Va liten min cykelpendling känns i jämförelse. :)
Jag cyklar mellan Luleå centrum och LTU, ca 12 km per dag, de flesta dagar under läsåret, dock har man ju som student flexibelt schema.
Den blåmarkerade vägen är in till centrum via gågatan och vidare via det undermåliga huvudcykelstråket Porsöstråket som inte alls känns prioriterat, som orientering, där brukar jag inte cykla.
Vägarna jag brukar cykla beroende på lust och väder har jag markerat i grönt, i paint. Just vädret varierar en hel del under året i Luleå, och vilket håll det blåser kan lätt avgöra vilken väg som är trevligast, så även om det är i rusningstid. Det är skönt att ha olika taktiker. Från vänster: Blåst, buller och utsikt. Huvudcykelstråket i blått. Småstadskaraktär & bussgata. Ankdamm, vatten och lugna naturområden.
Jag har cykelpendlat på fixie i 10 år, i Umeå före 2 år i Luleå, men i fjol sålde jag min tredje räserfixie, jag blev vuxen? Som temporär lösning köpte jag (äntligen!) en MTB (29er HT), som har fått agera pendlingscykel tillsammans med den ellastcykeln vi köpte i våras. Igår vågade jag till slut beställa
ny vardagscykel i klassisk look, känns kul. I vinter ska jag även testa dubbfria vinterdäck på den.
Jag gillar att cykla på vintern, det är dels en häfitg känsla och ofta väldigt vackert, ofta trevligt, bra träning och med många intryck, men dels för att visa att det går i bilstaden Luleå, det känns fel att vilja att fler ska cykla men själv inte cykla.
Här finns en liten video från min vintercykelpendling, på twitter.
Min taktik är att alltid cykla oavsett väder och väglag, med brasklappen att jag får ändra mig och låsa cykeln vid nån busshållplats och ta bussen om jag vill. Men det händer nästan aldrig, men det är en skön försäkran. :)
Brukar jag faktiskt peppa för vintercyklingen med denna video
Jag har valt ett liv utan bil av både etiska, miljömässiga och ekonomiska skäl. Jag lägger helt enkelt hellre pengar på annat, och det är lärorikt för mig som studerar till att bli stadsbyggare också och vill förstå stadens dynamik och trafik. En duktig stadsplanerare ligger 20 år före sin tid. :)
Cykeln ger mig tid att tänka, vardagsmotion och man tar sig alltid fram, i sin egen takt och behöver nästan aldrig vänta, jag brukar oftast välja cykelrutter som har noll trafikljus på vägen, och det är ingen trängsel på cykelvägarna i Luleå, särskilt vintertid. :)
I vinter ska jag börja ta med en kopp kaffe att dricka nånstans på vägen. :)