Bästa däcket stigcykling

Bästa däcket stigcykling
Idag kör jag på Michelin Rocker2 bredd 2,25 däck på min 26 tums HT. Billigt, helt OK däck.

Men, har märkt att jag tycker att däcket har lite dåligt grepp på våta stenhällar som faktiskt förekommer en hel del när jag cyklar samt att jag tycker det känns som om framhjulet släpper lite när jag går in i kurvor fort. Har funderat på att byta däck och då gå på lite mer premiumdäck, dvs Schwallbe eller Contis finare gummiblandingar. Men frågan är vad ska man ha.

Mina preferenser:
Grusväg är dödstråkigt = jag cyklar helst stig, singeltrack gärna med en hel del stenar, rötter mm.
Grepp är viktigt samt även sidogrepp när man vinklar cykeln i snabba kurvor på lösare underlag.
Bredd ska vara minst 2,25 helst bredare gärna runt 2,4.
Rullmotstånd, tja kan man få ovantsående med lågt rullmotstånd så blir jag glad.
Bra motståndskraft mot punka
Vikt. Min hoj är redan tung så gärna inte allt för tunga däck.

Ge gärna exakt benämning på de däck ni rekommenderar då jag tycker det är en djungle det här med däck och deras olika specar.

Bästa däcket stigcykling
Jag gillar Maxxis Minion DHF 2,35 3C EXO TR som framdäck. Det har inte världens bästa grepp, men tillräckligt för vanlig stigcykling i mitt tempo. Kantgreppet är okej, likaså rullmotståndet. Jag kör slanglöst och har inga problem med punka. Vikten är okej, tror mina (också 26") ligger på runt 750-800g.

Bästa däcket stigcykling
OK hur är de olika Mountain King och Trail King däcken och vilken blandning ska man ha för att välja deras bästa. Slanglöst kommer jag nog fö inte konvertera till.

Bästa däcket stigcykling
Riktigt bra grepp i conti faktiskt bättre än shwalbe enligt mig, problemt för mig är att conti har haft veka kanter så som gått sönder i stommen långt innan däcket varit slut. Tilläggas bör är att jag väger 106kg å gillar att släppa på utför så det kan ju vara en förklaring

Bästa däcket stigcykling
Jag gillar faktiskt Schwalbe Hans Dampf i Trailstargummi som framdäck. Tycker det greppar riktigt bra på våta stenar och rötter. Lite högt rullmotstånd får man dock på köpet. Vissa hävdar att det är dåligt kurvgrepp och det stämmer säkert om man lägger ned cykeln ordentligt i kurvorna men om man som jag inte kör med knäskrap vid vanlig stigcykling så tycker jag det funkar utmärkt. Vill man ha ännu mer grepp (och rullmotstånd) så finns ju Magic Mary.

Ovan nämnda Maxxis DHF är också bra!

Bästa däcket stigcykling
Kan tipsa om DHR2 2.3".
Snäppet lättare än DHF/HR2 (ialla fall i 26"), bra grepp, hyggligt rull och bra punkatålighet!
3C Maxxterra fram och Dual bak!

Bästa däcket stigcykling
Jag lägger min röst på Maxxis Ardent.
Mer stig, mindre Dh än Minion, så lättare.
(vägde ett i 27,5 igår: 808 gr.)

Men ffa lägger jag min röst på tubeless!
Viktbesparing mellan 0 till 100 gr.
Mjukare däck(s-kombo) så bättre grepp på samma däckstryck. Och man kan köra på lägre tryck och få ännu bättre grepp.

Bästa däcket stigcykling
Adam K sa:
Jag lägger min röst på Maxxis Ardent.
Mer stig, mindre Dh än Minion, så lättare.
(vägde ett i 27,5 igår: 808 gr.)

Men ffa lägger jag min röst på tubeless!
Viktbesparing mellan 0 till 100 gr.
Mjukare däck(s-kombo) så bättre grepp på samma däckstryck. Och man kan köra på lägre tryck och få ännu bättre grepp.

Mitt Maxxis Minion DHR2 exo 3C vägde 755g

Bästa däcket stigcykling
Bästa däcket stigcykling
Kör med Maxxis Ardent EXO 2.4" fram och 2.25" bak. Tycker att greppet är grymt. Körde BST med samma däck och tyckte att det rullade på bra. Kör med slang och brukar ha runt 1.8-2.0 bar.

Bästa däcket stigcykling
Slår som vanligt ett slag för On-One Chunky Monkey 2,4" (med Trail Extreme-gummi) som framdäck. Billigt, greppigt, inte alltför dåligt rull, samt lagom biffig casing som är tålig utan att vara obekvämt styv. Skulle vilja påstå att det är ett premiumdäck eftersom det tillverkas av Maxxis och tycks ha samma casing (EXO) och gummiblandning (3C MaxxTerra) av allt att döma.

Bak vete fanken. Har inte hittat nån klar favorit än.

Senast ändrad:
Bästa däcket stigcykling
Makten sa:
Slår som vanligt ett slag för On-One Chunky Monkey 2,4" (med Trail Extreme-gummi) som framdäck. Billigt, greppigt, inte alltför dåligt rull, samt lagom biffig casing som är tålig utan att vara obekvämt styv. Skulle vilja påstå att det är ett premiumdäck eftersom det tillverkas av Maxxis och tycks ha samma casing (EXO) och gummiblandning (3C MaxxTerra) av allt att döma.

Bak vete fanken. Har inte hittat nån klar favorit än.

+1

Bästa däcket stigcykling
Racing Ralph tycker jag funkar bra som bakdäck året runt här nere i Skåne åtminstone. Fram vetitusan. Ska ge rocker en ärlig chans men tycker det verkar lite smalt.

Bästa däcket stigcykling
Glömde att svara på frågan inser jag.

För "lagom" grepp funkar DHR2 2,3 3C exo bra i kombination med något lite mer snabbrullat bak. Kan man tänka sig att offra lite rull mot mera grepp så funkar DHR2 bra bak också och rullar riktigt bra, kombinera med ett lite större däck fram som t.ex DHF 2,5 eller HR2 2,4 i EXO 3C.

Bästa däcket stigcykling
skogsvakt sa:
Klarar man sig inte på rocket ron har man för dålig teknik. Nobby nic går för trögt och ger inte nämnvärt bättregrepp.

Rocket Ron är ett grymt däck men inte så bra grepp när det är blött. Det finns ju inget däck som är optimalt i alla förhållanden.

Bästa däcket stigcykling
Tror inte att det finns ett "bästa" däck, allt handla om vad man gillar, det är min åsikt. Personligen gillar jag min kombo magic mary trailstar i fram och just nu kör jag nobby nic i bak även där i trailstar har även testat hans dampf i bak vilket jag också gillade. I somras körde jag på rock razor i bak vilket funkade mycket bra så länge det var torrt! Om det var blött blev det dock helt värdelöst!

Bästa däcket stigcykling
Jag har Ardent 2.4 bak och Highroller 2 2.35 fram. Båda med massa bokstäver till, EXO och TR. Skulle nog inte vilja ha Ardent fram till knölig stigåkning, det rullar visserligen lätt men är inte så jättegreppigt.

Bästa däcket stigcykling
PKJoacim sa:
dnleriksson sa:
PKJoacim sa:
Jag trivs bra på mina Specialized Purgatory.

Han ville ju ha bra punkamotstånd! Eller kör du Grid?

Hade Purgatory Control fram på förra hojen och Grid på den nuvarande. Inga punkor. Brukar det vara problem med det på Purgatory?

Fram kanske det överlever iofs. Har bara kört det bak i Control och det är gräsligt klena sidoväggar som jag skurit upp flera gånger. Mitt DHR2 bak på andra hjulparet ser som nytt ut och då är det ändå det jag använder i bröt 95% av gångerna.

Bästa däcket stigcykling
dnleriksson sa:
PKJoacim sa:
dnleriksson sa:
PKJoacim sa:
Jag trivs bra på mina Specialized Purgatory.

Han ville ju ha bra punkamotstånd! Eller kör du Grid?

Hade Purgatory Control fram på förra hojen och Grid på den nuvarande. Inga punkor. Brukar det vara problem med det på Purgatory?

Fram kanske det överlever iofs. Har bara kört det bak i Control och det är gräsligt klena sidoväggar som jag skurit upp flera gånger. Mitt DHR2 bak på andra hjulparet ser som nytt ut och då är det ändå det jag använder i bröt 95% av gångerna.

Haha jag kör nog för mesigt. Hade tänkt Purgatory Control fram och Ground Control Grid bak när jag upptäckte att dom medföljande Nobby Nick performace var obra när jag köpte cykeln i somras, men fick inte tag på det på kort varsel. Så det fick bli Purgatory Grid både bak och fram.

Bästa däcket stigcykling
VKruger sa:
Vad är det som gör att ni väljer DHR fram istället för DHF ?

Helt ärligt... vikten..

755g i 26" istället för ~850g..
För mig gör det stor skillnad i kvickheten på cykeln.
755g är i klass med betydligt klenare "stigdäck", och du får djävulskt mycket bättre punkaskydd.
När jag tänker på det har jag inte lyckats punka DHR2 exo fram än, trots en del halvbra linjeval.

Edit: Jag brukar dessutom trimma kantdubbarna på mina DHR2 och ta bort den utstickande delen på den L-formade dubben för att få det mer likt HR2. Det är lite av en smaksak och jag gillar den typen av kantdubb mer än de på Minion Dhf, men DHR2 har också bredare centerdubb vilket ger däcket en ganska rund profil när det är oklippt.

Senast ändrad:
Bästa däcket stigcykling
Eric W sa:
NLC sa:
Jeezes, 750 gram i 26" vad är det för monsterterräng ni kallar stig egentligen?

Jaja, stigcykling med utförsfokus då. :-)

Räcker inte om man försöker pusha på stigarna och ta blinda linjer med kantiga dolda stenar.

När däcklagret är slut så blir det endast >1kg däck på stigcykeln för att slippa förstöra för många däck och fälgar. Jag kör med 1,8-2bar i däcken med min härliga vikt på 70kg.

Bästa däcket stigcykling
BjornR sa:
Räcker inte om man försöker pusha på stigarna och ta blinda linjer med kantiga dolda stenar.

När däcklagret är slut så blir det endast >1kg däck på stigcykeln för att slippa förstöra för många däck och fälgar. Jag kör med 1,8-2bar i däcken med min härliga vikt på 70kg.

Däck är alltid en kompromiss, stigdäck i synnerhet. Att leka enduro och ta tävlingslinjer hej svejs ställer självklart andra krav på ett däck. Det är det vi har Springbreak-trendurotråden till; där man kan skryta om sina försök att klyva stenkistor på mitten och diskutera däckval där efter. :-)

Sen kan man ju diskutera hur vettigt det är att gå strava balls-out och hucka så blinda grejer att man inte klarar sig på annat än DH sulor i vältrafikerade områden som Delsjön, men det är en annan tråd!

Bästa däcket stigcykling
patflemming sa:
Idag kör jag på Michelin Rocker2 bredd 2,25 däck på min 26 tums HT. Billigt, helt OK däck.

Men, har märkt att jag tycker att däcket har lite dåligt grepp på våta stenhällar som faktiskt förekommer en hel del när jag cyklar samt att jag tycker det känns som om framhjulet släpper lite när jag går in i kurvor fort. Har funderat på att byta däck och då gå på lite mer premiumdäck, dvs Schwallbe eller Contis finare gummiblandingar. Men frågan är vad ska man ha.

Mina preferenser:
Grusväg är dödstråkigt = jag cyklar helst stig, singeltrack gärna med en hel del stenar, rötter mm.
Grepp är viktigt samt även sidogrepp när man vinklar cykeln i snabba kurvor på lösare underlag.
Bredd ska vara minst 2,25 helst bredare gärna runt 2,4.
Rullmotstånd, tja kan man få ovantsående med lågt rullmotstånd så blir jag glad.
Bra motståndskraft mot punka
Vikt. Min hoj är redan tung så gärna inte allt för tunga däck.

Ge gärna exakt benämning på de däck ni rekommenderar då jag tycker det är en djungle det här med däck och deras olika specar.

Oavsett vilket du väljer tycker jag du ska testa tubeless (mha vätska alltså) för det gör att du både får bättre grepp pga du kan köra med lägre tryck och mindre punkor för att du inte får snake bite på slangen. Små hål lagar sig själv oftast utan att du märker det.

Som nämnts ovan är det en smaksak vilka däck man gillar men en idé kan ju vara att välja ett däck som är lättrullat men också finns i större diameter.

Bästa däcket stigcykling
Har letat efter svar som en tok men däck/fälg storlekar hajar jag inte..
På min fälg står det 622x21c. Hur fett däck kan jag sätta på (där det fortfarande blir bra)? Conti trailstar eller annat som nämnts i tråden som är 2.35 breda? 2.4?

Hjälp en noob!:)

Bästa däcket stigcykling
Många bra förslag. Var ute i lördags i regnet och körde några leder ute på västkusten. Jävulskt halt på både berghällar och rötter. Kom man ut på en liten berghäll med sidledes lutning så kunde cykeln liksom bara försvinna under mig vid vissa tillfällen. Rötter som jag normalt sett bara köttar förbi fick både fram- och bakhjul att åka kana. Klättringar blev också mkt, mkt svårare. Så ja, ett bra allround däck som funkar Ok vid torra förhållanden och bra när det är blött på sten och rötter är det jag efterfrågar.

Bästa däcket stigcykling
...jag åkte Spesh Fast Track Control (satt fabriks på Epicen), grymt nöjd med det däcket, kördes slanglöst och med 1,8 bar.
Lättrullat, inga punkor och oväntat (!) bra grepp i alla förhållanden.
Det är det eller något av contis modeller med protection som hägrar för nya cykeln.

Tyvärr verkar alla handlare i närheten ha conti utan protection, och fast track s-works...helt klart vill de sälja fler däck...

Bästa däcket stigcykling
brije sa:
Har letat efter svar som en tok men däck/fälg storlekar hajar jag inte..
På min fälg står det 622x21c. Hur fett däck kan jag sätta på (där det fortfarande blir bra)? Conti trailstar eller annat som nämnts i tråden som är 2.35 breda? 2.4?

Hjälp en noob!:)

622 är som du troligen redan visste diametern på fälg/däck och måste såklart överensstämma. 21C talar om hur pass bredda däck du kan använda. Här har du en tabell: http://brimages.bikeboardmedia.netd...O-rim-and-tire-width-recommendation-chart.gif

Så om vi tar exempelvis ett däck som har ETRTO (googla) 60-622 så säger tabellen att det går alldeles utmärkt! Dina nuvarande "2.2" är mer korrekt ett par typ 56-622 däck.
Dock säger canyon här, https://www.canyon.com/en/service/supportcenter/article.html?supportcenter_articles_id=173, att du bara kan smacka på 2.35 däck (60-622). Så tidigare länkad tabell "ljuger" kanske lite.
Men lite bredare däck kan du sätta på iafl!

Hoppas jag hjälpt dig/mig med din/min fråga!

Bästa däcket stigcykling
Köpte nobby nic 2.35.
Bra grepp, verkar lovande än så länge.
Dock är de smalare än high roller 2.3, samt smalare än ardent 2.25.
Kanske blir bredare med tiden?

Lurigt hur man verkar mäta bredd på däck.

Senast ändrad:
Bästa däcket stigcykling
Nån som kört med x king 2,4 protection? Lurar på om dom kan vara en bra kombination lågt rullmotstånd och bra grepp. Är egentligen nöjd med Rocket ron men sugen på prova nytt.

Bästa däcket stigcykling
Här kommer mina fem ören:

1 Oavsett vilket du väljer, kör tubeless. Särskilt bak. Du kan köra lägre tryck, får lägre roterande vikt (snabbare acc) och bättre punkaskydd.

2 Om du ska köra klipphällar (Gbg-style), skippa däck med för stor glipa mellan kantdobb och mittdobb, typ Ardent. Oberäkneligt grepp på skrå.

3 Om du inte ska punka vid aggressiv stigcykling (utför) kan du som riktvärde sikta på 700-800g (26"). Så lätt man kommer undan med är såklart optimalt, för mig är gränsen ca 750g.

4 Saknar Butcher Control 2Bliss (GRID) i listan, tycker det är ett utmärkt alternativ till standardvalet Hans Dampf i ~700-800g-klassen. Dvs typisk AM-hoj, aggressiv stigcykling-setup. Semislicks är också ett sätt att minska rullmostånd men behålla kurvgrepp vid nedlägg, om man gillar överstyrt. Rock Razor är snabbt och punkasäkert. Men uselt om det blir regn och lera.

5 De som nämnts som jag provat, och några till rangordnar jag så här i grepp/rullmotstånd från mycket och i fallande skala

---för mkt grepp/för tungrullat---
1 Magic Mary - för greppigt, för tungt imo
2 Minion DHF 3C - dito
3 High Roller 2 3C - gränsfall, snabbare än ovan

---lagom grepp---
4 Butcher Control 2Bliss
5 Hans Dampf Trailstar (kantdobbarna viker sig, så är en vattendelare - vissa hatar känslan i det här däcket fram)
6 Hans Dampf Pacestar
7 Mountain King 2
8 Ardent Exo
9 Rock Razor (i kurvgrepp vid hårt nedlägg ligger det greppmässigt ungefär som däck 1-3 på listan, men i drivgrepp och rullmotstånd nånstans 9-10. Bra för torra förhållanden men inte allround...)

---för lite grepp---
10 X-king
11 Racing Ralph
12 Rocket Ron

PS. Visste inte att Minion DHR vägde 750g.Inte provat och inte stoppat in det i listan därav. Klart intressant! DS.

Senast ändrad:
Bästa däcket stigcykling
Lagom grepp med Mountain King 2???
Måste vara en annan gummiblandning än den jag har för mina MK2 är dödligt hala vid minsta antydan om att det någon gång varit någon form av fukt på marken.

Hans Dampf är helt ok! Inte lika spot on som Minion fram och Big Betty (!) bak.
Saknar det som bakdäck.
Men jag har å andra sidan aldrig förstått tjusningen med slickrock. Det är liksom lite kuperad asfaltsåka över det. Eller cykelbanerally i Göteborgs centrala delar...

Tillbaka
Topp