Batteridriven cykeltvätt

Batteridriven cykeltvätt
Hej.

Jag är ny på forumet (och ny på MTB också för den delen) och undrat om någon har något bra tips på en batteridriven högtryckstvätt som är bra för cykeltvätt. Jag bor i lägenhet och måste gå ut på parkeringen för att tvätta min cykel. Har kollat runt lite på bl a JULA och liknande ställen men tänkte det kunde vara kul att höra vad ni andra använder.

Batteridriven cykeltvätt
välkommen till happy! det finns trådar i ämnet, t ex den här.

sedan tycker jag att man skall akta vevparti, länklager och hjullager från högtryck.

en vanlig tryckspruta och borste räcker dock till, t ex en sån här. det brukar räcka med 5 liter, en sån finns på bauhaus. den står lite stadigare i skuffen; ett bra ändamål för en sån här attiralj är när man är på resa med bil.

Batteridriven cykeltvätt
Hej.

Jag är ny på forumet (och ny på MTB också för den delen) och undrat om någon har något bra tips på en batteridriven högtryckstvätt som är bra för cykeltvätt. Jag bor i lägenhet och måste gå ut på parkeringen för att tvätta min cykel. Har kollat runt lite på bl a JULA och liknande ställen men tänkte det kunde vara kul att höra vad ni andra använder.
Nu finns det helautomatiska obemannade gör det själv hallar(inomhus), där shampo, tvättsvamp, inkl varmvatten ingår där du kan välja med eller utan högtryck. Jag hade cyklat till en sådan biltvätt och tryckt in kreditkortet och tvättat cykeln. Lovar dig att cykeln blir ren. Kan inte kosta mer än högst 20-40 kr och ja du måste trycka på pausknappen ofta för att få ner priset =). Cykeln torkar på vägen hem när du cyklar hemåt eller torka av cykeln på utsidan. Avfettning mm som finns i dessa hallar är skit till bil men perfekt för cykel, då den är fruktansvärt utspädd så det inte är klokt. =). Eller så tvättar du manuellt som föreslagits ovan.

Batteridriven cykeltvätt
Tack för alla tips, uppskattas verkligen! Vad tror ni om en sån här förresten, skulle det funka eller blir det för dåligt tryck tror ni? https://www.clasohlson.com/se/Campingdusch-Epoca-Freshower/p/Pr311785000
Den är ju inte batteridriven och på endast 7l.
Dessutom tycker åtminstone jag att 499 SEK för den är dyrt när en liknande på 8l kostar 189 SEK hos Biltema
1

Tryckspruta 8l för 189 SEK
Men jag har inte använt ngn av dem så vad som skiljer i kvalité, om ngt, har jag ingen aning om.

Batteridriven cykeltvätt
Tack för alla tips, uppskattas verkligen! Vad tror ni om en sån här förresten, skulle det funka eller blir det för dåligt tryck tror ni? https://www.clasohlson.com/se/Campingdusch-Epoca-Freshower/p/Pr311785000

Spontant skulle jag säga nej med tanke på liknande sprutor som jag använt för avfettning. Med munstycket åtdraget för högre tryck blir flödet på tok för lågt, och med munstycket mer öppet för högre flöde blir trycket för lågt.

Batteridriven cykeltvätt
Jag har en sån här som funkar riktigt bra till cyklar.

Ta med valfri storlek på dunk eller koppla den till utkast eller lägg slangen i ett dike.
Jag brukar ha med den på resor och 5 liter räcker gott till två cyklar.

Tillbaka
Topp