eller bakhjul så funderar vi lite i banorna på att köpa en 26" mtb istället, kan det här vara ett vettigt alternativ?

http://whitebikes.se/cyklar/xc-260-pro-hd-18/
Ja, varför inte? Om grabben är 139cm så är det generellt inte omöjligt med 26”. Och den länkade hojen ser ju rätt låg ut i ramen. Men det beror kanske lite på var centimetrarna sitter. Det finns ju en geometrisida, kolla den och jämför med nuvarande cyklar. Åk och prova, men kom ihåg att det säkert finns lite justermån med stolpe-sadelplacering och möjlighet att byta styre stam.

Specen såg väl sådär ut, men inte sämre än de flesta andra stora (dyrare?) märken. Uppgivna 12,6kg är mycket för en barncykel, men det verkar ju bli så med skivor och gaffel. Finns den med stel gaffel skulle jag välja det.

Barncyklar samlingstråd
Lejon sa:
Är alla 7-delade det? Som jag minns från min ungdom var det 7-delade kassetter på body som de ser ut idag (XT från 91).

Kan inte svära på det. Men när jag höll på att bygga mina barns cyklar letade jag självklart efter mycket info och det var info jag snubblade över - eftersom den infon inte var viktig (för mig, jag skulle ju ha 10-delat) la jag inte mycket vikt på den.
Tiderna förändras på 27 år. D e rätt lång tid!

Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
Lejon sa:
Är alla 7-delade det? Som jag minns från min ungdom var det 7-delade kassetter på body som de ser ut idag (XT från 91).

Kan inte svära på det. Men när jag höll på att bygga mina barns cyklar letade jag självklart efter mycket info och det var info jag snubblade över - eftersom den infon inte var viktig (för mig, jag skulle ju ha 10-delat) la jag inte mycket vikt på den.
Jo men helst vill man ju tro att man inte går från något modernare till något gammaldags på 27 år...
Jag köpte som tur var 8-delat (Frog) så det var enkelt att uppgradera till mitt barn i alla fall.

Barncyklar samlingstråd
Lejon sa:
kogoyo sa:
Lejon sa:

Jo men helst vill man ju tro att man inte går från något modernare till något gammaldags på 27 år...
Jag köpte som tur var 8-delat (Frog) så det var enkelt att uppgradera till mitt barn i alla fall.

Håller mä, men tror inte d handlar om teknisk utveckling utan mer om att företagen ska tjäna pengar. Materialet till en modern barncykel (d kända märkena) e marginellt mindre mängd än t en vuxenhoj. Det e nog heller inte billigare att tillverka en aluram till barn än till vuxen (samma material o geo), det ska ju svetsas/fogas lika mycket på lika många ställen. Nånstans måste man ta ut en vinst, därav kassa specs tom på dyrare som på forumet populära specialized. 8-växlade tenderar att ha kasett o då e uppgraderingen enkel.

Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
kogoyo sa:
Ultralite sa:
Tips på bra plattisar för barn med skostorlek runt 32-34? Plastpiggarna på nuvarande utslitna. Många plattisar idag är väldigt stora.

Jag köpte den här typen till mina 6-8-åringar: https://www.ebay.com/itm/Wellgo-KC0...349672&hash=item3f8492f38a:g:FtcAAOSwgn1Zk6g3

Fötterna sitter kvar där dom ska.

Jag trodde att det skulle vara en skaderisk med metalplattisar med metallpiggar, men faktum e att metallpiggarna på pedalerna i länken gör det säkrare då åtminstone mina barn aldrig halkar av pedalerna. Med plastpiggar/pedaler (originalpedaler) halkade de av konstant, med risk för sår och/eller smällar i både vader o smalben.

Blev dessa från bike discount. Bra små mått. Får se hur dom funkar.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    250 KB · Besök: 112
Barncyklar samlingstråd
Update: Vridreglage funkar fint för fyraåringen nu. Ev skulle ett nyare reglage funka ännu bättre men det känns inte på något vis akut.

Barncyklar samlingstråd
Nu när 5-åringen fått en Isla Beinn 20 funderar jag på att göra om Cnoc 16-cykeln till lekcykel åt honom. Det handlar väl isf mest om att slänga på så stora däck som möjligt. Har någon testat att klämma i lite fetare däck, och var köper man sådana bäst?

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Kanske ot, radera isåfall. Min sons superfina univega (mtb, dämpning fram och 26 tums hjul)med kolfiberram blev iaf stulen i början av veckan. Ganska gammal cykel(2009) men lätt och med fina komponenter. Ni som läser den här tråden skulle garanterat uppskatta den. Och jag skulle betala mkt för att få tillbaka den.

Bilagor

• 1526925741124.jpg
    1526925741124.jpg
    405.6 KB · Besök: 170
Barncyklar samlingstråd
kristian.hallsten sa:
Kanske ot, radera isåfall. Min sons superfina univega (mtb, dämpning fram och 26 tums hjul)med kolfiberram blev iaf stulen i början av veckan. Ganska gammal cykel(2009) men lätt och med fina komponenter. Ni som läser den här tråden skulle garanterat uppskatta den. Och jag skulle betala mkt för att få tillbaka den.

Vilken stad?

Barncyklar samlingstråd
20180607_055458.jpg
Fick tag på en gammal 14-tums ikeacykel till lillen. Demonterbart vevparti gör att den funkar både som springcykel och med pedaler. Vill eftermontera v-bromsfäste bak. Har googlat lite på "big cheez" men det var ju längesen såna produkter fanns? Har happykollektivet några bra erfarenheter/förslag?

Barncyklar samlingstråd
Sunlake sa:

Har en frog (24") t ett av barnen. Bra vikt. För kort vevparti (127mm), komponenter näst lägsta shimanoklass men funkar. För smalt styre oxå. Vikten imponerar på barnen vilket även märks vid cykling.
Efter modd blev den bättre: 10-växlad 10-36t med en del karbån här o där, bredare styre, 140mm vevparti.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Svedberg sa:
Sunlake sa:

Denna 26" är en stark kandidat nästa vår/sommar till min grabb. Han måste växa några cm till ?
Skulle gärna ta del av recension, om någon här har den 26an?
Blev inköp av en Frog MTB 69 förra veckan. Kanonfin cykel :) Grabben älskar den. Hade en Hoy 24" innan. Snygg och bra kvalitet tycker jag. Ser svart ut på bilden, men den är mörkgråmetallic ihop med det gröna.
20180701_144348.jpg

Barncyklar samlingstråd
Köpte canyon 24" till sonen.
Om jag tänkt efter före så skulle jag ifrågasatt valet av sram ist f shimano.

Med originalväxel/reglage, sram 9-delat, orkar inte minitummen växla. Försökte först med att härda tumme, allmän friktionsjakt, nya ändstopp, vidare båge på wire osv. Men den är helt enkelt för hårt fjädrad/hårt utväxlad.
Blev inköp av zee 10-delat, nu växlas det för fullt.

Värt att ta med ev byte i kalkylen för er som funtar på en sådan och har barn med lika klena tummar som sina fäder.

För övrigt bytte vi från en "likadan" canyon 20" (20"fram 18"bak) som varit helt fantastisk. Automatväxeln funkar kanonbra. "Stort" framhjul är genialt.
Det som är skumt är dock att den är ekrad helt radiellt, både fram och bak. Håller dock ihop fortfarande.

Barncyklar samlingstråd
Försöker hitta en stel gaffel till dotterns Scott Voltage JR 20, istället för den dämpade som sitter på från start.
Några tips? V-broms, 20" och 1 1/8" verkar väl vara kraven. Har sökt och letat men inte funnit.

Barncyklar samlingstråd
Bromspedal sa:
Försöker hitta en stel gaffel till dotterns Scott Voltage JR 20, istället för den dämpade som sitter på från start.
Några tips? V-broms, 20" och 1 1/8" verkar väl vara kraven. Har sökt och letat men inte funnit.

Den enda jag hittade som ger ungefär samma a-c är eXotic 24" carbon. Jag gjorde om cykeln till skivbroms vilket underlättade för den gaffeln, men om jag inte minns fel finns en variant med v-broms oxå. Du kanske får köpa en shim isf, om styrröret e på 1".
Denna e på 39 cm, ca 4 cm längre än 20", men du har nog 2 spacers på 1 cm vardera under styrstammen som funkar att ta bort. Du får modern geo på köpet ;-). En av mina 20" har en gaffel i den storleken och det är inga problem.
https://www.ebay.co.uk/itm/eXotic-R...419755&hash=item2ed0e9fc63:g:pIEAAOSwWMFa5fXW

Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
Den enda jag hittade som ger ungefär samma a-c är eXotic 24" carbon. Jag gjorde om cykeln till skivbroms vilket underlättade för den gaffeln, men om jag inte minns fel finns en variant med v-broms oxå. Du kanske får köpa en shim isf, om styrröret e på 1".
Denna e på 39 cm, ca 4 cm längre än 20", men du har nog 2 spacers på 1 cm vardera under styrstammen som funkar att ta bort. Du får modern geo på köpet ;-). En av mina 20" har en gaffel i den storleken och det är inga problem.
https://www.ebay.co.uk/itm/eXotic-R...419755&hash=item2ed0e9fc63:g:pIEAAOSwWMFa5fXW

Tack för tipset. Hittade en 20" men priset på £112 + frakt avskräckte mig omgående.
Hade hoppats på något under en femhundring.

Barncyklar samlingstråd
Bromspedal sa:
kogoyo sa:

Tack för tipset. Hittade en 20" men priset på £112 + frakt avskräckte mig omgående.

Det finns billiga 20"-gafflar på ebay, men då blir lutningen för brant eftersom du tar bort ca 7 cm i höjd.

Barncyklar samlingstråd
Bromspedal sa:

Här haru flera alternativ väldigt billiga. Jag har köpt den som heter Force 400 mtb Al 24" (dämparkompenserad) och använder den på en 20"-cykel, men den har endast för skivbroms. Jag köpte från en annan affär, tror jag - min tjeckiska är obefintlig och det var ca ett år sen jag köpte min.
http://www.force.cz/vidlice/c-2047/

Barncyklar samlingstråd
Sunlake sa:
Svedberg sa:
Sunlake sa:

Denna 26" är en stark kandidat nästa vår/sommar till min grabb. Han måste växa några cm till ?
Skulle gärna ta del av recension, om någon här har den 26an?
Blev inköp av en Frog MTB 69 förra veckan. Kanonfin cykel :) Grabben älskar den. Hade en Hoy 24" innan. Snygg och bra kvalitet tycker jag. Ser svart ut på bilden, men den är mörkgråmetallic ihop med det gröna.

Snyggt!
Såg att cykloteket hade 20% när Sverige spelade VM match. Tyvärr fanns inte Frog 69 mtb kvar, varken grön eller röd färg.

Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
Bromspedal sa:

Här haru flera alternativ väldigt billiga. Jag har köpt den som heter Force 400 mtb Al 24" (dämparkompenserad) och använder den på en 20"-cykel, men den har endast för skivbroms. Jag köpte från en annan affär, tror jag - min tjeckiska är obefintlig och det var ca ett år sen jag köpte min.
http://www.force.cz/vidlice/c-2047/

Äh, jag tänker fel. Du vill ju ha mä v-broms. Då funkar såklart inte en 24"-gaffel.

Barncyklar samlingstråd
RideOn sa:
Köpte canyon 24" till sonen.
Om jag tänkt efter före så skulle jag ifrågasatt valet av sram ist f shimano.

Med originalväxel/reglage, sram 9-delat, orkar inte minitummen växla. Försökte först med att härda tumme, allmän friktionsjakt, nya ändstopp, vidare båge på wire osv. Men den är helt enkelt för hårt fjädrad/hårt utväxlad.
Blev inköp av zee 10-delat, nu växlas det för fullt.

Värt att ta med ev byte i kalkylen för er som funtar på en sådan och har barn med lika klena tummar som sina fäder.

För övrigt bytte vi från en "likadan" canyon 20" (20"fram 18"bak) som varit helt fantastisk. Automatväxeln funkar kanonbra. "Stort" framhjul är genialt.
Det som är skumt är dock att den är ekrad helt radiellt, både fram och bak. Håller dock ihop fortfarande.

Böt till Shimano Deore innan den gick en meter. Kör 11-36, funkar kanon. Klarar upp till 42 även om det kanske blir lite nära marken.

Barncyklar samlingstråd
Vad tror ni om lång 10-åring (157cm) - är det läge att gå på MTB storlek Small med 27.5 däck?
Har för närvarande en 24-tums Specialized Hotrock som börjar kännas för liten.

Barncyklar samlingstråd
trumpeten sa:
Vad tror ni om lång 10-åring (157cm) - är det läge att gå på MTB storlek Small med 27.5 däck?

Absolut. Provcykla även en medium. Min dotter är 147 o cyklar på en xs (13.5") ram med 27.5. Det är inte mycket kvar förrän hon behöver gå upp i storlek.
Jag själv är 168cm och cyklar på en Medium (17") i 29". Den passar mig perfekt.

Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
trumpeten sa:

Absolut. Provcykla även en medium. Min dotter är 147 o cyklar på en xs (13.5") ram med 27.5. Det är inte mycket kvar förrän hon behöver gå upp i storlek.

Låter bra, men lutar nog åt Small. Utbudet blir så mkt större när man kan ta steget över till vuxenhojar. Sneglar på Cannondail Trail 5 som känns vettigt med OK geometri och utrustad med 2x10 Deore och hydraliska bromsar.

Barncyklar samlingstråd
trumpeten sa:
kogoyo sa:
trumpeten sa:

Låter bra, men lutar nog åt Small. Utbudet blir så mkt större när man kan ta steget över till vuxenhojar. Sneglar på Cannondail Trail 5 som känns vettigt med OK geometri och utrustad med 2x10 Deore och hydraliska bromsar.

Nu beställt två (tvillingar) Cannondale Trail 5 från Biketown, 5900kr med lite extrapris känns ändå som mkt cykel för pengarna. Hämtar på torsdag på väg upp till Cykelvasan.

Barncyklar samlingstråd
Sonen börjar växa ur sin 16", han fyller 7 i december men är väldigt liten till växten. Så han har bra motorik och är i mina ögon duktig på att cykla.

Vad tror den samlade expertisen om en Ghost Lanao Kid 2?
Har hittat en begagnad som jag är lite sugen på, den har samma spec som den här:
https://www.bike24.com/p2251119.html

Barncyklar samlingstråd
Acadian sa:
Sonen börjar växa ur sin 16", han fyller 7 i december men är väldigt liten till växten. Så han har bra motorik och är i mina ögon duktig på att cykla.

Vad tror den samlade expertisen om en Ghost Lanao Kid 2?
Har hittat en begagnad som jag är lite sugen på, den har samma spec som den här:
https://www.bike24.com/p2251119.html

Ser fin ut! Gillar att de betonar låg vikt i texten. Men det kan kännas som en dämpad gaffel i den åldern annars mest tillför onödig vikt.

Barncyklar samlingstråd
Håller på att fylla excel listan med 24" cyklar och jämför priser och specar.
Vi har kört Islabike från början till start, men nu ser jag att det kommer fler vettiga barncyklar.
Dotter provade en frog 62 idag, och en Canyon 24,
Frogen gick bort den har väligt lång reach, canyon var super.
Dock är den lite väl dyr att ställa utanför skolan med ett slanglås.
Lite för tidigt att för en 7-åring äga 2 cyklar, då hon knappt cyklar i skogen.
Min fråga, skall jag fortsätta satsa på lätta Islabike eller köpa en något tyngre MTB med skivbromsare?
Har sett att det kommer pluscyklar för barnen, men tycker det känns jobbigt att dom skall cykla runt med tunga och stora hjul.

Mathias

Barncyklar samlingstråd
Jag var lite skeptisk till plusdäck då jag var rädd för den ökade vikten men till slut blev det en Commencal Ramones 24+. I vårt fall så blev det helt rätt. MTB-intresset har fullkomligt exploderat och vi har kört mycket och ganska svår stig i sommar. De stora mjuka däcken ger så mycket trygghet bland stenar och rötter. Så om man har ett barn med mycket energi och som är sugen på att cykla skog så kan jag bara rekommendera plusdäck.

Barncyklar samlingstråd
Kolmajs sa:
Vi har kört Islabike från början till start, men nu ser jag att det kommer fler vettiga barncyklar.
Min fråga, skall jag fortsätta satsa på lätta Islabike eller köpa en något tyngre MTB med skivbromsare?
Har sett att det kommer pluscyklar för barnen, men tycker det känns jobbigt att dom skall cykla runt med tunga och stora hjul.

Mathias
Vi har en Hoy Bonaly 24" som vi är riktigt nöjda med! Barn nr 2 skaran kör på den just nu. Lätt å fin att cykla på.

Barncyklar samlingstråd
Kolmajs sa:

Mathias

Bygg en "sleeper": köp en beg hoj, behåll ramen o bygg om. Så får du en cykel som du tror att ditt barn vill ha (ur specs-perspektiv), samt att den inte ser stöldbegärlig ut.

Barncyklar samlingstråd
Funderar själv på att bygga en cykel till grabben.

Han börjar växa ur nuvarande 20 tums cykeln, har tittat på olika 24 till nästa år. men nu har jag kollat lite på att köpa en liten 26tum ram (14) och flytta över saker (växlar/dämpare/hjul) jag har från en annan cykel, efter lite mätande mm så tror jag det kommer funka.

Barncyklar samlingstråd
Per N sa:
Jag var lite skeptisk till plusdäck då jag var rädd för den ökade vikten men till slut blev det en Commencal Ramones 24+. I vårt fall så blev det helt rätt. MTB-intresset har fullkomligt exploderat och vi har kört mycket och ganska svår stig i sommar. De stora mjuka däcken ger så mycket trygghet bland stenar och rötter. Så om man har ett barn med mycket energi och som är sugen på att cykla skog så kan jag bara rekommendera plusdäck.

Håller med, mina barn gick från lätta Islabikes till Spez Riprock och de funkar kanon trots vikten. Barn är starkare än man tror. Bättre att flyta fram på en lite tyngre hoj än att studsa med en lätt.

Barncyklar samlingstråd
Hej,
Efter en liten olycka där en stressad och tankspridd pappa körde över sonens Isla Bienn (utan sonen på!) med husvagnen så blev framgaffeln skrot. Fälgen är bedömd att klarat sig och behöver bara riktas.
Jag har varit hos cykelhandlare, men dom kan inte hjälpa mig att hitta en ny gaffel. Jag har kollat lite på Ebay, men är nervös över att sakerna man köper inte kommer passa.
Gaffeln är 1" rör och behöver vara 190mm långt och hjulstorleken är 20".
Vill helst inte lägga en förmögenhet pga. cykelns värde, men samtidigt är sonen väldigt förtjust i den och den passar honom väldigt bra.
Jag har tagit hjälp av Islabikes och de är hjälpsamma men lite omständiga. Risken är att det blir ganska kostsamt att skicka en gaffel från GB.

Är det någon som har tips på vad man kan göra?

Barncyklar samlingstråd
Tacksam om någon har lite vettig input: Köpte en Islabike Beinn 20 för ett tag sedan, och när den kom var "H" skruven på bakväxeln i sitt absolut yttersta läge. Nu när jag försöker justera växeln är det som förgjort.

Det finns inte mer att skruva ut av H-skruven och kedjan vägrar hoppa ner på minsta, oavsett justering av skruvar, wirespänning och uttalandet av svordomar. Hur går detta att lösa? bör jag försöka bända lite i fästet för att flytta bakväxeln utåt?

Tillbaka
Topp