Bekväm sadel

Bekväm sadel
Sadlar är så otroligt personliga. Har du testat alla olika vinklar, höjder och skjutit den framåt/bakåt? Ofta är det där skon klämmer och där man bör börja. Absolut sista steget är att byta sadel om detta inte funkar, och då skulle jag rekommendera att testa ut olika hos en bike fitter eller i butik om möjligheten finns för dig.

Edit: Kikade på sadeln du skrev om och på utseendet drar jag slutsatsen att det är *harkel* dina mjukdelar som får ont/tappar känseln efter en stund? Det brukar ofta hjälpas med att sätta sadeln i 0 grader lut. Funkar inte det flytta den framåt mot styret, fortfarande 0 grader lut. Fortsätta flytta fram tills du får ont i händerna istället, och flytta sedan bakåt tills du når en balans mellan trycket i händer/sittben. Funkar det fortfarande inte, och dina privata delar domnar fortfarande, testa att vinkla ner sadeln ca -1 grad. Funkar inte detta, byt sadel till denna då den har öppna hål som ger mjukdelarna lite mindre tryck. Men sadeln kan också skapa andra problem som inte uppstår med din nuvarande. Det är en himla djungel med sadlar alltså.

Bekväm sadel
Sadlar är så otroligt personliga. Har du testat alla olika vinklar, höjder och skjutit den framåt/bakåt? Ofta är det där skon klämmer och där man bör börja. Absolut sista steget är att byta sadel om detta inte funkar, och då skulle jag rekommendera att testa ut olika hos en bike fitter eller i butik om möjligheten finns för dig.

Edit: Kikade på sadeln du skrev om och på utseendet drar jag slutsatsen att det är *harkel* dina mjukdelar som får ont/tappar känseln efter en stund? Det brukar ofta hjälpas med att sätta sadeln i 0 grader lut. Funkar inte det flytta den framåt mot styret, fortfarande 0 grader lut. Fortsätta flytta fram tills du får ont i händerna istället, och flytta sedan bakåt tills du når en balans mellan trycket i händer/sittben. Funkar det fortfarande inte, och dina privata delar domnar fortfarande, testa att vinkla ner sadeln ca -1 grad. Funkar inte detta, byt sadel till denna då den har öppna hål som ger mjukdelarna lite mindre tryck. Men sadeln kan också skapa andra problem som inte uppstår med din nuvarande. Det är en himla djungel med sadlar alltså.
Tycker det är själva sittbenen som gör ont efter en timme, "grejerna" i mitten gör inte så ont.

Bekväm sadel
Tycker det är själva sittbenen som gör ont efter en timme, "grejerna" i mitten gör inte så ont.
Har du styret för högt? Bra vaddering i cykelbyxorna? Jag frågar inte för att vara jobbig utan eftersom det oftast inte är sadeln i sig som är problemet utan andra grejer som skapar problem i sadeln. Mitt bästa råd är att få en bike fit om pengarna finns. En sådan som erbjuds i cykelbutiker borde funka, annars finns det bike fits på fysioterapeutnivå.

Jag fick leka runt ordentligt för att få bort knäsmärtan när jag cyklade och till slut hittade jag en bra position. Som bonus försvann smärta även i händer och sittben och inget mer myrornas krig i Peter Niklas. Inga byten av delar heller utan bara justering av vinklar och höjd på sakerna.

Edit:
Länkar två videos som hjälpte mig mest

Senast ändrad:
Bekväm sadel
Har du styret för högt? Bra vaddering i cykelbyxorna? Jag frågar inte för att vara jobbig utan eftersom det oftast inte är sadeln i sig som är problemet utan andra grejer som skapar problem i sadeln. Mitt bästa råd är att få en bike fit om pengarna finns. En sådan som erbjuds i cykelbutiker borde funka, annars finns det bike fits på fysioterapeutnivå.

Jag fick leka runt ordentligt för att få bort knäsmärtan när jag cyklade och till slut hittade jag en bra position. Som bonus försvann smärta även i händer och sittben och inget mer myrornas krig i Peter Niklas. Inga byten av delar heller utan bara justering av vinklar och höjd på sakerna.
Har gjort bikefit, är kompis med han som gjorde den, kanske ska be han om tips.

Bekväm sadel
Har gjort bikefit, är kompis med han som gjorde den, kanske ska be han om tips.
Gör det! Det är alltid bra med en follow up efter ett tag också. Kroppen ändrar sig ibland, muskler blir tighta, annan vikt/belastning i sadeln med mera. Det är nästan för många delar att avgöra såhär online via text.

Det ska inte göra ont att cykla iaf så något fel är det. Men det går förmodligen att rätta till ganska lätt när du väl hittat det.

Bekväm sadel
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår hur man praktiskt sett kan hitta bästa, dyra sadeln, förutom när man har en LBS eller polaren där man kan prova flera olika sadlar.

Själva trodde jag länge att en Flite passade mig bäst. När jag köpte en ny cykel för 12 år sedan valde jag en Selle Italia SLR Flow. Den sitter perfekt och nu får jag ont av runda Fliten. Nu tror jag att jag vet vilken typ av sadel jag tycker om, men jag har inte provat så mycket.

Hur man väljer en 3D printad sadel, förutom om man vill har det nyaste och dyraste, förstar jag inte. Kan får sån som lånesadel hos en LBS?

Bekväm sadel
Jag fattar inte heller. Man får inte ens provsitta hos lbs och sadlarna som sitter på cyklarna säljs inte löst..

Printad sadel har jag förutsatt att man gjuter av gumpa på nåt sätt....

Sportson kommet att få in en gumpmätningsmaskin snart så ska testa det i alla fal

Bekväm sadel
Jag har gjort resan till att hitta en bra sadel, den är lång och inkluderar många sadlar.
3d printade sadlar har definitivt bättre komfort, men om sadelformen i sig inte är rätt är det skitsamma. Jag har fiziks argo adaptive på mtb och inomhus-trainern. Där är den 10/10.

Men på gravel/landsväg har jag det inte. Den funkar inte för mig i bockarna. Känseln i nedre regionerna försvinner.

Till slut vändes blicken mot den sista sadel jag testar innan jag ger upp, smp nymber. En sadel som typiskt inte alla passar mig, en kurvad sådan som dessutom var svindyr.

Dom har dock ett testprogram!! Jag testade, köpte och är helnöjd.

OBS, under hela resan har jag haft 2 bikefits bakom mig för att ha rätt förutsättningar. Där lär man sig också en hel del nödvändig kunskap om att justera rätt sin sadel.

Med facit i hand har det varit en plågsam, lång och hopplös resa men som var värt det i slutet av dagen.

Bekväm sadel
Och här kommer jag som vanligt in från vänster och rekommenderar lädersadel.
Läder, inte skinnöverdragna plastsadlar. Kräver lång inkörning - minst ett par hundra mil - men är sedan som en avgjutning av den egna rumpan med alla skevheter och skavanker. Och då har jag testat dussintal plastsadlar.
Läder finns i olika varianter på samtlig mina cyklar.

Bekväm sadel
Och här kommer jag som vanligt in från vänster och rekommenderar lädersadel.
Läder, inte skinnöverdragna plastsadlar. Kräver lång inkörning - minst ett par hundra mil - men är sedan som en avgjutning av den egna rumpan med alla skevheter och skavanker. Och då har jag testat dussintal plastsadlar.
Läder finns i olika varianter på samtlig mina cyklar.
Oj, alltså läder hela vägen som i riktiga kostymskor? Vilka märken säljer dessa?

Bekväm sadel
Som övriga skriver och när du till slut hittar sadeln som passar köp flera , jag har likadana sadlar på alla cyklar och jag har tre stycken extra som ligger i ett skåp å väntar .
Tyvärr så konkade ju crc/wiggle så när de är slut då får jag väl leta annat men det lär iallafall dröja några år?

Bekväm sadel
Oj, alltså läder hela vägen som i riktiga kostymskor? Vilka märken säljer dessa?
Idèale, Gilles Berthout och Brooks. I den ordningen. Finns flera men jag misstänker de är kinesiska. Nån har en sorts armering av tyg på undersidan. Undvikes.
Riktiga lädersadlar åldras dessutom med värdighet (om de sköts) Min äldste, en Idèale 90 köpte jag under tidigt 80-tal och den är fortfarande i tjänst. Här behövs inga lager ?

Tillbaka
Topp