Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Octagon sa:
Om du har ett riktverktyg för växelöron kan du bända, annars skulle jag låta bli.

Enklast är väl att stoppa i en liten bricka mellan hjulet och ramen. Inte supersnyggt men det borde fungera.

Tack för tipset! Tyvärr är avståndet allt för tight, jag får knappt in hjulet utan att bända lite i baktriangeln. .

hakan sa:
Frankenstein's Bike sa:
Tacksam om någon har lite vettig input: Köpte en Islabike Beinn 20 för ett tag sedan, och när den kom var "H" skruven på bakväxeln i sitt absolut yttersta läge. Nu när jag försöker justera växeln är det som förgjort.

Det finns inte mer att skruva ut av H-skruven och kedjan vägrar hoppa ner på minsta, oavsett justering av skruvar, wirespänning och uttalandet av svordomar. Hur går detta att lösa? bör jag försöka bända lite i fästet för att flytta bakväxeln utåt?

Låter som sagt som att växelörat behöver riktas. Inga problem med växeln/växling till minsta på våran Beinn 20 S, även den levererad med ”H” skruven långt urskruvad.

Tack, case closed. Det blir en riktning hos LBS.

Barncyklar samlingstråd
Nån som har erfarenhet av Superiors barncyklar? Är ute efter 20" och tycker att pris/prestanda/vikt känns rätt bra på dessa. Sen att de finns på den butik som de gör är väl kanske lite olyckligt med tanke på den specifika butikens rykte, men men...

Superior Team 20, 7.9kg, 7vxl gripshift, hydraulisk skivbroms, ca 3700:- https://www.cykelkraft.se/superior-team-20-matt-svart-vit-rod
Superior FLY 20, 8,1kg, 7vxl gripshift, fälgbromsar, ca 2500:- https://www.cykelkraft.se/superior-f-l-y-20-matt-limegul-neongul

Bortsett från att det är gripshift känns det ganska rätt. Går det att byta till något tumväxelreglage? Nån som vet om de har skärmfästen?

Barncyklar samlingstråd
letar efter 20” dirt ram till sonen. Skivbroms bak, ss, 80-100mm fram. Alternativt en hel hoj om den är lätt (liten kille).

lilshredder o spawn bikes har jag kollat på men pris + moms o tull är för mkt.

Borde finnas närmre (eu)?
tips?

Barncyklar samlingstråd
PeeGee sa:
letar efter 20” dirt ram till sonen. Skivbroms bak, ss, 80-100mm fram. Alternativt en hel hoj om den är lätt (liten kille).

tips?

Spawns gaffel för 20" säljs inom eu för en ca 300 euros. Annars är det bara nya spinner grind eller mrp (rustler) som gör dom i 80mm slag. Spinner grind kostar ca1500 kr från kina ex moms o avgifter. Mrp rustler går loss på minst 6000 om du får tag i den. Mrp rustler väger 1400 g dom andra två ca 1700 g.
Finns inga lätta 20" hojar. D kanske går att komma ner t 9 kg med dämpargaffel o ss.
Commencal har en heldämpad 20" för en 15000 kr oxå.

Barncyklar samlingstråd
han har redan en heldämpad 24”. letar nu efter en 20” dirt ram som an kan hoppa med. 24”n är för tung..

Brood eldorado (spawn) gaffeln ligger på €445. var hittar jag den för 300?

ingen 20” EU ram?

Barncyklar samlingstråd
PeeGee sa:

tips?

Suntour har en ny 20" junior gaffel som min femåriga, och många andra på nätet, är jättenöjd med:
https://www.bike24.de/p1287641.html?q=suntour xcm sf18
Jag köpte den hos bikester.se, men dom har alltid bara 1 eller 0 på lager. Dämpning är bra och luftfjäder kan ställas in på olika vikt. Med min sons 22 kg blir effektivt fjäderväg 70 mm. Ser också bra ut. Enda nackdelen är vikten, som är lite mer en 1780 gram Suntour uppger, tror att det är nästan 1900 gram. Gaffel är mycket bättre än allt annat jag har hittad (kanske förutom en 950 euro gaffel).

Barncyklar samlingstråd
PeeGee sa:
han har redan en heldämpad 24”. letar nu efter en 20” dirt ram som an kan hoppa med. 24”n är för tung..

Brood eldorado (spawn) gaffeln ligger på €445. var hittar jag den för 300?

ingen 20” EU ram?

Suntouren hade jag glömt. Man kan beställa den direkt från suntours hemsida (usa) för ca 1400 kr, plus frakt o moms o allt sånt.

Jag kollade på spawns gaffel några månader sen. Den har gått upp i pris eller så kan mitt minne svikta - föredrar det första.

Annars har jag en beg suntour xct för 24" med 80mm slag som man kan slänga på en 20"-ram. Har gjort det när vi var i Åre o funkar bra. Den väger ca 2 kg (mindre om den håller andan).

Spawns gaffel väger ungefär samma som Spinner Grind o då är grinden betydligt billigare. Om jag inte minns fel finns den att köpa från Irland. Men se upp då den finns både i typ 64mm o 80mm slag.

Asså, vette-fan om inte en 24" ram väger mindre än 20"-ram??! Jag har 4 barn - 2 st på 20" (rejält ombyggda scottar) och 2 som nyss vuxit ur sina 24" (båda ombyggda oxå) och båda 24" väger mindre än 20", trots att en av 24" e 2x10. Alla blev helstela efter bygget.

Barncyklar samlingstråd
En 20" väger (lite) mindre än en 24" ram från samma tillvärkaren. Men man kan hitta lättare del till en 24" ram. Jag skulle alltid köpa så stor som mögliga hjul till en barn. Större hjul rullar bättre över saker och barn växar snabbt. Jag skulle gärna köpa en 24" MTB till min femåriga, men standover är fortfarande för högt (för Hellasgården).

Jag har läst flera problem med hallbarhet av spinner gaffel, skulle inte rekommendera dom.

Barncyklar samlingstråd
tack för suntour tipset!

hans 24” är heldämp och är för tung. batning pågår..

Jag letar efter ht som dirt hoj. helst 20”, behöver inte rulla lätt över stök. tror 24 blir för stor i luften(?)

Barncyklar samlingstråd
PeeGee sa:
tack för suntour tipset!

hans 24” är heldämp och är för tung. batning pågår..

Jag letar efter ht som dirt hoj. helst 20”, behöver inte rulla lätt över stök. tror 24 blir för stor i luften(?)

Jag vet inte hur skicklig din son är på dirt-tracken, men en 20" Ht kommer väga 11-12 kg. Såna hojar kommer oftast med styrstam, styre, sadelstolpe, vevparti o vevlager i typ gjutjärn. Du måste då oxå köpa ett bmx-hjul bak för ss. Kanske bättre o billigare att slänga på en dämpad gaffel på en bmx?

Barncyklar samlingstråd
Kan oxå rekommendera suntourgaffeln... bytte precis ut grabbens ride alpha/spinner mot en sådan - lite lättare, men framförallt mycket mer följsam och går bra att köra med lågt tryck för lätta barn. Han är 6 år, lätt för sin ålder och hoppar fint med sin 11+ kg commencal meta i dirten.

Barncyklar samlingstråd
Jag köpte en 24" spinner grind Air från Polen. Det funkade fint http://www.cloud-bikes.pl

Gaffeln är bra och luftfjädern lätt att ställa in. Enda negativa är att gaffeln är lite klurig att plocka isär och serva om man inte vet hur. Men ska du ha 20" är det ju onödigt med 24"... Jag la mest in detta när barn gafflar ändå var uppe för diskussion.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Nu är den klar! Hittade en oanvänd Wilier lvg-ram för 26”-hjul på k&s. Plockade lite ur lådor och hittade beggade hjul här bland annat.
Var tänkt att bli en rolig present på dotterns nioårsdag i helgen, men glädjen har blandats med en gammalpatriarkisk skamkänsla sen jag läste en annan tråd om hur olämpligt det är att ge presenter till personer man som eventuellt är i någon slags beroendeställning till en.

Bilagor

• BAC6E740-7BC3-4F9C-9B26-E42E037FD8F3.jpeg
    BAC6E740-7BC3-4F9C-9B26-E42E037FD8F3.jpeg
    443.5 KB · Besök: 177
Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Lejon sa:
Nu är den klar! Hittade en oanvänd Wilier lvg-ram för 26”-hjul på k&s. Plockade lite ur lådor och hittade beggade hjul här bland annat.
Var tänkt att bli en rolig present på dotterns nioårsdag i helgen, men glädjen har blandats med en gammalpatriarkisk skamkänsla sen jag läste en annan tråd om hur olämpligt det är att ge presenter till personer man som eventuellt är i någon slags beroendeställning till en.

Riktigt snyggt!

Barncyklar samlingstråd
Noah har precis fyllt 4 år, cyklat på sin Spawn Yoji 16" i ca 1 år nu.
- Spawn Yoji 16"
- Dartmoor Swing low styre, kapat
- Chromag Radar trampor
- Fiction Troop 16" däck

Bilagor

• IMG_1334.jpg
    IMG_1334.jpg
    274.4 KB · Besök: 190
Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Gushem sa:
Ska ordna cyklar åt mina två tioåringar och funderar på om whyte 802 compact vore rätt grej för stigcykla och någon enstaka dag med liftcykling. Har ni tips på liknande cyklar med 27.5-hjul? https://winstanleysbikes.co.uk/whyte-802-compact-27-5-inch-2018-bike

13 kg e ganska tungt för 10-åringar. Vitus och Nukeproof har liknande hojar som e något lättare till samma pris. Dom har även billigare modeller. Finns på Crc och wiggle.
Annars har jag en Cube som strax rullar av bandet. Ny ram, nästan helt nya komponenter/drivlina (kassett o reglage gick 5 mil innan dom plockades av min hoj, ny kedja). Shimano slx m6000 10-växlat 11-42t, 32t fram. Bromsar Avid Elixir CR hydrauliska (0 km efter bromsvätskebyte med luftning, nya belägg). Ritchey styre o sadelstolpe. Rockshox Recon Silver 120mm (0 km efter full service). 1 kg lättare än Whyten. Storlek Small, Bontrager-fälgar 27,5. Redo för slanglöst. Givet billigare pris.

Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
Gushem sa:
Ska ordna cyklar åt mina två tioåringar och funderar på om whyte 802 compact vore rätt grej för stigcykla och någon enstaka dag med liftcykling. Har ni tips på liknande cyklar med 27.5-hjul? https://winstanleysbikes.co.uk/whyte-802-compact-27-5-inch-2018-bike

13 kg e ganska tungt för 10-åringar. Vitus och Nukeproof har liknande hojar som e något lättare till samma pris. Dom har även billigare modeller. Finns på Crc och wiggle.
Annars har jag en Cube som strax rullar av bandet. Ny ram, nästan helt nya komponenter/drivlina (kassett o reglage gick 5 mil innan dom plockades av min hoj, ny kedja). Shimano slx m6000 10-växlat 11-42t, 32t fram. Bromsar Avid Elixir CR hydrauliska (0 km efter bromsvätskebyte med luftning, nya belägg). Ritchey styre o sadelstolpe. Rockshox Recon Silver 120mm (0 km efter full service). 1 kg lättare än Whyten. Storlek Small, Bontrager-fälgar 27,5. Redo för slanglöst. Givet billigare pris.

Okej! låter ju spännande! skickar pm!

Barncyklar samlingstråd
Min dotter på 3.5 år har en bamse balanscykel. Den verkar kass. Tänkte ev köpa något annat till henne i julklapp, men vad? Hon är väl knappt en meter hög och väger 15 kg.

Barncyklar samlingstråd
Ser att Vitus levererar tre barn hojar inför 2019, i det billigare segmentet.

1. Vad är Spinner 300 för gaffel?! Aldrig hört talas om Spinner. Bra - dåligt?
100mm air med rebound som går att justera låter bra.

2. Vet inte om det är telefonens webbläsare som spökar men kommer inte vidare när jag trycker på geometry. Någon annan som får det att funka och ev. kan lägga in bild eller info här?

Länk: http://vitusbikes.com/products/vitus-nucleus-26-kids-hardtail-mountain-bike/

Barncyklar samlingstråd
Funkar inte på datorn heller. Hittar ingen geometritabell varken på vitus, crc eller på wiggle. På wiggle hittar jag i alla fall en viktuppgift. 12,5 KG väger den, vilket väl får anses normalt för en 26" HT i den prisklassen? (Och egentligen alldeles för tungt för en cykel till en 9-11 åring)

Barncyklar samlingstråd
Grabben har kört på en Cnoc 16 sen i våras men jag tror den börjar bli liten nästa vår så jag tänkte att det kanske blir ny hoj på femårsdagen.
Vad har ni kört som nästa hoj? Finns det nåt alternativ de kan ha två år? Beinn finns ju i två storlekar men känns som den lilla växer man ur snabbt. Eller vad ska man satsa på för gatan och enklare stig?

Barncyklar samlingstråd
glitch sa:
Grabben har kört på en Cnoc 16 sen i våras men jag tror den börjar bli liten nästa vår så jag tänkte att det kanske blir ny hoj på femårsdagen.
Vad har ni kört som nästa hoj? Finns det nåt alternativ de kan ha två år? Beinn finns ju i två storlekar men känns som den lilla växer man ur snabbt. Eller vad ska man satsa på för gatan och enklare stig?

Mina fick spec riprock...visst de är tunga men flyter fram över stock och sten med sina 2.8or. Tubeless sparade några 100 gram. Bytte även till hydrauliska skivbromsar.

Barncyklar samlingstråd
Letar efter en framgaffel i alu eller kolfiber till en scott scale 24”. Har ni några förslag? En dämpare på 2 kg är inte så trevligt?

Barncyklar samlingstråd
exydo sa:
Letar efter en framgaffel i alu eller kolfiber till en scott scale 24”. Har ni några förslag? En dämpare på 2 kg är inte så trevligt?

Finns stela kinakol på ebay. Toseeks 26" gaffel passar bra tycker jag. A-c blir ca 2 cm längre, beroende på hur mycket slag d e från början.

Barncyklar samlingstråd
Fredrik S sa:
Vilken 26" HT blir lättast?

En Frog 69 för 7800 kr (11,4KG)

eller

En Vitus Nucleus 26" för 5300 kr (12,5KG) lättad för 2500 kr

Nu när Vitus äntligen delat med sig av geometrin på Nucleus 26" får du inte glömma det.
Frog har 69.5° HT angel medans Nucleus är modernare med 67°.

Svar på din fråga: börja räkna lite så ser du snabbt.
Nucleus har 2.25 däck jämfört med Frog 1.95 - där ligger en del viktskillnad dem mellan.

Barncyklar samlingstråd
Hjälp mig välja, skulle bygga en lätt 24” cykel men en trevlig själ tipsade om Vpace, nu är frågan stel gaffel 7,5kg eller dämpad gaffel 8,6kg. Planen är att grabben ska ha cykeln 2 år och det vi kör är träningar med klubben och en del stig.

Barncyklar samlingstråd
Det beror på vilken stig. Troligen anpassar klubben sig till barnen och väljer lätta släta stigar. Men om det är en bra gaffel och barnet gillar att köra stigar som lutar en del (högre fart) så har dom absolut glädje av dämpad gaffel. Det finns dåliga gafflar som knappt rör sig...

Barncyklar samlingstråd
Min son, nu 5 år, har en Canyon Offspring 20". Den var stel, men min son hade ont i handnerverna på nästan alla stig kring Stockholm. Köpte först handskar med gel, dom hjälpta lite, men inte tillräckligt mycket. Senare köpte jag en dämpad gaffel och ny har han inte längre ont i händerna, och också mer grep på stökiga stiger. Cykeln är nu 10.2 kg istället för 9.0 kg, men det är säkert värd det! Obs att vi kör stökiga stig, på skogsvägar och släta stigar är en stel gaffel helt ok, också för att barncykel har relativt breda däck och kan köra med extremt lågt tryck.
PS Jag kan inte vänta med att köpa en VPACE 24" för att få ner vikten med 1.5 kg.

Barncyklar samlingstråd
Svedberg sa:
Fredrik S sa:
Vilken 26" HT blir lättast?

En Frog 69 för 7800 kr (11,4KG)

eller

En Vitus Nucleus 26" för 5300 kr (12,5KG) lättad för 2500 kr

Nu när Vitus äntligen delat med sig av geometrin på Nucleus 26" får du inte glömma det.
Frog har 69.5° HT angel medans Nucleus är modernare med 67°.

Svar på din fråga: börja räkna lite så ser du snabbt.
Nucleus har 2.25 däck jämfört med Frog 1.95 - där ligger en del viktskillnad dem mellan.

Jag har dålig koll på vad cykeldelar väger, men jag tänker att en Vitus med lättare däck, slanglöst, begagnad lättare sadel samt styre, styrstam och sadelstolpe i Kinakol, så borde man ha en cykel som har en modernare geometri än Frogen till ungefär samma pengar och den borde inte vara så hemskt mycket tyngre.

Barncyklar samlingstråd
Lite rötter blir det ibland och lite små dropp. Han väger bara 24 kg. Blir isf en orange Vpace max 24, med eller utan dämpare får jag fundera på tills jag beställer.
Tack Berk för tipset?

Barncyklar samlingstråd
Har skummat igenom denna tråden lite och börjat kolla på lite förslag.
Min dotter har precis fyllt 4år är 108cm lång och 46cm till grenen. Hon har idag bara cyklat på en 12" cykel men den är alldeles för liten.
Hur är det med broms på styret för barn? Verkar som alla lättare cyklar valt att ta bort broms bakåt.

Dem jag kollat på är:
Woom 3 5.3kg https://woombikes.com/products/3?ls=en
Islabikes Cnoc 16 6,1kg https://www.islabikes.co.uk/product/bikes/cnoc/?attribute Pa Size=16&attribute Pa Colour=pink
Frog 48 6,6kg https://www.sportson.se/produkt/frog-48

Tycker ni det är rätt storlek att gå på? Hon är ju rätt stor för att vara precis fyra år men bör kunna ha någon av dessa i 2år kan jag tycka.
Vilken skulle ni välja eller har ni andra bättre alternative?

Barncyklar samlingstråd
Tänkte sälja grabbens urvuxna 26” och undrar vad ni tror den är värd? Delarna är: Ram 13,5” Trek 3900, sid-gaffel, 9-del x0-växel med 12-36-kassett, mavic crossmax st-hjul med maxxis ikondäck och lätta kcnc-skivor, nx-vevparti med 155mm vevar, avid elexirbromsar, styre och sadelstolpe i kolfiber. Fsa-sadel.

Kanske bäst att sälja i delar?

Tillbaka
Topp