GLHF
Medlem
Befintlig gravel vs ny landsvägscykel för Vättern?
Hej! Har blivit medlurad att cykla Vättern nästa år och funderar nu på om det är värt att skaffa en landsvägscykel till ändamålet. Är ju alltid kul med ny cykel förstås, men försöker motstå frestelsen om det inte kommer ge mig så mycket. Har i dagsläget en trail-MTB och en gravel, och funderar lite på hur stor skillnad det är på min gravel och en landsvägscykel i endurancekategorin (som jag antar är det man vill ha när man ska cykla ett halvt dygn). Graveln är en Decathloncykel i aluminium med Shimano 105 2x11 (48/32 - 11/34) och skivbromsar (hybrid TRP HY/RD). Behöver förstås slänga på ett par smalare däck. Den är inte särskilt lätt, men Vättern är väl rätt platt? Det jag tänker potentiellt kan göra skillnad är geometrin, den ser ut så här på graveln (strl M):
Här är en jämförelse med Trek Domane och Canyon Endurace: https://geometrygeeks.bike/compare/...e-al-4-2024-58cm,canyon-endurace-cf-7-2025-m/
Man kan klicka i graveln som baseline. Verkar främst vara Endurace som skiljer sig, med en kortare hjulbas och skarpare HT-vinkel. Reach och stack skiljer sig lite grann också.
Hur mycket tror ni man märker sådana skillnader? Jag har ingen större koll på geometri tyvärr. Vad kostar en begagnad landsvägscykel med liknande komponenter som min gravel (kostade 11k när det begav sig)? En fördel med en till cykel är att jag funderat på att köpa en trainer, så kan den få bo där under vinterhalvåret.
Här är en jämförelse med Trek Domane och Canyon Endurace: https://geometrygeeks.bike/compare/...e-al-4-2024-58cm,canyon-endurace-cf-7-2025-m/
Man kan klicka i graveln som baseline. Verkar främst vara Endurace som skiljer sig, med en kortare hjulbas och skarpare HT-vinkel. Reach och stack skiljer sig lite grann också.
Hur mycket tror ni man märker sådana skillnader? Jag har ingen större koll på geometri tyvärr. Vad kostar en begagnad landsvägscykel med liknande komponenter som min gravel (kostade 11k när det begav sig)? En fördel med en till cykel är att jag funderat på att köpa en trainer, så kan den få bo där under vinterhalvåret.