Bästa däcket stigcykling

Bästa däcket stigcykling
Från dagens tur. Man ser resterna av Skåneleden i mitten. Tur att jag lämnat dubbdäcken hemma så jag inte lämnade några märken.

DSC_3537.JPG

Bästa däcket stigcykling
Amenasså. Vi lever ca10 miljoner i ett glesbefolkat landmed massor av skogsbolagplanterad trädodling aka skog. Kanske 2.000 individer trampar ut i naturen med dubbdäck. Kör du i naturreservat eller högfrekventerat närområde kring någon av landets två tätorter med många invånare och möjlig halka: kanske kanske någon märker att du varit där....
God Jul

Bästa däcket stigcykling
tmalm sa:
Är det någon som vet hur lika High Roller II (3c exo för å va exakt) och Chunkey Monkey Trail extreme är?
Jag kör MK II som sommardäck och CM på höst/vår men MK börjar bli väl slitna och funderar på att byta dem till ett par HR IIor men är de för lika CM?

/T

Jag vet... För lera och löv är HR2 ett bättre däck än CM, CM har väldigt dåliga ler-rensningsegenskaper, är också något mer trögrullat på asfallt. För lagom torra och fuktiga förhållanden är det dock grymt bra grepp i CM

Bästa däcket stigcykling
ejma sa:
Märken som ståldubb lämnar i granitklippor är i närheten av vad enduromotorcyklar med stålskruv lämnar efter sig. De sliter även sönder finmaskiga rötter som håller fast jord över klippor.

Ni som vill köra dubbat, gör det på asfalterade och grusade stigar så håller MTB stigarna betydligt bättre. Väldigt egoistiskt att köra med dubb på känsliga stigar.

Jag har kört en del enduro i mina dagar, och jag skulle vilja se den MTB cyklist som river upp lika mycket i skog och mark som en ca 115-135 kg +förare mc med ca 35-55hk.

Oavsett hur mycket dubbade MTB upplevs förstöra skogen, så är det orimligt att jämföra en trampcykel med en dubbad enduromaskin.

Med det sagt, så är det klart man ska minimera bruket av dubbdäck på MTB i skogen, är det dock snö och isgata kör jag med dubb utan dåligt samvete. Är det bara lerigt kör jag utan dubb, skönt med två schyssta MTB att variera med :)

Så lösningen är återigen N+1

Bästa däcket stigcykling
tmalm sa:
Är det någon som vet hur lika High Roller II (3c exo för å va exakt) och Chunkey Monkey Trail extreme är?
Jag kör MK II som sommardäck och CM på höst/vår men MK börjar bli väl slitna och funderar på att byta dem till ett par HR IIor men är de för lika CM?

/T
HR2 är trevligare allround tycker jag. Snarlikt gummi men rensar lera och greppar bättre i löst underlag. CM är bättre på klippor eftersom de har så stor yta mot marken.

Bästa däcket stigcykling
Jag tror Conti MKII är bäst för det har jag läst på internet.
Kanske jag har kört över någon utrotningshotad växt eller djurart, men det kostar att ligga på topp.

Bästa däcket stigcykling
Har gillat Purgatory bak och testade det igen nu med Gripton och Grid. Känns riktigt bra och sånt mönster och runt 800g är rimligt för mig bak. Addix NN 765g var nog lite för lite däck för mig.

Kollar på Butcher 2.3 fram nu också det gillade jag inte innan Gripton. Halkade runt i sidled fram tyckte jag ofta. Åkt MM SnakeSkin länge så mitt säkra val är Addix MM 885g. Undrar om folk upplever Butcher som klart bättre nu med Gripton och hur mycket det skillnad som upplevs med eller utan Grid?

Butcher 29 väger 890g men bara 805g utan Grid. Vad jag hittar är det samma TPI.

Tillbaka
Topp