Bestulen genom PayPal

Lotta B

Aktiv medlem
Bestulen genom PayPal
Ni som använder PayPal, se till att vara lite försiktiga med att ha ett bankkort kopplat. Jag använde paypal för några dagar sedan för att shoppa, nu har det dragits 5800 kr från mitt konto för att något j**la as har beställt en mobil med mitt visakort, såå trött man blir :( Har förstås rapporterat det till paypal, men tänkte att antingen är det nån slags fraudvåg på g, eller så är det jag som haft extrem otur. Kommer att kontakta svenska polisen för att se om de kan göra något, men jag misstänker att detta inte omfattas av svensk lag. Det är en tjomme i Helsingborg som beställt mobilen i mitt namn, några happyiter som har lust att göra ett hembesök? ;)

Bestulen genom PayPal
Är beloppet draget genom PayPal eller direkt av butiken?

Är det PayPal så är ditt konto hackat. Är det inte paypal så är ditt kortnummer på vift.

Bestulen genom PayPal
använd engångs-kort för sådant. Vet inte om swebank har tjänsten, men nordea har. Ett virtuellt kort som man sätter in en bestämd summa på. Tråkigt att det ska behövas bara.

Bestulen genom PayPal
Du har inte råkat besvara det fejk e-mail som kom från Paypal.bla bla.edu häromdagen där dom fraudade och bad att skicka inloggninsuppgifter ? Både jag och frugan har fått det senaste dagarna ! :-/

Bestulen genom PayPal
Det brukar bara behövas att man bestrider köpet hos kreditkortsutgivaren och en polisanmälan för att få tillbaks pengarna. Bankerna är så måna om att kunderna skall använda kreditkorten att de inte krånglar när det blir fel. Vet du föresten helt säkert att det är genom Paypal uppgifterna har stulits. Finns ju ett antal andra sätt.

Bestulen genom PayPal
Handlar själv en del med PayPal och har hittills inte haft några problem... Jag har dock en kollega som verkar att ha råkat ut för liknande saker som du har gjort. Det görs transaktioner på hans konto ifrån alla världens hörn. Nu var det ett tag sedan jag snackade med honom om det så jag vet inte hur det har gått för honom men även om banken står för allt det där så är det ju riktigt otäckt.

Bestulen genom PayPal
Alltid trist när man blir bestulen. Blev av med en del pengar på mitt VISA-kort några år sedan och då var det någon som hade shoppat mat på en resturang i St. Petersburg för 5000 Euro... Jag fick mina pengar tillbaka från min bank (tog två veckor) och de var förvånade att de hade lyckats ta ut denna summa. På något sätt hade du lyckats gå in i bankens system och ändrat mitt kort så att jag hade 30 000 kr i kredit och sedan tömde de det... De gjorde även några försök senare men då var kortet redan spärrat.

Jag hade kortet med mig hela tiden och hade bara använt det i bankomater. Ska kanske oxå tilläggas att jag inte har någon kredit på kortet...

/Stellan

Bestulen genom PayPal
Ja, unhappytur skulle vara nåt, lycrakillar med stora lås i händerna :) Jo, jag har en adress, går väl till nån missbrukare eller så.

Beloppet är draget genom PayPal, det syns i mitt konto där. Jag har inte besvarat några såna fejkmail. Det låter lovande lillebrorsan, jag har funderat på hur det hela kan ha gått till, har inte riktigt kommit på något bra svar ännu. Allt som går är spärrat, och jag kommer att formatera om min dator, den känns inte riktigt säker trots bra brandvägg och dagligen uppdaterat anti-virusprogram :/ Kommer att gå till min bank/visa och bestrida det hela. Engångskort låter jäkligt bra.

Det "aningen" retsamma är att jag skapade paypalkontot för att köpa en beggad ram istället för att lägga dubbla summan på en ny. Om jag inte får tillbaka de stulna pengarna så har jag nu landat på nypriset istället för en beggad ram, hurra!!! Första och faktiskt möjligen sista gången jag använder paypal, nej jag är int bitter :) Tack för bra svar alla.

Senast redigerad av en moderator:
Bestulen genom PayPal
Hur fan funkar de då?

jag sätter bara in den summa på paypal som ja ska handla för just då, alla mina andra pengar har jag på ett annat konto. om det är någon som vill ha pengar från mitt paypal konto får man ju alltid ett mail där man måste verifiera att de e okej att dom drar summan..

om man inte har nåra cash där kan dom väl inte sno dom?

Mitt andra konto kommer dom ju aldrig åt ... eller?

Även om dom hade haft mina siffror kan dom väl inte ta mer än den summa som då finns där?

Lider med dig Lotta B, var mycket tveksam först när jag skaffade paypal.. o nu blir man ju tveksam igen :/

// Patrik

Bestulen genom PayPal
Surt sånt där .Klart att du får pengarna tillbaka du .Du har ju inte gjort nåt fel .Bara att stå på dig .Hur vet du att det är en tjomme i helsingborg står det på kontoutdraget? Tycker att du skall kontakta polisen .Kan ju vara så att den här tjommen gjort fler grejor eller scammat andra .Good luck.

Bestulen genom PayPal
Isåfall måste ditt konto vara hackat, dvs nån har möjlighet att logga in. De måste ju också ändra adressen som grejjorna skall skickas till och jag antar att de är på det viset du fått reda på adressen.

Ett allternativ till att ha ett kreditkort inlaggt hos paypal är att föra över pengar från sitt bankkonto när det är aktuellt. Tar några dagar extra men man får full kontroll.

Bestulen genom PayPal
- Rapportera till paypal
- Polisanmäl
- Anmäl till banken

Du kommer få tillbaka pengarna (om det inte är så att du handskats vårdslöst med uppgifterna).

Återrapportera gärna hit vad du får för svar från paypal. Deras fraudavdelning brukar vara ganska aggressiv :)

Bestulen genom PayPal
Maila paypal om du inte gjort det och berätta att någon kommit in på ditt konto, med lite tur kan de stoppa köpet.

Fan va tråkigt...

Bestulen genom PayPal
Jag borde ha satt in pengarna på paypalkontot istället, gjorde inte det eftersom jag tyckte att visakortet verkade säkrare, ha ha. Roger A, adressen som mobilen skall skickas till står i mitt Paypalkonto, alla detaljer finns där. När jag kollar på mina uppgifter i kontot så står det bara min adress där, lurar på om tjuven har ändrat och ändrat tillbaka igen, eller om Paypal tilllåter att man skickar prylar vart som helst. Skulle vilja se historik på kontot.

Det låter lugnande herr Handley, jag berättar här senare hur det har gått.

Nenja, jag har meddelat paypal, och jag skickade också ett mail till säljaren om läget.

Bestulen genom PayPal
Själv har jag köpt en tv och flyttat till malmö...

tv.JPG ht=544

Bestulen genom PayPal
Adressaten i Helsingborg är troligen någon krake av något slag, t.ex missbrukare, som ståtar med sitt namn för någon tioendel av "vinsten", en s.k. målvakt, och lär knappast vara hjärnan bakom kuppen. Han tar smällen, polisen får en pinne i statistiken över uppklarade brott, medan huvudmännen fortsätter som vanligt, men nu med nya krakar.

Bestulen genom PayPal
Ja Sprocket, lösen är bytt. Jag kommer att stänga ner det kontot när det här är utrett. Ojdå, Atlas_sthlm, där ser man. Om adressaten är samma som har genomfört det hela så är han inte så intelligent, kriminella brukar iofs vara lite slöa i hjärnkontoret. Nej, nu skall jag ut o cykla, lite endorfiner känns inte fel just nu.

Bestulen genom PayPal
Faan vad tråkigt att höra och hoppas verkligen att det löser sig! Är det något speciellt man skall tänka på när det gäller PayPal?

Bestulen genom PayPal
Atlas_sthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv har jag köpt en tv och flyttat till
> malmö...

HA! För ett år sedan var det nån jävel som köpte en TV på SIBA med mitt kort. Fan vilken usel kontroll det företaget verkar ha på sin webförsäljning.

Bestulen genom PayPal
Jäkligt tråkigt att höra. Tyvärr så funkar det inte så bra med e-kort/engångskort på Paypal. Jag har kört med det och efter några gånger blir kontot låst för dom misstänker fuffens när man byter kreditkort så ofta.

Bestulen genom PayPal
Tråkig läsning det här..

När det gäller affärer på nätet Gäller Livrem, Hängslor och dubbla kondomer för det inte skall hända någon olycka.

Jag delar med mig av hur jag säkrar mina konton.

1. Välj en bank som INTE har något certifikat på din hårddisk. SHB är ett skräckexempel. Välj alltså helst en bank med dosa för webbtransaktioner.

2. Ha ett "arbetskonto" på din bank där du för över slantar för specifik transaktion.

3. Gör banköverföringar från ditt "arbetskonto" till Paypal, Payson el. dyl.

4. Använd inte ett "lätthackat" OS som Windows till dina transaktioner. Har du inte Mac är Linux ett utmärkt alternativ. Kan installeras med Dual Boot, så man kan välja OS vid uppstart. Linux är dessutom gratis.

5. Använd inte "publika" domäner för mail. Tex. hotmail, Yahoo och gmail. Egen domän är det bästa. Ju mindre spam, ju mindre risk något ovälkommet skall slinka in i din burk.

Jag är inte nojig - mina pengar är mina .....

//Martin

http://www.soptunna.se

Bestulen genom PayPal
Markus F skrev:
> HA! För ett år sedan var det nån jävel som
> köpte en TV på SIBA med mitt kort.

Använder du plastkort?

Bestulen genom PayPal
Martin O skrev:
> Tråkig läsning det här..
>
> När det gäller affärer på nätet Gäller
> Livrem, Hängslor och dubbla kondomer för det
> inte skall hända någon olycka.
>
> Jag delar med mig av hur jag säkrar mina konton.
>
> 1. Välj en bank som INTE har något certifikat
> på din hårddisk. SHB är ett skräckexempel.
> Välj alltså helst en bank med dosa för
> webbtransaktioner.
>
> 2. Ha ett "arbetskonto" på din bank där du för
> över slantar för specifik transaktion.
>
> 3. Gör banköverföringar från ditt
> "arbetskonto" till Paypal, Payson el. dyl.
>
> 4. Använd inte ett "lätthackat" OS som Windows
> till dina transaktioner. Har du inte Mac är Linux
> ett utmärkt alternativ. Kan installeras med Dual
> Boot, så man kan välja OS vid uppstart. Linux
> är dessutom gratis.
>
> 5. Använd inte "publika" domäner för mail. Tex.
> hotmail, Yahoo och gmail. Egen domän är det
> bästa. Ju mindre spam, ju mindre risk något
> ovälkommet skall slinka in i din burk.
>
> Jag är inte nojig - mina pengar är mina .....
>
> //Martin
>
> http://www.soptunna.se

6. Ha pengarna i madrassen...

Bestulen genom PayPal
Ojdå en till som råkat ut för herr Ninh i Helsingborg.
jag var ju för lat förut att ha olika lösen så han hade fritt fram en kväll och buda på ebay och lyckades även köpa mjukvara till iphone med mitt paypal.
Men paypal stoppade stålarna då deras system misstänkte att mitt konto användes av tredje part.
Nu använder jag http://keepass.info/

Bestulen genom PayPal
Jag vill ha tillbaka min bankbok, decentralisera allt så fler får arbete, och återfå en samhällsnyttig järnväg som förbinder hela landet. Driv det med den kraft som tas ur områdets egna resurser. (Majoriteten av nettoexporten kommer från norra sverige, det borde ge ngt. tillbaka.) Det här med internet är bara av ondo! ;-)
-Putt, putt, putt!

Bestulen genom PayPal
Kaijan skrev:
> Ojdå en till som råkat ut för herr Ninh i
> Helsingborg.
> jag var ju för lat förut att ha olika lösen så
> han hade fritt fram en kväll och buda på ebay
> och lyckades även köpa mjukvara till iphone med
> mitt paypal.
> Men paypal stoppade stålarna då deras system
> misstänkte att mitt konto användes av tredje
> part.

Ja precis, Nihn står det i adressen som mobilfanskapet skall skickas till. Hur menar du, hade du samma lösen till ex. hotmail, gmail eller andra saker? Hur lyckas han plocka lösen så där? Synd att paypal inte stoppade transaktionen i mitt fall.

Bestulen genom PayPal
visst kan man föra över pengar till paypal, dock verkar det ju ta mer tid att få ersättning från paypal än va det gör om pengar felaktiskt dragits från ens kreditkort. därmot ska man ju se till att inte ha för mycket pengar på det kontot som är knutet till kreditkortet.

Bestulen genom PayPal
Lotta B skrev:

> Ja precis, Nihn står det i adressen som
> mobilfanskapet skall skickas till. Hur menar du,
> hade du samma lösen till ex. hotmail, gmail eller
> andra saker? Hur lyckas han plocka lösen så
> där? Synd att paypal inte stoppade transaktionen
> i mitt fall.

Ja dum och bekväm som jag var hade jag inte tagit tag i det och bytt.
Jag undrar också hur han lyckades knäcka mitt då det inte går att hitta i nån ordlista eller liknande.
Jag har iaf polisanmält det hela .
Han hade även videarebefodrat mail tills sig själv från mitt Gmail. thang_nghien_vn@yahoo.com

Bestulen genom PayPal
Kaijan skrev:
> Ja dum och bekväm som jag var hade jag inte tagit
> tag i det och bytt.

Inte jag heller, förrän nu.

Bestulen genom PayPal
1. Använd aldrig samma lösenord till olika webbplatser. Spelar ingen roll hur bra lösenord du har om en tjyv kan läsa ut det i klartext från dåliga webbplatser (Spray, Dataföreningen etc. etc.).

2. Ha alltid din dator uppdaterad med senaste bugfixarna, antivirus och brandvägg. Ett uppdaterat system är mycket svårare att utnyttja. Gäller såväl Windows som programmen man kör i datorn.

3. Fråga dig alltid: "Är det här rimligt?" när du får meddelanden från folk (även sådana du känner). Bör jag besöka den här webbsidan eller installera det här programmet?

Med en ouppdaterad webbläsare kan det räcka att besöka fel webbsida (stava fel t.ex.) för att bli smittad med fulprogram. Dessa kan sedan samla in dina tangentbordstryckningar (inloggning till PayPal) och skicka ut det till valfritt ställe, eftersom det är din dator som skickar ut det kommer troligen inte brandväggen bry sig alls.

Eller så sitter man på ett okänt trådlöst nätverk där någon snappar upp trafiken eller på ett hotell.

Det finns rätt avancerade program som kan utföra man-in-the-middle-attacker där ingen part märker något, lätta att använda är de med. Peka klicka-nivå.

Det enda man kan vara säker på är att man inte är säker, fast jag shoppar glatt på nätet för det.

Bestulen genom PayPal
Martin O skrev:
> När det gäller affärer på nätet
> 4. Använd inte ett "lätthackat" OS som Windows till dina transaktioner

Glöm inte att också avsäga dig ditt medborgarskap, säga upp sophämtningen, tvätta fötterna, raka av ögonbrynen och ta på foliehatten.

Linux må vara "säkert" men då framförallt för att det är så svårt att webbshoppa i 320*200 pixlar.

Bestulen genom PayPal
erik h skrev:
> Linux må vara "säkert" men då framförallt för
> att det är så svårt att webbshoppa i 320*200
> pixlar.

Ehhh...vakna, det är 2008, inte 1988.

Bestulen genom PayPal
erik h skrev:
> Linux må vara "säkert" men då framförallt för
> att det är så svårt att webbshoppa i 320*200
> pixlar.

Du brukar ha rätt erik, men här har du faktiskt fel.
Om någon har lust att läsa på, här är lite info:
http://www.theregister.co.uk/2003/10/06/linux_vs_windows_viruses/
http://freewebsoftwarereviews.blogspot.com/2007/12/why-linux-is-more-secure-than-windows.html

och angående grafiken i de båda operativsystemen så:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp