Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Är i färd med att köpa första cykeln med pedaler och sitter och velar mellan Woom Go 2 och Early Rider Belter 14. Har haft en Woom 1 balanscykel och har varit nöjd med den.
Någon som har erfarenhet från båda märkena och har något att säga? Någon som brinner extra starkt för något, isf varför?
Någon som har tips på något annat märke jag kan ha missat?
Det som talar för Early Rider är remdriften, inbillar mig att den kommer fungera "för evigt", eller iaf för 2 barn utan något service-behov. Det som talar för Woom är att jag har goda erfarenheter sedan tidigare, roligare färgval, samt en cykelkorg som tillval (det är tydligen ett hårt krav från användaren) så jag slipper klydda med att hitta något som passar någon annanstans. Det finns även stänkskärmar som tillval.

Gissar på att dessa märken avhandlats tidigare i tråden, någon som vet om man på ett vettigt sätt kan söka på ord i endast en tråd? Inser nu att det kan man nog...ska testa det också isf.
Köpte en earlyrider men det var före den galna cykelinflationen så den var hyfsat prisvärd och den funkade fantastiskt bra .
IMG_1628.webp

Barncyklar samlingstråd
Anledningen till att jag tog upp diskussionen var alltså att försöka utreda om det inte är ett bättre val att åka på 26" för glädjen och utvecklingens skull. Att gemene man tror att det är bättre med större hjul är en lite annan fråga. Det är klart att man kan åka fortare och rakare med större hjul, men jag tycker det är viktigt att försöka hitta en annan själ i cyklingen.

Som en referens hör jag återkommande att "de som cyklat race BMX får grym teknik och känsla på cykeln" och där är det ju 20" som gäller.
Jag tillhör laget som tror på "mindre cyklar" än vad som saluförs till barn.
Men jag hade prioriterat den bästa cykeln (komponenter och geo) som jag hade hittat och kanske i andra hand valt efter däckstorlek.

Som cykeltränare har jag sett många olika nivåer på cyklar och varianter på barn.
Det viktigaste för cykelglädjen är enl. min erfarenhet :
1 att hålla den cykel du har i bra skick, så den t.ex. bromsar, växlar och rullar. (pumpade däck för att undvika punka, ta bort allt löst bjäfs, t.ex cykelstöd, som annars lossnar eller går sönder).

2 Skaffa dropper eller såga av sadelstolpen så den blir lägre och sätt dit en snabbklämma så du får en justerbarhet på sadelhöjden.

3 ha en lagom, inte för stor cykel.

Men skit i det.
Hittills har det gått bra att sälja vidare de barncyklar vi haft i 24", 26" och 27,5".
Så jag tror du kan lungt välja en 26" om du har span på en du tror blir bra, utan att riskera ett stort ekonomiskt tapp.
Sen är det ju alltid fränare med en 26". Helt objektivt 😎 och vikitgast av allt.

Barncyklar samlingstråd
Rokon dök upp! Blir en fin hjulklapp… hoppas mottagaren blir lika nöjd som pappan :)
Den vägde som specat, supporten var väldigt snabb och bra via mail.
Tipsade dom om att man kan ju också göra reklam på sociala medier på språket engelska om man vill nå ut 😏.
Tubolito-slangar, ”carbon fork” samt en cool skäggagam på överröret 🦎

Har inget att jämföra nu men själva sadelhöjden är ju riktigt låg, om man vill.
IMG_1057.webp

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Rokon dök upp! Blir en fin hjulklapp… hoppas mottagaren blir lika nöjd som pappan :)
Den vägde som specat, supporten var väldigt snabb och bra via mail.
Tipsade dom om att man kan ju också göra reklam på sociala medier på språket engelska om man vill nå ut 😏.
Tubolito-slangar, ”carbon fork” samt en cool skäggagam på överröret 🦎

Har inget att jämföra nu men själva sadelhöjden är ju riktigt låg, om man vill.Visa bilaga 808548
Kommer bli en glad kille! 👦

Jag inser jag inte ens tagit en bild på vår hjulklapp, kanske får göra det framöver. 🤓

Barncyklar samlingstråd
Grabbens 26 tums Frankenbike börjar mer och mer likna något som faktiskt går att cykla på men frågan är om den kommer att kunna prestera något vettigt.

* Tjugo år gamla kolfiberfälgar
* AliExpress clip on Tempostyre
* Däck från en rullstol
* 3D-printad sadel
* Femton år gammal no-name-gaffel i kolfiber
* Elektroniska växlar från Kina
* Mekaniska växlar från Shimano
* Alu-frame från Specialized
* BMX-pedaler

Trots sin ringa storlek så väger den nästan exakt 8kg inkl pedaler och flaskhållare.

Han får köra in den på trainern i garaget ett par månader för att se så att allt lirar som det ska. Sedan ut på testslingan och se hur utväxlingen funkar för honom.
Tanken är att cykeln ska kunna alternera mellan tempo- och linjelopp under sommaren.

Bilagor

• IMG_20251220_171217.webp
    IMG_20251220_171217.webp
    442.2 KB · Besök: 52
Barncyklar samlingstråd
Grabbens 26 tums Frankenbike börjar mer och mer likna något som faktiskt går att cykla på men frågan är om den kommer att kunna prestera något vettigt.

* Tjugo år gamla kolfiberfälgar
* AliExpress clip on Tempostyre
* Däck från en rullstol
* 3D-printad sadel
* Femton år gammal no-name-gaffel i kolfiber
* Elektroniska växlar från Kina
* Mekaniska växlar från Shimano
* Alu-frame från Specialized
* BMX-pedaler

Trots sin ringa storlek så väger den nästan exakt 8kg inkl pedaler och flaskhållare.

Han får köra in den på trainern i garaget ett par månader för att se så att allt lirar som det ska. Sedan ut på testslingan och se hur utväxlingen funkar för honom.
Tanken är att cykeln ska kunna alternera mellan tempo- och linjelopp under sommaren.

Riktigt fin!

Hur är rollstuldäck? Däck är det enda jag har investerat i till min sons 26" lvgcykel, förutom kortare vevarmar då.

Barncyklar samlingstråd
Är i färd med att köpa första cykeln med pedaler och sitter och velar mellan Woom Go 2 och Early Rider Belter 14. Har haft en Woom 1 balanscykel och har varit nöjd med den.
Någon som har erfarenhet från båda märkena och har något att säga? Någon som brinner extra starkt för något, isf varför?
Någon som har tips på något annat märke jag kan ha missat?
Det som talar för Early Rider är remdriften, inbillar mig att den kommer fungera "för evigt", eller iaf för 2 barn utan något service-behov. Det som talar för Woom är att jag har goda erfarenheter sedan tidigare, roligare färgval, samt en cykelkorg som tillval (det är tydligen ett hårt krav från användaren) så jag slipper klydda med att hitta något som passar någon annanstans. Det finns även stänkskärmar som tillval.

Gissar på att dessa märken avhandlats tidigare i tråden, någon som vet om man på ett vettigt sätt kan söka på ord i endast en tråd? Inser nu att det kan man nog...ska testa det också isf.
Canyon Offspring al 16, 16/18 tum mullet och 2vxl automat

Barncyklar samlingstråd
De känns väldigt lätta och möjligtvis aningen hårda men bara grejat med dem i garaget än så länge så vågar inte uttala mig riktigt,
Vad kör han på för cykel?

En fin Trek Emonda 650. Uppgraderat med Schwalbe One däck. Mestadels kört med 145mm 1x vevparti. Bra deal också, sålt på K&S för 1600 kr mindre än inköpspriset plus kostnader av däck.

2025-03-02-12-39-59-309.webp

2023-09-03-09-32-42-803 (1).webp

Barncyklar samlingstråd
Lusläste i tråden innan grabben kom och blev inte klockare.

Började med Velogoo när han var 10mån och vid 12mån började det gå fort inomhus på den.
image0000001.webp

Blev sedan en Berg och han är helt tokig i den! Rekommenderar den verkligen dock var den för hög för han när han var runt 13mån. Tog bort sadeln och tejpade fast en låg kolfiber sadel han kunde sitta på. Nu är han 20mån och når ned fint med original stolpe/sadel. Rätt vild och gillar backar och skejtparken. Jag på 75kg har suttit på den nedför höga skumpiga gräsbackar och den har hållit.
IMG_0670.webp

Nu uppgraderat till en Early rider 14 med skivbromsar och kedja när han var 18mån. Trodde han skulle nå ner men gör inte det. Kör den med stödhjul eller pinne dem dagarna han väljer den för att han ska lära sig trampa. Dock oftast Berg cykeln som väljs. Får återkomma om hur den funkar när han börjat använda den mer 😅
IMG_0928.webp

IMG_0939.webp

Barncyklar samlingstråd
Det viktigaste är att de hittar något de gillar.
Min kör just nu allt med två hjul och gillar TT-lopp 🤷🏻‍♀️🤩

Intressant att din son tycker om TT-lopp i den ålder (kamera på hjälmen är dock inte bra för aerodynamiken).

Min son tycker också om allt med två hjul, men han vill nu ger bort sin sparkcykel. Här är min son på sin första STHLM-bike där har trampade själva, på den vackraste cykeln han har haft:

sthlm-bike.webp

Barncyklar samlingstråd
Intressant att din son tycker om TT-lopp i den ålder (kamera på hjälmen är dock inte bra för aerodynamiken).

Min son tycker också om allt med två hjul, men han vill nu ger bort sin sparkcykel. Här är min son på sin första STHLM-bike där har trampade själva, på den vackraste cykeln han har haft:

Visa bilaga 808886
Vad var det för cykel?

Eftersom Lilleman bara var fem år när han började köra cykeltävlingar själv så fick han köra med kamera så jag kunde följa honom hela tiden via mobilen 😊
I år kör vi med drönare istället så han slipper allt klumpeduns på hjälm och cykel 🛩️😊

Barncyklar samlingstråd
Visa bilaga 809110
Bild från frun, så fel håll osv 🤷🏻‍♂️😅
Men fick dit den rosa folien, det mesta andra smågrejorna jag beställt gick inte vägen innan jul 😟🤷🏻‍♂️😅
Bytte bort de hemska röda handtagen i alla fall 👍
Men har lite roliga smågrejor på ingång efter jul 🤓
Brorsans lilltjej som får ärva cyklar efter fyra grabbar fick gå lös med rosa å lila tejp å fixa hjälm och cykel hon blev nöjd iallafall.

Barncyklar samlingstråd
Jag köpte biltema elastiska förtöjningslina. Så uppskattat!

Men den kan jag dra 2,5 åringen på sin springcykel uppför den lokala bmxbanan samt bromsa honom vidd behov är han ränner av i full fart nedför! Har även använt den i skogen på single tracks!

Bilagor

• 20251217_141749.webp
    20251217_141749.webp
    1.5 MB · Besök: 39
Barncyklar samlingstråd
Jag köpte biltema elastiska förtöjningslina. Så uppskattat!

Men den kan jag dra 2,5 åringen på sin springcykel uppför den lokala bmxbanan samt bromsa honom vidd behov är han ränner av i full fart nedför! Har även använt den i skogen på single tracks!
Kom ihåg värdet av att lära sig ta i när det är jobbigt och ta det försiktigt när det är farligt. Om pappa alltid puttar på eller bromsar in blir livet ibland lite för snällt. Lagom dos lidande är bra för alla!

Barncyklar samlingstråd
Vägde cykeln från Roko bikes och den gäde 9,06kg på min trogna bagagevåg. Rätt bra! Det var ju inklusive flaskställ också. Vi har hunnit ta någon kortare provtur i skogen (i kylan) och han var supernöjd. Nu är det över en meter snö så inte aktuellt på samma vis :)
Däremot: Bytet från 20" till 24" gick hur enkelt som helst. Han satte sig på cykeln och trampade iväg. Grannens unge fick en Scott roxster eller scale i 24" och den var väldigt mycket "större" och svårare att lära sig cykla på. Växlingen blev ju lidande med dom ständigt kärvande twistreglagen också (samtidigt kostar en begaganad scott 9-10k mindre...).

Barncyklar samlingstråd
Kom ihåg värdet av att lära sig ta i när det är jobbigt och ta det försiktigt när det är farligt. Om pappa alltid puttar på eller bromsar in blir livet ibland lite för snällt. Lagom dos lidande är bra för alla!
Jag köper principen, men har svårt att se att en 2.5 åring är särskilt mottaglig för "fostrande livsläxor" :) När barnen är äldre däremot ....

Barncyklar samlingstråd
Jag köper principen, men har svårt att se att en 2.5 åring är särskilt mottaglig för "fostrande livsläxor" :) När barnen är äldre däremot ....
Allt måste ju vägas med finess såklart, men jag är väldigt säker på att man inte kan dadda och sen helt plötsligt fostra barn som pallar med lite motgångar. Om man betänker hur samhället ser ut idag är det ju galet hur lite ungdomarna tål rent generellt. Var med egna och lånade ungar i stora pulkabacken idag och det blir färre och färre barn i backen för varje år som går. Det är ju skitjobbigt att gå uppför.

Edit: i samhället i stort blir ju folk mer och mer polariserade. Den stora massan är i sjukt dålig fysisk form samtidigt som en liten klick är rena elitmotionärerna. Om vi nu ska dra stora växlar på barn som får stöd av sina föräldrar.

Barncyklar samlingstråd
Står mellan
woom GO 3 AUTOMAGIC
och
Early Rider Seeker X16

Woom är snäppet dyrare.
Har hört en del har klagat på styret är lågt på ER-cykeln.
Andrahandvärdet lär vara bättre på woom -cykeln.
Vilken hade ni valt?
1768471005448.webp

1768471042737.webp

Barncyklar samlingstråd
Earlyridern är tuffare, Woomen är bättre för ett litet barn. Har haft båda och barnet hade roligast på Woomen. Även om den är mycket fulare...

Barncyklar samlingstråd
Woom är ful. ER är otroligt snygg och har skivbromsar. Varför skulle andrahandsvärde vara bättre på Woom? ER har bra andrahandsvärde, jag sålde min sons för ett bra pris.

Jag tycker styren på alla barncyklar är för höga. Pga nån anledning tycker många föräldrar att ett styre på en barncyklar måste, relativt, vara mycket högre än på en vuxencykel.

Barncyklar samlingstråd
Jag brukar sluta läsa denna tråden när vuxna män överför sina egna preferenser till barn som är i 3-4-årsåldern gällande geo. @anders84 , Woomen är asbra på en massa sätt - barnet kommer inte vara tuffast i skateparken men förmodligen ha roligast.

En jäkla stil av mig att bli grinig utan att orka förklara sig och motivera sina åsikter, men det är inte mödan värt helt enkelt. Återgår till annat!😊

Barncyklar samlingstråd
Står mellan
woom GO 3 AUTOMAGIC
och
Early Rider Seeker X16

Woom är snäppet dyrare.
Har hört en del har klagat på styret är lågt på ER-cykeln.
Andrahandvärdet lär vara bättre på woom -cykeln.
Vilken hade ni valt?
Visa bilaga 812333
Visa bilaga 812334
Jag hade tagit WOOM alla dar i veckan när det gäller 16" misstänker att det är till en 3-4åring. Har haft precis samma modell med Automaticväxel den är guld värd när dom ska cykla lite längre, smala smidiga däck, styre som är justerbart i höjd och reach och kan växa med cyklisten. idag kör barnet 5 år på Woom off 4 med stelgaffel och grabben 7 på en Vpace max 26, och skulle säga att det är från typ 5-6 år som cykling i skog med feta däck spelar roll. tror Woom är mer "erkänt" hos gemeneman ( inte cykelintresserade föräldrar) och därför genererar enklare försäljningar.

Barncyklar samlingstråd
Ja, som jag inledde med är den ena MTB-ish och den andra inte så där får man väl börja.

EDIT. Och vi har inte heller fått till någon stig-cykling på 16''. Det har blivit först vid 24'' som rullar lite bättre.

Barncyklar samlingstråd
Tack för alla svar. Grabben kör redan idag en del "stigcykling" (flowtrail, pumptrack) på sin Frog 38. Han är 108 cm och ska snart fylla fyra så den lite liten. Tror inte han bryr sig än om vilken som är tuffast än, en cykel är en cykel.
Det lutar mot WOOM:en

Barncyklar samlingstråd
Ja, det kan ju alla bedöma själv vilken som är lämpligast för stigcykling utan mer sura miner på happy.

Frog 38 ser trevlig ut. I de större storlekarna är jag ingen fan (men vet inte var gränsen går, 16-20 är säkert fina)

Ja, 108cm låter som 16'' med marginal.
EDIT, snart 20''?

Barncyklar samlingstråd
Ja, det kan ju alla bedöma själv vilken som är lämpligast för stigcykling utan mer sura miner på happy.

Frog 38 ser trevlig ut. I de större storlekarna är jag ingen fan (men vet inte var gränsen går, 16-20 är säkert fina)

Ja, 108cm låter som 16'' med marginal.
EDIT, snart 20''?

Köp 20" isf 16", skulle jag säga.

Tillbaka
Topp