Bikeinn okej att handla ifrån?

Hoppas hjälmen passar men är typiskt sådant jag inte skulle ha beställt.
Jo, var sonen som absolut skulle ha en specifik färg som inte gick att hitta någon annanstans. Men han har provat den i annan färg så just passformen var inte en issue. Han är nöjd!
1761896478665.webp

Beställde det här framhjulet:
15x100mm, jag tolkar det som att det ska va 15mm thruaxel.
Fick ett hjul med 9mm qr axel:
20251106_154338.webp

Gjorde ett returärende och skickade bilder. Enligt Bikeinn så har dem skickat rätt och jag får stå för returfrakt.
Innan jag börjar bråka mer med dem, har jag rätt eller är det jag som är ute och cyklar? 😅

Beställde det här framhjulet:
15x100mm, jag tolkar det som att det ska va 15mm thruaxel.
Fick ett hjul med 9mm qr axel:
Visa bilaga 802479
Gjorde ett returärende och skickade bilder. Enligt Bikeinn så har dem skickat rätt och jag får stå för returfrakt.
Innan jag börjar bråka mer med dem, har jag rätt eller är det jag som är ute och cyklar? 😅
Jag tycker du har rätt jag - det finns ju en förvillande lik produkt som kanske är den du söker? Är en väldigt subtil skillnad i bilden, i övrigt samma information.

Jag tycker du har rätt jag - det finns ju en förvillande lik produkt som kanske är den du söker? Är en väldigt subtil skillnad i bilden, i övrigt samma information.
Ja troligtvis är det den jag skulle köpt kanske. Men oavsett så står det ju 15x100 på den jag beställt. Jag får bråka vidare👍🙄

Funkar. Jag tror de är mellanhand och då tar det lite extra tid. Har köpt lite udda grejor; 160 mm vevparti Ultegra och framklingor D-A och då blir det ganska stora skillnader i pris, men det tog 3 veckor. Inget man köper när man har bråttom.

Några som haft strul med Bikeinn nyligen? Jag har beställt därifrån många gånger och det har funkat, men leveranstiderna vägar varit långa. Nu har två bekanta till mig fått sina beställningar annullerade p.g.a. skadat paket och min senaste beställning skulle levererats 20 april men har ej ännu kommit till status "förbereder för leverans" hos Bikeinn.

Några som haft strul med Bikeinn nyligen? Jag har beställt därifrån många gånger och det har funkat, men leveranstiderna vägar varit långa. Nu har två bekanta till mig fått sina beställningar annullerade p.g.a. skadat paket och min senaste beställning skulle levererats 20 april men har ej ännu kommit till status "förbereder för leverans" hos Bikeinn.
Handlande blandat cykel- och sportutr i början av april och det kom nästan oväntat snabbt. Men på ett par veckor kan ju vad som helst hända...

Min senaste beställning för några veckor sedan var problemfri. Den långa leveranstiden räknar jag inte som ett problem eftersom jag känner till att det är så.

3 veckor tog min senaste beställning av varor "i lager". Iofs var sista veckan Postnords strul med felsortering, men även 2 veckor är lång tid, framförallt när de anger beräknad leveranstid till betydligt kortare.

Jag har gjort massa beställningar som gått bra, förutom att de brukar ta några dagar längre än angivet, men senaste beställningen var närmare 2 veckor sen, och fick en massa konstiga spårningsaviseringar från Postnord att den är nästan framme, men sedan hörs inget på ett par dagar, sedan har den lastats på bil för utkörning, men inget kommer. Till slut fick jag paketet som var söndertrasat, men allt innehåll var intakt trots allt. Ansvaret för detta strul lägger jag dock 100% på Postnord.

Beställde en lvg i februari på rea. Tog cirka 2v attt få hem den, fraktbolag ”Dachser”. Väl inpackad med mycket bubbelplast och sånt, cykellådan stod stabilt på en trä-bas. gick igenom cykeln noga efter leveransen och inga konstigheter noterades.

Jag tror att leveranstiden Bikeinn anger är tiden till lastkaj. Sen ska paketet genom både Spanien och Frankrike, vilket enligt spårningen inte alltid är supersnabbt. När paketet väl lämnat Frankrike brukar det gå bra, om inte Postnord sorterar fel 🙂

Samma här, tog sjukt lång tid men paketen dök upp till slut. Mina fastnade i tullen såg det ut som, kom till gränsen sen tog det stopp.

Jag har nyss beställt utan problem, fick grejerna inom mindre än en vecka. Det ska mycket till innan jag beställer nåt som de inte anger att det finns i lager och skickas omgående. Osäker på formuleringen men har de det liggandes på nåt fjärrlager så kan det ta tid.

Samma här, tog sjukt lång tid men paketen dök upp till slut. Mina fastnade i tullen såg det ut som, kom till gränsen sen tog det stopp.

Lite samma sits. Två grejer i beställningen står det "delay på". Samtidigt visas dem som "i lager" i shopen.
Mailade kundtjänst och fick god dag yxskaft svar. På andra försöket fick jag ett vettigare svar men egentligen ingen riktig info om hur lång förseningen väntas bli.
Problemet är alltså transporten från leverantör till deras centrallager, där det sen skeppas till kund.

Man skall ha koll på vad som finns i lager dom skriver som om alla varor finns i lager men skillnaden är (tillgänglig) och det dom visar som en tids aspekt är troligen när dom har det i lager .

Webbshopping kommer inte försvinna, och utbudet är långt mer än vad en lokal cykelhandlare kan erbjuda. Inte alla bor i centrala Stockholm. Senaste tioårsperioden har jag handlat delar från säkert 40 olika europeiska cykelwebbshoppar stora och små, har aldrig haft problem, men jag behöver inte heller support, bara att grejen jag beställer levereras. Bikeinn är återkommande för mig.

Framtiden för cykelbutiker är att vara en serviceverkstad och ta betalt för det, och den framtiden är nog inte så dålig med tanke på hur komplicerade cyklar har blivit.

Webbshopping kommer inte försvinna, och utbudet är långt mer än vad en lokal cykelhandlare kan erbjuda. Inte alla bor i centrala Stockholm. Senaste tioårsperioden har jag handlat delar från säkert 40 olika europeiska cykelwebbshoppar stora och små, har aldrig haft problem, men jag behöver inte heller support, bara att grejen jag beställer levereras. Bikeinn är återkommande för mig.

Framtiden för cykelbutiker är att vara en serviceverkstad och ta betalt för det, och den framtiden är nog inte så dålig med tanke på hur komplicerade cyklar har blivit.
Marginalen ligger väl i att byta däck och slang på några minuter och ta bra betalt för det. Är ju helt sjuka mängder hojar här hos lbs som folk lämnar in, så där måste det finnas pengar att vinna.

Utmaningen är väl att få nöjda kunder när man justerat skiten de kommer in med då gott det går. Jag har själv fått köpa ny växel till en släkting för att slippa ge upp"justeringen".

Men man får väl ta fastpris "justering och diagnos" och växlar inte skiten trots rakt öra och 5 minuters pill så blir det offert på byte av lina.
Egna grejor man haft sen nya är ju noll problem men random skit är ju ibland rena natten.

Komponenter finns ju sällan hos lbs, jag har prioriterat att köpa cyklarna där.
Men dom kan ofta ta in! Och snabbt också. Mindre LBS:er brukar lägga beställningar hos tysken har jag märkt, medan större kedjor osv brukar beställa från sitt centrala lager. Båda brukar vara snabba eftersom det är ändå ofta är andra varor på väg.

Men dom kan ofta ta in! Och snabbt också. Mindre LBS:er brukar lägga beställningar hos tysken har jag märkt, medan större kedjor osv brukar beställa från sitt centrala lager. Båda brukar vara snabba eftersom det är ändå ofta är andra varor på väg.
Så är det ju såklart, men jag vet inte om det är där dom tjänar pengar. En kompis driver ett Elgiganten och jag brukar fråga honom när jag ska köpa diverse elprylar om jag ska köpa det hos honom eller på nätet. Ofta spelar det ingen roll för marginalen är obefintlig om det är en macdator eller mobil etc. Väntar på en del till hojen hos lbs nu faktiskt och det har snart tagit två veckor likt bikeinn :LOL:.

Bästa LBS jag har haft sade till mig att beställa komponenter hos tysken. Det var snabbare och billigare än när han skulle beställa. Jag betalade honom för montage. Tyvärr finns den inte längre. Tror inte att det var för att folk inte köpte kompetener där. Det har alltid långa väntetider för reparationer. Nu servar jag också gaffeln själva, som var det ända jag använde LBSen till, förutom att köpa saker som däck.

Nu har jag handlat därifrån några gånger under åren och det har alltid gått bra. Tills nu 😅
Jag beställde vid påsk, min profil har korrekt adress i Sverige. När de skickade paketet så lyckades de skriva ”Germany” på land istället för Sweden.. det ledde till att paketet skickades till någon terminal i Frankfurt där de efter ett tag kom fram till att min adress inte finns i Tyskland och returnerade till bikeinn.
Igår fick jag ett mail om att jag inom en vecka ska få pengarna tillbaka.

Har behövts ett antal mail med kundtjänst där vartannat svar har varit goddag yxskaft.. vartannat ok.

Jag tror ändå att jag står över dem framöver..

Tillbaka
Topp