Basso venta eller annan racer

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sixten Fors sa:
99,9% av alla svennebanancyklister >180 cm har blivit pålurade för små bockstyrecyklar. Ingen är aero, vilket är det som har störst inverkan på fart. Alla sitter med spikraka armar ner till hoodsen. Ingen av dem har någonsin nått ner till bocken. De skäms för sin spacerstackar men når ändå inte ner till styret, de orkar inte sitta med böjda armar till hoodsen för att vara mera aero, i mer än max 5 minuter. Grattis till era jättebra köp! ;)

Kan de vara så att de där "svennebannancyklisterna" har valt en cykel som passar deras kroppar och deras mål med cyklingen. De är knappast pro tour-cyklister som strävar efter bästa möjliga aero-position.

Sixten Fors sa:
Vad är rätt höjd för TS från början?
Hur högt är lagom, nu och då?
120 mm eller 220 mm styrhuvud på cykeln?
Vem har facit?

Kneecap, du som har facit. Betätta!

Facit o facit men tillverkarens längdrekommendation till respektive ramstorlek är ju en bra början om man inte är extremt på något sätt

Spacekitty sa:
I bocken hänger man i motvinden, vid spurter, eller när man ligger först i klungan. Inte vid allmän slö-cruising som på bilderna ovan.

Tjena!

+1

I hoodsen större delen av tiden, på toppen om man vill sträcka ut ryggslutet lite, på reglagen om man behöver sträcka ut övre delen av ryggen, i bocken i motvind, spurt eller vid dragning, längst ner vid brutal klättring eller psykbryt.

Spacekitty sa:
I bocken hänger man i motvinden, vid spurter, eller när man ligger först i klungan. Inte vid allmän slö-cruising som på bilderna ovan.
Minst en gubbe på dina bilder når ner i sin bock.
Är hen >180 cm lång? Bilden är från VR för övrigt. Du menar att på VR cyklar alla så långsamt att fartvinden vid 0 m/s vind inte påverkar farten? Att böjda armar till hoodsen (jmf med spikraka pga för lågt placerat styre) inte har någon inverkan på aero och fart? Att ingen når ner är ett icke-problem, om man vill cykla snabbare? Vilka på VR vill inte ta sig runt pölen på kortare tid?

Senast ändrad:
Är det inte etablerat sen länge att drop bars är bra om man vill cykla snabbt på otekniska landsvägar och grusvägar och rakt styre är bra till det mesta annat? :P

Sixten Fors sa:
Spacekitty sa:
Minst en gubbe på dina bilder når ner i sin bock.
Är hen >180 cm lång? Bilden är från VR för övrigt. Du menar att på VR cyklar alla så långsamt att fartvinden vid 0 m/s vind inte påverkar farten? Att böjda armar inte har någon inverkan på aero och fart? Att ingen når ner är ett icke-problem, om man vill cykla snabbare?

Dom cyklar nog inte så fort att fartvinden spelar någon större roll, med tanke på att dom flesta har slängt ut armen för att svänga. Förmodligen är dom inte heller intresserade av fartrekord eftersom dom inte cyklar i klunga på prydliga led.

Senast ändrad:
Kolla igenom första 30 säljesannonserna på Happy Köp & Sälj. Nio av tio svennebananracers har 20-40 mm spacers under stammen.
Undantagen är nästan bara "tjejcyklar" i stl XS och S som har nästan obefintligt drop från sadel till styre pga. väldigt låg sadelhöjd.

Få se nu, eftersom den optimala LVG-tekniken är att hänga på armarna så skall man ha längre cyklar, och högre, eftersom det är jobbigt att hänga på styret med böjda armar? På Sixtens informativa bilder så har cyklisterna ryggen i c.a 45 °, och dom är inte, som Sixten mycket riktigt påpekar, aero. Ska dom då ha en cykel som är längre så dom kan ha denna raka-armar-position men ändå komma längre ner?

Sixten Fors sa:
Kolla igenom första 30 säljesannonserna på Happy Köp & Sälj. Nio av tio svennebananracers har 20-40 mm spacers under stammen.
Undantagen är nästan bara "tjejcyklar" i stl XS och S som har nästan obefintligt drop från sadel till styre pga. väldigt låg sadelhöjd.

Nu är inte jag någon klippa på excel men cut-and-paste har jag lärt mig, så jag tog helt ramdom alla racer annonser från de första 10 sidorna i K&S och gjorde ett litet collage till dig, kan du förklara hur detta stöder dina ram geo teorier som presenterats i tråden och detta påstående.

Bilagor

• Screenshot 2019-11-16 at 21.34.09.png
    Screenshot 2019-11-16 at 21.34.09.png
    157.9 KB · Besök: 107
Miss Lycka 2.0 sa:
Jösses! Tur att man inte behöver råd i cykelfrågor.

Eller hur?
Somliga presenterar egenhändigt hopsnickrade tycken som oomkullrunkliga fakta. Tur det finns en funktion att dölja samma somligas inlägg så man slipper få hjärtsnörp.
Tyvärr funkar dock inte den funktionen i citaten.

Jag har för övrigt provat att upsizea cykel efter en massa jämförande och tabeller. Det ångrar jag.
Sadeln längst fram på stolpen samt så kort stal så det känns lite mysko. Den blev så lång så den blev vinglig. Något med tyngdpunkten?

Är 2020 Trek Domane SL 5 en politiskt korrekt komfortracer? Enligt Trek passar stl 58 till 179-186 cm cyklist, TS är 181 cm. Jämför Domane med Venta 56 och Sup. Har igen använt samma höjd ca 610 mm och längd ca 477 mm som utgångspunkt, i brist på annan information. Jag tror inte att 610 mm är för högt, snarare tvärt om. https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/.../domane-sl-5/p/28311/?colorCode=reddark_black

Bilagor

• Domane.png
    Domane.png
    15.5 KB · Besök: 93
Jag undrar lite över definitionen på en svennebanancyklist? Är det en exakt vetenskap eller är det ett sätt att härska utan att behöva svara på frågor?

Hasse#7 sa:
Jag undrar lite över definitionen på en svennebanancyklist? Är det en exakt vetenskap eller är det ett sätt att härska utan att behöva svara på frågor?

Alla som heter Sven, gillar bannan och identifierar sig cyklist torde vara svennebanancyklist. Det betyder i mitt fall att 2 av de jag är bekant med är svennebanancyklist - Jag tror mig veta att en av dessa har slammad stam på sin ena cykel. Så helt rätt förefaller inte teorin vara. Och tänker man lite längre så har jag svårt att se kausaliteten mellan ens smakpreferenser rörande banan skulle påverka ens preferenser rörande spacers under stammen.

Vi kan nog avfärda teorin som trams även om det nu skulle råka finnas någon korrelation mellan banansmakpreferens och hur man installerar sitt styre.

Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:

Alla som heter Sven, gillar bannan och identifierar sig cyklist torde vara svennebanancyklist. Det betyder i mitt fall att 2 av de jag är bekant med är svennebanancyklist - Jag tror mig veta att en av dessa har slammad stam på sin ena cykel. Så helt rätt förefaller inte teorin vara. Och tänker man lite längre så har jag svårt att se kausaliteten mellan ens smakpreferenser rörande banan skulle påverka ens preferenser rörande spacers under stammen.

Vi kan nog avfärda teorin som trams även om det nu skulle råka finnas någon korrelation mellan banansmakpreferens och hur man installerar sitt styre.

Ok, ett tag trodde jag att det var ett nedsättande begrepp för den genomsnittlige landsvägscyklisten som cyklar ca 300km i ett svep.

Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:

Ok, ett tag trodde jag att det var ett nedsättande begrepp för den genomsnittlige landsvägscyklisten som cyklar ca 300km i ett svep.

Den här tråden har redan en som är salig sin tro. Det borde räcka :p

Å, det var typexempel på ett sådant svar jag inte hade hoppats du skulle kontra med, blir lätt självsanerande. Kredd dock att du står upp från tid till annan i din tro.. case closed, eller?!

Ok... Nu har skitsnacket pågått länge nog.
Jag låser tråden och vi får ha en diskussion här i bakgrunden om/hur det blir för replisalier på detta.
Vi lär återkomma till er personligen om detta.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp