zodah sa:
Alltså, har ju två åsikter här som eg inte behöver korrelera.
Långa cyklar är per definition bättre än korta är den ena - har väldigt lite relevans på lvg.
+1
Särskilt för den som vill ha en komfortracer är en balanserad sittställning viktigare,
balanserad på så sätt att det vare sig är för mkt vikt på sadeln eller styret, och med en tillräckligt lång styrtapp för en balanserad styrning, och bekväm sittställning, även med händerna uppe på styret alldeles bredvid styrtappsinfästningen
zodah sa:
Stora storlekar har andra vinklar än medelstorleken är den andra - det kan jag tycka är relevant och kan klart vara ett problem. Det blir då olika egenskaper på en och samma cykel i de olika storlekarna. Antar att tillverkarna gör så för att det bli billigare.
Nja, för att passa "medelkroppen" i olika längder bör ramar i olika strl ha olika proportioner/vinklar,
åtminstone tycker de tillverkare som vill att deras ramar ska ge en liknande upplevelse i olika strl det.
Att ramar i olika strl bör ha olika proportioner/vinklar beror på flera olika faktorer, men en viktig är att förhållandet mellan kroppslängd och grenmått inte är konstant utan varierar med kroppslängden.
Men detta är endast ett medelvärde, för en viss kroppslängd kan grenmåttet variera en hel del, även mellan personer av samma längd,
mer än ±5cm enl denna bild som Sixten Fors har postat flera ggr tidigare
Kneecap sa:
Det är billigare att göra alla ramar med samma vinklar. Iaf när det kommer till aluramar.
Samma sak med muffade ramar, då kan tillverkaren använda likadana muffar till alla strl, oavsett ramstrl
Det finns ju muffade ramar med rör i olika material (åtminstone) stål, alu och kolfiber.
skier sa:
För en racer så tittar jag efter så korta kedjestag som möjligt för den däcksbredd jag vill få plats med, stack som ger plats för en spacer under stammen (justermån är bättre än slammad stam) och en reach som är lagom för 100mm styrstam och kompakt styre.
+1, bra mått att ha koll på
(Även om mina personliga preferenser skiljer i detaljerna)
/Håkan