Bikepacking på racer.
Är lite taggad att ge mig ut på vägarna med min supersix i sommar och köra långtouring med bikepacking (torde vara rätt happykorrekt).
Vet att det finns en tråd om detta men den handlar i princip bara om MTB BP.
Frågorna jag ställer mig är då följande:
-Hur mycket kan jag belasta sadelstolpen (ej carbonstolpe, däremot carbonram)? Förstår att det har med placeringen av vikten , dvs momentet att göra. Dock tycks det som att det är bikepackets upphängningskonstruktion som är den svaga länken och inte sadelstolpen?
-Vad är fördelarna med en speciell bikepack som hänger i sadelrailsen och sadelstolpen, jämfört med en pakethållare som jag enbart sätter på sadelstolpen (fattar att stabilitet i sidled blir sämre)?
-Hur påverkas ekipaget med en 4 kg tung packpåse under styret?
Vet att det finns en tråd om detta men den handlar i princip bara om MTB BP.
Frågorna jag ställer mig är då följande:
-Hur mycket kan jag belasta sadelstolpen (ej carbonstolpe, däremot carbonram)? Förstår att det har med placeringen av vikten , dvs momentet att göra. Dock tycks det som att det är bikepackets upphängningskonstruktion som är den svaga länken och inte sadelstolpen?
-Vad är fördelarna med en speciell bikepack som hänger i sadelrailsen och sadelstolpen, jämfört med en pakethållare som jag enbart sätter på sadelstolpen (fattar att stabilitet i sidled blir sämre)?
-Hur påverkas ekipaget med en 4 kg tung packpåse under styret?