Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Inte kan den väga 14.11 helstel? 10.8 enligt detta

Lite bättre geo än XC 240 men med 20% av just nu så tror jag ändå xc 240 duger för många. Måste man ha 66 grader HTA så behöver man nog en dämpad gaffel också tänker jag.
Vi är nöjda i alla fall

Nucleus 24 fanns i lager förra veckan. Ser också trevlig ut
Nucleus har jag kikat på men den är slut i laget vad jag kan se och sen gillar jag tanken på en helstel med tanke på underhållet för en dämpad gaffel som rullar året runt.

White XC240 är lockande med tanke på priset, känns som ett sunt val... Hmm, beslutsångesten är stor just nu:-)

Barncyklar samlingstråd
Nucleus har jag kikat på men den är slut i laget vad jag kan se och sen gillar jag tanken på en helstel med tanke på underhållet för en dämpad gaffel som rullar året runt.

White XC240 är lockande med tanke på priset, känns som ett sunt val... Hmm, beslutsångesten är stor just nu:-)
nä, den är slut nu ser jag. Går snabbt
Nucleus har blivit löjligt dyr efter Brexit.
Frågan är om det finns nåt billigare med luftgaffel? Utom en XC 240 + luftgaffel....

Vitus 20 har blivit 1000 spänn dyrare men svårt att hitta nåt alternativ billigare än Early Rider tycker jag.

Barncyklar samlingstråd
Letar 24" till 135cm lång 8-åring. Ska funka till att cykla i skogen med samtidigt som den ska funka till skolan och övrig transport, en allround cykel som inte gör bort sig i skogen helst enkelt. Absolut övre smärtgräns är 8000kr men gärna lägre då den ska kunna fungera som transport till och från skola etc...

Kravlista:
- lätt
- skivbroms
- Singelklinga (helst 1x9 eller 10)

Cyklar jag tittat på:

Cannondale Cujo 24+ https://www.cannondale.com/en/bikes/kids/7-to-12/kids-cujo-7-to-12/kids-cujo-24-plus?sku=c56301u10os
Känns som ett tryggt köp men lite låg kvalité på växlar kanske?

Merida Matts J.24 https://www.merida-bikes.com/sv-se/bike/590-792/matts-j-24
Känns också som ett tryggt köp men också något dyr för vad man får möjligtvis.

Orbea MX 24 Team https://www.orbea.com/se-en/bicycles/junior/mx-junior/cat/mx-24-team
Var det självklara valet tills jag insåg att 2021 års modell inte har skivbroms längre, är det en dealbreaker? Är fruktansvärt trött på pojkens nuvarande v-bromsar i varje fall....

Orbea Laufey 24 H30 https://www.orbea.com/se-en/bicycles/junior/laufey-junior/cat/laufey-24-h30
Ser rolig ut i skogen men är rädd att den inte är så allround. Befogat? Cykelhandlaren tror den skulle funka bra, inte hört från någon som köpt en ännu. Är mest sugen på denna.

Någon som har erfarenhet av Orbea Laufey H30?
24" passar i vår o kanske sommar, sen e den för liten. Beror på hur lång reach den har. Bara fyi.

Barncyklar samlingstråd
ha! my bad 332 skulle det stå:) En norco Fluid.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    607.2 KB · Besök: 63
Barncyklar samlingstråd
24" passar i vår o kanske sommar, sen e den för liten. Beror på hur lång reach den har. Bara fyi.

Ok. Med benlängd på 61cm har jag haft svårt att hitta någon ram som inte ska bli för stor när jag tittar på 26/27.5

Men framför allt tänker jag att lillasyster får ta över 24" när det är dags, därför gör det inget om den bara håller i ca 2 år.

Barncyklar samlingstråd
Ok. Med benlängd på 61cm har jag haft svårt att hitta någon ram som inte ska bli för stor när jag tittar på 26/27.5

Men framför allt tänker jag att lillasyster får ta över 24" när det är dags, därför gör det inget om den bara håller i ca 2 år.
Helt rätt tänkt, jag tänker iaf likadant ?
Har två springcyklar i olika storlek, en 14, 16, 20 och 24. Nästa blir troligen 26”

Barncyklar samlingstråd

Skit i grenlängd. Lär barnet att "rycka i styret", i detta fallet innebär d att stå i pyramid (åt sidan vid start o stopp, med ett ben på pedal o andra i marken. Inte grensla). Vill du att barnet ska fortsätta kunna grensla så kan en dam-modell passa. Dom har lägre ständ-over för cykeltillverkarna har dålig koll på anatomi o tror att dampungen hänger längre ner än herrpungen.

Barncyklar samlingstråd
va, 27,5 till sjuåringen?
Jä. En av mina började på 27,5" HT i den längden. Enbart till trail/xc. Om vi cyklade utför/park så ville han ha 24"-aren. Den andre i samma längd, men inte lika våghalsig, cyklade allt på 26" FS. Men, detta är inga cykla till skolan cyklar.
Varken pojkarna eller jag e särskilt mtb-intresserade. Vi gillar att multisporta utan att träna, enbart som friluftsaktivitet.

Barncyklar samlingstråd
smaken är som baken:)

Funderar på 26” till 10-åringen och den som snart fyller 7 kommer fortsätta på sin 20”. Båda cyklar stök/xc/trail/byggt och inget till skolan.

Barncyklar samlingstråd
Har en snart 13-åring som är runt 150 cm och behöver ny cykel. Cykeln kommer främst att användas för vardagstransport. Funderar på om det skulle funka med en 29", vilken storlek i så fall? Anledningen är att vi redan har 3 st 29" i hushållet och det hade varit skönt att kunna återanvända däck, slangar, etc från trail/xc cyklarna. Blir det alldeles för stort med en 29" för en 13-åring?

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Det beror på hur stor 29an är och hur stor 13åringen är.
Oavsett så är det väl vuxencykel som gäller då och inte barncykel.

Canyon har små ramar men så har de också 27,5 på de små storlekarna.

Kan i så fall trösta med att det ändå går att dela slang

Barncyklar samlingstråd
Det beror på hur stor 29an är och hur stor 13åringen är.
Oavsett så är det väl vuxencykel som gäller då och inte barncykel.

Canyon har små ramar men så har de också 27,5 på de små storlekarna.

Kan i så fall trösta med att det ändå går att dela slang
Vi får prova oavsett men känslan är att det är bäst att gå på 27,5 eller 29 om det funkar storleksmässigt.

Barncyklar samlingstråd
Har en snart 13-åring som är runt 150 cm och behöver ny cykel. Cykeln kommer främst att användas för vardagstransport. Funderar på om det skulle funka med en 29", vilken storlek i så fall? Anledningen är att vi redan har 3 st 29" i hushållet och det hade varit skönt att kunna återanvända däck, slangar, etc från trail/xc cyklarna. Blir det alldeles för stort med en 29" för en 13-åring?
Om du bara hittar en 29a i xs eller en liten s. Min 7 åring passar utmärkt med en 20 tummare. Han passar lika bra med en 24 tummare. Min 9 åring är precis lagom med sin 24 tummare vilket gör att han flyger fram på vägar och stigar. Min 12 åring passar på sin lilla 26 tummare. Jag hade gärna velat att min 7 åring cyklade på en cykel med större hjul för att bättre hänga med storasyskonen. Antingen flyttar jag upp alla barnen en storlek. Eller försöker hitta någon annan lösning? Någon som har någon smart fundering?

Barncyklar samlingstråd
Om du bara hittar en 29a i xs eller en liten s. Min 7 åring passar utmärkt med en 20 tummare. Han passar lika bra med en 24 tummare. Min 9 åring är precis lagom med sin 24 tummare vilket gör att han flyger fram på vägar och stigar. Min 12 åring passar på sin lilla 26 tummare. Jag hade gärna velat att min 7 åring cyklade på en cykel med större hjul för att bättre hänga med storasyskonen. Antingen flyttar jag upp alla barnen en storlek. Eller försöker hitta någon annan lösning? Någon som har någon smart fundering?
Beroende på budget kan ju enkel lösning en vara en till 24a. Xc 240 är ju på rea nu. En storlek upp blir vuxencykel pengar. Å andra sidan ska man ju dit för eller senare.

Barncyklar samlingstråd

Byta utväxling kan vara en idé oxå. Kolla så vevpartiet e i en längd som passar oxå. 24" har en tendens att komma med 152mm och 20" kommer med 140mm, vilket kan göra att han inte kan utnyttja sin kraft i nertrampet då foten hamnar lite för långt fram i nertrampet - om det nu e så.
Men naturligt så ska han ju inte kunna hänga med storasyskonen. Du kan träna med honom, ut o jogga varje dag 2-5 km så ska du se att han snabbt kommer ikapp storasyskonen.

Barncyklar samlingstråd
Är 125 mm på 20 tummaren och 140 på 24 tummaren. 7 åringen har redan provat storebrors hoy och han blir lite säkrare på stigar med större hjul. Jag hade hoppas på att det skulle dyka upp något begagnat som gjorde mitt val enkelt.

Barncyklar samlingstråd
Är 125 mm på 20 tummaren och 140 på 24 tummaren. 7 åringen har redan provat storebrors hoy och han blir lite säkrare på stigar med större hjul. Jag hade hoppas på att det skulle dyka upp något begagnat som gjorde mitt val enkelt.
Hur känner syskonen om att bli uppflyttade? D låter ju ändå rätt rimligt. E d kostnaden som tar emot? D e förståeligt :-). Vill man cykla på nåt kul så e d junte billigt.

Barncyklar samlingstråd
Hur känner syskonen om att bli uppflyttade? D låter ju ändå rätt rimligt. E d kostnaden som tar emot? D e förståeligt :-). Vill man cykla på nåt kul så e d junte billigt.
Det är en bra synpunkt. Tror egentligen alla hade velat cykla på 24 tummaren. Det är en riktigt bra cykel. En hoy bonaly med nya däck och 10 växlar. Den väger runt 8 kg. Men hittar jag en bra liten vuxencykel kommer det inte vara några problem att få 12 åringen att byta hon är nu 154 cm.

Barncyklar samlingstråd
Det är en bra synpunkt. Tror egentligen alla hade velat cykla på 24 tummaren. Det är en riktigt bra cykel. En hoy bonaly med nya däck och 10 växlar. Den väger runt 8 kg. Men hittar jag en bra liten vuxencykel kommer det inte vara några problem att få 12 åringen att byta hon är nu 154 cm.
Vill hon ha HT eller FS? Eller beslutar ni föräldrar?

Barncyklar samlingstråd
Vill hon ha HT eller FS? Eller beslutar ni föräldrar?
Jag beslutar beroende på vad jag hittar. När hon var 8 till 10 följde hon med mig när jag tävlade. Hon körde då barn/nybörjare. Nu är inte ambitionen så hög. Vill att hon ska ha möjligheten att följa med syskon och kusiner ut på blandade stigar. Tänker mig hyfsat lätt med luftdämpare. 29, 27,5 eller 26 har inte så stor betydelse.

Barncyklar samlingstråd
Kan bli en utmaning i övergången till vuxencykel då de fortfarande växer. Blir dyrt som fan om det ska vara lätt och det vill man kanske när de fortfarande väger runt 40. Gå från 10kg 24'' till 15kg 27.5'' kanske är segt.
Lite att räkna på.

Barncyklar samlingstråd
Beställde precis White XC 240 Lite från XXL nu när den var nedsatt. Nån som vet hur stora däck man kan smälla på för lite bättre skogsåka?

Barncyklar samlingstråd
Gott Jonte987.
Antar att den även borde bli mer trevlig på stigar då med lägre lufttryck.
Är ingen expert men barnen kör med väldigt lågt tryck. Släppte ut till jag ser att det ger sig lite när de cyklar och då är det inte mycket kvar. Grabben på 16'' väger 20 och har princip inget tryck alls när man känner med fingrarna.

Barncyklar samlingstråd
Tur att man ”inte” har bortskämda barn iaf, äldsta sonen surade imorse för att han bara har 11 växlar, när mamma precis fick en ny mtb med 12... ?

”Min nästa cykel måste iaf ha 12!!!”
Yngre sonen kort därefter ” ska jag ta över brorsans cykel sedan, men jag vill inte ha en blå till”.. ?

Barncyklar samlingstråd
Tur att man ”inte” har bortskämda barn iaf, äldsta sonen surade imorse för att han bara har 11 växlar, när mamma precis fick en ny mtb med 12... ?

”Min nästa cykel måste iaf ha 12!!!”
Yngre sonen kort därefter ” ska jag ta över brorsans cykel sedan, men jag vill inte ha en blå till”.. ?

Tur att jag har bara ett barn och mamma också har 11 växlar :)

Barncyklar samlingstråd
Vad säger den kollektiva happyintelligensen om Orbea MX 20 XC?

Kan få tag på den begagnat till hyfsat pris.

Och någon som vet om det stämmer som det står i deras stl-tabell att den funkar från 110 cm? Lilla som är typ 106 cm (nyss fyllda 4) kommer ju också vilja ha en skogscykel om brorsan får en. Stora är 127 cm (5,5 år). Så tänkte om lilla skulle kunna ta denna från sommaren eventuellt.

Barncyklar samlingstråd
Vad säger den kollektiva happyintelligensen om Orbea MX 20 XC?

Kan få tag på den begagnat till hyfsat pris.

Och någon som vet om det stämmer som det står i deras stl-tabell att den funkar från 110 cm? Lilla som är typ 106 cm (nyss fyllda 4) kommer ju också vilja ha en skogscykel om brorsan får en. Stora är 127 cm (5,5 år). Så tänkte om lilla skulle kunna ta denna från sommaren eventuellt.

Jag skulle inte köpa den pga 1.9 kg tyng stålfjädergaffel som troligtvis är (mycket) för hård för ett små barn.

Den passar bra till 110 cm. Skulle också funka till några cm mindre.

Tillbaka
Topp