Bästa MTB-resan så här års?

dizzle

Ny medlem
Hej, var någonstans skall jag resa så här års för bästa åkningen? Jag vill ha lite berg och värme och gärna i alla fall en MTB shop i stan eller byn.

Häls. Dizzle

Everybruce: Australia, Australia, Australia, Australia, we love you amen!

Fourth Bruce: Bruce: Crack tube! (Sound of cans opening) Any questions?

Ok, hm, but I was thinking of something not that remote, actually. To grab something at the very last minute and not to spend perhaps more than 4 hours in economy class (with a gin and tonic).

Efter att ha kikat lite så tror jag att Kanarieöarna är ett kraftfulllt alternativ, hyfsat nära och varmt. Det är inte utan anledning som de är stora charterresmål.

Om man kan tänka sig lite kyligare klimat så verkar södra Spanien inte helt fel, kolla tex http://www.switch-backs.com.

/Magnus

Jag hade planer på Malaga nu över jul/nyår, inte stekhett men i allafall varmare än en svensk sommar.
Tyvärr är det jättemånga som vill åka nu så det var inga billiga resor kvar. Snyft.

OM jag hade lyckats få tag på en billig flygstol skulle jag åkt singletrack, bott på endast ett ställe hela veckan. Men nu verkar det kört.

dizzle Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej, var någonstans skall jag resa så här års för
> bästa åkningen? Jag vill ha lite berg och värme
> och gärna i alla fall en MTB shop i stan eller
> byn.

Sydön på Nya Zealand, el någonannanstans på södra halvklotet, t ex Pantagonien.

Per

-" What are the similaritys between australian beer and making love in a canot ?
It´s fucking close to water."

;o)

//Skogling som pluggat i Sydney 1987...

Det var ju aussies som ratade svensk lättöl, det var ju bara vatten. Detta var ett ganska misslyckat projekt av hälsomyndigheten att minska rattfylla etc.

Per Skrev:

> Sydön på Nya Zealand, el någonannanstans på södra
> halvklotet, t ex Pantagonien.

Sydön på NZ vore ett helgjutet. Synd att flygbiljetten är så dyr bara.
Dessutom får man ju så sjukligt stor ångest inför hemresan. Nä, jag
stannar nog hemma istället... ;)

Södra NZ kommer jag att besöka! Det är min drömresa, hade tänkt åka redan nu till januari/februari men arbetslöshet och en knäckt Crescent kom emellan...

Queenstown, alla adrenalinjunkies huvudstad :-D

Fast åker man dit ska man stanna allra minst tre veckor.

the_TnT Skrev:
> Södra NZ kommer jag att besöka! Det är min
> drömresa, hade tänkt åka redan nu till
> januari/februari men arbetslöshet och en knäckt
> Crescent kom emellan...
>
> Queenstown, alla adrenalinjunkies huvudstad :-D
>
> Fast åker man dit ska man stanna allra minst tre
> veckor.

Exakt! Det fanns platser där som jag skulle kunna stannat på i 1-2 veckor,
och det var ju en del platser man besökte. 3-4 veckor med hojjen i NZ vore
riktigt grymt. Fast jag skulle vilja vandra och paddla havskajak mer än jag
hann med sist vi var där (3 veckor).

NZ e grymt... men det är synd att flygbiljetterna skall vara så dyra. :(

Instammer pa att Australien rockar!

Aker hem till kalla sverige den 27e efter ett par manader Sydney i ar igen...

For er som gillar tekniska trails och sol kan jag ju varm rekomendera urmanga trails i Sydneys norra beaches... Manly Dam, Oxord falls, red hill ourimbah....listan kan goras laaaang! Canberra har ocksa suveran cykling - mindre tekniskt men mycket snabbare och med mer flyt i.. mtb-killarna dar nere lagger all fritid pa att bygga singletrack - och den ar outstanding!
Om det ar nagon som ar intresserad av att ta hojen till Australien sa ger jag garna tips a rad!

Ett stort plus ar att 24h mtb ar urstort har nere sa man kan alltid tima in en kul 24timmars... vi kom 2a (i klass om tre) pa "australian championships" MONT 24h i ar, som kordes pa 16 km teknisk singletrack!! Singletrack from heaven!!

Hur som helst blir det kanske lite bilder och text fran cykling i sydney framover nar jag kommit hem och rensat upp alla bilder fran roadtrips och local rides.

God Jul alla (hoppas pa 28 grader, sol och en harlig epic-ride pa julafton!)

Hampo

Senast redigerad av en moderator:
Per Skrev: el någonannanstans på södra halvklotet, t ex Pantagonien.

Per! Har du varit där och cyklat ? Eller någon annan som har?

// Malin

Malina Skrev:

> Per! Har du varit där och cyklat ?

Nej, vi har nära vänner på Nya Zealand, och säger alltid att det skulle vara kul att åka ner o hälsa på vintern någon gång men det blir aldrig av att det enkla skälet att vintern är alldeles för viktig för oss. Älskar att åka skidor, det är faktiskt lika kul som att hoja, fast bökigare och kostsammare, man måste ju ta sig till något ställe med bra backar o s v.

Dessutom känns det för min del bra att trappa ner cyklingen lite på vintern, inte så att vi ställer undan hojarna men vi tar det lugnt. Det gör att när våren kommer och vi kommer igång på allvar så är det skitkul igen.

Men det är klart kunde vi få ännu mer ledigt utan inkomstbortfall skulle vi satsa på Nya Zealands sydö. Ska vara fantastisk natur, och MTB-vänligt.

Per

Malina Skrev:
> Per Skrev: el någonannanstans på södra halvklotet,
> t ex Pantagonien.
>
> Per! Har du varit där och cyklat ? Eller någon
> annan som har?
>
> // Malin

Har vandrat och klättrat lite i Patagonien. Höll mest till i nationalparkerna och såg inga cyklar där så jag misstänker att det inte är tillåtet att hoja där, tyvärr. Stigarna var liksom naturen hur fina som helst.

Ska man cykla ska man nog hålla sig lite länge norrut än patagonien, typ i mitten av Chile. The Lake District verkade perfekt för cykling (även klättring, vandring rafting mm).

Mmm.. hade lite funderingar på att ta mig till Patagonien nu inom kort .. men jag vet inte riktigt om det blir av. Drömma kan man ju alltid göra :-)

Hade varit roligt att i såfall kombinera med cykling, men det verkar inte vara något alternativ. Synd ..

Peter E, var du där i egen regi eller åkte du en arrangerad resa? Berätta gärna mer om du vill!

// Malin

Vi var ett gäng på 8 pers som var där i egen regi. Tre stycken åkte ner en månad i förväg för att knata upp på Aconcagua och vi mötte upp dem i Santiagio. Var tyvärr bara där i 4 veckor så vi han inte med så mycket annat än en sväng i The Lake District och en i Patagonien. I Torres del Paine (Patagonien) träffade vi en grupp svenskar som reste med Läs och res (eller någe liknande). De verkade inte säskilt nöjda med sin resa. De hade desutom försetts med usla tält som bara blåste iväg. I Patagonien blåser det hela tiden, antingen mycket eller jättemycket.

Skicka ett PM om du ska iväg så kan jag breätta mer utförligt var vi var, hur vi tog oss runt, vad som var bra och vad du ska undvika.

Chile är det häftigaste land jag besökt hittills och jag ska defintift åka dit igen. Har inte varit på Nya Zeland ännu, misstänker att det är rätt bra det med. Åker förhoppningsvis dit om ett år.

Jag åkte några vändor i Auckland (Woodhill Mountainbike Park)januari-mars. Tycker att det var en höjdare! Lite svalare än Australien, men 20-25 grader kändes helt ok.... http://www.bikepark.co.nz/index.php

Har lovat mig själv att jag skall tillbaka dit inom ett par år!

/Ekis

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp