Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Tur att man ”inte” har bortskämda barn iaf, äldsta sonen surade imorse för att han bara har 11 växlar, när mamma precis fick en ny mtb med 12... ?

”Min nästa cykel måste iaf ha 12!!!”
Yngre sonen kort därefter ” ska jag ta över brorsans cykel sedan, men jag vill inte ha en blå till”.. ?

Min 7-åriga ville ha en heldämpad efter sin 24" HT. Tror dock inte att det var för att mamma kör heldämpad. Tyvärr fick han en 26" HT. Men han kör ändå ifrån några vuxen på heldämpad i Hellas :)

Barncyklar samlingstråd
Vad säger den kollektiva happyintelligensen om Orbea MX 20 XC?

Kan få tag på den begagnat till hyfsat pris.

Och någon som vet om det stämmer som det står i deras stl-tabell att den funkar från 110 cm? Lilla som är typ 106 cm (nyss fyllda 4) kommer ju också vilja ha en skogscykel om brorsan får en. Stora är 127 cm (5,5 år). Så tänkte om lilla skulle kunna ta denna från sommaren eventuellt.
Den går att cykla på och beroende på smak så kan man tycka att man e fin på den. Som skogscykel passar den inte pga fler anledningar än Berk sa. Den går att cykla med både i skog, på leder o säkerligen en helg i Åre, men en bättre cykel förskönar upplevelsen o känslan. Men, d man inte vet har man inte ont av.

Barncyklar samlingstråd
MX 20 hade jag glömt bort. Jag får fundera på om jag vågar vänta på nåt bättre om det går att få tag i en helstel MX. Den är nog ok för att vara 20''... det finns ett fåtal med bättre geo tex Laufey.

Barncyklar samlingstråd
Hej!
Är det någon som har nån erfarenhet av Crescent Rask R80 20"?
1615372190703.png

Grabben testade den idag och tyckte den var bra. Lite problem med trigger-växlarna dock... Jämförde med en Scott Scale 20" med triggershift och det funkade bättre. Men jag gissar att det är en vanesak?

(Idag cyklar han på en Specialized RipRock 16" Som är i minsta laget.)

Barncyklar samlingstråd
Hej!
Är det någon som har nån erfarenhet av Crescent Rask R80 20"?
Visa bilaga 474572
Grabben testade den idag och tyckte den var bra. Lite problem med trigger-växlarna dock... Jämförde med en Scott Scale 20" med triggershift och det funkade bättre. Men jag gissar att det är en vanesak?

(Idag cyklar han på en Specialized RipRock 16" Som är i minsta laget.)
9,7kg är iaf lättare än crescent för några år sedan, men inte direkt en superlätt cykel. Men säkert helt ok..

stel scott scale väger 9,2 som jämförelse.

Barncyklar samlingstråd
Vad säger den kollektiva happyintelligensen om Orbea MX 20 XC?

Kan få tag på den begagnat till hyfsat pris.

Och någon som vet om det stämmer som det står i deras stl-tabell att den funkar från 110 cm? Lilla som är typ 106 cm (nyss fyllda 4) kommer ju också vilja ha en skogscykel om brorsan får en. Stora är 127 cm (5,5 år). Så tänkte om lilla skulle kunna ta denna från sommaren eventuellt.
Ser väl rätt ok ut men gaffeln är nog onödigt tung, och främre drevet för stort. Inget som inte går att byta iofs..

Barncyklar samlingstråd
Den går att cykla på och beroende på smak så kan man tycka att man e fin på den. Som skogscykel passar den inte pga fler anledningar än Berk sa. Den går att cykla med både i skog, på leder o säkerligen en helg i Åre, men en bättre cykel förskönar upplevelsen o känslan. Men, d man inte vet har man inte ont av.
Funderar lite vad man kan få tag på för lite mindre pengar också. Kommer inte att köpa något för 6-7.000:- i nyskick, men kanske upp till 4.000:- -ish begagnat. Det dräller ju inte av begagnade barn-mtb direkt.

Ambitionen just nu är bara att komma ut och ha lite roligt på stig.

Barncyklar samlingstråd
Då kom Barnens cyklar idag. Bara inomhuscyklade men de sitter riktigt bra på dessa både räckvidd och trampeffektivitet blir bra på dessa. Kommer att bli ett lyft med luftdämpare och båda har fått nästan 2kg lättare cyklar fastän de gått upp till 27,5 & 29 tum.

Bilagor

• E5600D6B-02B9-4DD8-9D96-67574AE7F915.jpeg
    E5600D6B-02B9-4DD8-9D96-67574AE7F915.jpeg
    859.2 KB · Besök: 164
  • C7A68D1D-67A7-49D3-8E41-40640422D4F1.jpeg
    C7A68D1D-67A7-49D3-8E41-40640422D4F1.jpeg
    827.5 KB · Besök: 165
Barncyklar samlingstråd
Köp inte Cube på distans nu. Har köpt/betalt en 24” till min dotter redan i okt från Bike Discount. Leverensdatum flyttas fram ideligen. V 8, v10 och nu senast v16 (kanske). Då blir det efter hennes födelsedag och efter hennes mtb-träning dragit igång. Helt värdelöst. Jag vet, covid, leveransproblem etc.

Mitt tips just nu: köp begagnat eller cykeln framför dig i fysik butik så barnet inte missar säsong 2021 innan leverans.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Hej, jag ska köpa ny MTB till dottern som fyller 11 år och är 144 cm.

Som många skrivit så finns det ju tyvärr nästan inga cyklar att beställa.

Jag är mest intresserad av en Woom Off Air 6, men hittade även några andra varianter, se lista nedan. Den enda som verkar gå att få tag i just nu är Rock Machine.

Frågor
* Har jag missat någon ytterligare MTB med vikt på ca 11-12 kg och pris på ca
10 - 13 000 kr?
* Någon som har erfarenhet av Rock Machine?

Woom Off Air 6
https://woom.com/en_INT/bikes/off-air-6
999 €
140-165 cm
26”
11 kg
Framdämpning

Superior Team 27 issue
https://www.spobik.se/mtb-superior-team-27-issue-junior-matt-svart-silver-rod
12 000 kr
145-160 cm (ram S)
27,5”
11,8 kg
Framdämpning

Vitus Nicleus 26
https://www.wiggle.se/vitus-nucleus-26-mountainbike-hardtail-barn
8000 kr
140-158 cm
26”
Ingen info men 2020 års modell vägde 12,5 kg
Framdämpning

MTB Rock Machine
8990 kr
140-155 cm
27,5”
11,6 kg
Ingen framdämpning

Barncyklar samlingstråd

Jag är mest intresserad av en Woom Off Air 6, men hittade även några andra varianter, se lista nedan. Den enda som verkar gå att få tag i just nu är Rock Machine.
Vad ska den användas till?

Jag skulle lägga en MB31 till listan. Storleksrekommendationen är lite fel, den funkar upp till 160 cm och kanske lite mer.

Barncyklar samlingstråd

Jag skulle lägga en MB31 till listan. Storleksrekommendationen är lite fel, den funkar upp till 160 cm och kanske lite mer.

Tack.

Ska funka för stigcykling (och skogsväg/grusväg) och det finns även två småbrorsor som ska ha möjlighet att ärva den senare.

Barncyklar samlingstråd

Var inne och läste om den nu. Den tittade jag även på igår men såg då att rekommenderad strl är 130-150 cm så valde bort den. Har du barn som cyklat på den som varit upp mot 160 cm?

Den finns dessutom att beställa :)

Barncyklar samlingstråd
Den tittade jag på igår men såg då att rekommenderad strl är 130-150 cm så valde bort den. Har du barn som cyklat på den som varit upp mot 160 cm?

Min fru som är 156 cm cyklar på en mtb med kortare reach och lite kortare vevarmar. Skulle säga att den passar perfekt kring 160 cm och är klart för stor till 130 cm. Jättefin cykel!

Barncyklar samlingstråd
Var inne och läste om den nu. Den tittade jag även på igår men såg då att rekommenderad strl är 130-150 cm så valde bort den. Har du barn som cyklat på den som varit upp mot 160 cm?

Den finns dessutom att beställa :)
Jag har precis köpt en till min son, 147 cm lång. Den känns välspecad för priset med hänsyn till att "barncyklar" tenderar att behålla värdet lite bättre.

Kan tillägga att jag mot bättre vetande köpte en 27,5" vitus nucleus i strl small till dottern när hon var ca 145 cm. Den var för stor för henne då och hennes cykelkarriär lades på hyllan.

Barncyklar samlingstråd
Vad är längsta längd enligt er på mb31?
Om nu 130cm är tokigt.

Det berör på om man vill har modern geometri eller inte. Den har 400 mm reach med sag. För några år sen var det lagom till 160-170 cm. Nu skulle man köpa en längre cykel till någon med den längd, men om man köper en cykel som ska användas av en barn i några år funkar det klart till 170 cm. Kanske behöver man. Byta stam.

Barncyklar samlingstråd

Frågor
* Har jag missat någon ytterligare MTB med vikt på ca 11-12 kg och pris på ca
10 - 13 000 kr?
* Någon som har erfarenhet av Rock Machine?

Woom Off Air 6
https://woom.com/en_INT/bikes/off-air-6
999 €
140-165 cm
26”
11 kg
Framdämpning

Superior Team 27 issue
https://www.spobik.se/mtb-superior-team-27-issue-junior-matt-svart-silver-rod
12 000 kr
145-160 cm (ram S)
27,5”
11,8 kg
Framdämpning

Vitus Nicleus 26
https://www.wiggle.se/vitus-nucleus-26-mountainbike-hardtail-barn
8000 kr
140-158 cm
26”
Ingen info men 2020 års modell vägde 12,5 kg
Framdämpning

MTB Rock Machine
8990 kr
140-155 cm
27,5”
11,6 kg
Ingen framdämpning
Här är våra Rockmachine till barnen. Var tvungna ut och prova dem lite idag bara. Storlekarna känns bra. 27,5 xs (silvriga cykeln) till dotter 7 år 137lång
29” till 10 åring 147 lång. Passar bra till henne med.

Bilagor

• D1C95436-AB3C-4B98-A175-8E66A4B3E8D6.png
    D1C95436-AB3C-4B98-A175-8E66A4B3E8D6.png
    401.4 KB · Besök: 174
  • 7AFCDB0A-F74B-467A-B9C8-F7106F7EB95A.png
    7AFCDB0A-F74B-467A-B9C8-F7106F7EB95A.png
    482.1 KB · Besök: 171
Barncyklar samlingstråd
Det berör på om man vill har modern geometri eller inte. Den har 400 mm reach med sag. För några år sen var det lagom till 160-170 cm. Nu skulle man köpa en längre cykel till någon med den längd, men om man köper en cykel som ska användas av en barn i några år funkar det klart till 170 cm. Kanske behöver man. Byta stam.
Haha jag skrev fel, menade lägsta. Alltså hur kort kan man va?

Barncyklar samlingstråd
Haha jag skrev fel, menade lägsta. Alltså hur kort kan man va?
Jag vet inte om jag tänker fel men jag antar att en unge som är duktig på att cykla, har bra balans och kroppskontroll o.s.v., den kan lättare hantera en cykel som är på gränsen till att vara för stor. 130 cm är nära vad t.ex. Vitus rekommenderar till deras 24". Min son är 147 cm men bara 9 år. Han är ingen stjärna på att cykla men han skulle nog kunna ha den från att han var lite över 140 cm. Sen har den en stam på 60 mm så där finns det ju justermån neråt.

Jag åkte till Allebike för att se hur grabben kunde hantera en 29" i small, han kan ju cykla på den men ute i skogen bland stenar och rötter så är den nog för stor för att bara snabbt sätta ner en fot och rätta till balansen och åka vidare. Sen tycker han pumptracken är roligast och där vill man väl inte ha en för stor cykel heller.

Barncyklar samlingstråd
Framdämpare eller inte? Har med framgång aktivt motarbetat framdämpare vid barnens cykelköp hittills. Nu kör 10-åringen på en Serious helstel mtb-liknande (skulle egentligen kalla den gravelbike) köpt på Bikester. Jämför den med kompisarnas Merida, Yoshemite och annat med framdämpare, och de verkar ligga på 14-15 kg med Seriousen ligger på ca 10.

Dock väntar ett byte i år eller senast nästa år!

8-åringens Cube 20"(?) börjar bli liten och hon borde ärva 10-åringens Serius, medan 10-åringen borde få en sådan här:

Verkar vara ungefär samma som 24"aren fast med skärmar. Håller den den nivån är det helt ok. Dessutom - 10.42 kg!

Men...
Nu finns det risk att 10-åringen vill ha framdämpare som "alla" andra har. Han är vettig och förstår rent intellektuellt att det inte är smart att lägga på 5 kg för att få en kass framdämpare. Han vet också att pappa inte är beredd att betala vad det kostar att få en 10 kg med framdämpare.

Hur tänker ni? Skall man låta barnen lära av sina misstag eller skall man riskera att de blir lite missnöjda för att de inte får sån där fräck framfjädring?

Barncyklar samlingstråd
Framdämpare eller inte? Har med framgång aktivt motarbetat framdämpare vid barnens cykelköp hittills. Nu kör 10-åringen på en Serious helstel mtb-liknande (skulle egentligen kalla den gravelbike) köpt på Bikester. Jämför den med kompisarnas Merida, Yoshemite och annat med framdämpare, och de verkar ligga på 14-15 kg med Seriousen ligger på ca 10.

Dock väntar ett byte i år eller senast nästa år!

8-åringens Cube 20"(?) börjar bli liten och hon borde ärva 10-åringens Serius, medan 10-åringen borde få en sådan här:

Verkar vara ungefär samma som 24"aren fast med skärmar. Håller den den nivån är det helt ok. Dessutom - 10.42 kg!

Men...
Nu finns det risk att 10-åringen vill ha framdämpare som "alla" andra har. Han är vettig och förstår rent intellektuellt att det inte är smart att lägga på 5 kg för att få en kass framdämpare. Han vet också att pappa inte är beredd att betala vad det kostar att få en 10 kg med framdämpare.

Hur tänker ni? Skall man låta barnen lära av sina misstag eller skall man riskera att de blir lite missnöjda för att de inte får sån där fräck framfjädring?

Används den (också) för att cykla till skolan? I så fall skulle jag inte köpa dämpad för att det kräver mycket underhåll.

Barncyklar samlingstråd
Fast jag tror inte busarna underhåller gafflarna på sina skitcyklar.
Min äldsta är tjej och cyklar flickcykel med korg till skolan så jag har inte problemet än. Vi får se vad pojken hittar på när han bli större.

Barncyklar samlingstråd
Används den (också) för att cykla till skolan? I så fall skulle jag inte köpa dämpad för att det kräver mycket underhåll.

Det handlar om allroundcykling där cykel till skola ingår. Det är alltså inte ett renodlat träningsredskap jag söker.

Såg dock ett par typ 11-12 åringar som hetsade varandra att cykla ned för en ganska lång stentrappa häromdagen. Är det sådant han skall cykla med framöver så kanske en framdämpare ändå behövs.

Barncyklar samlingstråd
Någon som har hittat ett vettigt alternativ till Vpace Max 24?

Sökes till en 6-åring som växt ur sin Vpace Max 20. Så letar någon premiumhoj med samma typ av geometri där man får på större hjul men ramen är liten. Tänk 29er i XS eller S.

Så kraven:

Lätt som fasiken, bra dämpad gaffel, 24" men i pyttestorlek. Gärna komplett.

Prisnivå är väl som Vpace 10-15K komplett.

Eller någon som har en Max 24 att sälja?

Barncyklar samlingstråd
Mina lärde sig "bomba" trappor utan dämpare, för typ två år sen. Inget konstigt. Inte konstigare än när jag var 12 o tog mig nerför trappor på en helstel 24" Mistral från Intersport.

Barncyklar samlingstråd
Jag vet inte om jag tänker fel men jag antar att en unge som är duktig på att cykla, har bra balans och kroppskontroll o.s.v., den kan lättare hantera en cykel som är på gränsen till att vara för stor. 130 cm är nära vad t.ex. Vitus rekommenderar till deras 24". Min son är 147 cm men bara 9 år. Han är ingen stjärna på att cykla men han skulle nog kunna ha den från att han var lite över 140 cm. Sen har den en stam på 60 mm så där finns det ju justermån neråt.

Jag åkte till Allebike för att se hur grabben kunde hantera en 29" i small, han kan ju cykla på den men ute i skogen bland stenar och rötter så är den nog för stor för att bara snabbt sätta ner en fot och rätta till balansen och åka vidare. Sen tycker han pumptracken är roligast och där vill man väl inte ha en för stor cykel heller.
I min erfarenhet så bestämmer deras tekniknivå vad som passar bäst. Mina pojkar cyklade på stela custombyggda 20" tiss de verkligen helt växt ur dom o de byggt upp självsäkerheten. När de sen fick helstela, custombyggda, 24" så passade de inte alls. Deras nivå var för hög för cyklarna. Efter en halv säsong blev de uppgraderade till 26" fs o 27,5 ht.

Barncyklar samlingstråd
Beroende på vart man bor kanske tyvärr alternativet är att ha en tränings/fritidscykel och en ”stå vid skolan/åka och bada/köra på bakhjulet”-cykel (som man faktiskt vågar låsa fast ute). Ska den inte användas till alltför mycket träning, går även ex. en begagnad scott voltage 24” att få acceptabelt lätt med avlagda delar från förådet. Vi bytte däck(rea), styre, styrstam och till singelklinga fram (sountur med 30T,för fyrkantslager), vilket gör så pass mycket på vikten att man vi kunde ha kvar bojsänket till fjädergaffel (som han faktiskt lyckas bottna till och från) och köra fyrkantslager. Blev riktigt schyst, och han har superkul på den, och vi kommer inte att gråta blod när den blir snodd (för det är väll bara en tidsfråga). Men visst, en cykel till som tar plats och har nog kostat närmare 2500 inkl. köpet av den som begagnad (ff allt singelklinge konverteringen),men gått till och från skolan i snart två års tid...

Barncyklar samlingstråd
Letar 24" till 135cm lång 8-åring. Ska funka till att cykla i skogen med samtidigt som den ska funka till skolan och övrig transport, en allround cykel som inte gör bort sig i skogen helst enkelt. Absolut övre smärtgräns är 8000kr men gärna lägre då den ska kunna fungera som transport till och från skola etc...

Kravlista:
- lätt
- skivbroms
- Singelklinga (helst 1x9 eller 10)

Cyklar jag tittat på:

Cannondale Cujo 24+ https://www.cannondale.com/en/bikes/kids/7-to-12/kids-cujo-7-to-12/kids-cujo-24-plus?sku=c56301u10os
Känns som ett tryggt köp men lite låg kvalité på växlar kanske?

Merida Matts J.24 https://www.merida-bikes.com/sv-se/bike/590-792/matts-j-24
Känns också som ett tryggt köp men också något dyr för vad man får möjligtvis.

Orbea MX 24 Team https://www.orbea.com/se-en/bicycles/junior/mx-junior/cat/mx-24-team
Var det självklara valet tills jag insåg att 2021 års modell inte har skivbroms längre, är det en dealbreaker? Är fruktansvärt trött på pojkens nuvarande v-bromsar i varje fall....

Orbea Laufey 24 H30 https://www.orbea.com/se-en/bicycles/junior/laufey-junior/cat/laufey-24-h30
Ser rolig ut i skogen men är rädd att den inte är så allround. Befogat? Cykelhandlaren tror den skulle funka bra, inte hört från någon som köpt en ännu. Är mest sugen på denna.

Någon som har erfarenhet av Orbea Laufey H30?
Hej!
Har du fått fram någon mer info/kommentar om Laufey H30? Är också intresserad av den till min 8-åring.
Men har själv för dålig koll på cyklar, men är också ute efter något allround, så med din kommentar och oro om den inte är så allround får mig också orolig.

Tillbaka
Topp