Beskriv din cykelpendling

Cyklar 23 km enkelväg varje vardag oavsett väder. Åker från Skogås och tar en liten "Omväg" via Årsta/Hornstull till Solna.

Cyklar med ryggsäck som innehåller lite ombyte och annat bråte.. tror jag behöver byta ut de mot en cykelväska..

Cyklar mellan Bunkeflostrand och LTH 3ish dagar per vecka. Beroende på väder (dvs vindstyrka och -riktning) är det antingen 29 km tvärs igenom hela smeten med gott om adrenalinpåslagframkallande mottrafikanter, eller 38 km mestadels glestrafikerad landsväg runt.
Sommartid är det kolräser som gäller, under den blötkalla årstiden får skärm- och lampkittad fulcross rycka in istället. Kör alltid träningsklädd och duschar på jobbet. Ser till att ha ett lagom klädförråd där så jag slipper cykla med ryggsäck.

/Anders

Bilagor

• Screenshot_20171008_205437.png
    Screenshot_20171008_205437.png
    72.9 KB · Besök: 39
  • Screenshot_20171008_205410.png
    Screenshot_20171008_205410.png
    70.6 KB · Besök: 29
Jag kör Älta till Kristineberg, ca 3,5mil per dag blir det totalt. Kör alla dagar, men i verkligheten blir det ca 4 dagar per vecka pga hemmajobb/VAB/Jobbresor m.m.

Började våren 2016 och måste säga att det är ett av mitt livs bästa beslut. Kroppen känns 10 år yngre än den gjorde när jag började och morgonkoppen kaffe smakar så jäkla bra efter ett morgonpass på cykeln.
Minns fortfarande första dagarna jag körde (jobbade i solna, så va ca 2,5mil enkel då), tog 45 minuters yrande runt i huset för att packa och planera vad jag skulle ha med mig och det kändes som att jag varit ute på ett stort äventyr innan jobbdagen ens hade börjat. Sakta men säkert så sätter sig rutinerna och nu packar man väskan på autopilot på 32sekunder och vissa dagar går nästan benen på autopilot.

Hittills har jag kört på en ROSE CX med skärmar och lampor och ringklocka, men har kompletterat med en billig HT från XXL för de dagar då det är snöigt och halt. Tror det kan bli bra, vi får se.
Har ett bra och säkert varmgarage för cykeln och dusch och skåp m.m. Vanligtvis är det skjorta, kalsonger, strumpor och punkteringslösningar som fraktas på ryggen. Kör med slicks (just nu är det Continental gatorskins typ 32 breda) då det inte är halt och Maraton Winter när det är det.

Jag cyklar framförallt för min egen hälsa. Men även lite för miljön, för att slippa trängas i kommunala trafiken, för att slippa sitta i bilköerna och bli frustrerad och även en del för att få köpa cykelprylar. För det är förbaskat kul researcha och köpa grejjer :)

VARFÖR cyklar ni andra, kan man lägga till det i denna beskrivningstråd? Vore spännande att höra.

Va liten min cykelpendling känns i jämförelse. :)
Jag cyklar mellan Luleå centrum och LTU, ca 12 km per dag, de flesta dagar under läsåret, dock har man ju som student flexibelt schema.
luleresvg.PNG

Den blåmarkerade vägen är in till centrum via gågatan och vidare via det undermåliga huvudcykelstråket Porsöstråket som inte alls känns prioriterat, som orientering, där brukar jag inte cykla.

Vägarna jag brukar cykla beroende på lust och väder har jag markerat i grönt, i paint. Just vädret varierar en hel del under året i Luleå, och vilket håll det blåser kan lätt avgöra vilken väg som är trevligast, så även om det är i rusningstid. Det är skönt att ha olika taktiker. Från vänster: Blåst, buller och utsikt. Huvudcykelstråket i blått. Småstadskaraktär & bussgata. Ankdamm, vatten och lugna naturområden.

Jag har cykelpendlat på fixie i 10 år, i Umeå före 2 år i Luleå, men i fjol sålde jag min tredje räserfixie, jag blev vuxen? Som temporär lösning köpte jag (äntligen!) en MTB (29er HT), som har fått agera pendlingscykel tillsammans med den ellastcykeln vi köpte i våras. Igår vågade jag till slut beställa ny vardagscykel i klassisk look, känns kul. I vinter ska jag även testa dubbfria vinterdäck på den.

Jag gillar att cykla på vintern, det är dels en häfitg känsla och ofta väldigt vackert, ofta trevligt, bra träning och med många intryck, men dels för att visa att det går i bilstaden Luleå, det känns fel att vilja att fler ska cykla men själv inte cykla. Här finns en liten video från min vintercykelpendling, på twitter.

Min taktik är att alltid cykla oavsett väder och väglag, med brasklappen att jag får ändra mig och låsa cykeln vid nån busshållplats och ta bussen om jag vill. Men det händer nästan aldrig, men det är en skön försäkran. :)

Brukar jag faktiskt peppa för vintercyklingen med denna video

Jag har valt ett liv utan bil av både etiska, miljömässiga och ekonomiska skäl. Jag lägger helt enkelt hellre pengar på annat, och det är lärorikt för mig som studerar till att bli stadsbyggare också och vill förstå stadens dynamik och trafik. En duktig stadsplanerare ligger 20 år före sin tid. :)

Cykeln ger mig tid att tänka, vardagsmotion och man tar sig alltid fram, i sin egen takt och behöver nästan aldrig vänta, jag brukar oftast välja cykelrutter som har noll trafikljus på vägen, och det är ingen trängsel på cykelvägarna i Luleå, särskilt vintertid. :)

I vinter ska jag börja ta med en kopp kaffe att dricka nånstans på vägen. :)

Senast ändrad:
Börjar som vanligt att cykla vid fel årstid osv. men pendlar i dagsläget må, ons, fre 27,5km enkel väg på räcer. Blir strax ett inköp av CX som jag har tänkt tillbringa tiden på över vintern. 25mm däck skrämmer mig.

Highstoney sa:
Cyklar 23 km enkelväg varje vardag oavsett väder. Åker från Skogås och tar en liten "Omväg" via Årsta/Hornstull till Solna.

Cyklar med ryggsäck som innehåller lite ombyte och annat bråte.. tror jag behöver byta ut de mot en cykelväska..

Tänk att andra pendelcyklister bor i Skogås :-) Chanserna att vi har setts på vägen är ganska goda. Själv har jag Skogås - GIH tor typ 4 ggr/veckan

Jag kör en 12 år gammal cannondale cx till jobbet, 18 km enkel väg. Strävar efter att cykla varje arbetsdag och lyckas rätt hyfsat.

Har fin cykelväg i princip hela vägen.

Cykelram på jobbet och dusch på handikapp-toan. Duger fint för mig. Transporterat dagens kläder i ryggsäck.

Cyklar för att jag tycker att det är skönt. Skönt sätt att vakna. Skönt att slippa trängas på buss och t-bana. Skönt att få kontinuerlig träning när det är annat som pockar på uppmärksamheten i en småbarnsfamilj. Skönt att få uppleva årstiderna.

22,2km enkel resa. 172 höjdmeter. Ca 45-55 minuter beroende dagsform och ffa lust att trycka på.
Möjlighet att variera/utöka med mer eller mindre inslag av grusväg. Pendlar när möjlighet ges för möten och när ingen hämtning av barn behövs. Åker på en Merida CX 600, utrustad efter årstid.

kitzblitz sa:
Highstoney sa:

Tänk att andra pendelcyklister bor i Skogås :-) Chanserna att vi har setts på vägen är ganska goda. Själv har jag Skogås - GIH tor typ 4 ggr/veckan
När andan faller på och vädret är fint (>10 grader och mkt låg regnrisk) händer det att jag pendlar från Skogås in till jobbet "mitt i smeten" (aka Sveavägen). Knappt 18 km enkel väg. Har f.ö. haft äran att bli förbiåkt av "föregående talare" vid några tillfällen.

In till Skanstull går det bitvis att cykla på lite medan man här och var får ta det lite mer piano. Mellan Skanstull och jobbet är det mentalt sett ren transportcykling.

Senast ändrad:
25 km enkel resa. Cyklar till jobbet på måndagen, cyklar hem på tisdagen, åker buss däremellan, och cykeln står då låst på inhägnad cykelparkering. Det tar väl en kvart mer att cykla än att åka buss. Duscha ska man ju ändå göra.
Åker MTB då det är mörkt på morgonen. Ordentligt med lyse på styret och på hjälmen, får blända av ibland.
Duschar o byter om på jobbet.

Tänkte höra med er som pendlar några mil varje dag; duschar ni både på jobbet och hemma? Det blir ju 10 duschar per arbetsvecka.

De dagarna jag cyklar till jobbet (har också 25km enkel väg) blir det 2 duschar om dagen. Svettas som en gris så något annat alternativ finns inte.

SLI sa:
25 km enkel resa. Cyklar till jobbet på måndagen, cyklar hem på tisdagen, åker buss däremellan, och cykeln står då låst på inhägnad cykelparkering. Det tar väl en kvart mer att cykla än att åka buss. Duscha ska man ju ändå göra.
Åker MTB då det är mörkt på morgonen. Ordentligt med lyse på styret och på hjälmen, får blända av ibland.
Duschar o byter om på jobbet.

Tänkte höra med er som pendlar några mil varje dag; duschar ni både på jobbet och hemma? Det blir ju 10 duschar per arbetsvecka.

Pendlar dagligen pch brukar duscha hemma och på jobbet, att inte duscha tycker jag irriterar huden. Däremot kör jag tvål och schampoo bara på morgonen. På eftermiddagen sköljer jag bara med vatten och står väl inne typ 2 min. Om man tvättar sig på morgonen behövs ingen tvål på eftermiddagen, förutsatt att kläderna inte luktar skunk :)

Instämmer med jfall649. Duscha behöver jag göra efter varje pendling, men på kvällen hemma räcker det med snabb avspolning.

När jag hade 25 km duschade jag normalt bara åt ena hållet. Vilket varierade lite. Jag svettas dock rätt sparsamt om jag klär mig hyfsat rätt. Cyklade som mest 4 dagar i veckan då.

Nu har jag 5 km nedförsbacke till jobbet och 5 km uppför hem. Enda trafiken är utanför en skola om jag kommer vid fel tidpunkt. Är ju ingen som helst sport att cykla med de här förutsättningarna ens i dåligt väder och kyla. Drar på mig överdragskläder över skjorta och lågskor efter väder bara. Förra vintern den dagen det kom 20 cm blötsnö över natten var dock lite slitsam.

Hittade en film från min väg till jobbet en dag i vintras, 12 km från Västerort till Solna. Vinterväglag med blandad snöröjning, från en sopsaltad kilometer i början till snödrivor att lyfta cykeln över, upptrampade stigar på oplogade cykel- och gångbanor, bland hundar och hundägare och slogs av tanken hur sjutton man tog sig fram. Men det gjorde man tydligen.
Än så länge bra möjligheter på jobbet med låst varmgarage, dusch med bastu och gym. Man kan inte klaga.

Fjärdebrunn sa:
misär
bara det att alternativen är ännu värre.

Hehe

Min pendling: Nytt jobb => 65-70 km enkel väg. Fast pallar inte varje dag, bara 2 ggr/vecka.
Ska bli bättring på det, 5 mil/dag är planen.

VARFÖR vi pendlar? Jamen härregud vad skulle man annars leva för?

Det har gått 2 år och en månad sedan jag startade tråden. Klarade första hösten och fram till mars med 5 ggr lokaltrafik. I våras gick det lite sämre, var sjuk och krasslig i en månad. Kör på men det är segt med 34 km om dan med småbarn, blir så jäkla lite sömn ibland så man är som en zombie. Lite kul att hoja i Philipslyktans sken nu ändå! :)

Cyklar lite drygt 25 km enkel väg till jobb i Täby (från Aspudden) fem dar i veckan. När motivationen och passionen för cyklingen sviktar och jag börjar begrunda alternativa färdsätt (åka kommunalt, eller ännu värre, stillastående bilköer Essingeleden) brukar jag vara rätt snabb att hoppa tillbaks upp i sadeln igen. Kör en Trek Crossrip limited 2015 med stänkor och, än så länge, slicks. Har eget badrum med dusch på jobbet samt låsbart utrymme för hojen.

Har 4km till jobbet. Cyklar dagligen om jag inte springer. Via Flemingsbergsskogen varma säsongen fram till det blir för geggigt. Då brukar det också bli en timmes stigcykling/avstickare minst en gång i veckan. Övrig tid på året blir det tråkig asfalt men man slipper kollektivtrafiken iaf. Dubbdäck har redan nu åkt på fram då jag sladdade illa på isfläck för ngt år sedan i början av nov. På jobbet varmgarage, tvätthall, omklrum m torkrum o eget skåp.

Senast ändrad:
Duschar sällan varken före eller efter. Ombyte och sedan tvätt av huvud/ansikte. När jag väl duschar så använder jag bara tvål där nere eller om jag är riktigt skitig. En del skulle förmodligen klassa mig som äcklig, men det är ingen runt mig, varken arbetskollegor eller familj som märker av något, inte ens när det gått typ en vecka sedan senaste dusch. Använder ingen deo eller annan skit. Ända gången jag faktiskt uppfattar att jag luktar är dagen efter jag använt tvål under armarna. Så det har jag slutat med.För övrigt är det fortfarande https://happyride.se/forum/read.php/1/2779709/2780868#msg-2780868 som gäller, minus barnämtning och gainer.

4km bökig cykling genom Göteborgs centrum. Dödstrist pendling, saknar tiden när man hade 12-15 km där man kunde få upp pulsen lite mer. Dessutom ur stan så inga störiga stopp/hönshjärnor

Tillbaka
Topp