Barncyklar samlingstråd
Lejon sa:Om det är samma body som 10-delat rekommenderar jag byte till tex zee växel och reglage. Kostar inte så mycket även med kassett och kedja inräknat, clutch finns vid behov. (Och barnet får 30 växlar helt i onödan - kungligt!!!)Agorazo sa:anderswallander sa:jomper sa:Idag bytte vi från Early Rider Trail 16" till en 20" Isla Beinn (large)...
Men vridreglaget är inte helt enkelt, till tyngre växlar funkar det men till lättare är det svårt.
Vi gjorde exakt samma byte med samma resultat nu i vår! Tips är att byta till trigger ist för grip shift. Funkar toppen, inte det minsta trögt för knatten. Jag måste dock påminna om växlingen hela tiden ?
Går i tankarna att byta till trigger på stora killens 24". När vi köpte cykeln (begagnad) fick jag byta till nya Grip shifts för de gamla var fruktansvärt tröga. Förra säsongen gick bra men denna säsongen har han nu fått en riktigt otäck blåsa pga reglaget.
Någon särskild trigger som är bättre för barn? Det är 3x7 shimano det gäller. Har tittat på shimano Altus sl-m310. Detta sitter på lillebrorsan orbea som vi köpte ny och verkar funka ok.
Zee-växel funkar bara på 1x10. 7-delat är skruvkrans o vill man ha vettig kasett måste man byta bakhjul för att få ett nav som funkar till kasett. Omständligt men man får snabbare o lättare cykel. Har gjort jobbet på barnens hojar. Mina söner på 10-växlade 20" hojjar slår de större grabbarna på 24-växlade 24"-hojjar i hastighet (utan att behöva ta i).