Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Tack! Ja jag har varit inställd på XC240 men tänker att den kanske kan vara på gränsen till förliten redan nästa sommar om grabben växer lite.

26" har stora fördelen att den finns mycket större urval av däck.

Ja XC160 kanske inte är jätte spännande men tänker att det inte spelar så stor roll för en 4 åring som snabbt växer ur den.

Skillnaden i rull mellan 16" och 20" är riktigt stor, så det är bättre att lägga mer pengar på 20" senare. När min son var 117 cm började han med en Canyon Offspring 20, men den finns inte att köpa nu.

Barncyklar samlingstråd
Grabben fyller 4 år i oktober och eftersom han snart växt ut sin Commencal Ramones 14" så är jag inne på en Early Rider 16". Lutar åt en Seeker x16". Tycker det går bra hittills med fälgbromsar men känns som det kan vara dags med skivbromsar på nästa cykel. Men varför bältdrift? Vet inte folk hur man smörjer en kedja eller vad är grejen?

Kommer bli dyrt det här. Pappa måste ju oxå ha cykel för skogen... :)

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Grabben fyller 4 år i oktober och eftersom han snart växt ut sin Commencal Ramones 14" så är jag inne på en Early Rider 16". Lutar åt en Seeker x16". Tycker det går bra hittills med fälgbromsar men känns som det kan vara dags på nästa cykel. Men varför bältdrift? Vet inte folk hur man smörjer en kedja eller vad är grejen?

Bältdrift behövs inte, men jag och sonen tycker det är kul! Min son (och jag) cyklat ofta i stan på vintern och då är det jättetrevligt att inte behöver smörja kedjan varje veckan och inte får smutsiga byxor.

Barncyklar samlingstråd
Grabben fyller 4 år i oktober och eftersom han snart växt ut sin Commencal Ramones 14" så är jag inne på en Early Rider 16". Lutar åt en Seeker x16". Tycker det går bra hittills med fälgbromsar men känns som det kan vara dags med skivbromsar på nästa cykel. Men varför bältdrift? Vet inte folk hur man smörjer en kedja eller vad är grejen?

Skivbromsar kan vänta till 20" egentligen om ni inte tänkte köra väldigt långa eller branta utförslöpor. Sparar en del vikt med. Men seeker x16 är ju en grymt snygg hoj ^_^

Barncyklar samlingstråd
Skivbromsar kan vänta till 20" egentligen om ni inte tänkte köra väldigt långa eller branta utförslöpor. Sparar en del vikt med. Men seeker x16 är ju en grymt snygg hoj ^_^

Ja iofs lägger det på några hundra g, men jag fattar inte alla tillverkade som säljer cyklar med lackade bromsyta så det är nästan värt både pengar o vikt att undvika :)

Oavsett blir det runt kilot lättare cykel än det han har nu, vilket kommer bli välkommet.

Barncyklar samlingstråd
Har inte sett någon lackad bromsyta. Tror nog den vanliga 16 bromsar bra nog om man väger 15-20kg.
Funkade i alla fall på Vitus 16 och kan inte tänka mig att den är bättre än ER.

Vi kör fälgbroms på 20'' sen blir det bättre grejor på 24.

Barncyklar samlingstråd
Hej, har en liten tjej som är 127cm lång och har växt ur sin 20”. Hon vill ha dämpad framgaffel trots upprepade försök att övertala henne om att det går bra utan. Används både till vardags, stig och lite liftcykling. Såg idag denna cykel:
Vad tror expertisen om geo osv? Borde bli hyggligt ”prisvärt” även om man byter till en billigare luftgaffel? Andra cyklar jag kollat på är Vitus Nucleus 24 och https://www.decathlon.se/mtb-rockrider-st-920-9-12-ar-id_8529457.html. Alla tre har ju sina för och nackdelar komponrntmässigt.

Barncyklar samlingstråd
Hej, har en liten tjej som är 127cm lång och har växt ur sin 20”. Hon vill ha dämpad framgaffel trots upprepade försök att övertala henne om att det går bra utan. Används både till vardags, stig och lite liftcykling. Såg idag denna cykel:
Vad tror expertisen om geo osv? Borde bli hyggligt ”prisvärt” även om man byter till en billigare luftgaffel? Andra cyklar jag kollat på är Vitus Nucleus 24 och https://www.decathlon.se/mtb-rockrider-st-920-9-12-ar-id_8529457.html. Alla tre har ju sina för och nackdelar komponrntmässigt.

Jag mäter 68 grad gaffelvinkel, som är ok för en barncykel. Vet inte vad reachen är. Med en bra luftgaffel blir det en ok cykel, men tror att det är svårt att hitta en bra 24" gaffel.

Barncyklar samlingstråd
Får sätta den på lista tillsammans med stoic och mb31. Vet i fan vad man ska prioritera egentligen men får väl ha vettig geo. Flickans intresse utöver att cykla rakt fram är oklart.

Barncyklar samlingstråd
Någon som har tips på hur jag får tag i en Islabikes Beinn 20 (small)?

Letar här på K&S, blocket och facebook-grupper. Något jag missar?

Nya verkar också slut just nu men kommer väl i lager så småningom. Någon importerat efter brexit och vet vad det landar på?

Finns det någon liknande cykel jag missar? Har kikat efter Woom och Early Rider också.

Barncyklar samlingstråd
En liten parentes i tråden, men det här med lås för barncyklar… Äldsta grabben har precis börjat skolan och vi kommer cykla så mycket det går. Men det känns sådär att han ska släpa på ett stort bygellås. Lätta vajerlås känns inte heller som ett alternativ, när cykeln står obevakad hela dagen.
Någon som har tips på ett bra och säkert lås som passar en mindre cykel och som inte är ett bojsänke i ryggan?

Barncyklar samlingstråd

Nya verkar också slut just nu men kommer väl i lager så småningom. Någon importerat efter brexit och vet vad det landar på?

Finns det någon liknande cykel jag missar? Har kikat efter Woom och Early Rider också.
Vi köpte en beggad Trek Wahoo 20 i våras. Supernöjd med den än så länge. Lite bredare däck än Beinn, men vikten är inte så den skrämmer.

Barncyklar samlingstråd
En liten parentes i tråden, men det här med lås för barncyklar… Äldsta grabben har precis börjat skolan och vi kommer cykla så mycket det går. Men det känns sådär att han ska släpa på ett stort bygellås. Lätta vajerlås känns inte heller som ett alternativ, när cykeln står obevakad hela dagen.
Någon som har tips på ett bra och säkert lås som passar en mindre cykel och som inte är ett bojsänke i ryggan?

Relativt litet och lätt för att vara ett godkänt lås.

Barncyklar samlingstråd
Var på tävling ikväll i Västerås med grabben och såg en äldre allebike carbon juniorcykel 26”. Någon som vet

om du kan tyska så är det ett alternativ att fiska på eBay kleinanzeigen. Ungefär tyska blocket. Marknaden är stor, lite longshot att få det skickat till Sverige kanske. Vi fiskar cykel där, men har släkt i Tyskland vilket hjälper…

Barncyklar samlingstråd

Var på tävling ikväll i Västerås med grabben och såg en äldre allebike carbon juniorcykel 26”. Någon som vet

om du kan tyska så är det ett alternativ att fiska på eBay kleinanzeigen. Ungefär tyska blocket. Marknaden är stor, lite longshot att få det skickat till Sverige kanske. Vi fiskar cykel där, men har släkt i Tyskland vilket hjälper…
Tack för tipset. Det går sannolikt att översätta men känns rätt svårt med själva genomförandet utan någon på plats.

Barncyklar samlingstråd
Kan ni inte lämna ett bygellås i cykelstället vid skolan?

Barncyklar samlingstråd
Det fungerar oftast bra om det finns något skärmtak. Annars antar jag att låset mår ganska dåligt efter ett tag.

När jag vara yngre parkerade jag mina citycykel, och därför också bygellåset, ute dygnet runt. Ingen problem alls.

EDIT: kanske har jag lagt lite olja i låset en gång om året.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Står öppet på grabbend skola. Får duga att låsa fast hjulet till motsatsen bevisats. Tänkte på det igår när skolan började. Både att jag får fixa en bult(skruv) istället för QR och att det är bra vi gick på "billiga" cyklar upp till 24''.

Barncyklar samlingstråd

Relativt litet och lätt för att vara ett godkänt lås.
Tänkte precis rekommendera exakt samma lås, det funkar toppen. Kan vara lite knöligt att veckla ihop innan man listar ut att man måste vika låskolven på rätt sätt.

Barncyklar samlingstråd
Kollar regelbundet efter olika 26” alternativ och lagerstatus för tillfället. Federleicht verkar ha rätt mycket i lager, märkligt endast 30tkr för en barncykel, rena fyndet ju… ??

om man väljer alla tillval så landar den på nästan 50…

Barncyklar samlingstråd
För den som kan tyska (eller vill använda Google translate) finns det en tysk webbplats som handlar om barncyklar. Under länken Hersteller finns en lista över tillverkare av barncyklar som finns på den tyska marknaden. Jag vet inte vilka som ligger bakom webbplatsen så jag kan inte säga något om den är sponsrad eller finansierad av speciella aktörer på något sätt.

Barncyklar samlingstråd
För den som kan tyska (eller vill använda Google translate) finns det en tysk webbplats som handlar om barncyklar. Under länken Hersteller finns en lista över tillverkare av barncyklar som finns på den tyska marknaden. Jag vet inte vilka som ligger bakom webbplatsen så jag kan inte säga något om den är sponsrad eller finansierad av speciella aktörer på något sätt.

Det sidan är välkänt och har inte bara cyklar för tyska marknaden. Sidan är typiskt tysk gründlich med mycket information.

Barncyklar samlingstråd
Det sidan är välkänt och har inte bara cyklar för tyska marknaden. Sidan är typiskt tysk gründlich med mycket information.
Jag blev för ivrig att tipsa om sidan på Happy när jag hittade den så jag glömde bort att söka först. Ser nu att sidan har länkats till tidigare, men den är värd att lyfta när det tyvärr är svårt att hitta barncyklar hos LBS och på den svenska marknaden.

Barncyklar samlingstråd
Tyska sidan var ju kanon men lite osäkert vilka sidor man vågar köpa via.

Scott Scale 20 Rigid och Orbea Laufey 20 H30 tycker jag har hittat en sweetspot vad gäller pris. Vad tror ni om dem? Båda på ca 9,2kg, vilket jag tänkt som lite tungt men får väl kanske köpa det med fläskigare däck och skivor.

Orbea är mer "modern" men är det bra i mitt fall? Har inte fått med barnen ut i skogen än (men hoppas) så cykeln går förstås mest runt i stan.

En Beinn 20 hägrar fortf men då får jag göra avkall på skivbromsar och fläskar man på med däck på den kanske den inte skiljer så mycket i vikt?
Någon som vet hur tramp-komforten är för barn på Scott och Orbeas nya? Min google-fu sviker mig när jag försöker få fram en q-factor. Vevlängd motsvarar Beinn 20 Large.

Barncyklar samlingstråd
Ja den ser kort ut i alla fall men enligt geo-sidan är den 60mm och Scott har 50.
Jag funderar främst på om flackare gaffel och längre hjulbas är bra eller dåligt när man är 110cm. Sen hoppades jag kunna mixtra med stammen ifall cykeln är för utsträckt.

Ah, den verkade kort på bilden, men 60 mm är lång.

Min sons 20" MTB hade 68 grad gaffelrörsvinkel som funkade perfekt. Jag ser ingen behöv att går flackare än 68 grad på en barncykel som rullar långsamt, men vet inte om det skulle ger värre styrning.

Barncyklar samlingstråd
Scotten ligger på 69. Ger lite smidigare hjulbas också. Då ska jag bara komma överens med mig själv om vikten är ok (9,2) eller om jag ska hoppas på lättare cykel på K&S.

Barncyklar samlingstråd
Scotten ligger på 69. Ger lite smidigare hjulbas också. Då ska jag bara komma överens med mig själv om vikten är ok (9,2) eller om jag ska hoppas på lättare cykel på K&S.
I min erfarenhet har utväxling varit viktigare än vikt. Så om scotten har ok utväxling så kommer den något högre vikten inte märkas. Nu e cyklar lättare än för bara 2 år sen då scotts 20" vägde 12-13 kg. Då var det viktigt att få ner vikten

Tillbaka
Topp