Johan@demanders.se
Medlem
Bekväm sadel
Funderar på en ny sadel, Selle Italia SLR Boost Kit Carbonio Superflow, finns även den som är 3d printad, bra mycket dyrare men är den bekvämare? Vikten struntar jag i, likaså priset.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tycker det är själva sittbenen som gör ont efter en timme, "grejerna" i mitten gör inte så ont.Sadlar är så otroligt personliga. Har du testat alla olika vinklar, höjder och skjutit den framåt/bakåt? Ofta är det där skon klämmer och där man bör börja. Absolut sista steget är att byta sadel om detta inte funkar, och då skulle jag rekommendera att testa ut olika hos en bike fitter eller i butik om möjligheten finns för dig.
Edit: Kikade på sadeln du skrev om och på utseendet drar jag slutsatsen att det är *harkel* dina mjukdelar som får ont/tappar känseln efter en stund? Det brukar ofta hjälpas med att sätta sadeln i 0 grader lut. Funkar inte det flytta den framåt mot styret, fortfarande 0 grader lut. Fortsätta flytta fram tills du får ont i händerna istället, och flytta sedan bakåt tills du når en balans mellan trycket i händer/sittben. Funkar det fortfarande inte, och dina privata delar domnar fortfarande, testa att vinkla ner sadeln ca -1 grad. Funkar inte detta, byt sadel till denna då den har öppna hål som ger mjukdelarna lite mindre tryck. Men sadeln kan också skapa andra problem som inte uppstår med din nuvarande. Det är en himla djungel med sadlar alltså.
Har du styret för högt? Bra vaddering i cykelbyxorna? Jag frågar inte för att vara jobbig utan eftersom det oftast inte är sadeln i sig som är problemet utan andra grejer som skapar problem i sadeln. Mitt bästa råd är att få en bike fit om pengarna finns. En sådan som erbjuds i cykelbutiker borde funka, annars finns det bike fits på fysioterapeutnivå.Tycker det är själva sittbenen som gör ont efter en timme, "grejerna" i mitten gör inte så ont.
Har gjort bikefit, är kompis med han som gjorde den, kanske ska be han om tips.Har du styret för högt? Bra vaddering i cykelbyxorna? Jag frågar inte för att vara jobbig utan eftersom det oftast inte är sadeln i sig som är problemet utan andra grejer som skapar problem i sadeln. Mitt bästa råd är att få en bike fit om pengarna finns. En sådan som erbjuds i cykelbutiker borde funka, annars finns det bike fits på fysioterapeutnivå.
Jag fick leka runt ordentligt för att få bort knäsmärtan när jag cyklade och till slut hittade jag en bra position. Som bonus försvann smärta även i händer och sittben och inget mer myrornas krig i Peter Niklas. Inga byten av delar heller utan bara justering av vinklar och höjd på sakerna.
Gör det! Det är alltid bra med en follow up efter ett tag också. Kroppen ändrar sig ibland, muskler blir tighta, annan vikt/belastning i sadeln med mera. Det är nästan för många delar att avgöra såhär online via text.Har gjort bikefit, är kompis med han som gjorde den, kanske ska be han om tips.
Oj, alltså läder hela vägen som i riktiga kostymskor? Vilka märken säljer dessa?Och här kommer jag som vanligt in från vänster och rekommenderar lädersadel.
Läder, inte skinnöverdragna plastsadlar. Kräver lång inkörning - minst ett par hundra mil - men är sedan som en avgjutning av den egna rumpan med alla skevheter och skavanker. Och då har jag testat dussintal plastsadlar.
Läder finns i olika varianter på samtlig mina cyklar.
Brooks bland andra.Oj, alltså läder hela vägen som i riktiga kostymskor? Vilka märken säljer dessa?
sellesideale.fr
Idèale, Gilles Berthout och Brooks. I den ordningen. Finns flera men jag misstänker de är kinesiska. Nån har en sorts armering av tyg på undersidan. Undvikes.Oj, alltså läder hela vägen som i riktiga kostymskor? Vilka märken säljer dessa?