Basso venta eller annan racer

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Jämför 2019 Large mot 2020 XL så fattar du också.
Är det 1 cm skillnad i styrhuvud som gör att du inte jämför XL med XL?
Jag jämför mått, inte bokstäver. Jag jämför cyklar mellan alla märken/modeller. 10 cyklar nedan sorterade efter Stack resp Reach. Hur vill du sortera? De har fått stam/spacers för samma sittposition. Är 610 mm höjd och 477 mm avstånd till styret rimligt för 181 cm cyklist på en rookie/komfortracer? För lågt styre är inte snabbare / mera aero, om man inte når ner till bocken och/eller sitter med raka armar till hoodsen. Sedan är det även beroende av styrets form (reach, drop). Jag har färgkodat grönt/gult/rött efter hur Jag värderar mått/egenskaper.

Bilagor

• Fit3.png
    Fit3.png
    52.8 KB · Besök: 83
Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Jag jämför mått, inte bokstäver. Jag jämför cyklar mellan alla märken/modeller. 10 cyklar nedan sorterade efter Stack resp Reach. Hur vill du sortera? De har fått stam/spacers för samma sittposition. Är 610 mm höjd och 477 mm avstånd till styret rimligt för 181 cm cyklist på en rookie/komfortracer? För lågt styre är inte snabbare / mera aero, om man inte når ner till bocken och/eller sitter med raka armar till hoodsen. Sedan är det även beroende av styrets form (reach, drop). Jag har färgkodat grönt/gult/rött efter hur Jag värderar mått/egenskaper.
Om jag i den tabellen tittar på Superior X-Road CF i strl XL för 2019 och 2020, så är Stack+spacer och Reach+stam gröna. Styrhuvudvinkeln skiljer en grad, vilket gör 2020 grön och 2019 röd. Det är alltså det som gör "ramen från 2019 var helt enkelt ocyklingsbar och osäljbar".

Stumpy sa:
...och 2019 röd. Det är alltså det som gör "ramen från 2019 var helt enkelt ocyklingsbar och osäljbar".
Japp ;)
Rött = no deal.
2019 cykeln var så himla usel att den produktionsstoppades, så den är nu oköpbar (= osäljbar).
Råkar man ha en 2019 cykel är det säkrast att genast lämna in den för destruktion.

Sixten Fors sa:
2019 cykeln var så himla usel att den produktionsstoppades, så den är nu oköpbar (= osäljbar).
2020 cykeln kommer att produktionsstoppas inom ett år. Bäst att hålla sig undan från den också.

Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
2020 cykeln kommer att produktionsstoppas inom ett år. Bäst att hålla sig undan från den också.
2020-ramen kommer säkert att leva i 3-5 år. Rimligt modern idag, om 3-5 år en ny ram med ännu mera sixten-mått-och-vinklar, bl.a. kommer STA att bli 1-2° brantare och det kommer att komma en till, större ramstorlek. Kom ihåg var du hörde det först ;)

Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Varför har du inte med måttet på trail, eller åtminstone gaffelns offset/rake?
HA ensamt är tämligen ointressant om man jämför olika cykelmodeller med olika gafflar.

Mats65 sa:
Varför har du inte med måttet på trail, eller åtminstone gaffelns offset/rake? HA ensamt är tämligen ointressant om man jämför olika cykelmodeller med olika gafflar.
Varför gör du inget själv? Förutom att gnälla.

Sixten Fors sa:
Mats65 sa:
Varför har du inte med måttet på trail, eller åtminstone gaffelns offset/rake? HA ensamt är tämligen ointressant om man jämför olika cykelmodeller med olika gafflar.
Varför gör du inget själv? Förutom att gnälla.
Varför inte svara på frågan? I en diskussion baserad på olika mått tycket jag valet av mått är ytterst relevant och att döma ut ett ifrågasättande av valet som gnäll tillför inte något till diskussionen.

GoranS sa:
Varför inte svara på frågan?
Jag svarade på frågan: Varför har du inte med måttet...?

Har jag med för lite data, klagar några gnällspikar.
Har jag med för mycket data, klagar några andra gnällspikar.
Har jag med "fel" data, klagar en gnällspik, byter jag till "rätt" data klagar någon annan gnällspik.

Det är fritt fram för för valfri gnällspik att presentera vilken data som helst. Lätt att gnälla och kräva av någon annan gör jobbet åt dem.

På den andra frågan, specifikt gällande de 10 olika cyklarna i tabellen ovan:
HTA 72-73.5° har större inverkan än ev. skillnad i offset på de faktiska gafflar som sitter på just de cyklarna.
Stamlängd 75-105 mm har större inverkan än ev. skillnad i offset på de faktiska gafflar som sitter på just de cyklarna.

Sixten Fors sa:
GoranS sa:

Har jag med "fel" data, klagar en gnällspik, byter jag till "rätt" data klagar någon annan gnällspik.

Det är fritt fram för för valfri gnällspik att presentera vilken data som helst. Lätt att gnälla och kräva av någon annan gör jobbet åt dem.

HTA 72-73.5° har större inverkan än ev. skillnad i offset på de faktiska gafflar som sitter på just de cyklarna.
Stamlängd 75-105 mm har större inverkan än ev. skillnad i offset på de faktiska gafflar som sitter på just de cyklarna.

Så om jag förstår dig rätt Sixten så om man frågar om något i dina tekniska utläggningar så gnäller man. Varför har du så otrevlig attityd? Kom nu inte med något bu-hu om att andra varit otrevliga mot dig. Vad gäller dina kombattanter så är det du och enbart du som drivit fram denna otrevliga stämning genom att inte tåla minsta lilla ifrågasättande, eller kritik.

Jag för min del skulle aldrig ens överväga att följa dina råd och tips av den enkla anledningen att man aldrig vet om det är 100% rätt, eller 50% eller 0%. Du är precis lika tvärsäker oavsett hur mycket rätt eller fel du har, och hur ska man veta just den gången om det är rätt eller fel?

Ta Mats65's påstående: HA ensamt är tämligen ointressant om man jämför olika cykelmodeller med olika gafflar

Då det inte definieras exakt vilka olika cykelmodeller och vilka olika gafflar påstående avser går det inte att avgöra om HA ensamt är tämligen ointressant, ...eller inte. Det saknas substans. Går inte att svara på eller bemöta. En dimridå helt enkelt.

Det är inte ens säkert att den data som efterfrågas (offset) går att få fram från resp. tillverkare av de olika cyklarna/modellerna jag har med i Min tabell med 10 olika cyklar. Lätt att kräva, inte lika lätt att åstadkomma. En dimridå till.

me.I.am sa:
Sixten Fors sa:
GoranS sa:

Så om jag förstår dig rätt Sixten så om man frågar om något i dina tekniska utläggningar så gnäller man. Varför har du så otrevlig attityd? Kom nu inte med något bu-hu om att andra varit otrevliga mot dig. Vad gäller dina kombattanter så är det du och enbart du som drivit fram denna otrevliga stämning genom att inte tåla minsta lilla ifrågasättande, eller kritik.

Jag för min del skulle aldrig ens överväga att följa dina råd och tips av den enkla anledningen att man aldrig vet om det är 100% rätt, eller 50% eller 0%. Du är precis lika tvärsäker oavsett hur mycket rätt eller fel du har, och hur ska man veta just den gången om det är rätt eller fel?

Du vet....
Men men det är som det är. Det tråkiga är bara nybörjare som inte har genomskådat bluffen luras att tro saker som är totalt vansinniga - det otäcka är att ibland kommer det in något korn av vettighet, men att skilja dåraktigheterna ifrån klokskapen blir svårt när det argumenteras precis lika aggressivt för båda sakerna.

Det är inget fel på åsikter som ligger bortanför mainstreamfåran, men då anser jag att man skall presentera det som så och även då vara öppen för en diskution och ett ifrågasättande. Att ärligt värdera sina teorem som spekulation, idé, åsikt, vedertagen sanning eller fakta skulle underlätta mången diskution.

Bilagor

• Felet+med+vår+värld+är+att+de+dumma+är+så+säkra+på+sin+sak+och+de+kloka+så+fulla+av+tvivel.jpg
    Felet+med+vår+värld+är+att+de+dumma+är+så+säkra+på+sin+sak+och+de+kloka+så+fulla+av+tvivel.jpg
    63.8 KB · Besök: 90
Sixten Fors sa:
GoranS sa:

Nej, du svarade inte på min fråga. Du frågade bara varför jag inte gjorde det själv och sen anklagade du mig för att gnälla.

Att jag inte letar upp data beror på att jag har inget intresse av det. Jag var bara nyfiken på varför du bara presenterar en delmängd av de data som påverkar en cykels betende. Men av övriga svar du har gett inser jag att du inte anser att trail påverkar, så nu har jag ju trots allt fått ett svar.

Om du tycker att det är att vara gnällig så kan jag leva med det.

Som sagt. Att gnälla är enkelt, att göra själv är jobbigare. Det saknas ofta data (från tillverkarna), som jag ofta räknar fram och kompletterar mina tabeller med. Ibland går det inte att räkna ut då det saknas för många mått. Ibland gör jag antaganden, ibland avrundar jag, ibland bortser jag från marginella skillnader då jag bedömer att det i sammanhanget inte är tillräckligt relevant. Ibland är geotabeller felaktiga, ibland saknas de helt. Ibland får jag mäta i bilder för att all data saknas, eller där data som finns verkar vara orimlig/felaktig.

Bilagor

• matt.png
    matt.png
    4.1 KB · Besök: 68
  • Trail3.png
    Trail3.png
    254.5 KB · Besök: 69
  • Trail4.png
    Trail4.png
    65.7 KB · Besök: 68
Sixten Fors sa:
Ibland gör jag antaganden, ibland avrundar jag, ibland bortser jag från marginella skillnader då jag bedömer att det i sammanhanget inte är tillräckligt relevant.
Hur kom du fram till att Sup X-Road 2019 var ocyklingsbar?
Antaganden eller avrundning?

Freddie L sa:
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Ibland gör jag antaganden, ibland avrundar jag, ibland bortser jag från marginella skillnader då jag bedömer att det i sammanhanget inte är tillräckligt relevant.
Han retas. Slänger ut kroken. Och visst nappar det!
Det är det som är så farligt. Någon kanske köper fel cykel utifrån Sixtens trollande.

Stumpy sa:
Freddie L sa:
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Han retas. Slänger ut kroken. Och visst nappar det!
Det är det som är så farligt. Någon kanske köper fel cykel utifrån Sixtens trollande.
Nej. Det är en ganska speciell typ av människor som hugger på beten av typen ”ocycklingsbar”? De allra flesta förstår att det är en överdrift för teatralisk effekt. Och fel? Jag kan gå med på att någon kan tänkas köpa en ANNAN cykel, men troligen inte FEL.

Det finns ju många olika sexuella böjelser här i världen. Undrar om exceltabeller är en av dem? I så fall vad kallas det för?

Drosa sa:
Det finns ju många olika sexuella böjelser här i världen. Undrar om exceltabeller är en av dem? I så fall vad kallas det för?

Tabellomani är knappast en sexuell böjelse men på Happy florerar de sixtinska tabellerna ymnigt.

Sixten Fors sa:
GoranS sa:
Om motfrågan var svaret tycker jag det var ett mycket dåligt sådant. I senare inlägg har du ju gett viss förklaring till varför du inte har med måttet. Hade i mitt tycke varit bättre att ge detta direkt.

Och, visst, det kommer alltid att finnas olika åsikter om vilka mått som är relevanta. På ett diskussionsforum tycker jag det känns rätt rimligt att man frågar varför valet av mått gjorts så som det gjorts, i synnerhet om man tror att valet inte är det som ger bäst information.

I ett hypotetiskt scenario med dina tabeller men med STA ersatt med avstånd från BB till nedre hålet för flaskställ, hade det varit relevant att fråga varför man valt detta mått istället för STA utan att själv presentera STA-siffror? Eller hade det varit gnäll?

Det blev tyst från en viss person nu. Kan det bero på att han inte har några vettiga svar att ge till frågeställaren eller han kanske sitter och filar på några exceltabeller att visa den outbildade pöbeln?

Drosa sa:
Det blev tyst från en viss person nu. Kan det bero på att han inte har några vettiga svar att ge till frågeställaren eller han kanske sitter och filar på några exceltabeller att visa den outbildade pöbeln?
Inte alls, det känns bara som att TS redan har fått svar på sin fråga.

Tips från Sixten nedan. Där Endurace inte är ett tips utan ytterligare ett exempel på en omodernt kort/brant cykel för att påvisa likheter/skillnader mellan den och 2020 Sup.
S10.png

Samt summan av alla fina tips från resten av Happykollektivet, när de samarbetar som bäst. Imponerande!
S13.png

Grejen med en endurace-hoj är ju att man vill sitta mer upprätt. Alla vill eller klarar inte av att sitta aggressivt p.g.a. olika anledningar. Att dessutom få bort mycket av micro-vibrationerna och kunna köra med lite bredara däck är rätt nice om man vill spara på kroppen.

Att Sixten kallar endurance-cyklar för rookie-racers och omoderna kan vi bortse från när vi pratar om endurance-cyklar i allmänhet. Sen har han så klart en viss poäng när det handlar om specifika modeller.

För den om vill ha aggressivare sittställning men fortfarande vill ha lite dämpning, bredare däck, osv, så finns det proffsvarianter av endurance-cyklar som fungerar finfint för Sagan, Gilbert, Lampart, Stybar, Alaphilippe, Viviani, m.fl.

-Andy- sa:
Grejen med en endurace-hoj är ju att man vill sitta mer upprätt. Alla vill eller klarar inte av att sitta aggressivt p.g.a. olika anledningar. Att dessutom få bort mycket av micro-vibrationerna och kunna köra med lite bredara däck är rätt nice om man vill spara på kroppen.

Att Sixten kallar endurance-cyklar för rookie-racers och omoderna kan vi bortse från när vi pratar om endurance-cyklar i allmänhet. Sen har han så klart en viss poäng när det handlar om specifika modeller.

För den om vill ha aggressivare sittställning men fortfarande vill ha lite dämpning, bredare däck, osv, så finns det proffsvarianter av endurance-cyklar som fungerar finfint för Sagan, Gilbert, Lampart, Stybar, Alaphilippe, Viviani, m.fl.
Menar absolut inget illa med termen rookie-racer. Det var mer en beskrivning av TS nuläge. MTB-cyklist som aldrig suttit på en racer. Men vill ha en racer för allround svetto-träning vid sidan av skogen, och på sikt någon Vätternrunda etc.

Jag är helt för konceptet endurance / gran fondo / aero gravel etc.

Sixten Fors sa:
BMC Roadmachine. Har 1.5° flackare HTA, 2 cm längre Front Center, nästan 3 cm längre hjulbas än Basso Venta. Sedan väljer man storlek 58 istället för 56 och väljer 1 cm kortare stam och skiter i att ha en ett spacertorn under stammen. Så är Roadmachine stl 58 hela 4 cm längre (hjulbas 102 cm) än Venta stl 56 (hjulbas 98 cm). Så slipper man sparka tårna i framhjulet. Hela dj--a tiden! Längre cykel är alltid bättre. Vilket mtb-cyklister fattar.

Eller en Orbea Terra https://www.orbea.com/int-en/bicycles/road/terra/cat
Det här inlägget diskar dig från någon diskussion om lvg geo. Längre alltid bättre? Sikta på slammad stam på FÖRSTA lvg hojjen? Håll dig till mtb, där har du koll.

Stervelo sa:
Sixten Fors sa:
BMC Roadmachine. Har 1.5° flackare HTA, 2 cm längre Front Center, nästan 3 cm längre hjulbas än Basso Venta. Sedan väljer man storlek 58 istället för 56 och väljer 1 cm kortare stam och skiter i att ha en ett spacertorn under stammen. Så är Roadmachine stl 58 hela 4 cm längre (hjulbas 102 cm) än Venta stl 56 (hjulbas 98 cm). Så slipper man sparka tårna i framhjulet. Hela dj--a tiden! Längre cykel är alltid bättre. Vilket mtb-cyklister fattar.
Det här inlägget diskar dig från någon diskussion om lvg geo. Längre alltid bättre? Sikta på slammad stam på FÖRSTA lvg hojjen? Håll dig till mtb, där har du koll.
Vad skulle problemet med slammad stam vara menar du? Specifikt gällande de cyklar i de storlekar jag pratar om i denna tråd?

Den lilla procent som är något vettigt dränks i resterande 99% som bara är skitsnack, spydigheter, gnäll och hån.

Hur gick det för ts? Fick du input till ett konkret beslutsunderlag för kommande inköp?

Tycker basson ser riktigt fin ut, det vettigaste du kan göra för att inte -tänka- ihjäl hela nöjet med att köpa hoj är nog att fastställa rätt storlek, sedan pröjsar du och är nöjd. Behöver inte vara så mycket svårare. Det är en jäkla cykel liksom ?

Stervelo sa:
Sixten Fors sa:

+1
Min landsvägscykel har 73,5 graders HTA, jag har strl 44 i skor med klossen långt bak och BEMÄRK har liksom 99% av alla landsvägscyklister inga problem med att sparka tårna i hjulet.

@TS: Välj den cykel som är lagom stor och som du tycker är snygg. Om ett år kommer du veta om det blev bra. Om inte, så vet du vad du behöver ändra. Det är inte svårare än så.

Stervelo sa:
Sikta på slammad stam på FÖRSTA lvg hojjen?

Tjena!

+1
Jag är allt för slammad stam men det är sjukt dumt att inte ha någon justermån på sin första hoj. Det flesta brukar kunna (och vilja) sänka stammen efter ett tag, då är det riktigt dumt att behöva byta ram enbart för det.

Vad är rätt höjd för TS från början?
Hur högt är lagom, nu och då?
120 mm eller 220 mm styrhuvud på cykeln?
Vem har facit?

Kneecap, du som har facit. Betätta!

99,9% av alla svennebanancyklister >180 cm har blivit pålurade för små bockstyrecyklar. Ingen är aero, vilket är det som har störst inverkan på fart. Alla sitter med spikraka armar ner till hoodsen. Ingen av dem har någonsin nått ner till bocken. De skäms för sin spacerstackar men når ändå inte ner till styret, de orkar inte sitta med böjda armar till hoodsen för att vara mera aero, i mer än max 5 minuter. Grattis till era jättebra köp! ;)

Bilagor

• VR1.jpg
    VR1.jpg
    102.9 KB · Besök: 60
  • VR0.jpg
    VR0.jpg
    56.1 KB · Besök: 61
  • Vr2.jpg
    Vr2.jpg
    36.7 KB · Besök: 60
I bocken hänger man i motvinden, vid spurter, eller när man ligger först i klungan. Inte vid allmän slö-cruising som på bilderna ovan.

Minst en gubbe på dina bilder når ner i sin bock.

VR0.jpg

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp