Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Om du har ett riktverktyg för växelöron kan du bända, annars skulle jag låta bli.

Enklast är väl att stoppa i en liten bricka mellan hjulet och ramen. Inte supersnyggt men det borde fungera.

Barncyklar samlingstråd
Ultralite sa:
kogoyo sa:
kogoyo sa:
Ultralite sa:
Tips på bra plattisar för barn med skostorlek runt 32-34? Plastpiggarna på nuvarande utslitna. Många plattisar idag är väldigt stora.

Jag köpte den här typen till mina 6-8-åringar: https://www.ebay.com/itm/Wellgo-KC0...349672&hash=item3f8492f38a:g:FtcAAOSwgn1Zk6g3

Fötterna sitter kvar där dom ska.

Jag trodde att det skulle vara en skaderisk med metalplattisar med metallpiggar, men faktum e att metallpiggarna på pedalerna i länken gör det säkrare då åtminstone mina barn aldrig halkar av pedalerna. Med plastpiggar/pedaler (originalpedaler) halkade de av konstant, med risk för sår och/eller smällar i både vader o smalben.

Blev dessa från bike discount. Bra små mått. Får se hur dom funkar.

Kan rapportera att dessa pedaler funkar grymt bra för barnen. Precis lagom stora för barn så pedal strikes minimeras. Bra grepp så nu halkar dom inte av hela tiden.

Barncyklar samlingstråd
Ultralite sa:
Ultralite sa:
kogoyo sa:
kogoyo sa:
Ultralite sa:
Tips på bra plattisar för barn med skostorlek runt 32-34? Plastpiggarna på nuvarande utslitna. Många plattisar idag är väldigt stora.
Jag köpte den här typen till mina 6-8-åringar: https://www.ebay.com/itm/Wellgo-KC0...349672&hash=item3f8492f38a:g:FtcAAOSwgn1Zk6g3
Jag trodde att det skulle vara en skaderisk med metalplattisar med metallpiggar, men faktum e att metallpiggarna på pedalerna i länken gör det säkrare då åtminstone mina barn aldrig halkar av pedalerna. Med plastpiggar/pedaler (originalpedaler) halkade de av konstant, med risk för sår och/eller smällar i både vader o smalben.
Kan rapportera att dessa pedaler funkar grymt bra för barnen. Precis lagom stora för barn så pedal strikes minimeras. Bra grepp så nu halkar dom inte av hela tiden.
+1, kör samma

Bilagor

• Pedaler Wellco C266.jpg
    Pedaler Wellco C266.jpg
    152.5 KB · Besök: 251
Barncyklar samlingstråd
Frankenstein's Bike sa:
Tacksam om någon har lite vettig input: Köpte en Islabike Beinn 20 för ett tag sedan, och när den kom var "H" skruven på bakväxeln i sitt absolut yttersta läge. Nu när jag försöker justera växeln är det som förgjort.

Det finns inte mer att skruva ut av H-skruven och kedjan vägrar hoppa ner på minsta, oavsett justering av skruvar, wirespänning och uttalandet av svordomar. Hur går detta att lösa? bör jag försöka bända lite i fästet för att flytta bakväxeln utåt?

Låter som sagt som att växelörat behöver riktas. Inga problem med växeln/växling till minsta på våran Beinn 20 S, även den levererad med ”H” skruven långt urskruvad.

Barncyklar samlingstråd
Finns det nån lbs som säljer Woom?
Funderar på om flaskan och flaskhållaren de säljer är standardmått eller om det nån mindre variant?
Just det, skärmar, passar bara deras eller finns det nåt annat?

Barncyklar samlingstråd
Sixten Fors sa:
Ultralite sa:
Ultralite sa:
kogoyo sa:
kogoyo sa:
Ultralite sa:
+1, kör samma

Det var inte dom jag menade :) bilden på de jag köpte på bike-components kom inte med när jag citerade mitt gamla inlägg...

Barncyklar samlingstråd
Ultralite sa:
Sixten Fors sa:
Ultralite sa:
Ultralite sa:
kogoyo sa:
kogoyo sa:
Ultralite sa:
+1, kör samma

Det var inte dom jag menade :) bilden på de jag köpte på bike-components kom inte med när jag citerade mitt gamla inlägg...

I klartext, VP-227, http://www.vpcomponents.com/product/vp-227/ ?

Barncyklar samlingstråd
hakan sa:
Ultralite sa:
Sixten Fors sa:
Ultralite sa:
Ultralite sa:
kogoyo sa:
kogoyo sa:
Ultralite sa:
+1, kör samma

Japp :)

Barncyklar samlingstråd
Är det någon som provat att sätta på rejälare däck på en Cnoc 16?

Dottern har börjat på MTB träning och originaldäcken ser lite spinkiga ut i skogen, är det någon som har koll på om det går att få dit något kraftigare?

Barncyklar samlingstråd
h.g.j sa:

Dottern har börjat på MTB träning och originaldäcken ser lite spinkiga ut i skogen, är det någon som har koll på om det går att få dit något kraftigare?

Finns inte så mkt till 16" men Schwalbe black jack är 1,9. Conti explorer 1.75. Conti finns på xxl för 149. Lär ju inte vara världens greppigast gummi men kanske bättre än orginal?

Barncyklar samlingstråd
Någon här som har erfarenhet av att köra 26" hjul i en ram som egentligen är avsedd för 24" ? Något speciellt att tänka på, eller är det bara att köra?

Barncyklar samlingstråd
Det mest uppenbara är ju att hjulen måste få plats. Jag skulle gissa att du får i den närmaste noll frigång mellan däck och ram om du sätter i 26" hjul. Om du har en rymlig ram så krävs det också att det är skivbromsar för om du har fälgbroms kommer det ju naturligtvis inte att fungera. Förutom det så kan i alla fall inte jag komma på något olämpligt. Testa och lyssna på barnets reaktioner utifall det är något oväntat som dummar sig.

Barncyklar samlingstråd
Ultralite sa:
h.g.j sa:

Finns inte så mkt till 16" men Schwalbe black jack är 1,9. Conti explorer 1.75. Conti finns på xxl för 149. Lär ju inte vara världens greppigast gummi men kanske bättre än orginal?

Finns lite begagnat också i Yardsaletråden - https://happyride.se/forum/read.php/1/1180059/3410578#msg-3410578

Barncyklar samlingstråd
Fredrik S sa:
Någon här som har erfarenhet av att köra 26" hjul i en ram som egentligen är avsedd för 24" ? Något speciellt att tänka på, eller är det bara att köra?

Tyngdpunkten kommer hamna högre upp. Vet ej hur det påverkar men antar att cykeln kommer att kännas annorlunda.

Barncyklar samlingstråd
Jag har en Frog 48 där kedjeskyddet (roterande) har gått sönder. Har försökt hitta någon utbytesdel utan att lyckas. Någon som vet var jag kan hitta denna del? Har kontaktat Sportson som skulle undersöka saken och återkomma. I väntan på deras respons tänkte jag kolla med forumkollektivet om någon har något tips.

Barncyklar samlingstråd
ErikD sa:
Jag har en Frog 48 där kedjeskyddet (roterande) har gått sönder. Har försökt hitta någon utbytesdel utan att lyckas. Någon som vet var jag kan hitta denna del? Har kontaktat Sportson som skulle undersöka saken och återkomma. I väntan på deras respons tänkte jag kolla med forumkollektivet om någon har något tips.

E rätt säker på att klinga, parti och kedjeskydd är en enda del. Så e d på min 69a.

Barncyklar samlingstråd
NLC sa:
Ultralite sa:
h.g.j sa:

Finns lite begagnat också i Yardsaletråden - https://happyride.se/forum/read.php/1/1180059/3410578#msg-3410578

Tack för tipset men jag beställde ett par Explorer tidigare idag. Håller tummarna för att dom ska gå att få in, eventuellt får jag väl plocka bort skärmarna...

Tyvärr hinner vi inte få dom innan morgondagens träning, men det är i alla fall kul att hon vill vara med. Spännande att jag var med på mitt livs första organiserade cykelträning/gruppcykling förra veckan, och då var det egentligen 4 åriga dotterns men jag fick cykla med... :) Om man inte räknar CV och VR som sådana .. :)

Barncyklar samlingstråd
Hallå.
Fick precis hem en ny cykel till 5-åringen. Den är något stor så den kanske får vila till våren.
MEN: Är det någon som har ett tips på bromshandtag? Enligt spec så har den nåt som heter Tektro MD-M280, mekaniska skivbromsar på. Men reachen var tämligen lång, även om grabben växer till sig lite så hade han ändå svårt att komma runt med fingrarna.
Hittar ingen justeringsmöjlighet.
Länk; https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizz-20-blankgul-rod-svart

Barncyklar samlingstråd
jde19 sa:
Hallå.
Fick precis hem en ny cykel till 5-åringen. Den är något stor så den kanske får vila till våren.
MEN: Är det någon som har ett tips på bromshandtag? Enligt spec så har den nåt som heter Tektro MD-M280, mekaniska skivbromsar på. Men reachen var tämligen lång, även om grabben växer till sig lite så hade han ändå svårt att komma runt med fingrarna.

Jag köpte shimano billigaste hydrauliska för ca 500kr istället.

Barncyklar samlingstråd
jde19 sa:
Hallå.

Mina två yngsta har använt Formula R1 och The One (T1), respektive, från 6- och 8-års ålder. Dom bromshandtagen har justeringsmöjlighet. Pojkarna är båda lika stora och då var dom 120cm knappt. Och nej, jag har inte råd att köpa såna bromsar nya, utan fyndat på ebay för ca 6-700 kr setet. Bromsarna sitter på två 20-tummare. Har även gjort en video o lagt på youtube där vi visar hur man kortar slangarna utan att behöva lufta bromsarna efteråt (den är bara på spanska och engelska dock). Pma för länk.

Barncyklar samlingstråd
Ultralite sa:
jde19 sa:
Hallå.

Kan man ställa in reach på dom? Eller är dom extra små?

Barncyklar samlingstråd
Ultralite sa:
hakan sa:
Ultralite sa:
Sixten Fors sa:
Ultralite sa:
Ultralite sa:
kogoyo sa:
kogoyo sa:
Ultralite sa:
+1, kör samma
Japp :)
Sorry, jag missade vilka pedaler som syftades till i citatdjungeln. VP-pedalen ser väl vettig ut fö.

Barncyklar samlingstråd
jde19 sa:
Ultralite sa:
jde19 sa:
Hallå.

Yes finns en liten insexskruv för detta. Kommer inte ihåg vad modellen heter men de har 4 fingers handtag (tyvärr). Han har kört dem i 1 år och de har aldrig strulat.

Barncyklar samlingstråd
Ultralite sa:
jde19 sa:
Ultralite sa:
jde19 sa:
Hallå.

Yes finns en liten insexskruv för detta. Kommer inte ihåg vad modellen heter men de har 4 fingers handtag (tyvärr). Han har kört dem i 1 år och de har aldrig strulat.

Uppdatering på bromsar: tektro-bromsarna hade visst en justeringsskruv. Funkar helt ok

Barncyklar samlingstråd
NLC sa:
Jimel sa:
Dotterns hoj, 11,5kg som den ser ut på bilden, skulle vilja klämma på ett lättare styre och sadelstolpe.

Sjukt stilig! Får man lov att fråga om ramstorlek och huruvida den är köpt eller byggd i den konfigurationen?

Det är en 27,5” i XS.
Mycket är bytt, har fått tag på billiga prylar som jag bytt efter hand.
Tex gaffel, hjul och däck.

Barncyklar samlingstråd
Tänkte beställa en Woom 2 till grabben som fyller 3 den 2/11. Men de har flyttat fram leveransen från den sista sept till sista okt. Woom 3 ska dock kunna skickas den 21/9. Men frågan är om den funkar? Han är knappt 100cm lång och har ca 42 i grenmått.
Tvåan har minimum sadelhöjd på 405mm och är specad för barn med längd på 95-110cm, alltså perfekt för honom just nu. Trean har minimum sadelhöjd på 485 och ska passa barn som är 105-120cm.
Han bemästrar springcykeln och provcyklar alla cyklar med stödhjul i affärerna så fort han kommer åt och pratar en hel del om att han vill ha cykel med trampor, så viljan saknas inte. Han har också väldigt bra motorik och lär sig snabbare än jämnåriga.
Vet att de inte behöver nå ner med platta fötter men det är ju på gränsen med trean känns det som, vad tror ni?

Just det, vi bor i ett väldigt backigt område så den större kanske blir jobbigare att cykla uppför med (större hjul)?

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Leffe sa:
Tänkte beställa en Woom 2 till grabben som fyller 3 den 2/11. Men de har flyttat fram leveransen från den sista sept till sista okt. Woom 3 ska dock kunna skickas den 21/9. Men frågan är om den funkar? Han är knappt 100cm lång och har ca 42 i grenmått.
Tvåan har minimum sadelhöjd på 405mm och är specad för barn med längd på 95-110cm, alltså perfekt för honom just nu. Trean har minimum sadelhöjd på 485 och ska passa barn som är 105-120cm.
Han bemästrar springcykeln och provcyklar alla cyklar med stödhjul i affärerna så fort han kommer åt och pratar en hel del om att han vill ha cykel med trampor, så viljan saknas inte. Han har också väldigt bra motorik och lär sig snabbare än jämnåriga.
Vet att de inte behöver nå ner med platta fötter men det är ju på gränsen med trean känns det som, vad tror ni?

Just det, vi bor i ett väldigt backigt område så den större kanske blir jobbigare att cykla uppför med (större hjul)?

Nu vet jag inte vart ni bor, men tänk på att cykelsäsongen för ett barn kan vara ganska nära slutet i november, och när våren kommer så har han troligen vuxit..

Barncyklar samlingstråd
Jag har fuskat, jag har inte läst hela tråden...

Flickan hemma närmar sig 4 år och åker omkring på en Specialized Hotwalk balanscykel just nu. Det lossnade i våras och hon tycker om den. Hon utvecklas hela tiden och vi provar nya saker. Så till våren tänker jag att det är dags för en cykel med trampor och utan stödhjul då såklart. Så jag hoppas hitta något begagnat eller på rea under vintern. Men vilket är det naturliga steget efter Hotwalk som är en 12"?

Vi var på Cykloteket där vi testade lite lätt. Jag minns inte helt vilka modeller men jag tror det var dels en Frog 43 och en Frog 52. Men 43an kändes för liten. Och Frog 52 som kändes bra på höjden, men jag uppfattade den som lite lång. Hon fick liksom sträcka sig fram lite. Nu kan jag ju avvakta lite utifall hon växer i vinter, men jag är ändå nyfiken på lite information. Vad tror ni?

Barncyklar samlingstråd
ceel sa:
Leffe sa:

Nu vet jag inte vart ni bor, men tänk på att cykelsäsongen för ett barn kan vara ganska nära slutet i november, och när våren kommer så har han troligen vuxit..

Det brukar inte vara mycket snö och när det kommer så smälter det fort.
Men det är som du säger, springcykeln som jag köpte för ett år sedan var lite för hög och tung (han orkade inte riktig parera när den välte, och för tung att lyfta upp igen) så han tyckte inte om den men växte snabbt in i den och sen gick det utför bokstavligt talat :)

Hans lillebror är dessutom en bjässe så han kommer nog kunna använda en 16" tidigare än andra om han fortsätter växa i samma takt.

Får nog bli trean, eller?

Barncyklar samlingstråd
vi köpte en woom2:a när han var 2,5-3 år och var 92cm tror jag. Den körde han tills hand fyllde 4 och var 108 lång. Då köpte vi en woom4 till honom trots att den var specad till lite längre har jag för mig. Det bytet fungerade bra iallfall.

Barncyklar samlingstråd
Får bli trean. Även om det inte är mycket snö här så är det ju mycket annat skitväder som regn, blåst och blötsnö som gör att man är ute mindre.

Kanske blir lite kämpigt för honom i början men som sagt tidigare så blir det perfekt till sommaren.

Barncyklar samlingstråd
frisk sa:
Tanken är att börja köra i stort sett som den är men byta till lite bättre växelkomponenter men behålla 1x veven?

Det tror jag är en bra idé även om ett uppgraderingskit för 1x11 kommer höja totalkostnaden med minst 50% ;-) Förmodligen går det att hitta billigare/begagnade 10-delade alternativ vilket jag satte på vår grabbs 24".

Enligt spec har den Kenda Small Block 8 vilket funkar på grusvägar och snällare stig men kan bli träligt/smärtsamt om är det lite blötare/rotigare. Rocket Ron finns i 24x2.1" på t.ex. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=240863;menu=1000,2,103,202;mid[6]=1;pgc[3039]=3045

Barncyklar samlingstråd
NLC sa:
Det tror jag är en bra idé även om ett uppgraderingskit för 1x11 kommer höja totalkostnaden med minst 50% ;-) Förmodligen går det att hitta billigare/begagnade 10-delade alternativ vilket jag satte på vår grabbs 24".
Blir 9-delat då jag har detta över så inga extra kostnader här.

NLC sa:
Enligt spec har den Kenda Small Block 8 vilket funkar på grusvägar och snällare stig men kan bli träligt/smärtsamt om är det lite blötare/rotigare. Rocket Ron finns i 24x2.1" på t.ex. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=240863;menu=1000,2,103,202;mid[6]=1;pgc[3039]=3045
Tror (i alla fall initialt) dottern är mest intresserad av "snällare stig" men tankar på lite mer "dämpande" framdäck finns.
Bör gå få tag på någon billig gaffel för 26" som man kanske kan sänka till 60mm och få att fungera för ramen om behovet uppkommer.

Barncyklar samlingstråd
Gokväll! Dottern växer så det knakar och har vuxit ur sin 24" Islabike. Det är dags för 26". Jag spanar efter beggat hyfsat lätt i ramstorlek 14-16" men inget kommer upp. Då och då rear XXL ut sin White xc 260 pro hd (http://whitebikes.se/cyklar/xc-260-pro-hd-18/) så att den kommer inom budget. Angiven vikt (12,6 kg) är väl helt ok. Men jag är orolig för gaffeln. Hade den haft en stel gaffel hade det känts som en no brainer. Någon som har erfarenhet av den här modellen att dela med sig?

Barncyklar samlingstråd
Byta klinga på Islabike Cnoc 16...

Dotterns Cnoc 16 är ganska högt växlad från fabrik, och efter att ha bytt till bredare däck blev det ännu värre....det känns som att det är väg utväxling mer än stig, så MTB träningarna blir väldigt jobbiga....

Det verkar ju enligt specen sitta en 25T klinga på den idag, vet någon om det går att få tag på mindre klinga till den och på så sätt få en mer stiganpassad utväxling?

Barncyklar samlingstråd
h.g.j sa:
Byta klinga på Islabike Cnoc 16...

Dotterns Cnoc 16 är ganska högt växlad från fabrik, och efter att ha bytt till bredare däck blev det ännu värre....det känns som att det är väg utväxling mer än stig, så MTB träningarna blir väldigt jobbiga....

Det verkar ju enligt specen sitta en 25T klinga på den idag, vet någon om det går att få tag på mindre klinga till den och på så sätt få en mer stiganpassad utväxling?

Kanske enklare att hitta större drev som passar bak?

Barncyklar samlingstråd
I dag kom sonens cykel hem, en Orbea 20 MX Disc Team.

Intern vajerdragning, hydrauliska skivbromsar, 9-delat med triggershift och stel gaffel. :)

Den har inte fullt så breda däck som Scott, Specialized med flera kör på sina 20-tummare men breda nog för att svälja saker och ting på stigen.

Bilagor

• 20181010_133357.jpg
    20181010_133357.jpg
    277.8 KB · Besök: 233
Barncyklar samlingstråd
Dottern får ännu en cykel hon inte önskat sig; köpte en oanvänd Wilier-ram för 26” här på Happy - snygg och välbyggd. Apex-vevparti, gamla mtb-hjul, rakt styre med 10-del, ananas-sadel (väldigt rätt 2018 har jag lärt mig) som var lite klumpigare än jag hoppats. Satsat lite på färgglatt tema.
Verkar behövas long-reach-bromsar, klantbeställde fel dimension på däck och styrstam men sen är den körbar. Lite krångligt med 1” a-head men det har löst sig med shims.

Får väl se om hon hinner växa i den under vintern...

Bilagor

• 7964E31A-A6D0-460D-93FF-9FB271B5B1A5.jpeg
    7964E31A-A6D0-460D-93FF-9FB271B5B1A5.jpeg
    358.2 KB · Besök: 250
Barncyklar samlingstråd
Letar hoj till minsta grabben, för kroppslängd 138-160. Stora grabben fick en fin hembyggd hoj med 66 raders HA och totalvikt på 12 kg, (blandat stålram och titandrev). Något överbyggd men pallar 1 m drop med fet gubbe (mig) utan problem. Han har inte växt ur den än, snarare är den perfekt nu. Tänkte först bygga nytt åt stora killen, men det verkar vara svårt att hitta vettiga flacka ramar hans storlek, S och reach på 415 finns det däremot gott om. Kan inte ta den från honom utan att erbjuda något minst lika bra (han älskar den) och dessutom är det ju lite synd att lillebror alltid måste ärva. Så, ny hoj för 9-åring är det som gäller.

Just nu är jag inne på följande:
* Commecal Meta HT Jr. Fina delar och rätt geo, men onödigt tung och ganska dyr. Hade gärna sluppit dropperpost och fått en lättare gaffel. 13,5 kg, 12500 kr. Uff!
* Islabikes Creig 26". 11,9 kg och 9.500 kr. Kanske ganska vettig, lite lagom fin. Men trist gaffel och vridväxel drar ner.
* Gå all in och bygga under vintern med en Cube dam kolfiberram för 3500:- Skulle säkert bli bra, men rätt drygt att jaga delar. Och dyrt, och skulle behöva slakta nån av mina egna kelgrisar.

Nån som har nåt tips på bra ram eller hel cykel som matchar eller klår ovanstående? Bör inte kosta mer än 12 lakan, gärna mindre, den ska funka både i parken och till skolan.

Barncyklar samlingstråd
Någon som har hunnit kika på Scott Scale 16?
Ganska bra i vikt och som jag förstått det ingen fotbroms.. kan det vara ett alternativ till en Frog 48 tex?

Tillbaka
Topp