Beskriv din cykelpendling

Shit va ni kör långt & snabbt. Impad. Lägger väl golvet då; 9k tvärs igenom Malmö på 3-växlad standardcykel med uselt rull. 5/52; Skåne fullt cyklingsbart även när det är som sämst, bilar några dagar per år typ. Tempot blir det som medtrafikanter och cykelns rull tillåter...

Senast ändrad:
MarcusS skrev:
-------------------------------------------------------
> höger, höger, vänster, vänster, vänster,
> höger, höger, vänster, vänster, höger,
> höger, höger, vänster, höger framme!

Själv kör jag v, v, h, h, v, v, h, h, v, v, v, h, h, v, v, v, h, h, v, v, h, v, h, h, v, h, h, v, h, v, h, h, v, h, v, h, v, h, h, h och v (eller något åt det hållet i alla fall) på vägen till jobbet.

lh skrev:
> Shit va ni kör långt & snabbt. Impad. Lägger
> väl golvet då; 9k tvärs igenom Malmö på
> 3-växlad standardcykel med uselt rull. 5/52;
> Skåne fullt cyklingsbart även när det är som
> sämst, bilar några dagar per år typ. Tempot
> blir det som medtrafikanter och cykelns rull
> tillåter...

Brädar dig med +1k :)
Men strax efter 0600 om morgonen är man rätt ensam på cykelbanorna.

GoranS skrev:
> MarcusS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > höger, höger, vänster, vänster, vänster,
> > höger, höger, vänster, vänster, höger,
> > höger, höger, vänster, höger framme!
>
> Själv kör jag v, v, h, h, v, v, h, h, v, v, v,
> h, h, v, v, v, h, h, v, v, h, v, h, h, v, h, h, v,
> h, v, h, h, v, h, v, h, v, h, h, h och v (eller
> något åt det hållet i alla fall) på vägen
> till jobbet.

Jäklar vad du verkar vingla. :)

Cyklar till jobbet 6 dagar i veckan 1 mil fram och tillbaka. Inte så långt iofs, men gör det året runt även när det ligger 30cm nysnö på vägarna. Snöröjningen här i Eskilstuna är inte vad den borde vara. Jag börjar jobbet 09:30 så jag har oftast varit ute och träningscyklat MTB 4-6 mil varannan dag innan min pendling till jobbet. Och dom dagarna är ganska jobbiga med stumma ben och knappt någon ork när man ska sätta sig på cykeln igen. Men annars så är det ganska behagligt med en liten tur innan man ska vara inne hela dagen.

16km x2 varje dag i princip utan undantag året om Fiskis-Tegnérgatan.
Bangar ALDRIG för väder
Kör stålcross med skärmar och elaka vinterhjul
Byter om på gym där jag långtidshyr skåp
Lägger till Le Peloton lvg el grus när jag är på humör.
17 mil + träning 0-20 mil per vecka

Glad varje dag jag kan cykla

bjorre skrev:
> nikasp skrev:
> -----
> > Dock så satsar Sollentuna som jag flyttat till
> > hårt på cykling så cykelvägarna går före
> > bilvägarna vad gäller snöröjning så jag
> har
> > stora förhoppningar om vintern.
>
> Tyvärr har ju Solna inte samma ambition så det
> är rätt tydligt var kommungränsen går
> vintertid :)

Ja det är helt sjukt tydligt. Precis vid skylten vid polisskolan. Fram dit funkar racer året om sen behövs schwalbe ice spiker med 600+ dubb i backen. Längs E4 använder man dessutom cykelbanan som snöslaskupplag. Vid nybygget vid Ulriksdal är det numer dåligt året om, tack för den Solna. Cyklister verkar inte vara direkt prioriterade av kommunen.

9 km enkel väg från innerstan till Solna. Brukar köra så ofta som möjligt men i snitt 3-4 ggr i veckan. Kör året runt och blandar fulracer och cx beroende på väder och väglag. Har dock hittills klarat mig utan dubbar men i år kanske det är dags även för det. Blir ofta naturliga intervaller på Strandvägen och Kungsholms strand. Skarvar ibland ut på Djurgården på vägen hem.

Älskar att cykelpendla tack varefrihetskänslan och att få "gratis" frisk luft och motion. Ser nog ut som en riktig svettopendlare i mångas ögon men försöker ändå visa hänsyn, stanna vid rött, osv. av ren självbevarelsedrift och för att inte spä på mångas fördomar om cyklister i "trikåer".

Ja, det var inte enkelt. Den är olik. Varje dag en ny rutin. Har inte så lång väg till jobbet men många alternativ. Så, det går lite i perioder vilken väg som är pendlingsvägen. Ofta så blir det vuÄltan på räser eller pendlaröket. Ibland lägger jag till drevviken eller något annat. På senare tid har det blivit en del cykling i skogen längs Årstaviken innan jag rullar in i stan.

Har ett antal olika cyklar välja mellan. Väder och årstider påverkar val av cykel och väg. I värsta misären blir det bara 7km rakt genom stan. Är det bara regn eller lite vinter försöker jag hålla på i en timme typ.

18km enkel, nästan bara cykelväg. Full MAMIL-utstyrsel på CX med skärmar och Hamax-fäste. Tar ca 40 min.

Kör ca 3-4 dagar/vecka. Kan inte köra oftare pga att varje cykeldag "kostar" ca 45 min familjetid jämfört med att ta bussen (främst är det ombytena som tar tid).

Visserligen känns det säkert att hålla till på cykelväg eftersom man kör sträckan så ofta men samtidigt blir det ju tyvärr många korsningar, rödljus (stannar nästan alltid), skarpa svängar osv. som gör att man måste bromsa bort farten. Hade gärna haft 5-10 min kortare/snabbare pendling (ja, jag försöker cykla snabbare) för att få mer tid med familjen.

Har aldrig haft så här nära till jobbet förut, får se hur långt in på vintern jag kan köra innan kyla och dålig plogning gör att det tar för lång tid.

GoranS skrev:
> MarcusS skrev:
> -----
>
> till jobbet.

Ahadu, jag kör vänster, höger, höger, vänster, höger, vänster, vänster, höger, vänster och vänster = framme!

Jag har 600 meter till jobbet sen 2003. Försöker härma pendling okt-mar genom att cykla 20 km före eller efter jobbet. Jobbar skift så det är olika tider på dygnet varannan dag. Det blir morgonpass runt 06, eftermiddagsdito runt 14 och nattcykling efter 22. Sträckan är ofta densamma ute på Ekerö (bor i Solna), Lovö kyrka via FRA och tillbaka. Får ihop runt 500 km "pendling" varje vintermånad genom att låtsas ha längre till jobbet.

Jag har tillgång till dusch, bastu, tvättmaskin, verkstad, spolhall & inomhusparkering för cykel på jobbet. Ganska fint att kunna pendla efter ett nattskift i -10 när man vet att sängen väntar :) Cyklade 2014/15 på en 29" HT med Ice spiker pro när väglaget var som sämst. Till denna vinter har jag köpt en Kona Rove som ska rulla tills snön ligger någorlunda permanent.

Distanspass/träning på lediga dagar och helger ger drygt 100 mil/månad. Hastighet är numer inte ngn prio men ligger väl runt 22 när alla dubb sitter på.

Jag gick från daglig cykelpendling, Hammarby - Norrtull, till Hammarby-Södertälje 2ggr i veckan.. Tyvärr svårt att få till med hämtning/lämning plus effektiv tid på jobbet...
Har precis bytt från racer till 29"er nu i veckan så jag tror tyvärr cykelpendlingen blir lidande...
Trivs nog bäst med ca 1mil enkelväg till jobbet som man kan spetsa lite på vägen hem om man tid och lust..

Enskededalen - Tyresö, 12 - 14 km beroende på vägval. Cyklar året runt. Busschaffis och har en del delade pass så vissa dagar får jag cykla till jobbet två gånger.

GoranS skrev:
> MarcusS skrev:
> -----
>
> till jobbet.

Vad ni komplicerar till saker....

Jag har h,v,h,v,h,v,v,h,v på 33km :p och då sker 50% att svängarna de första 300 meterna. Lite förenklat kan man säga v,v,h,v.

stiffe skrev:
> Enskededalen - Tyresö, 12 - 14 km beroende på
> vägval. Cyklar året runt. Busschaffis och har en
> del delade pass så vissa dagar får jag cykla
> till jobbet två gånger.

Kan du stoppa in cykeln i bussen, jag menar utifall det finns ngt lastutrymme?

Jag har bara 6 km enkel väg men har gett mig f*n på att det ska cyklas varje dag oavsett väder och vind. Förra året blev det färre än 10 buss- och bilresor till jobbet.

Nu har jag en elcykel som jag använder oftast (varvat med en Nishiki 501-hybrid) så jag hinner inte bli svettig av pendlingen direkt trots en rejäl uppförsbacke på väg till jobbet.

Med tanke på att jag har ett medfött hjärtfel som korrigerats med öppen kirurgi, relativt nyinstoppad pacemaker och några kilon för mycket och ÄNDÅ cyklar jämt oavsett väder tycker jag nog att jag är en liiiite, liiiite bättre människa än de kollegor som tar bilen ett par kilometer på mornarna... :D

Klart du är. Guld sits ! Måste flöda av dåligt samvete på ditt jobb när du sladdar i med både el i hojen och i bröstet (Ironman?) :)

Starkt jobbat?

nieves skrev:
> stiffe skrev:
> -----
> > Enskededalen - Tyresö, 12 - 14 km beroende på
> > vägval. Cyklar året runt. Busschaffis och har
> en
> > del delade pass så vissa dagar får jag cykla
> > till jobbet två gånger.
>
>
> Kan du stoppa in cykeln i bussen, jag menar
> utifall det finns ngt lastutrymme?

Inget direkt lastutrymme i en SL-buss, dessutom knepigt med parkeringsplatser om jag skulle ta med bussen hem.

Grymt mclind! Det har ju varit överjäkligt bra pendlingsväder senaste tiden men ändå flera jag pratat med som inte kan förstå att jag av fri vilja cyklar 1,7 mil enkel väg (och än mindre att höst och vinter inte är hinder). Antingen så blir det lite hjälte- eller UFO/nörd-stämpel beroende på vem man pratar med :)

nikasp skrev:
> som inte kan förstå att jag av fri
> vilja cyklar 1,7 mil enkel väg (och än mindre
> att höst och vinter inte är hinder).

Jag anser (allvarligt) att anledningen till att jag cyklar 17km (enkel väg) istället för att ta pendeln eller bilen är för att jag är lat och bekväm. Vem orkar sitta i bilkö eller trängas på pendeln liksom. Sen är man så oerhört mycket flexiblare på cykeln. Småärenden på vägen hem är hur lätt som helst att fixa. Att åka runt och fixa småärenden med SL på väg hem från jobbet finns ju bara inte. Stockholm blir mindre och mer lätthanterligt på cykeln.

Trampa, trampa, trampa, trampa, trampa, trampa, trampa, rulla, trampa, trampa, trampa, trampa, rulla, rulla, sväng, trampa, trampa, trampa, trampa, Sväng, rulla, trampa, trampa, trampa, trampa, trampa, trampa, trampa, rulla, bromsa, framme!

42Hz skrev:
> Trampa, trampa, trampa, trampa, trampa, trampa,
> trampa, rulla, trampa, trampa, trampa, trampa,
> rulla, rulla, sväng, trampa, trampa, trampa,
> trampa, Sväng, rulla, trampa, trampa, trampa,
> trampa, trampa, trampa, trampa, rulla, bromsa,
> framme!

Glömde du inte ett trampa där? :p Du kan ju inte ha många hundra meter till jobbet ;)

Jeppe_E skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Trampa, trampa, trampa, trampa, trampa, trampa,
> > trampa, rulla, trampa, trampa, trampa, trampa,
> > rulla, rulla, sväng, trampa, trampa, trampa,
> > trampa, Sväng, rulla, trampa, trampa, trampa,
> > trampa, trampa, trampa, trampa, rulla, bromsa,
> > framme!
>
>
> Glömde du inte ett trampa där? :p Du kan ju inte
> ha många hundra meter till jobbet ;)

Nä, inte speciellt långt. :)

Jag hoppas att jag är tuff nog (med 8 km extra mot tidigare) och att det funkar när det blir dagisdags för lilltjejen på fem månader. Just nu kan jag cykla varje dag, lite sliten nu men är nog bara för att jag är ovan. MTB-cykling på fritiden ligger helt nere pga barn och hus så det är riktigt skönt att få gratis friskluft och träning.

Appel skrev:
> nikasp skrev:
> -----
> > som inte kan förstå att jag av fri
> > vilja cyklar 1,7 mil enkel väg (och än mindre
> > att höst och vinter inte är hinder).
>
> Jag anser (allvarligt) att anledningen till att
> jag cyklar 17km (enkel väg) istället för att ta
> pendeln eller bilen är för att jag är lat och
> bekväm. Vem orkar sitta i bilkö eller trängas
> på pendeln liksom. Sen är man så oerhört
> mycket flexiblare på cykeln. Småärenden på
> vägen hem är hur lätt som helst att fixa. Att
> åka runt och fixa småärenden med SL på väg
> hem från jobbet finns ju bara inte. Stockholm
> blir mindre och mer lätthanterligt på cykeln.

Senast ändrad:
10km enkel väg. Från lidingö till centrala stockholm. Jobbar med lite olika vägar för att få minst stopp och högst tempo. Ligger nu på ett rödljus, vilket jag är ganska nöjd med.

Cyklar varje dag året om och tycker att det är grym mängdträning. Kör oftast ganska hårt, och det brukar kännas när det är fredag.

Tycker att ansträngningen varierar bra med övrig cykel-lust. På sommaren är det lätta utan dubb och slask. Man har massor av energi kvar och är sugen på att dra ut och cykla på kvällen igen. På vintern med dubb och slask, blir man tröttare och då är då är man inte heller lika sugen på att dra ut igen.

Sneglade på min W240-dubbdäck och sambons W106:or i garaget igår. Ska se om jag kan få låna 106:orna då hon är mammaledig. 240 är riktiga fartdödare men ger starka ben och kanon när det är glashalt.

Pfaff skrev:
> lh skrev:
> -----
> > Shit va ni kör långt & snabbt. Impad. Lägger
> > väl golvet då; 9k tvärs igenom Malmö på
> > 3-växlad standardcykel med uselt rull. 5/52;
> > Skåne fullt cyklingsbart även när det är
> som
> > sämst, bilar några dagar per år typ. Tempot
> > blir det som medtrafikanter och cykelns rull
> > tillåter...
>
>
> Brädar dig med +1k :)
> Men strax efter 0600 om morgonen är man rätt
> ensam på cykelbanorna.
Haha, bra där! :)

Jag bor i England under hösten och pendlar ca 4 miles enkel resa (alltså drygt 6 km). Cyklar till tåget, tar tåget en station, och cyklar sedan till jobbet. Har två HÖGERsvängar på ditväg varav den ena av dessa är ut på en ganska vältrafikerad väg. Min upplevelse hittills är att brittiska bilister är betydligt mer well behaved än svenska bilister. Ffa tycks de vara vana vid cyklister i trafiken på ett helt annat sätt och jag har flera gånger blivit framvinkad trots att jag inte har företräde.

Kommer eventuellt testa att cykla hela vägen (ca 12 miles/19 km) men pga ovan nämnda trafikmängd är jag lite smått tveksam. Hemma i Sverige pendlar jag Falun-Borlänge ibland (24-27 km enkel resa beroende på vägval) och samtliga mina alternativa vägar är så gott som bilfria, så trafikflödet här är stundom överväldigande och lite läskigt i jämförelse. Det är väldigt, väldigt mycket mer bilar helt enkelt.

Senast ändrad:
nikasp skrev:
> Grymt mclind! Det har ju varit överjäkligt bra
> pendlingsväder senaste tiden men ändå flera jag
> pratat med som inte kan förstå att jag av fri
> vilja cyklar 1,7 mil enkel väg (och än mindre
> att höst och vinter inte är hinder). Antingen
> så blir det lite hjälte- eller
> UFO/nörd-stämpel beroende på vem man pratar med
> :)

Det har varit en riktig fin sensommar! Hoppas det fortsätter va fint in i hösten också.

Det sjukaste är ju att samma kollegor som väljer bilen för att inte "sabba frisyren med en hjälm"/inte "bli svettiga eller kalla"/"inte orkar på mornarna" kan gå helt bananas om inte alla kollegor mangrant sluter upp vid föreläsningar och studiedagar om "hållbar utveckling".

Miljöargument i all ära, men för mig är det mest egoistiska skäl som gör att jag cyklar: det är väldigt skönt att få en stund ute i (hyfsat) friska luften före o efter jobbet...

Senast ändrad:
Pugilism skrev:
> Ofta så blir det vuÄltan på räser eller
> pendlaröket.

Det har säkert stått någonstans, men var exakt ligger denna vuÄlta backe? Älta ligger ju rätt bra till för min pendling, så jag kanske borde kolla någongång :-)

Jag passerar fem kommuner på min pendlingsväg. Eftersom det är så långt har jag försökt leta upp rakaste vägen, vilket innebär att ca 10 km går på mindre grusvägar, resten (41 km) är asfalt. Det är en ganska varierande väg från mitten av Skåne ute till kusten, jag passerar sjöar, genom skogsdungar och ett par mindre samhällen. Men mest av allt är det öppen åkermark och hästhagar. Och vind - det är en jäkla massa vind. Fast jag hoppas att det blir ett mindre problem ju mer vältränad jag blir.

Nybörjarpendlare (och nybörjarcyklist), orkar ännu så länge bara cykla åt ett håll ena dagen, sova över på jobbet och cykla hem dag 2. Har däremot precis kommit på att jag skulle kunna ta bilen med cykeln påhängd och köra till ett lämpligt ställe där bilen kan stå och sedan cykla därifrån. Visserligen missar jag då den sköna tanken på att bilen står oanvänd, men å andra sidan skulle jag få en mer frekvent träning.

Sova på jobbet låter ju drastiskt.
Kan du inte cykla till jobbet på måndag, ta kollektivt hem (om det finns).
Köra till jobbet på tisdag, cykla hem osv, cykla till på onsdag och ta bilen hem osv.

Kollektivt finns dessvärre inte (eller så klart det finns, men det skulle ta ungefär 3 timmar, med alla byten som behöver göras). Däremot har jag testat på att köra till jobbet med cykeln på häng, cyklat hem och cyklat tillbaka dag 2 och sedan kört hem med cykeln hängande därbak. Så det finns alternativ, men jag funderar ändå på om jag inte borde korta ner sträckan - jag är rädd för att det blir för lätt att vika ner sig när det börjar bli motiga omständigheter (dvs sämre väder). Det tar mig ca 2,5 timme och jag är spytrött efteråt (nybörjare - säger det igen!), så jag kanske inte är i 100 % jobbform heller när jag kommer fram till jobbet.

lindengbg sa:
Tanken på att pendla finns dör hela tiden :)

Jag har 22km enkel väg enl Google Maps om jag cyklar. 24km med bil.

Det är cykelväg hela vägen å första milen är en cykelbana parallellt med motorvägen (E6).

Men jag vet inte om jag är extra lat men bara tanken på att behöva cykla en mil spikrakt fram gör mig trött å sen är det 12km genom stan, förbi Slottskogen mm. Men hade varit smutt, om jag hade orkat. Nackdel dock är att jag då måste lämna barnen i ottan då det tar 30-40 min med bil å enl Google ~72 min. Frugan åker ännu tidigare..

Nytt jobb, 7km rak å bra cykelväg till jobbet, så beställde hem en CX! :) hade säkerligen kunnat köra på min 29er men känns ändå som en bra anledning å skaffa ny hoj!

Vad för byxor är lämpligt nu när det är 0-gradigt på morgonen och 10c på eftermiddagen? Inte tänkt å köra gärnet. Enda jag har å förhålla mig emot är att jag på morgonen kan ge mig av 07:25 (när yngsta dottern hämtas med skoltaxi) å behöver va framme 8:00.

41 km närmaste vägen. Kör numera oftast en väg som blir 43 km för slippa lite trafikljus och trängsel. Cyklar två dagar i veckan och håller ner tempot för att inte bli för sliten. Brukar sikta på att snitta 23 km/h. Cyklar på tung stålcykel med långa skärmar kompislapp, egolapp, rejäla lampor, gott om reflexer och (hyggligt) punkasäkra däck. Kör ombytet i en sadelväska. Duschar på jobbet.

Bilagor

• Capture+_2017-10-08-09-41-06.png
    Capture+_2017-10-08-09-41-06.png
    207.5 KB · Besök: 64
  • IMG_20170704_073414.jpg
    IMG_20170704_073414.jpg
    649 KB · Besök: 67
lindengbg sa:
lindengbg sa:

Det är cykelväg hela vägen å första milen är en cykelbana parallellt med motorvägen (E6).

Men jag vet inte om jag är extra lat men bara tanken på att behöva cykla en mil spikrakt fram gör mig trött å sen är det 12km genom stan, förbi Slottskogen mm. Men hade varit smutt, om jag hade orkat. Nackdel dock är att jag då måste lämna barnen i ottan då det tar 30-40 min med bil å enl Google ~72 min. Frugan åker ännu tidigare..

Nytt jobb, 7km rak å bra cykelväg till jobbet, så beställde hem en CX! :) hade säkerligen kunnat köra på min 29er men känns ändå som en bra anledning å skaffa ny hoj!

Vad för byxor är lämpligt nu när det är 0-gradigt på morgonen och 10c på eftermiddagen? Inte tänkt å köra gärnet. Enda jag har å förhålla mig emot är att jag på morgonen kan ge mig av 07:25 (när yngsta dottern hämtas med skoltaxi) å behöver va framme 8:00.

Anpassbarhet är nog nyckeln. Exakt hur man konfiguerar sin klädsel finns det nog nästan lika många ideer på som det finns cyklister. Dock finns det ett antal rätt bra trådar där folk redovisar sina tankar - de kan utgöra en bra insperation om inte annat.

Bengt-re sa:
lindengbg sa:
lindengbg sa:

Anpassbarhet är nog nyckeln. Exakt hur man konfiguerar sin klädsel finns det nog nästan lika många ideer på som det finns cyklister. Dock finns det ett antal rätt bra trådar där folk redovisar sina tankar - de kan utgöra en bra insperation om inte annat.

Jo har börjat lösa dem å precis som du säger så finns det inga rätt eller fel utan folk har sina egna lösningar.

Det som jag dock aldrig tidigare tänkt på när jag swishat förbi alla dessa pendlare med bilen är att det ligger så mycket planering om jobbkläderna. Trodde cykelpendlibg skulle vara ännu mer simpelt än att köra bil. ???

lindengbg sa:
Bengt-re sa:
lindengbg sa:
lindengbg sa:

Jo har börjat lösa dem å precis som du säger så finns det inga rätt eller fel utan folk har sina egna lösningar.

Det som jag dock aldrig tidigare tänkt på när jag swishat förbi alla dessa pendlare med bilen är att det ligger så mycket planering om jobbkläderna. Trodde cykelpendlibg skulle vara ännu mer simpelt än att köra bil. ???

Det är intressant att försöka klä sig perfekt. Dock lyckas det inte jämt och då blir man kokt eller fryser, men det är nog en del i den upplevelsebaderade inlärningen.... ?

lindengbg sa:
lindengbg sa:

7 km kör du under 20 min utan att anstränga dig för mycket. Jag har liknande sträcka till jobbet och det enda problemet jag har är klädseln på överkroppen. Jag har svårt att hitta den där gyllene medelvägen där jag varken fryser eller svettas och oftast hinner jag med båda stadierna längs vägen. Jag kör oftast i civila byxor, underställströja och löparjacka som är tunn men vindtät och har mesh på ryggen.

Jag skulle säkert svettas mindre om jag cyklade långsammare, alternativt blev mer vältränad. Fast om jag blev mer vältränad så skulle jag troligen cykla fortare och fortfarande bli lika svettig.

Pendlar året runt från och till en skola i Kävlinge där jag jobbar. 3.2 mil vägen, startar i Malmö runt 5 och är framme vid klockan 6. Lite bitit med all platthet här nere i Skåne med blåsten. Bara att se fram emot en årstid fylla av vindbyar, halka, slask och istappar i skägget. Underbart. Livet.

Cyklar barna till skolan tis-fre när de är hos mig, pappa, dvs varannan vecka. Enda dagen vi ej kan cykla är måndagar då det är överlämning. 8 km enkel väg. De cyklar på varsin helstel mtb, hemmabyggen. Sträckan tar oss 22-24 min, ej plant alls men ungefär lika mycket uppför som nedför. Ger en snitthastighet på ca 21-22 km/h. De är 6, 8, 11 och 12 år gamla. Äldsta två är tjejer. Tar det i deras takt och liggen vinden på för mycket lägger jag mig först som vindskydd. De har snabbt lärt sig och lägger jag mig sist så turas de om att ligga först. Bor på landet så länsväg hela vägen, inga stoppljus eller annat som stoppar fart. Cyklar i alla väder och snabbaste turen gick överraskande nog i ösregn. Självfallet blir det vinterdäck för alla dagar utom vid snö o slask. Det går lika snabbt hem från skolan.
Före ombyggnationen av cyklarna i somras tog det 35 min och vi gjorde det inte varje dag.

Tillbaka
Topp