Barncyklar samlingstråd
Klart kidsen ska ha coolfiber: https://singletrackworld.com/2020/0...-mountain-bike-patrol-c020-and-c024-released/
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det roligaste vore ändå om man kunde hitta ramar, hjul och gafflar och bygga en egen. Bromsar och växlar har man ju alltid liggandes tex.
Inte 20" vad jag kan se?Vpace säljer fina ram och hjul.
Inte 20" vad jag kan se?
Inte 20" vad jag kan se?
Mätte dottern till 116cm igår, med 51cm innerben.Kann tillägga att min son började med Max24 när han var 117 cm och det fanns lite marginal.
Mätte dottern till 116cm igår, med 51cm innerben.
Var finns alla ni med vpace-cyklarna? Min jänta behöver en ny cykel till sin femårsdag i februari och har börjat spana runt efter något lämpligt. Blev lite nyfiken på max20/24, även om jag är lite osäker på om hon vill ut mer i skogen och köra eller inte.
Bor själv i Hässelby. Just nu kör tjejen en Islabikes cnoc 16", tidigare Woom 2. Hon kör en del asfalt men tycker det är kul att göra avstickare in i skogen/småstigar. Det klarar hennes nuvarande cykel(-typ) av. Frågan är om hon kommer vilja köra mer i skog framöver, eller om det blir så om hon får en riktig skogscykel. Och storleksval är alltid lurigt som sagt. =)
Det här va d ovanligaste jag sett (rockshox 140mm till 24"): https://www.ebay.de/itm/Rockshox-Fa...olo-Air-TK-Silver-24-/302935958386?nav=SEARCH
Och tapered. Har aldrig sett tapered ram i 24", men du som har vpace kanske vet annat?
Fick hem hojen idag & första intrycket var över förväntan. Förvånad att det var raceventiler på den.Så då var det till sist rea på White xc 240. Kan inte bli fel till det priset. Däck och skivor så väger den en bit under 10kg
Commencal hade fina barncyklar i olika prisklasser tycker jag :)
Jag vet inte, men pump track för att få feeling? Har inte resulterat på några hopp för min 5 åring ännu men han har bara kunnat cykla sen i våras och måste först lära sig att cykla stående. Han kör både pump och skatepark sittande med viss framgång, men han måste komma upp på benen.Tycker Meta HT 24 2021 är lite av en besvikelse. 15 000 kr och från 11,6 till 12,1 kg. Men sjukt snygg!
Finns det tips på att få en sexåring att hoppa? Jag har byggt en liten kicker men framhjulet dyker. Bunnyhoppa känns extremt avlägset. Funderar på en BMX men garaget börjar bli fullt!
Pumptrack, stå upp och rulla, försöka rycka upp styret över pinne etc. Är väl sånt som kan vara lämpligt att träna på. Men mest effekt tror jag dock Youtube och redbull tv har... Varit så för min femåring iaf. att ta muntliga instruktioner har femåringar svårt för.Jag vet inte, men pump track för att få feeling? Har inte resulterat på några hopp för min 5 åring ännu men han har bara kunnat cykla sen i våras och måste först lära sig att cykla stående. Han kör både pump och skatepark sittande med viss framgång, men han måste komma upp på benen.
Jag tycker själv de få varv pump jag kört hjälpe tekniken en hel del.

Pumptrack, stå upp och rulla, försöka rycka upp styret över pinne etc. Är väl sånt som kan vara lämpligt att träna på. Men mest effekt tror jag dock Youtube och redbull tv har... Varit så för min femåring iaf. att ta muntliga instruktioner har femåringar svårt för. Visa bilaga 441553
Sant! Ungefär samma effekt som detta forum, pinkbike och andra sidor har på en annan... ? Traumat från när vi lämnade tillbaka den hyrda 20" Clash Jr i åre är fortfarande aktuellt... Men för att lära sig hoppa är det nog bäst med lätt liten bmx, islabikes eller liknande. Med den heldämpade hyrcykeln gick det lite väl farligt snabbt utför också ibland.Nåt sånt. Problemet är att YT direkt leder till att grabben säger att han måste ha bättre grejor. ?
En sån svart i mitten som pappas har. (dämpare fram har han konstigt nog inga tankar om)
Sant! Ungefär samma effekt som detta forum, pinkbike och andra sidor har på en annan... ? Traumat från när vi lämnade tillbaka den hyrda 20" Clash Jr i åre är fortfarande aktuellt... Men för att lära sig hoppa är det nog bäst med lätt liten bmx, islabikes eller liknande. Med den heldämpade hyrcykeln gick det lite väl farligt snabbt utför också ibland.
Det är dags att köpa nya DH däck. Vad finns att tillgå i 24?
www.bike-discount.de
Cuben får + för 10 sp 32t/11-42 samt ++ för TL Ready. Vitusen vettigare längd på vevar för målgruppen kanske (men alltid avvägning sadelhöjd vs. ideal vevarmslängd). Sedan alltid en fråga om dämpad framgaffel är nödvändigt för målgruppen. Cuben verkar också vara ngt lättare än Vitusen (11,5kg? förra årets modell enligt Wiggle)Nya Cube Reaction 240 - möjlig konkurrent till Vitus Nuclues 24?
![]()
![]()
Reaction 240 TM flashgrey´n´orange
Microshift's 10-speed transmission provides an incredible range of ratios at the push of a button. Powerful hydraulic disc brakes offer all-weather stopping. Wide, grippy Schwalbe Smart Sam tyres help keep the rubber side down. And a...www.bike-discount.de
Cuben får + för 10 sp 32t/11-42 samt ++ för TL Ready. Vitusen vettigare längd på vevar för målgruppen kanske (men alltid avvägning sadelhöjd vs. ideal vevarmslängd). Sedan alltid en fråga om dämpad framgaffel är nödvändigt för målgruppen. Cuben verkar också vara ngt lättare än Vitusen (11,5kg? förra årets modell enligt Wiggle)
Måste ha förträngt det direkt när jag tittade på geo. Mycket relevant fråga, hur gick tankarna avseende gaffelvinkel....?!Ja, några pluspunkter. Men Cube säger 72 grad gaffelvinkel, som blir mer än 73 grad med sag. Varför har Cube gjort det??? Kostar ingenting att har en vettig gaffelvinkel.
Också är kedjestagen mycket för långt, men det gör väl inte så mycket jamfört med 73 grad gaffelvinkel.
Måste ha förträngt det direkt när jag tittade på geo. Mycket relevant fråga, hur gick tankarna avseende gaffelvinkel....?!
Ytterligare en kandidat om man vill ha dämpad framgaffel. Med dropper! https://www.orbea.com/se-en/bicycles/junior/laufey-junior/cat/laufey-24-h10Nya Cube Reaction 240 - möjlig konkurrent till Vitus Nuclues 24?
![]()
![]()
Reaction 240 TM flashgrey´n´orange
Microshift's 10-speed transmission provides an incredible range of ratios at the push of a button. Powerful hydraulic disc brakes offer all-weather stopping. Wide, grippy Schwalbe Smart Sam tyres help keep the rubber side down. And a...www.bike-discount.de
D kan vara ett skrivfel/slarv av Cube . jag tycker inte dom ser lika branta ut. 72 gr gaffelvinkel ser normalt sett mycket brantare utJa, några pluspunkter. Men Cube säger 72 grad gaffelvinkel, som blir mer än 73 grad med sag. Varför har Cube gjort det??? Kostar ingenting att har en vettig gaffelvinkel.
Också är kedjestagen mycket för långt, men det gör väl inte så mycket jamfört med 73 grad gaffelvinkel.
Ytterligare en kandidat om man vill ha dämpad framgaffel. Med dropper! https://www.orbea.com/se-en/bicycles/junior/laufey-junior/cat/laufey-24-h10
Riktigt fin! Dropper och allt man som pappa önskar :) 12500... bäst den väger under 11 kg.Ytterligare en kandidat om man vill ha dämpad framgaffel. Med dropper! https://www.orbea.com/se-en/bicycles/junior/laufey-junior/cat/laufey-24-h10
Yes, men rekommenderad längd från 135 för en 24” är ju ovanligt högt. Skulle aldrig köpa en 24” till ett så långt barn.Wow, riktigt kul! Bra geometri och gaffel och rimliga komponenter. Snygg också! Man kan får 26" hjul me liknande storlek ram på Vpace Max26 som jag föredrar till stökig stig. Men till slätare stig elelr park är den bra.
Äntligen finns det stora urval av bra barn mtb!
Antar att det är pga just droppern, men kan köra utan inledningsvis.Yes, men rekommenderad längd från 135 för en 24” är ju ovanligt högt. Skulle aldrig köpa en 24” till ett så långt barn.
Yes, men rekommenderad längd från 135 för en 24” är ju ovanligt högt. Skulle aldrig köpa en 24” till ett så långt barn.
Dotterns MX 24 Team Disc 2020 även den rekommenderad från 135 från Orbea. Hon är väl ca 125 och det fungerar ok. Observera att ramen (sadelrörslängden) ser ut att vara mindre på Laufey (300 mm jmfrt MX 24 som har ca 329) Även min sadelhöjd bör fungera för kortare ( min dotter som har sadeln på ca 700 med 140-vevar på MX24).Antar att det är pga just droppern, men kan köra utan inledningsvis.
Såg att den kostar ca 10k nu så lägre än Meta HT.
Inte riktigt allt som denna pappa önskade sig vad gällde 27"-modellerna. 170 mm vevar på en cykel för nån som är mellan säg 145-165 cm. Varför? Skulle jag gissa så ligger vikten rimligen strax under 12 kg som bäst för den dyrare med Marzocchigaffeln.Riktigt fin! Dropper och allt man som pappa önskar :) 12500... bäst den väger under 11 kg.
Nu skrämde du mig att de skulle satt 170 vevar på 24 an :) Visst, finns saker man kan önska. Men mitt max är 10 tusen. Fin gaffel, dropper, bra komponenter och rocket Jon 2.35 tubless är ett stort plus.Inte riktigt allt som denna pappa önskade sig vad gällde 27"-modellerna. 170 mm vevar på en cykel för nån som är mellan säg 145-165 cm. Varför? Skulle jag gissa så ligger vikten rimligen strax under 12 kg som bäst för den dyrare med Marzocchigaffeln.
Edit: du pratar om 24", den väger kankse inte lika mycket förstås...