Bästa ryggsäck

thestagmo

Medlem
Bästa ryggsäck
Hej
Vilken är bästa ryggsäcken för mindre turer och även som "ryggskydd" vid enduro?
Tips jag fått är: Evoc enduro och Poc VPD Spine?
/Thestagmo

Bilagor

• 20160220_200108.jpg
    20160220_200108.jpg
    147.4 KB · Besök: 52
Bästa ryggsäck
Cannondale jekyl 1000 sa:
Hur avancerat är ett sådant där inbyggt ryggskydd? Får man samma effekt om man slänger ner en brädstump i en vanlig ryggsäck?

Nej du får inte samma stötupptagande förmåga, möjligen penetrationsskydd...

Gillar min EVOC pga sina gedigna system/utformning av alla fickor o fack.
Vet många som är nöjda med sina Camelback KUDU: https://www.sportamore.se/produkt/8...TKw-Mt1oTacWC8Ipfgn91e3eEEHvyIFjjYaAq038P8HAQ

EDIT: Det är ju inte POC utan EVOC jag har, se så det kan bli när man Happy-surfar efter en flaska rötjut...
POC är mig veterligen skön på ryggen men ganska kasst utformad gällande förvaringsutrymmet :(

Senast ändrad:
Bästa ryggsäck
larsaw sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Hur avancerat är ett sådant där inbyggt ryggskydd? Får man samma effekt om man slänger ner en brädstump i en vanlig ryggsäck?

Nej du får inte samma stötupptagande förmåga, möjligen penetrationsskydd...

Gillar min POC pga sina gedigna system/utformning av alla fickor o fack.
Vet många som är nöjda med sina Camelback KUDU: https://www.sportamore.se/produkt/8...TKw-Mt1oTacWC8Ipfgn91e3eEEHvyIFjjYaAq038P8HAQ

En vaderad bilstötfångare då?
Vad är det för typ av konstruktion på dom inbygda ryggskydden? Är det någon ledad plasthistoria eller är det en mjukare och böjbar plastskena?

Bästa ryggsäck
Jag är nöjd med min Evocfreeride trail!

Ryggskyddet är både mjukt och mysigt men har ändå någon form av plastryggrad. Märks inte alls när man har den på sig men min uppfattning är att det ger ett väldigt bra skydd

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    255.9 KB · Besök: 44
Bästa ryggsäck
Har oxå sneglat på poc och evoc, har inte heller bestämt mig. Men om man kraschar evoc skyddet måste man byta plattan om jag inte kommer ihåg fel.

Bästa ryggsäck
Willie sa:

Ryggskyddet är både mjukt och mysigt men har ändå någon form av plastryggrad. Märks inte alls när man har den på sig men min uppfattning är att det ger ett väldigt bra skydd

Hur lång är du som har m/L på Evoc ryggan?
/Thestagmo

Bästa ryggsäck
Ryggskyddet är både mjukt och mysigt men har ändå någon form av plastryggrad. Märks inte alls när man har den på sig men min uppfattning är att det ger ett väldigt bra skydd[/quote]

Jag har också ett M/L-skydd på min Evoc, är 190 cm lång och tycker det funkar fint. Vad jag minns så är det rekommenderade spannet ganska generöst för den storleken.

Vad gäller själva skyddet håller jag med om att det känns gediget, liksom ryggsäcken i stort. Jag är inne på mitt femte år med den och räknar med att kunna köra med den i fem år till.

Bästa ryggsäck
thestagmo sa:
Willie sa:

/Thestagmo

Jag är 194cm, skulle nog egentligen ha en större men den sitter riktigt bra på min långa rygg!

Senast ändrad:
Bästa ryggsäck
Poc och Evoc ryggsäckar har samma kvalitet i ryggskydden som deras skyddsjackor.

Min alpinestars rygga däremot skulle skydda lika bra men en träplanka istället för den lilla stela ryggplatta som följde med om än väga lite mer. Ryggsäcken i övrigt är ok med förvaring men materialet känns lite prassligt och billigt i jämförelse med tex. Camelbak.

Bästa ryggsäck
Tillbaka
Topp