Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
16" ltd hade enligt spec samma grejer som alla andra två likadana, men styrstammen är en sån där dålig. Hade jag betalat 100 spänn mer från början hade jag fått top cap och höj/sänkbar stam :) kostar mer att fixa i efterhand.
Bra poäng, den skillnaden är rätt viktig och jag hade nog också valt (14") icke-ltd såhär i efterhand..

Barncyklar samlingstråd
Blir ju svårt om man ska ögna produktbilder för att se skillnader, man tycker specen bör stämma bättre. Enligt den har båda likadan stam. Blev 350 spänn med enkla prylar från amazon för att få det att fungera.

Barncyklar samlingstråd
Blir ju svårt om man ska ögna produktbilder för att se skillnader, man tycker specen bör stämma bättre. Enligt den har båda likadan stam. Blev 350 spänn med enkla prylar från amazon för att få det att fungera.
Håller med. Antar att man hade kunnat returnera cykeln, men det kanske inte är fri retur på stora paket? ..Samt meckigt att packa ner igen då (och ev. riskera avdrag om man fått nåt märke på cykeln under provcykling).

Barncyklar samlingstråd
Jag sitter o funderar på hur jag ska kunna förlänga livet i min pojks Scott Scale Jr 24 -18.

Har bytt till tum växling, satt nytt Scwalbe framdäck. Och funderar på ny dämpad framgaffel, dropper post och renovera vevlager. Växel är inte nån prio eftersom han inte riktigt vant sig vid hur man växlar än, så att investera pengar där är som att kasta pengar i sjön för tillfället. Bättre o spara pengar till nästa cykel steg istället.

Men jag undrar ifall, när han växt till sig igen, nu är han ca 135 och 8 år. Om man skulle göra en mullet konvertering, så det är 26" hjul framöver, eller kommer ramen vara en begränsande faktor när han blivit i "26" " åldern runt 150cm tro?

Barncyklar samlingstråd
Flash23kids verkar ge 20% på allt i barnkategorin på bike components.
Skruvade ihop styret idag innan jobbet. Blir nog bra men en sån där fånig kudde på tornet kanske hade varit något.

Fråga: 14" med frihjul där frihjulet snurrar med... vad tror ni? Köpt i våras men oklart om xxl löser problemet...

Bilagor

• IMG_1596.jpeg
    IMG_1596.jpeg
    535.4 KB · Besök: 69
Barncyklar samlingstråd
Flash23kids verkar ge 20% på allt i barnkategorin på bike components.
Skruvade ihop styret idag innan jobbet. Blir nog bra men en sån där fånig kudde på tornet kanske hade varit något.

Fråga: 14" med frihjul där frihjulet snurrar med... vad tror ni? Köpt i våras men oklart om xxl löser problemet...
Om man cyklar/rullar med fötterna på pedalerna? Eller bara när de går med cykeln? Det senare verkar vara normalt. Jag bytte frihul och det blev ingen skillnad.

Barncyklar samlingstråd
Nu börjar det snart bli dags att köpa cykel, 14" och lätt, utan fotbroms. Hittade dessa på bikester men ser inte vad som skiljer dessa åt. Någon med erfarenhet av någon av dom?

Barncyklar samlingstråd
Nu börjar det snart bli dags att köpa cykel, 14" och lätt, utan fotbroms. Hittade dessa på bikester men ser inte vad som skiljer dessa åt. Någon med erfarenhet av någon av dom?

LTD har konstigt styrstam konstaterades det tidigare i tråden. Kan vara årsmodell som skiljer de andra två kanske?

Barncyklar samlingstråd
Jaha, då har skolan börjar och han säger att han behöver korg. Varför har vi sålt syrrans 24'' undrar han? Ja, för att han sa i våras att han absolut inte skulle ha den.

Det får nog vänta till nästa cykel men finns det någon chans att montera korg eller rack på en xc240?

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Jaha, då har skolan börjar och han säger att han behöver korg. Varför har vi sålt syrrans 24'' undrar han? Ja, för att han sa i våras att han absolut inte skulle ha den.

Det får nog vänta till nästa cykel men finns det någon chans att montera korg eller rack på en xc240?
Jag har då inte lyckats. För mycket sladdar och slangar på det lilla styret för att få dit något mer. Sen ska ju man ha lysen också.
Rucksack fick det bli för skolgrejjerna…

Barncyklar samlingstråd
Jag har då inte lyckats. För mycket sladdar och slangar på det lilla styret för att få dit något mer. Sen ska ju man ha lysen också.
Rucksack fick det bli för skolgrejjerna…
Ja, jag struntar i det. Blir ändå för tungt att ha väskan där. Han får street-kita den i övrigt med skärmar, stöd och däck. Stöd har han gråtit om sen första cykeln....

Jag får fixa lite bilder så han kan reda ut om det är dam, herr eller retro-mtb med rack han vill ha som nästa skolcykel. Risken är väl att det är tralla.

Barncyklar samlingstråd
Blev en Commencal Ramones 14. Kanonnöjd kille. Sa att det kändes jättejättehögt, vilket inte är så jättekonstigt då sonen går från 10 tum till 14 tum.

Undrar dock angående fästet till framhjulet. Det är:

1. Pinne med snabblås
2. 2 brickor
3. 2 konformade fjädrar
4. Låsmutter

I vilken ordning ska dessa placeras samt åt vilket håll ska den kon formade fjädern placeras åt?

Barncyklar samlingstråd
Blev en Commencal Ramones 14. Undrar dock angående fästet till framhjulet. Det är:

1. Pinne med snabblås
2. 2 brickor
3. 2 konformade fjädrar
4. Låsmutter

I vilken ordning ska dessa placeras samt åt vilket håll ska den kon formade fjädern placeras åt?
Bild? Fjädern ska iaf placeras med smal del mot ram.
E brickorna släta på båda sidor?

Barncyklar samlingstråd
Bild? Fjädern ska iaf placeras med smal del mot ram.
E brickorna släta på båda sidor?
Brickan har en mindre del på en sida. Den mindre ska ligga mot ramen ser jag.

Pinnen levererades så här.
Snabblås - bricka - bricka - fjäder --> - fjäder <-- - mutter.

Jag monterade så här.
Snabblås - fjäder <-- - bricka - bricka - fjäder --> - mutter.

Bilagor

• Screenshot_20230830_074751_Gallery.jpg
    Screenshot_20230830_074751_Gallery.jpg
    151.6 KB · Besök: 50
  • Screenshot_20230830_074754_Gallery.jpg
    Screenshot_20230830_074754_Gallery.jpg
    129.6 KB · Besök: 52
  • Screenshot_20230830_074758_Gallery.jpg
    Screenshot_20230830_074758_Gallery.jpg
    162.2 KB · Besök: 55
Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Jag sitter o funderar på hur jag ska kunna förlänga livet i min pojks Scott Scale Jr 24 -18.

Har bytt till tum växling, satt nytt Scwalbe framdäck. Och funderar på ny dämpad framgaffel, dropper post och renovera vevlager. Växel är inte nån prio eftersom han inte riktigt vant sig vid hur man växlar än, så att investera pengar där är som att kasta pengar i sjön för tillfället. Bättre o spara pengar till nästa cykel steg istället.

Men jag undrar ifall, när han växt till sig igen, nu är han ca 135 och 8 år. Om man skulle göra en mullet konvertering, så det är 26" hjul framöver, eller kommer ramen vara en begränsande faktor när han blivit i "26" " åldern runt 150cm tro?

Vi körde 26" till 150 cm och har precis bytt till 27.5". Skulle säga att det redan är dags att byta.

I de viktklasser man är i den åldern är det få gafflar som funkar särskilt bra, så det är mer om det är viktigt för barnet i fråga som det är en bra ide.

Barncyklar samlingstråd
Sen beror det lite på vilken gaffel ramen är avsedd för. Troligen blir den enormt kort med med 26'' gaffel och hjul.

EDIT. mer realistikst att sätta 24'' bak på from 26an om den är för hög.

Barncyklar samlingstråd

Var det någon som har koll på hur lågt sadeln går att få? Var ju himla bra pris nu för vikten
Som mamme1 skrev så är det lågt nog att det inte går att veva runt pedalerna på ett vettigt sätt för min son heller med sadeln i botten. Har ett slarvigt foto (med sadeln höjd en bit pga ovanstående - dock med konsekvensen att han inte når ner till marken själv..) att bjuda på som kanske kan ge lite vägledning iaf:
1693385223628.png

..Ca 44-45cm från marken till toppen av sadeln i lägsta-läget skulle jag höfta till med utifrån ovan.

Barncyklar samlingstråd
Som mamme1 skrev så är det lågt nog att det inte går att veva runt pedalerna på ett vettigt sätt för min son heller med sadeln i botten. Har ett slarvigt foto (med sadeln höjd en bit pga ovanstående - dock med konsekvensen att han inte når ner till marken själv..) att bjuda på som kanske kan ge lite vägledning iaf:
Visa bilaga 650167

..Ca 44-45cm från marken till toppen av sadeln i lägsta-läget skulle jag höfta till med utifrån ovan.

Är det då sadeln som krockar mot sadelröret eller sadelstolpen som inte går längre ner i sadelröret? På många små ram kan man får sadeln längre ner när man kapar stolpen lite. Behövde göra så på mins frus mtb.

Barncyklar samlingstråd
Visa bilaga 650167

Nöjd med den hojen?
Har precis beställt en 18" Serious till storebror 5 år / 111 cm (kör 16" med fotbroms idag vilket jag ville komma ifrån).
Men funderar på en 14" till lillebror på 95 cm. Han kör 12" springcykel och 12" med stödhjul och fotbroms. Han är rätt så intresserad så vill ha en vettig hoj för honom att komma igång på också, som inte har fotbroms.

Barncyklar samlingstråd
Som svar till mig själv så kan jag meddela att det blev en spontan beställning på en xc 140 som helt plötsligt dök upp i lager på XXL web..
Kan bara beställas med hemleverans så totalpriset landar på 1400 spänn. Ändå helt okej tycker jag!

Kollade efter den igår och då fanns den minsann inte..

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Som svar till mig själv så kan jag meddela att det blev en spontan beställning på en xc 140 som helt plötsligt dök upp i lager på XXL web..
Kan bara beställas med hemleverans så totalpriset landar på 1400 spänn. Ändå helt okej tycker jag!

Kollade efter den igår och då fanns den minsann inte..
LTD var väl dem med ej sänkbar stam? Spelar kanske inte roll för 99% av kunderna

Barncyklar samlingstråd
DSC_1651~2.JPG

Sonen fick sin Orbea Laufey 24 H30 i helgen. Han är 135 cm lång och det var helt rätt att gå på 24". Resultatet blev en väldigt nöjd kille som lämnade kalaset på en gång för att gå ut och cykla, och har varit ute varje eftermiddag sedan dess. ?

Barncyklar samlingstråd
Halvt ot, men är det någon som har tips på var man kan hitta cykelhandskar till en treåring som är vettiga? Tyckte det var svårt nog till en femåring. Vi hittade ett par på stadium outlet till honom av en slump.

Barncyklar samlingstråd
Halvt ot, men är det någon som har tips på var man kan hitta cykelhandskar till en treåring som är vettiga? Tyckte det var svårt nog till en femåring. Vi hittade ett par på stadium outlet till honom av en slump.

Jag köpte Cube barn handskar i storlek XS när min son fyllde 5 år. Den passade och funkade bra, men tror att min son har stora händer. En liknande model finns nu i XXXS, kanske passar den.

Barncyklar samlingstråd
Jag köpte Cube barn handskar i storlek XS när min son fyllde 5 år. Den passade och funkade bra, men tror att min son har stora händer. En liknande model finns nu i XXXS, kanske passar den.

Bra tips!

Tillbaka
Topp