Bästa racinghjulen för max 10.000 kr

Hur använder du din cykel och var cyklar du?
Tävlar du?
Vad väger du?
Vad är viktigast för dig; hållbarhet eller låg vikt?

Helt omöjligt att säga vad som är de "bästa racinghjulen för max 10 000 kr"

Vilken är den bästa sportbilen för max 500 000 kr?

Jag tränar mest med den, och bor i Umeå. Jag har anmält mig till mitt första lopp(Tre berg)
Väger 81 kg. Men tanken är att väga 77-78 i maj.

Dessutom en modell som hade ekerbrott i början...

Jag har köpt mitt andra par Fulcrum Racing Zero 2-Way Fit. Mitt förra par, Zero Red från 2009, var dom bästa hjulen jag haft.
...och jag jämför med FFWD F4R tub, C24, handbyggda lätthjul + annat. Inget negativt att säga om Zero. Vikten på mina senase höll dessutom låga 1406 gr.

Dessa har jag precis köpt. Du kan ju läsa omdömet:

http://www.wiggle.se/fulcrum-racing-zero-hjulset-i-legering-for-kanttradsdack/

nypan sa:
townes sa:

Hjul med dålig aerodynamik för tubdäck. Nej säger jag.

Senast ändrad:
Fulcrum red wind, om du accepterar lite tyngre grejer. Styva o fina och tar du XLR får du scheissefina nav (tycker jag)

har XLR 80 (asså 80 mm profil), tunga, styva grymt sköna, alubromsyta. Haft dem 3 säsonger helt utan problem.

Bontrager Aura 5 TLR funkar för både slang och slanglöst.
Min erfarenhet av bontrager är att det är väldigt välbyggda hjul och att slanglöst kommer bli det nya "svarta" :-)

Många höprofilhjul i den här prisklassen verkar dra iväg viktmässigt till nivån 1700-1900 gram. Det känns inte så sexigt när de går att bygga på nivån 1400-1500 gram.

Ett par lätta alu eller alu/carbon-hjul som Fulcrum Zero, DA c24 känns vettigt för mig som snor runt på tighta förortsslingor eller där jag hela tiden ska dra igång accelerationer vid klungkörning.

Fjärdebrunn sa:
Många höprofilhjul i den här prisklassen verkar dra iväg viktmässigt till nivån 1700-1900 gram. Det känns inte så sexigt när de går att bygga på nivån 1400-1500 gram.

Ett par lätta alu eller alu/carbon-hjul som Fulcrum Zero, DA c24 känns vettigt för mig som snor runt på tighta förortsslingor eller där jag hela tiden ska dra igång accelerationer vid klungkörning.

Zero is da shit om du frågar mig. Förutom att de är mycket lätta gillar jag ljudet, vilket iof inte har så mycket att göra med funktionen,...

IngvarW sa:
Fjärdebrunn sa:

Zero is da shit om du frågar mig. Förutom att de är mycket lätta gillar jag ljudet, vilket iof inte har så mycket att göra med funktionen,...

Sluta nu, jag har precis klickat hem en ny tvättmaskin... och så ska hundvalpen pröjsas... och så....

Fjärdebrunn sa:
Hur långsamt snor du runt?
För åtminstone i hastigheter över 20-25km/h är aerohjul även snabbare vid accelerationer.
Glöm inte att de som tävlar i Spurt(dvs sprint på bana) har hjul som relativt sett är tyngre än de flesta 'vanliga' lvg-hjul.
Även de lätta, 'svaga' och 'långsamma' damjuniorerna, som borde ha mest att förlora på dessa 'tunga' hjul, använder dem, åtminstone de av dem som vinner
http://autobus.cyclingnews.com/trac...rnats08/usajuniornats081/mjc2008-08-14-121947

Men många aerohjul känns inte snabbare, även om de är det i verkligheten.

/Håkan

HåkanC sa:
Fjärdebrunn sa:
Även de lätta, 'svaga' och 'långsamma' damjuniorerna, som borde ha mest att förlora på dessa 'tunga' hjul, använder dem, åtminstone de av dem som vinner
/Håkan
Fast är det doserad parkett i förorterna?

Senast ändrad:
emmer sa:
HåkanC sa:
Fjärdebrunn sa:
/Håkan
Fast är det doserad parkett i förorterna?

Tja, fullfartsträningen med tex Pelotonen snittar kring 40 och innehåller maxfartssträckor med +60 i klunga samt fördjävliga igångdrag efter krökar och rondeller samt ångestfyllda backryck. Det var där jag började fundera på agila, styva och lätta hjul på bekostnad av viss aeroeffekten. Vad gör här T ex 300 gram tyngre fälgar som förvisso är mer aero?

Vad är lätt när det kommer till kanttrådshjul? 1400gr? 1300gr

Tycker att allt bara är svårt när det kommer olika tips från höger och vänster.

Mina hjul väger 1150gr så jag tycker att 1400gr låter supertungt. Men då kör ju jag tub och där verkar det ju lättare att kapa vikt. Å andra sidan så känner man väl knappt av skillnaden på 250gr?

Det kom ett riktigt bra tips: Swiss Side.

Men swiiiiiiiiiiiisch så yrade diskussionen i väg. Läs på om Swiss Side och så köper du dem.

castrello sa:
Det kom ett riktigt bra tips: Swiss Side.
Deras Hadron-modell fick riktigt bra resultat i Tours aerotest
e_7d337f6a80.jpeg

Från: http://www.tour-magazin.de/komponenten/laufraeder/test-aero-laufraeder-swiss-side-hadron/a34085.html

/Håkan

Johan A sa:
Vad är lätt när det kommer till kanttrådshjul? 1400gr? 1300gr

Tycker att allt bara är svårt när det kommer olika tips från höger och vänster.

Mina hjul väger 1150gr så jag tycker att 1400gr låter supertungt. Men då kör ju jag tub och där verkar det ju lättare att kapa vikt. Å andra sidan så känner man väl knappt av skillnaden på 250gr?

Ja, det verkar onekligen som att gå över till tub är ett effektivt sätt att komma ner i vikt på fälgarna.

Vad kör du på Johan?

Ska bygga ihop LB 45 T med American classic 58+205 nav blir klara tills isen smällt på sjön. Återkommer med rapport då! Kommer nog väga ca 1400g paret+cykel 5000g+ryttare 65000g.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp