Bästa hemförsäkringen för cykel?

Om vi pratar TryggHansa: 25% självrisk gäller om cykeln är låst i offentligt utrymme (ute, eller nånstans där flera har tillgång till utrymmet). Annars är det normal självrisk som gäller, i mitt fall 1500. Detta inkluderar även olyckor. Vurpade med en del materialskador som resultat, täcks av försäkringen med självrisk på 1500, och absolut ingen diskussion om när, hur eller varför jag ramlade. Tycker TH hanterar skadeärenden bra de få gånger (peppar,peppar) som jag behövt anmäla skada.

Edit: Och 25% i särskild självrisk för låst cykel utomhus återspeglar väl tyvärr verkligheten: Lämna inte fincykeln ute eller i cykelförråd e.d. Trist att det ska vara så, men så är det. :-(

Senast ändrad:
nypan sa:
backdani skrev:
-------------------------------------------------------
> Har precis köpt ny MTB för nästan 40000 kr. Vad
> rekommenderar ni för hemförsäkring ifall något
> tråkigt skulle hända, tex paja ramen etc?

Trygg-Hansa.
Fråga Kitzblitz och Rock om skillnaden mellan Trygg-Hansa och Folksam.

+1 på Trygg-Hansa

Har folksam med tillägget extra värdeförsäkrinng för cykeln. blir typ 900 extra per år tror jag. Utan detta täcks bara upp till 15000. självrisk 1500 oavsett var den blir stulen. Lätt att säga upp när värdet blir lägre än 15. Fick även tipset att de täcker upp till 25000 om man har drulleförsäkring. ska ändra till detta när cykelvärdet är under 25000 om något år.

Fick utbetalt från Folksam i fredags. Vurpade med cykeln, skada på kolfiberramen och lite snett framhjul. Ersatte enligt offert på byte av ram och hjul från LBS, inget snack.

Folksam är skitbra, begär inte kvitton el dylikt. Två cyklar stulna inom halvår. En parkerad ute fastlåst en halv dag ochben vid inbrott. De begär inte kvitton och när man räknat ut allt som blev stulet. Cyklarna 100% av nypris, sedan tyvärr bara 50% på allt annat som blev stulet i källarinbrottet, vilket var en hel del. Pengar på kontot dagen efter utan knot. 1500 i självrisk, inga 25% där. Och folksam har 20 000 som försäkringsvärde på cykel inom hemförsäkringen. Det är IF som har 15 000 och sedan måste man ha värdesaksförsäkring.

Det är ju trevligt att Folksam gör mer än de åtar sog i villkoren, men det är ju inget man kan lita på. Det handlar nog bara om handläggare som har för lite att göra.

Folksam har dock 20k per tillfälle och inte cykel.

Min erfarenhet oavsett bil, motorcykel eller cykel att det nästan alltid handlar om att få rätt handläggare.

Såg att man nämnde IF tidigt i tråden och kan instämma.
Jag har iofs alla mina försäkringar hos IF.
I hemförsäkringen täcker det upp till 8000:- på cykeln.
Men med tilläggsförsäkringen så täcker den iaf värdet på min cykeln utan problem.
Den kostar mig 340:- per år.

IF utgick från vad den kostade i butik, 18000:-, och lade värdet på min cykel på det iom att den var ny.
Självrisk 1500:- och inget åldersavdrag första 2 åren.

När jag sedan uppgradera till XT-grupp, nya hjul m.m. och skickade in kvitton m.m. till IF, så värderade dom upp cykeln till 26000:- istället.
Samtidigt fick jag även en ny ram från Giant på garanti, och berättade detta för IF.
Så nu förlängdes även tiden för åldersavdrag med 1 år framåt utan att jag ens behövde be om det.

Och denna försäkring täcker vid skador på cykeln som uppkommer via skadegörelse, krascher och vid stöld från låst utrymme där cykeln står låst.
Har både larm på garaget samt att cykeln står låst med kätting som är bultat i betongväggen :)

Är mkt nöjd med IF så här långt.

Senast ändrad:
geologen sa:
Det är ju trevligt att Folksam gör mer än de åtar sog i villkoren, men det är ju inget man kan lita på. Det handlar nog bara om handläggare som har för lite att göra.

Vad menar du? Helt enl villkor.

Att de inte begär kvitton är ju en rätt bra grej vid brand tex. Tex var det en med Trygghansa som inte fick ut ett öre för att kvitton brunnit upp. Så har man annan så skaffa bankfack och förvara alla dito i!

http://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/hyresrattsforsakring

Aliide sa:
geologen sa:

Att de inte begär kvitton är ju en rätt bra grej vid brand tex. Tex var det en med Trygghansa som inte fick ut ett öre för att kvitton brunnit upp. Så har man annan så skaffa bankfack och förvara alla dito i!

Nu har jag iofs inte kollat i år. Men sist jag kollade täcktes inget gällande själva cykeln vid krasch. Bara vid stöld eller förlust på annat sätt.

Från 2016 års villkor:

Screenshot_20160519-111144.png

Dvs, cyklar ersätts inte vid krasch.

Från folksam som jag mailat med.

"Vi ersätter stöld av och skadegörelse på cykel och cykelkärra.
Högsta ersättning är 20 000 kr per skadetillfälle(oavsett antal cyklar).
Kravet vi har är att cykelerna ska vara låsta med av oss godgänd låsanordning.
Du kan teckna värdesaksförsäkring som gäller per cykel och värdet för cykeln.

Cykelstället ingår i din bilförsäkring, hör med ditt bolag.
Extra hjul ingår i din hemförsäkring.
Skulle du krocka med cykeln täcker vi det genom hemförsäkringen, det går inte på allrisk (drulle).
Gällande uppgraderingen av cykeln förändrar inte värdet hos Folksam, däremot om det tillhör cykeln som extra hjul med mera då går det på lösöre.
Svar nej, på om det läggs in i 20 000 kr, de går utöver det beloppet.

Vänliga hälsningar

Sam Koubassi
Folksam Kundservice"

geologen sa:
Lainen sa:
geologen sa:
Från 2016 års villkor:

Dvs, cyklar ersätts inte vid krasch.
Jodå, om du har allriskförsäkring. Upp till 80000 per skadetillfälle.

Visa mig var det står.
Allrisk Extra
1. Skyddet omfattar
• personligt lösöre enligt punkt A4 och A5, men inga djur
• värdehandlingar, frimärken, manuskript,
• ritningar, mynt- och sedlar som tillhör dig.
2. Allrisk Extra ersätter skada på eller förlust av egendom genom plötslig och oförutsedd
händelse, dock inte i den mån ersättning kan betalas ur momenten A9-A70 i Hemförsäkring
Bas och allrisk i Hemförsäkring Mellan.
Plötsligheten innebär att den händelse som utlöst skadan haft ett förhållandevis snabbt förlopp.
Skador genom slitage och förbrukning faller följaktligen utanför försäkringen. Att händelsen
varit oförutsedd innebär att den ska ha inträffat oväntat och att den normalt inte gått att förutse
och skada därigenom gått att förhindra.
3. Aktsamhetskrav
Om du orsakar skada genom felaktig bearbetning, reparation eller rengöring kan vi göra
avdrag på ersättningen. Avdraget är normalt 50 procent. I allvarliga fall kan det bli större,
till och med så att du inte får någon ersättning alls. I lindriga fall görs inget avdrag.
4. Vi ersätter inte
• skada som består i självförstörelse, till exempel självsprickor, vittring, färg- eller formför-
ändring eller slitage eller förbrukning
• skada genom djur eller insekter
• stöld av och skadegörelse på cykel
• skada på eller förlust av modellflygplan/helikopter och fastsatt tillbehör vid störtning,
kollision eller annan händelse i samband med flygning
• stöld av stöldbegärlig egendom, kontanter, mynt- och sedelsamling, värdehandlingar,
frimärken, manuskript eller ritningar ur garage eller uthus, ur källar- eller vindsförråd i
flerfamiljshus eller ur resgods som är incheckat eller polletterat.
• Förlust av smycken ur resgods som är incheckat eller polletterat.
5. Högsta sammanlagda ersättningsbelopp tillsammans med allriskförsäkringen i
Hemförsäkring Mellan är 80 000 kronor vid varje skadehändelse enligt punkt 2. Detta
belopp kan inte sammanläggas med bortaskyddsbeloppet i punkt A7 Hemförsäkring Bas
eller bortaskyddsbeloppet i Hemförsäkring Mellan.
Högsta ersättningsbelopp för kontanter är 3000 kronor vid varje skadehändelse. Detta belopp
kan inte sammanläggas med beloppet för kontanter i punkt A8 Hemförsäkring Bas.
6. Självrisken är 750 kronor.
7. I övrigt gäller villkoren i Hemförsäkring Bas. Det innebär att även avsnitt C gäller i tilllämpliga
delar.

Nej, den täcks inte av allriskförsäkringen eftersom den täcks av vanliga hemförsäkringen med maxbelopp på 20000, men det var inte det frågan gällde!!!

Det är detta det gäller!!!!

2. Allrisk Extra ersätter skada på eller förlust av egendom genom plötslig och oförutsedd
händelse, dock inte i den mån ersättning kan betalas ur momenten A9-A70 i Hemförsäkring
Bas och allrisk i Hemförsäkring Mellan.
Plötsligheten innebär att den händelse som utlöst skadan haft ett förhållandevis snabbt förlopp.
Skador genom slitage och förbrukning faller följaktligen utanför försäkringen. Att händelsen
varit oförutsedd innebär att den ska ha inträffat oväntat och att den normalt inte gått att förutse
och skada därigenom gått att förhindra.

Då får man teckna "Värdesaksförsäkring" som det så fint heter på Folksam och den går att få utan maxtak. Dock tecknas den för varje enskild sak separat så det kan bli dyrt med många cyklar.

Folksam är inte bästa försäkringen för cyklister men oftast är ingår det om man är med i nåt fackförbund,.

Aliide sa:
geologen sa:

Samma med Länsförsäkringar. Har kvittona brunnit upp så blir de inte ett öre. I mitt fall så skulle kvittona ha gett 752000kr. Någon skrev att det beror på vilken handläggare man får. Så kan det nog vara. När det gäller Länsförsäkringar Norrbotten så har vd Kjell Lindfors lyckats att skrapa ihop dom värsta rötäggen i hela Norrbotten så chansen att få en bra handläggare hos det bolaget är lika med 0. Nu ska jag byta bolag.

Jag har Folksam med husförsäkring stor tror jag den hette. Kraschade förra veckan. Tidigare när försäkringen tecknades fick jag beskedet att den täckte upp till 80kkr med 750kr i självisk. Under nästa vecka kommer jag få besked om hur mycket de ersätter mig med, återkommer.

Det här med vad försäkringar täcker och inte kan vi ju diskutera i evighet. Faktum är att knappt bolagen skälva vet. Kundtjänst vet inte mycket iaf.
Jag mailade otaliga gånger fram och tillbaka med IF för att ta reda på vad som gällde för cykel.
Definitionen av tävling tex var ju inget dom gav några raka svar på ens efter 5-6 mail.
Först skulle cykeln alltid vara låst för att täcka stöld, men sen visade det sig att den faktiskt gick bra att ha olåst inne i lägenheten osv.
Kundtjänst sa tom vid ett tillfälle att "det här är ju sådant som våra skadhandläggare tittar på vid varje skadetillfälle".
Att jag ville ha 100%-iga besked vad min försäkring täcker INNAN jag behöver använda den hade dom lite svårt att förstå.
Värdet är iaf max 15k så jag har sakförsäkring på min dyrare hoj.

Nå, att Folksam har en dyr tilläggsförsäkring som gör att cykelskador vid olycka täcks innebär fortfarande inte att grundgörsäkringen täcker såna skador. De flesta försäkringsbolag kan säkert övertalas att täcka allt möjligt om man betalar fett nog.

Jag räknar med att inget täcks och blir hellre positivt överraskad om jag får ut nån ersättning.

Ett av flera skäl till att jag har slutat cykla linjelopp är just kraschrisken och att jag står utan cykel om ramen eller hjulen skulle gå sönder. Jag har ingen ekonomisk marginal att köpa nytt ur egen ficka.

Iallafall bara goda erfarenheter av Folksam. Till skillnad mot IF. Tur jag upptäckte villkoren hos IF innan stölderna och hann och byta. Billigare premie och bättre villkor (var rabatt på IF som hemförsäkring när jag flyttade in i lägenheten och gick på det, IF har tex dragits i ARN ett flertal fall, säger en del). Inga 25% självrisk som hos Länsförsäkringar och Trygghansa som lätt äter upp det högre försäkringsvärdet.

Återbäring trots utnyttjande av försäkring.

Men för pendlare/"vardagscykel" är det ju en bra idé att teckna självriskeliminering (nu hos Solid, tidigare Falck). Kostar inte särskilt mycket, man får dock tillbaka självrisken först när man köpt ny cykel av någon jäkla anledning de inte kan motivera själva.

Geologen tänker inte teckna försäkring för att han inte har råd med en ny cykel... Nä, summan blir ju stor när man inte får ut någon ersättning för den stulna... Och Folksam och andra skiter fulkstänigt i vad du gör för pengarna de sätter in på ditt konto, köp ny cykel el sup bort dem.

Jag har ju försäkring hos Folksam. Stöld täcks utan konstigheter. Det är just vid krasch det är problem. Då krävs tydligen ett dyrt tillägg för att det ska täckas.

Från en mailkonversation från folksam tiol. Jag har hemförsäkring stor.

Hej och tack för ditt mail.

Kraschar du med cykeln i till exempel skogen, så täcks cykeln av drulleförsäkringen. Vilket innebär för dig att vi ersätter upp till 80 000 kronor per skadetillfälle och du har en självrisk på 750 kronor.

Är det däremot så att man krockar med till exempel en bil, så går det oftast på bilförsäkringens trafikolycksfallsförsäkring.

Vänliga hälsningar

Emmy Andersson
Folksam Kundservice

Allrisk ingår, åtminstone i mellan och stor. Inget tillägg. Till skillnad mot IF där du måste välja till för liten summa. Hemförsäkring är överhuvudtaget ingen stor kostnad med tanke på vad som ingår. Dessutom obligatoriskt att ha per hushåll, åtminstone i flerfamiljshus.

En bra grej att ha i villa också. Vattenskada, brand etc grejer som faktiskt kan hända (svåger som råkade borra i vattenledning när byta tvättställskommod i föräldrahem från sekelskiftet (förra alltså) där vattenledningarna inte gick där de brukar. Extrem vattenskada och allt täcktes till 100%. (Att mor sedan valde att "uppgradera" badrum och inte återställa till ursprung hörde ju inte dit, försäkring till återställan, så våtskikt etc täcktes ju. Allt utöver ur egen plånbok naturligtvis.

Som att köpa en bättre cykel än den dom blev stulen, mellanskillnad ur egen plånbok.

geologen sa:
"Ingår" mot en förmodat rejält högre avgift. Jag kan inte kolla priserna eftersom Folksam inte listar dem.

Varför inte bara ringa och fråga? Jag har bestämt för mig att det var en ganska liten del för att uppgradera min försäkring dvs under 50kr/mån

Tillbaka
Topp