Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Jo, absolut. Liksom Trinotal (sub 600 gram). Kruxet är att jag vill ha något mer trail/enduro-aktigt som passar hans 130mm heldämpade, men tycker att den casing man då får knappast är nödvändig för någon som väger under 30 kg.

Sista hösten sonen körde på sin 26" fick han hjulsläpp på blöta häll med Nobby Nick SpeedGrop bak. Byta då till Maxxis Dhr2 26x2,3 Dual. Klart tyngre än gamla NN men fortfarande ok vikt och mycket mer grepp än NN eller RR. Rullar dessutom helt ok.

Barncyklar samlingstråd
I alla fall under covid fanns det fler gravity 26or än stig att välja på. Casing var säkert efter vuxen DH inte barn stig - men kollade inte eftersom det inte var relevant för oss

Barncyklar samlingstråd
Skulle behöva lite råd! Sitter och planerar inför nästa år då min största grabb fyller 5, han fick en Early rider seeker 14 tum när han fyllde 3 han cyklar med glädje, men inför nästa år blir lillebror 3 som tänkr ska ärva den. Vi cyklar både grus, stig och asfalt ihop. Åker till åre och cyklar i björnen och även besöker pumptracks i Stockholm på sommaren. Allt älskar han. Tror ni steget till 20 blir för stort? Eller ska man ta ett mellansteg ett eller två år på 16 tum? Typ commencal ramones 16? Ni som redan vandrat vägen. Vilka steg tog ni?

Ska tilläggas att han fyller i Juli. Så blir 5 mitt i sommaren.

Barncyklar samlingstråd
Skulle behöva lite råd! Sitter och planerar inför nästa år då min största grabb fyller 5, han fick en Early rider seeker 14 tum när han fyllde 3 han cyklar med glädje, men inför nästa år blir lillebror 3 som tänkr ska ärva den. Vi cyklar både grus, stig och asfalt ihop. Åker till åre och cyklar i björnen och även besöker pumptracks i Stockholm på sommaren. Allt älskar han. Tror ni steget till 20 blir för stort? Eller ska man ta ett mellansteg ett eller två år på 16 tum? Typ commencal ramones 16? Ni som redan vandrat vägen. Vilka steg tog ni?
Jag tog ALLA steg, och tror jag i perioder köpt en ny/begagnad cykel nästan varje år i en lång rad av år.🤪 Mina barn är idag 10 och 12, med bara 1,5 år emellan så det har alltid gått att byta samtidigt till nästa storlek.

Låter smått hysteriskt men jag har köpt dyra cyklar som jag sen fått riktigt bra betalt för. Hade ett par cyklar jag köpte för typ 7-8 000 kr och sålde ett par år senare för samma summa, vilket är fantastiskt på alla vis. Barnen har alltid cyklat på fina cyklar men det har inte kostat sådär jättemycket pga högt andrahandsvärde på fincyklar till barn. Har såklart lagt lite tid och underhåll på samtliga så de alltid varit tipptopp, men det kommer man inte undan oavsett vad man köper imho om barnen ska ha en bra cykeltillvaro.

Till sakfrågan så har jag inte längre koll på längd och storlek etc, men jag upplevde att det blir en helt annan grej att cykla när man går upp till 20 tum, där det också finns "riktiga" mtber att köpa. 16-tummare rullar typ inte över ens en liten rot och det är svårcyklat i skogen då. Så svaret är väl egentligen att så fort som möjligt komma upp till 20 tum.

Det är alltid plågsamt att se barn som cyklar på för stora cyklar dock, och jag tycker tendenserna i denna tråden är att rekommendera största möjliga cykel vilket jag tror gynnar förälderns önskemål mer än barnets. Lagom är bäst!

Barncyklar samlingstråd

Ska tilläggas att han fyller i Juli. Så blir 5 mitt i sommaren.

Jag tycker att man inte ska titta på steget men på längden (och inte ålder) av barnet. En 20" med små ram borde passa redan nu. Roko bikes gör fina barncyklar med små ram. 20" modellen med dämpad gaffel är slut, bra till Åre men behövs kanske inte hem. Stel finns, passar från 105 cm:

Barncyklar samlingstråd
Tendenserna är nog blandade... Om 50% av happy-barnen gillar stora cyklar så tror jag mer på 10% i verkligheten.

Andelen barn som kan cykla rötter/sten på 16 är nog ännu läggre och 20'' är inte enkelt heller. Jag tycket först 24'' börjar uppföra sig som en riktig cykel.

Sen tävlar tydligen barn från 120-130 på 27.5'' med 170mm vev. Om det händer och är en förutsättning för att vinna så har jag inget att sätta emot (men tycker synd om barnen)

Barncyklar samlingstråd
De jag är lite orolig för är att cykeln blir för klumpig så de tar udden ur intresset tills han växt ikapp om de inte försvinner helt. Han fyller idag fyra i sommar och är just nu typ 102. Så kanske är runt 110 nästa vår

Barncyklar samlingstråd
Så länge barnet inte ska bunny hoppa rötterna så är smidighet underordnat hjulstorleken.
Om barnet är mer intresserad av att slippa få en smäll av järnrör i skrevet än att cykla stig så är det överordnat allt annat.

Barncyklar samlingstråd
Då funkar väl 14 över sommaran och 20 till våren....men svårt att veta hur de växer
Jo lite de jag tänker. Svårt att hitta 16 mtb cyklar begagnade, är early rider men vore trist med en likadan. Så ny 16 för ett år eller max två alternativt ta steget till 20 direkt. Lillebror kan ju ta över 16 tummaren sen så skulle vi köpa en hade den nog brukats 2-3 år iaf.

Barncyklar samlingstråd
Gick från 14” Seeker till 20” Laufey med 4-åringen i år. Det går hur bra som helst och han kör på, både på gatan hemma och i skogen.

Han Är ca 105cm lång.

Tillbaka
Topp