Bars med långsam energi?

Bars med långsam energi?
Nån som vet vad Björn Ferry eller Jonas Colting käkar under tävling?

Annars kunde man läsa följande i senaste artikel ( http://happymtb.org/2012/05/23/gunnar-satsar-pa-solo-raam/ )
Hur tänker du kring mat under loppet?
Det kommer ju gå åt en del, kanske 10 000 kalorier per dygn. Jag kommer köra en huvuddiet på vanlig fiberrik kost, utan så mycket fett, det funkar bäst för min mage och kropp. Det kommer bli frukost, lunch och middag.Sedan kommer jag köra med näringstillskott i små plastflaskor om 350 kalorier, såna som man brukar ge till äldre för att dom ska bibehålla vikten. Dels tycker jag att dom är goda, dels kan jag sörpla i mig en tio såna om dagen. Drycken kommer mest vara vatten med lite vätskeersättning (Resorb), för att återföra mineralerna jag svettas ut. Men också lite sportdryck ibland.
Det blir nog inga gels eller bars då det handlar mycket om att hålla blodsockernivån jämn. Om jag skulle ta en gel eller choklad så blir det en tuff dipp när blodsockret sedan sjunker igen, och dom humörsvängningarna gäller det att undvika.

Vad det är för tillskott har jag ingen aning...

/E

Bars med långsam energi?
Utöver bananer, sportdryck och det vanliga sportkäket brukar jag ha med mig en favoritmacka, bara för att få äta på riktigt när man nu ska ha så bråttom och hoppar över de förbetalda matkontrollerna. I år blir det medhavd lunchmacka efter Gränna, kanske en dubbel levain med senap, rökt skinka, groddar och lite mayo.

Bars med långsam energi?
happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån som vet vad Björn Ferry eller Jonas Colting
> käkar under tävling?

Om Björn Ferry håller på och käkar under tävling så förstår jag varför han inte vinner mer.

Bars med långsam energi?
Flapjacks är skiten, verkligen - började okynnesmumsa såna som fikabröd i höstas men slutade ganska tvärt när jag insåg att en kaka är typ en fjärdedels dagsbehov...

peranders pekar på en ganska vettig grej; när jag kört långt och länge med nummerlapp tar det 3-4 timmar innan jag är sjukligt less på allt som innebär sött. Under Rudan 2005 gick vi ganska tidigt, tack vare den enastående soigneuren Markus Femling, över från powerbars och sportdryck till bröd, skinka, tzatziki och pilsner. Mycket gladare!

/M

Bars med långsam energi?
Singular skrev:
> soigneuren Markus Femling, över från powerbars
> och sportdryck till bröd, skinka, tzatziki och
> pilsner. Mycket gladare!

Pilsner, det har jag inte provat ännu...

Bars med långsam energi?
Baguette med brie/camonbert och knaperstekt bacon, nedsköljes med Cola. Extra fint om man har mosat mackan ordentligt. Frågor på det?

Bars med långsam energi?
Atlas skrev:
> Just det, lite rödvin är bra för motivationen
> mellan mattillfällena oxå.

Det gäller bara att få med sig flaskorna.
vincykel.png

Bars med långsam energi?
Luke skrev:
> Snickers?
> Söt snabb choklad
> Långsamma nötter
> Salt
> Det är ju tre önskningar i ett, det går väl
> inte!?

Faktum är att snicker funkar väldigt bra om det inte är allt för varmt då det är choklad det är frågan om.

"Snickers ...

"Tidningen Mersmak som ges ut av Konsumentföreningen Stockholm, har jämfört näringsinnehållet (per 100 gram) mellan fyra olika energikakor och en vanlig Mars chokladbit. Skillnaden var nästan obefintlig. Energikakorna innehöll lite mer fibrer.""

Snickers:

Vikt (g): 100.00
Totalt 490.0Kcal
Kolhydrater (g): 54.00
Protein 9.1
Fett (g): 25.10

Mars:
Totalt 452.0kcal
Kolhydrater 69.6g =61,5E%
Protein 4.0g = 3,5E%
Fett 17.5g = 35E%

Maxim
Totalt 374kcal
Kolhydrater 68,5g = 73E%
Protein 5,3g = 9E%
Fett 8,8g = 21E%

Bars med långsam energi?
När det gäller energiintag så minskar upptaget av energi från protein och fett med belastningen. Av den anledningen kan det vara fördelaktigt att inta kolhydrater.

Tittar man på snabba kolhydrater så tar kroppen upp kombinationen av maltodextrin och fruktos bäst (kombinationen glukos/fruktos skall också vara bra), och tittar man på sportdryck så är det en vanlig kombination. Om man dessutom kombinerar detta med lite koffein så ökar man energiupptagningsförmågan ännu mer.

Det är därför man inte skall stirra sig blint på energi innehåll då det är skillnad på olika typer av kolhydrater/proteiner/fetter.

Så om man mys-pys cyklar, fjällvandrar eller liknande behöver man inte bry sig så mycket vad man äter bara att man äter och hur mycket. Det är först när man ökar belastningen som det spelar någon roll.

Dock, det bästa rådet är träna som du tävlar. Så äter man korvmackor när du tränar och mår bra av det så kommer det nog att gå bättre om man fortsätter med det och inte äter energigel istället på en tävling.

Ps. Tittar man på idrottsforskning så har man inte sett några fördelar med att tillsätta salter i vatten. Dock har man inte heller sett några prestanda förluster heller. Så man brukar resonera att de kan få finnas med ändå.

Bars med långsam energi?
Långsammaste kolhydraterna borde väl vara Saltås kornflingor?
Själv tar jag dom gärna till frukost i Fjällfil
och en skvätt Jokk (norrmejeriers juice Sv-vinbär/lingon)

Bars med långsam energi?
tomasojohansson skrev:
> Fjällfil

Världens godaste livsmedelsprodukt alla kategorier.

Bars med långsam energi?
Självklart vill man undvika all form av kolhydrater på Vätternrundan. Annars riskerar man ju att missa själva syftet med rundan, den festliga tvärbonkningen i Karlsborg. :-)

Bars med långsam energi?
Det blir väl snickers nu då :). Gäller att undvika bonkning till varje pris och eftersom det inte verkar som att snabba kolhydrater leder till snabba dippar av blodsockret så kommer jag ha godis, snickers, druvsocker, sportdryck, gel och kanske en bulle eller smörgås...

Bars med långsam energi?
Fikasvettot skrev:
> men det är ju inga som är så fixerade vid
> kolhydrater (eller har så dålig koll på hur de
> påverkar kroppen ) som de som inte äter dem.

+1

Bars med långsam energi?
Förr körde jag ofta med snickers på mina lite längre turer men efter att ha fått panikskitvarningsbubbel i magen några ggr där jag sedan precis hunnit hem i tid mig för att upleva den stora befrielsen i det lilla rummet slutade jag med Snickers. Jävligt gott men aldrig mer!

[edit] Fattade långt senare att det är laktos jag inte klarar av, och det finns det i Snickers bl.a.

Senast ändrad:
Bars med långsam energi?
peranders skrev:
> Singular skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > soigneuren Markus Femling, över från
> powerbars
> > och sportdryck till bröd, skinka, tzatziki och
> > pilsner. Mycket gladare!
>
> Pilsner, det har jag inte provat ännu...

Öl är otroligt bra sportdryck - på fullaste allvar.

/M

Bars med långsam energi?
Singular skrev:
> peranders skrev:
> -----
> > Singular skrev:
> >
>
> > -----
> > > soigneuren Markus Femling, över från
> > powerbars
> > > och sportdryck till bröd, skinka, tzatziki
> och
> > > pilsner. Mycket gladare!
> >
> > Pilsner, det har jag inte provat ännu...
>
> Öl är otroligt bra sportdryck - på fullaste
> allvar.
>
> /M

Haha, good one

Bars med långsam energi?
Atlas skrev:
> Baguette med brie/camonbert och knaperstekt bacon,
> nedsköljes med Cola. Extra fint om man har mosat
> mackan ordentligt. Frågor på det?

Camembert med cola är bland det vidrigaste jag har smakat på... uschhh!
Däremot camembert med mayonnaise är väldigt gott! :)

Singular skrev:
> Öl är otroligt bra sportdryck - på fullaste
> allvar.
>
> /M

Håller med! Mina tyska kollegor rekommenderar alkoholfri eller svag öl som återhämtningsdryck bl.a. pga det är isotonisk.
Bionade är en annan malt baserat dryck som passar i sammanhang.
Men jag skulle inte ha det som sportdryck pga kolsyra och kamelbak passar inte ihop...! ;)
Och avslagen o varmt öl tilltalar inte mig så mycket...
/E

Bars med långsam energi?
fredrikw skrev:
> Det här blir ju bara värre och värre...

Bättre och bättre menar du?

Stalle

Bars med långsam energi?
Kung Stalle skrev:
> fredrikw skrev:
> > Det här blir ju bara värre och värre...
>
> Bättre och bättre menar du?

Både och.

Bars med långsam energi?
När jag var på bibblan igår så kollade jag en snabbis i Kadens. Fanns en artikel som hette ngt i stil med "Därför fungerar inte LCHF för cyklister" (åt det hållet). Någon som läst den? Jag snabbskummade bara. En svensk forskare eller hälsomänniska av annat slag som påstår detta.

Bars med långsam energi?
"När jag var med på Team Saxobanks (världens bästa cykellag) träningsläger år 2009 fick deras kock för sig att LCHF var kanon för oss ”vinterfeta” cyklister. Vi tränade mellan 5 och 8 timmar om dagen. Av den tiden kunde vi ibland ha en belastning över 80 % i 4 timmar. Efter några dagar började cyklisterna att protestera. De två världsstjärnorna Fabian Cancellara och Frank Schleck var upprörda över att de inte fick kolhydrater och kände att deras prestationsförmåga var ordentligt försämrad under de hårda träningspassen. Fler var irriterade men få har mandat att protestera i ett lag som Saxobank. Lägret slutade med att vi cyklister träffade varandra i godisaffären, på kvällarna, bredvid hotellet för att fylla på våra depåer."

källa
http://andreaslinden.se/2011/09/07/lchf/

Liten kul berättelse tycker jag.

Bars med långsam energi?
Snuten skrev:
> När jag var på bibblan igår så kollade jag en
> snabbis i Kadens. Fanns en artikel som hette ngt i
> stil med "Därför fungerar inte LCHF för
> cyklister" (åt det hållet). Någon som läst
> den? Jag snabbskummade bara. En svensk forskare
> eller hälsomänniska av annat slag som påstår
> detta.

Jo, Micke S i den här tråden, som de flesta verkar total ignorera. Som jag också skrev antagligen en av dom få i den här diskussionen som faktiskt vet vad han pratar om.

Men men, beställningar av wellpappbars fortsätter med oförändrad hastighet.

Bars med långsam energi?
Jag har kört några längre multisporttävlingar(15-30 timmar) och tycker det funkar rätt bra med t.ex. liquids för att hålla energinivåerna/humöret/uppmärksamheten uppe.
Skall man hålla på riktigt länge så brukar iaf jag vilja fylla på magen med lite riktig mat. Körde med pitabröd fyllda med köttbullar och majonäs nu senast och det funkade rätt bra faktiskt :)
Kör man bara socker så känner iaf jag att jag tappar momentet i benen efter ett tag.

Bars med långsam energi?
KONAmi skrev:

> Körde med pitabröd fyllda med köttbullar och
> majonäs nu senast och det funkade rätt bra
> faktiskt :)

Fransk dessertost och Bacon sa jag ju!

:)

Bars med långsam energi?
Atlas skrev:
> KONAmi skrev:
> -----
>
> > Körde med pitabröd fyllda med köttbullar och
> > majonäs nu senast och det funkade rätt bra
> > faktiskt :)
>
> Fransk dessertost och Bacon sa jag ju!
>
> :)

Ost, alltid ost. En kall Pizza Quattro Formaggi uppdelad i ryggfickorna kanske?

Bars med långsam energi?
fredrikw skrev:
> Jo, Micke S i den här tråden, som de flesta
> verkar total ignorera. Som jag också skrev
> antagligen en av dom få i den här diskussionen
> som faktiskt vet vad han pratar om.

Säg den bantare som är intresserad av fakta. Det är ju mycket enklare att bara köpa sig en lösning, från bantningsindustrin, eller från kosttillskottsindustrin.

cyklariskogen skrev:
> Ost, alltid ost. En kall Pizza Quattro Formaggi
> uppdelad i ryggfickorna kanske?

Jag vet inte om det var just Quattro Formaggi, men det finns de som köper två pizzor på sina turer och tar med sig en till senare på natten.

Bars med långsam energi?
Singular skrev:
> Öl är otroligt bra sportdryck - på fullaste allvar.
>
> /M

Fullast vinner!

Bars med långsam energi?
MRobson skrev:
> DT skrev:
> > Självklart vill man undvika all form av
> > kolhydrater på Vätternrundan. Annars riskerar
> > man ju att missa själva syftet med rundan, den
> > festliga tvärbonkningen i Karlsborg. :-)
>
>
> Ska man tro senaste Råd & Rön är det helt
> onödigt med energikakor under träning, man bli
> bara fet ;-) Helst ska man bara dricka vatten
> typ.... Har en känsla av att de missat all idrott
> som fortgår mer än ett par timmar.

Nyckeln är nog just under träning. Att sörpla sportdryck, käka bars och gels och dessutom stanna och fika är knappast bra varken för vikten eller träningseffekten (om man nu är ute efter en sådan dvs). Själv kör jag bara med vatten på distanspassen, inget annat, men fuskar ibland med fika på pass som är längre än tre timmar.

Tillbaka
Topp