Behöver tips om bekväm mtb-sadel !

Det är ju svårt att tipsa när man inte vet vad som behagar herrns ändalykt! Jag gillar Selle Italias sadlar iaf. Cyclecomponents har bra priser tex:

Selle Italia, Flite Basic 595 kr

Selle Italia, Max Flite Trans Am 595 kr

Jag gillar WTB sadlar skarpt, de är riktigt sköna! Spana in månadens erbjudande från Evalds MTB, WTB Rocket V Titanium 475kr!!!: <http://www.evaldsmtb.se/butik/manadens_erbj.html>

Annars har <http://www.chainreactioncycles.com> bra priser på WTB också.

/Leo

Jag har kört med Flite sen -94, och jag tror att det kommer att bli svårt för mig att hitta en annan sadel som jag gillar mer! =)

I likhet med Leo gillar min bak WTB. Har haft en WTB SST98, sen just -98, och när det var dags för byte i våras blev det en WTB SST2k billigt från CRC.

Mitt tips är att provcykla en massa olika sadlar, kanske på polares hojar, om du inte redan vet vad din ändalykt trivs bäst med.

WTB WTB WTB!!!!!

Köp den so reas på evalds, det är en riktig höjdare. Har samma sadel fast den vanliga "stealth" versionen, inte Titanium. Jag har testat en massa sadlar genom åren, ingen kommer i närheten av komforten hos WTB. Min sambo har också testat alla möjliga sadlar innan hon fastnade för en (svindyr) SLR. När hon testade min WTB sa hon att det var det klart skönaste hon kört på. KÖP!

Kollar du på mtbreview så verkar det vara fler som gillar WTB saslarna.

p.s. den e ganska ful om du är mån om utseendet på cykeln....

/Ola

Avocet Air är skön för långturer, är inne på min andra, annars gillar jag också flite. Den är dock aningen mindre bekväm.

Per
<http://lowdin.nu>

instämmer helt med oskar Flite är både sköna och snygga och håller väldigt bra.

MBUK hade ett sadeltest i somras. Flite utsågs till överlägsen vinnare i XC-segmentet. Rocket V deltog inte i testet, men det gjorde DH-varianten (Speed V) som blev överlägsen vinnare i DH-segmentet. Så jag tror nog att både Flite och WTB är mycket bra sadlar som dessutom är klart prisvärda jämfört med mycket annat.

Jag har kört på Flite ett tag, som man kan få för 380 spänn från Bike-Discount, och har nu valt att klippa till på WTB Rocket Carbonara från CRC för 390 spänn. Får se hur den känns. Evalds pris för titanversionen verkar vara outstanding även internationellt sett. Köp den!

Jag cyklar sen 5 år tillbaka på en WTB SST-X, den är nu inne på sin tredje cykel. Snart hamnar den på cykel nummer fyra. Så antingen är min rumpa extremt konservativ eller så är det helt enkelt en väldigt komfortabel sadel.
Och uppenbarligen hållbar, det är ju inte bara jag som har haft den sadeln länge.

Får nog hålla med ovan.. WTB Rocket är den skönaste sadeln jag har haft och den fulaste.. :) Även om Fliten och SLR är sköna så blir dom slagna av Rocketen..

Jag verkar vara den enda här som inte gillar WTB!
Har en SST 98 Ti i fint skick som ligger och skräpar hemma. Den har WTB-loggan graverat på lädret om jag inte kommer ihåg fel.

Jag tycker att den är för bred, men visst är komforten en höjdare.

Kanske är det någon som är sugen att byta mot en flite eller något annat trevligt? Hör av er i så fall.

SST sadlarna tycker inte jag heller om.. Alldeles för breda och passar inte riktigt min bak.. Men Rocket är mycket smalare, smalare än Fliten t.o.m. men ändå väldigt "comfy".. :)

Nån som vet nåt ställe som har ett lite större utbud av WTB-sadlarna? Känns onekligen som om jag skulle ta o kika på en för att se om det kan tänkas vara nåt. Min befintliga har onekligen sett sina bästa dagar om man säger så...

Sadeln ovan är föresten till salu, min ändalykt å den är inte riktigt kompatibla. Är en Fi´zik Pave med titanrails har suttit på min racer en sommar....................

Kan det här vara något???
<http://www.finnmer.se/finn/bap/object?pdc=1071161571982&id=1846920&sid=1554334107571767&pos=1&rub=45>

Månadserbjudandet från Edvalds är samma som jag har på min hoj och jag kan bara hålla med dom andra som tyckte om den.

Anki: Chainreaction har rätt många WTB modeller, bara att vraka och välja.

Har provat med en Flite på MTB:n, funkade inte för mig - alldeles för hård och stötig. Däremot hade jag sen samma Flite sadel på racern i ett år och det gick bättre...tills jag köpte en WTB sadeln till den också! :-)

Värsta sadeln alla kategorier som jag ägt är Selle Italia Nitrox Gel, fick den med min Columbus Pinta racer. Den åkte av illa kvickt!

Gillar även Titec Berserkr, har den på Bulliten. Stor sadel, som fungerar bra för hårdare skogskörning och lite freeride. Finns billigt på Chainreactioncycles.

/Leo

Många som gillar Berserkr och köper man på rätt ställe är den tokbillig också. På fel ställe, tokdyr. Jag trivs bara sådär, tycker den är för "avrundad" i formen, lätt att ramla av eller något.

Min favorit är nog SDG Bel-air. Den sitter på sin fjärde cykel nu (på lika många år). Den lyfter upp de känsliga regionerna perfekt genom att vara lite högre i bak och mjuk på ett konstigt sätt.

Specializeds Body Geometry (comp? den raceigaste iaf) är ju riktigt grymma men minst sagt asketiska. Första kvarten gör ofta ont, sen blir det bara hääärligt. ;) Förmodligen den bästa jag provat för långa XC-nötningar och mycket sitta-tungt-länge. Jag borde köpa en extra om Cykelcity har reakorgen kvar, 500 kr.

Planet-X Uranus är fruktansvärd. Helt oanvändbar. Ful form dessutom. Köp ej till cyklar där sadeln behöver sittas mycket på.

Nisene Fizi:k var inte något vidare heller, för smal för mig så det blev intensiv press där det inte ska.

En hårt sliten Selle Italia Nitrox Gel sitter på min "nya" landsvägare. Den verkar mycket lovande, men har bara kört en kortis innan snön kom.

Hittade den jag funderar på där Leo. Skulle dock gärna vilja se o känna på den irl. Skitsvårt att köpa sadel i normalfallet - skulle ju helst behöva provköra den... £39.99 Hmmm, helt klart nåt att fundera över.

Anki: du kan få låna min Rocket Carbonara någon gång i vinter och prova en runda. Antingen om jag kommer med själv eller skickar den med någon annan.

Har bara hittat den i Kadens Oskar - vet du var den finns???
Sugen på att skaffa den bara för att den är så lite anki som nåt kan vara *S*

Kom igen, den är ju asläcker. Lika bra att komma ut ordentligt och erkänna att det där med cykling bara är en ursäkt för att gå klädd i tighta lycrakläder i färger som inte ens Christer Lindarw eller Magnus Carlsson skulle ta i med tång.

*S* Tja... vad kan jag säga... Hmmm.... *funderar* Att ha stått o hållt internutbildning i budgetering och automatkonteringar i programmet vi gör på jobbet under eftermiddagen - är det en godtagbar ursäkt? ;)

Har "jagat" sadeln på svenska sajter, men inte lyckats hitta den.

/en tröttkörd anki - Skönt att det är HELG!!!!

Gillar Flite sadlarna skarpt.
Har kört på i stort sett alla Flite sadlar och till slut fastnade jag för Flite TT som faktiskt är skönare än "vanliga" Flite basic.
Kör med Flite TT på Racern och Flite basic på MTB:n!
Flite=Bäst!!!

Anki:
Du är ursäktad under förutsättning att du köper sadeln bums som en liten julklapp till dig själv.

TommyE:
Montera den på min cykel då!

Markus F:
Exakt.

Tillbaka
Topp