Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Tycker inte ni ska stirra er blinda på vikten , lättrullade däck och tillräckligt med utväxling räcker långt. Min lillkille har cyklat på samma cyklar som storebror sin med ett undantag eftersom att han inte har varit lika lång vid samma ålder , så när storebror bytte från balanscykel till trampor så gjordes det bytet till en frog 48, men lillebrorsan låg 10cm efter vid samma ålder och då fick det bli en belter14 , när han sen tog steget upp till 20 så var den säkert dubbelt upp i vikt men efter däckbyte (och slang, tubolito) så märks det inte att cykeln väger mer .

Barncyklar samlingstråd
Tycker inte ni ska stirra er blinda på vikten , lättrullade däck och tillräckligt med utväxling räcker långt. Min lillkille har cyklat på samma cyklar som storebror sin med ett undantag eftersom att han inte har varit lika lång vid samma ålder , så när storebror bytte från balanscykel till trampor så gjordes det bytet till en frog 48, men lillebrorsan låg 10cm efter vid samma ålder och då fick det bli en belter14 , när han sen tog steget upp till 20 så var den säkert dubbelt upp i vikt men efter däckbyte (och slang, tubolito) så märks det inte att cykeln väger mer .
Jag har som sagt redan köpt en Woom. Den väger 5,7 tydligen.
Men Belter 14 och Frog 48 är lätta för att vara barncyklar.

Tänker att när det är dags för 20" så är vikten mindre viktig.

Barncyklar samlingstråd

Håller med. Min son gick från 20" till 24" till 26". Dom tre skiljde sig inte mycket i vikt och sonen åkte bra på alla, även om 20" då var relativt tung. Stora hjul och framförallt bra däck, om det nu är lättrullad eller greppigt man prioriterar, har största effekt.

Barncyklar samlingstråd
Planerar stt köpa en cykel till min son nu till våren. Han fyller 4 till sommaren och är nästan exakt 100 cm lång nu. Han hanterar sin springcykel utan problem så tänker det är dags att gå upp till pedaler. Är det 14 tum man ska sikta in sig på? Handbroms/fotbroms? Lite googlande säger väl allt mellan 12-16 tum typ.

Barncyklar samlingstråd
Suck, mätte sonen här om dagen och nu är han 153 cm, 9,5 år gammal. Hans White XC 260 Lite är definitivt på upphällningen. Missade rean på XC 275 Pro, den är nog rätt vettig annars om man vill ha ngt motsvarande. Synd att de specar så trista däck.

Barncyklar samlingstråd
Planerar stt köpa en cykel till min son nu till våren. Han fyller 4 till sommaren och är nästan exakt 100 cm lång nu. Han hanterar sin springcykel utan problem så tänker det är dags att gå upp till pedaler. Är det 14 tum man ska sikta in sig på? Handbroms/fotbroms? Lite googlande säger väl allt mellan 12-16 tum typ.
Woom 16” låter bra till den åldern och längden.

Barncyklar samlingstråd
Generellt låter 16" som lagom. Vår 4-åring (fem till sommaren) är nästan 110 cm och 14" springcykeln är absolut i minsta laget medans 16" Early Rider är lagom men inte på något vis stor.

Barncyklar samlingstråd
På vitus tycker jag tillverkarens storleksrekommendation stämmer rätt bra. I så fall 14'' för 100cm och det skadar inte att ha en 35mm stam i beredskap

Barncyklar samlingstråd
Imorgon kommer första 27,5” barncykel till oss, även dags att sälja 12” springcykel och 14” woom. Synd att det är så stor skillnad i kostnad ?
Edit: efter mycket funderande så blev 27,5 en allebike junior.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
På 24” och 26” kändes vpace som det självklara valet, inte lika självklart på 27,5. De har fortfarande lite utmaningar på tillgänglighet. Nu kunde jag prata med allebike på måndagen och få leverans på torsdagen.

Barncyklar samlingstråd
På 24” och 26” kändes vpace som det självklara valet, inte lika självklart på 27,5. De har fortfarande lite utmaningar på tillgänglighet. Nu kunde jag prata med allebike på måndagen och få leverans på torsdagen.
Tittade lite på den. Blev 26a men nu blir det ändå mb31 29''. Är den för stor behöver vi snart köpa längre sadelstolpe till 26an. Går fort

Barncyklar samlingstråd
Woom 3 (det är väl 16"?) har jag köpt till barnet som ligger strax över 100cm. Är lite orolig att den är för stor. Så hoppas du har rätt.
Vi är inne på tredje barnet på en woom 3, så har viss erfarenhet på området ?
Däremot har den här tråden lärt mig att det beror väldigt mycket på barnet hur stora eller mindre cyklar de behöver. Mina två yngre har alltid velat ha större cyklar än rekommenderat och klarat det, den äldsta har föredragit att vara längre än rekommenderat innan han går på nästa cykel.

Barncyklar samlingstråd
En av kusinerna cyklade innan han var 3 och bytte snabbt till en där han precis kunde få knävecket över sadeln och slänga sig på som en indian på en häst...det är inte för alla. Han är fortfarande duktig men cyklar ändå med sadeln lågt som fan precis som min dotter.
Bäst att låta dem göra som de vill.....

Barncyklar samlingstråd
Grabben kunde egentligen cykla på 12'' men blev skitarg när jag släppte honom och började luta cykel så jag inte kunde släppa igen...... en del har så mycket skit för sig att de bara lär sig när de vill.

Barncyklar samlingstråd
Suck, mätte sonen här om dagen och nu är han 153 cm, 9,5 år gammal. Hans White XC 260 Lite är definitivt på upphällningen. Missade rean på XC 275 Pro, den är nog rätt vettig annars om man vill ha ngt motsvarande. Synd att de specar så trista däck.
Nu får du en andra chans. (y)

Barncyklar samlingstråd
För dom som letar efter en riktigt lätt 24" helstel MTB, här finns en 6,7 kg Cube med rabatt, inte billig för 1575 euro (men med precis alla komponenter jag själva skulle välja):

elite-240-c62-sl-carbon-blue-red-1068369.jpg

Barncyklar samlingstråd
Nu får du en andra chans. (y)

Klick. Tack! Har ta mig tusan inte råd nu egentligen men det blir ju inte billigare av att vänta.

Synd på dämpade gaffeln och trista däck men dämpargaffel kan ju uppskattas ändå av en 9-åring oavsett funktion. Däck blir nog Rocket Ron-komplettering.

Barncyklar samlingstråd
Klick. Tack! Har ta mig tusan inte råd nu egentligen men det blir ju inte billigare av att vänta.

Synd på dämpade gaffeln och trista däck men dämpargaffel kan ju uppskattas ändå av en 9-åring oavsett funktion. Däck blir nog Rocket Ron-komplettering.
Ber om ursäkt att jag förstör din ekonomi, men den kan väl knappast bli billigare heller. Hoppas det blir bra ?

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Visst är det den här som många rekommenderat i 24"-klassen?

Vad borde man göra med den för att höja till en najs nivå? Gissar byta däck men nåt mer?
Funkar rätt bra som den är. Däck om den ska gå i skogen. Tektron skivorna kanske är ok. De som kom med shimano skivor kan tjäna mycket på upgrade. Det mesta är rätt lätt.
Hjul är säkert tunga men tveksamt om det är lönt att byta.

Barncyklar samlingstråd
Visst är det den här som många rekommenderat i 24"-klassen?

Vad borde man göra med den för att höja till en najs nivå? Gissar byta däck men nåt mer?
Förutom att byta däck...

Byta bakväxel till en med "clutch".
Det gjorde vi för att kedjan fladdrar väldigt mycket och hoppade av framdrevet konstant tills vi bytte bakbäxel (inkl kassett och växelreglage som du säkert åker på att byta också.)

Kan passa på att säga att för att klara de absolut brantaste uppförsbackarna behövs nog 36-40t på största klingan bak (förutom bra däck). Det är hämtat empiriskt från barnträningar på mtb.

Det är bra pris på dessa cyklar nu !
Ett riktigt bra köp.

Barncyklar samlingstråd
White har fotbroms på 14 & 16'' så gäller att inte missa det.
Hur är kvaliteten på deras cyklar?

Försökte tipsa en vän om ex Woom och liknande lätta men fotbroms var väldigt viktigt, hittade nån white i 16 tum som verkar ha och inte verkar väga multum så kanske är ok köp?

Barncyklar samlingstråd

Försökte tipsa en vän om ex Woom och liknande lätta men fotbroms var väldigt viktigt, hittade nån white i 16 tum som verkar ha och inte verkar väga multum så kanske är ok köp?

Min son började cykla på precis denna White, funkade bra!

Barncyklar samlingstråd

Kvalitet är säkert inget problem och absolut inte till det pris.
Skit med fotbroms dock när man ska lära sig cykla. Speciellt om man som vi hemma startar i uppförsbacke. Väldigt fumlande för att få pedalerna rätt.

Tycker tjejmodellen ser bättre ut i geo

Barncyklar samlingstråd
Kvalitet är säkert inget problem och absolut inte till det pris.
Skit med fotbroms dock när man ska lära sig cykla. Speciellt om man som vi hemma startar i uppförsbacke. Väldigt fumlande för att få pedalerna rätt.

Tycker tjejmodellen ser bättre ut i geo

Min son hade ingen problem med fotbromsen, med det varierar troligtvis mellan barn.

Newbienoob länkade också till tjejmodellen. Jag köpte också tjejmodellen till sonen, för att överröret var lägre och jag tyckte att både ramformen och färgen (då) var snyggare.

Barncyklar samlingstråd
Min son hade ingen problem med fotbromsen, med det varierar troligtvis mellan barn.

Newbienoob länkade också till tjejmodellen. Jag köpte också tjejmodellen till sonen, för att överröret var lägre och jag tyckte att både ramformen och färgen (då) var snyggare.
Min dotter lärde sig också med fotbroms och från 8års ålder cyklar hon utan problem både med och utan.
Ska den inte gå som "riktig" mtb är problemet begränsat.

Speciellt för 1500 spänn.

Barncyklar samlingstråd
Min dotter lärde sig också med fotbroms och från 8års ålder cyklar hon utan problem både med och utan.
Ska den inte gå som "riktig" mtb är problemet begränsat.

Speciellt för 1500 spänn.

Min son har cyklat vandrarstig i flera naturreservat med sin, men det räknas kanske inte som "riktig" mtb. (Och min son är kanske lite mer än lagom begåvat angående kroppskoordination)

Tillbaka
Topp