bästa fotpumpen till cykel

Att det finns reservdelar om det behövs och Rennkompressorn är i princip outslitlig.
Fast du har ändå köpt en ny Julapump trots din fina Biltemapump. Det är ju helt onödigt.

Jag röstar på att jula- och biltemapumparna fyller sin funktion men är skräp ändå.

Rennkompressorn har jag med (för det ska man ju ha), och den känns gedigen och fin. Min är lite för lite insliten ännu bara, men jag jobbar på det. Sen är den ganska dålig till mtb-däck då skalan är från 0 till kanske 14 bar, och vill du ha 1,6 kilo så är det en ren gissning. Men det saknar ju (i princip) betydelse förvisso.

Jag har även en skräp-plastpump från Park tools (som ju mest gör plast- och plåtskräp) vilken är den pump som används mest då den står närmast cyklarna. Bättre skala, men dålig känsla. Det har fungerat i många år nu trots det.

Kör också med SKS Rennkompressor. Men min är dock bara 29 år, så jag vet inte mycket om hållbarheten. Har även någon gång köpt på mig någon plastpump (t.ex. från Biltema) för att ha den på annat ställe närmare pendelcykeln. Men har använt nästan uteslutande SKS:n ändå.

Min sks har hunnit bli ca 35 år nu! Om den inte blivit stulen vill säga. Har säkerligen hängt med lika många år till om den varit kvar. Säg den Julapump som man kan ha en hel livstid? Men min Silca som jag har nu lär nog hålla resten av min cyklande livstid. (Riktiga Silca och inte det överprisade amerikanska som tog över varumärket.)

SKS Rennkompressor såklart!
Min har hängt med sedan någon gång 1980.
Och för mig fungerar den mycket bra med mtb.
C-dale, hur högt tryck har du i dina mtb-däck/-slangar?
/Fedde

Jag har inte haft min Rennkompressor så länge ännu så jag vet inte om den är så bra. Dock så är den grym att pumpa allt från MTB till Bancykeln med. Jag tror att jag köpte den 1997 eller så.

Köpte en lezyne classic high volume tror jag den heter, går grymt snabbt att pumpa alla sorters däck. Har poppat många tubelessdäck och pumpat landsvägsdäck till 7-8 bar.
Enda negativa är att den skruvas på vilket tar några sekunder extra.

Efter att jag köpte en Topeak JoeBlow Booster golvpump har SKS Rennkompressorn mest samlat damm. Äntligen en pump som både funkar med låga tryck för MTB, mellanhöga för gravel och lagom höga tryck för landsväg. Och som kan poppa tubeless däck på plats vid behov.

Jag har en SKS Airbase sen 2003, bytt munstycke en gång och packning en gång efter de. Sjukt bra kvalitet.
Men som folk skriver om Rennkompressor är visaren inte så exakt så hade jag köpt en ny hade jag kollat på en pump som gick till 10bar istället för 16 ;)

Å andra sidan så oavsett pump, är man noga med trycket är det en sån här eller motsvarande som gäller i vilket fall :)

product.jpg

Efter att jag köpte en Topeak JoeBlow Booster golvpump har SKS Rennkompressorn mest samlat damm. Äntligen en pump som både funkar med låga tryck för MTB, mellanhöga för gravel och lagom höga tryck för landsväg. Och som kan poppa tubeless däck på plats vid behov.
Poppa mtb /racer däck då går det lika bra med en jula pump för 99 kr.

Är det någon här som provat JoeBlow Fat? Är på jakt efter en pump som till rimligt pris visar hyfsat noggrant tryck upp till runt 1 bar. Kör oftast mellan 0,9- 1,2 bar och aldrig över 1,5...

Min gamla gamla sks, 18 bar pump, med enbart racer/presta ventilfäste utan spak, där har tryckgivaren segat ihop så den åker inte tillbaka efter varje pumptag, så jag får puffa till den med foten ganska hårt många gånger, för att vara säker på att den gått tillbaka. Någon ide att leta efter annan ny tryckmätare? Resten av pumpen är prima, köpt i början på 90 talet på ECI, kanske ska ringa dem?

Tillbaka
Topp