Bikepacking på racer.

saik13

Medlem
Bikepacking på racer.
Är lite taggad att ge mig ut på vägarna med min supersix i sommar och köra långtouring med bikepacking (torde vara rätt happykorrekt).
Vet att det finns en tråd om detta men den handlar i princip bara om MTB BP.
Frågorna jag ställer mig är då följande:
-Hur mycket kan jag belasta sadelstolpen (ej carbonstolpe, däremot carbonram)? Förstår att det har med placeringen av vikten , dvs momentet att göra. Dock tycks det som att det är bikepackets upphängningskonstruktion som är den svaga länken och inte sadelstolpen?
-Vad är fördelarna med en speciell bikepack som hänger i sadelrailsen och sadelstolpen, jämfört med en pakethållare som jag enbart sätter på sadelstolpen (fattar att stabilitet i sidled blir sämre)?
-Hur påverkas ekipaget med en 4 kg tung packpåse under styret?

Bikepacking på racer.
En klassisk British Saddlebag, i en tillräckligt stark stolpe, borde funka bra

Typ så här
Jobst+Brandt.jpg

Bild från: http://www.trentobike.org/Countries/Europe/Tour_Reports/Tour_of_the_Alps/2008/index.html

eller så här
NLF1.jpg

Väskorna kommer från http://www.carradice.co.uk som har många olika modeller och storlekar att välja på.

De har oxå ett snabbkopplings-system(SQR) som bara lämnar ett litet fäste kvar på sadelstolpen efter att väskan har tagits av
sqrcarr.jpg

sqrcarr2.jpg

/Håkan

Bikepacking på racer.
Vad planerar du packa med dig - enbart kläder/prylar för att cykla eller även något "civilt"? Jag hade satsat på något där väskorna i sig är så lätta som möjligt och försökt hålla packningen under 4 kg totalt gärna fördelat på både styrväska (för tillgänglighetens skull) + sadelväska (för det man inte behöver komma åt ofta/under färd).

Bikepacking på racer.
Kul ämne, jag kör på sommaren på min carbonracer. Har satt en tubus vega i bak på den. Fäster med snabbkoppling och på bromsfästet. Har sedan två ortlieb frontrollers på den. Packar cirka 5-6 kilo utan problem. Jag har carbon stolpe till sadeln så jag hänger inget i den. Mitt största bekymmer har varit punkteringar. Jag fastnar alltid på en två/ett väg eller motorväg och blir tvungen att köra grusväg, därefter punktering eller förstörda däck. Tyvärr tar inte min racer större däck än 25mm. Följer tråden med intresse för att se om det finns andra smartare lösningar.

Bikepacking på racer.
Hade tänkt köra med full utrustning, dvs tält, sovsäck, kök och hela konkarongen.
Är sedan tidigare, pga skid- och vandringsturer, lite weightweenie. Kommer att klara mig under 10 kg. Typ 4 kg bak, 4 kg på styret och 2 kg under ramen.
Ser ju rätt coolt ut med uppåtvinklade bikepacks bakom sadeln. Har dock inte riktigt fattat poängen med dessa.

Bikepacking på racer.
PappaG sa:
Kul ämne, jag kör på sommaren på min carbonracer. Har satt en tubus vega i bak på den. Fäster med snabbkoppling och på bromsfästet. Har sedan två ortlieb frontrollers på den. Packar cirka 5-6 kilo utan problem. Jag har carbon stolpe till sadeln så jag hänger inget i den. Mitt största bekymmer har varit punkteringar. Jag fastnar alltid på en två/ett väg eller motorväg och blir tvungen att köra grusväg, därefter punktering eller förstörda däck. Tyvärr tar inte min racer större däck än 25mm. Följer tråden med intresse för att se om det finns andra smartare lösningar.

Hur sitter väskan bak om inte i sadelstolpen?

Bikepacking på racer.
Konkret sa:
PappaG sa:

I railsen. så fungerar t.ex. Apiduraväskorna.

Bikepacking på racer.
Konkret sa:
PappaG sa:

Pakethållaren är bak, jag har väskorna på den. Inget i sadeln eller sadelstolpen alls.

Bikepacking på racer.
För ett par år sedan körde jag Kilpisjärvi - Smygehuk på en Surly LHT. Ett stabilt åk som jag kunde ha gått ut i krig med. Dock rätt tungt och långsamt. Snittade 15 mil/ dag. Tänker mig att jag kan köra 20-25 Mil/dag med racern och en lätt bikepacking. Säkert 15-20 kg lättare än Surlyn.

Bikepacking på racer.
PappaG sa:
Konkret sa:
PappaG sa:

Pakethållaren är bak, jag har väskorna på den. Inget i sadeln eller sadelstolpen alls.

Hur sitter pakethållaren fast i kolfiberramen?

Bikepacking på racer.
Bikepacking på racer.
saik13 sa:
Hade tänkt köra med full utrustning, dvs tält, sovsäck, kök och hela konkarongen.
Är sedan tidigare, pga skid- och vandringsturer, lite weightweenie. Kommer att klara mig under 10 kg. Typ 4 kg bak, 4 kg på styret och 2 kg under ramen.
Ser ju rätt coolt ut med uppåtvinklade bikepacks bakom sadeln. Har dock inte riktigt fattat poängen med dessa.

Jag försökte komma ner i vikt i somras. Efter en del funderande landade jag i att släpa runt på en packad kärra. Tror det ekipaget landade på runt 15 kg inkl vagn och vatten. Jag tyckte det var otroligt skönt att ha en lätt cykel och jag upplevde inte att vagnen var ivägen. Jag kunde dessutom proviantera utan att tänka på volym... Tänk chips :)

Bikepacking på racer.
saik13 sa:

Poängen som jag ser det är att de väger lite, de är lite aerodynamiska och man blir helt enkelt tvungen att bara packa det mest nödvändiga för att de rymmer så lite. Sen är de snygga, det är ju alltid ett plus.

Bikepacking på racer.
Edarion sa:
saik13 sa:

Jag försökte komma ner i vikt i somras. Efter en del funderande landade jag i att släpa runt på en packad kärra. Tror det ekipaget landade på runt 15 kg inkl vagn och vatten. Jag tyckte det var otroligt skönt att ha en lätt cykel och jag upplevde inte att vagnen var ivägen. Jag kunde dessutom proviantera utan att tänka på volym... Tänk chips :)

Dessutom lär det ju gå snabbare att packa om man "bara" behöver dumpa grejorna i en kärras lastutrymme än pula ner dem i flera mindre väskor.

Bikepacking på racer.
Konkret sa:
Hur fäste du kärran? Hjulaxeln?

Vi valde barnkärra med omsorg och insåg att den kommer användas en begränsad tid för att sedan bli transportkärra för cykelsemestrar med familjen.

DSCN0723.JPG

Så här blev ekipaget. Rullade på bra med topphastigheter runt 50 km/h och kändes hur behagligt som helst i 30-35 km/h...

Sedan blir det lätt att man "unnar" sig lite extra saker och det gäller att vara försiktig så det inte drar iväg flera kilo.

Bikepacking på racer.
Som inspiration till andra kommer ett par bilder :)

Jag köpte ett tält för många år sedan som då var ett lätt 2-mannatält. I och med vagnen var det lätt att få med sig och med tanke på alla mygg var det sjukt värt att ha det! Jag slängde även i en lite pressning i för att kunna täcka cykel och vagn under natten... Vagnen fick agera "cykelställ" och gjorde att den kom upp från backen dessutom.

DSCN0725.JPG

Överlag har jag hållit mig till budget och tummat på "lyx" för att få ner vikten. Ett billigt stormkök jag gillar skarpt när jag är ute själv är Trangia mini. Jag fyller brännaren med t-röd innan jag åker och sedan räcker det för två-tre enkla mål mat likt det på bilden och dessutom lite kaffe en gång eller två. Är jag bara ute en natt eller max två fungerar det därför som ett riktigt kompakt lättviktskök :) Det är dessutom sjukt billigt i jämförelse med exklusiva super-lättvikts-special-kök och det väger inte mycket mer.

DSCN0731.JPG

Bikepacking på racer.
Konkret sa:
PappaG sa:
Konkret sa:
PappaG sa:

Hur sitter pakethållaren fast i kolfiberramen?

Så här
Fly-3.jpg

Skrev visst fel, det är tubus fly jag har. Sedan sitter den med tubus snabbkoppling som är gjord för den pakethållaren.

Bikepacking på racer.
heffe sa:
En bekant cyklade Treriksröset - Gibraltar för ett par år sen med riktigt lätt packning, till stor del på räser.

1728 gram för tält, sovsäck och liggunderlag. Now we´re talking.
De trånga sektorn för att få med full utrustning vid bikepacking är troligtvis volymen, inte vikten.
Låt säga 15 liter i sadelväskan, 10 liter under styret och max 5 liter under ramen. Tot 30 liter. Utöver detta går det ju att spänna fast lite prylar och kläder om man är lite kreativ. Dock bör man ju lämna campingmöblerna och gasolgrillen hemma.
@PappaG. Ser ut att vara en rätt ok lösning med en tubus fly. Känns det stabilt, dvs ingen känsla av att bromsfästet skall gå sönder?

Bikepacking på racer.
Har kört en hel del "classic" touring, men med ganska minimalistiska och lätta grejor. Men funderat på om man kan lätta lite till, ett gäng Ortlieb-väskor väger tex ca 3 kg, antag att man använder vattentäta säckar istället, då sparar man några kg.
Men normalt så väger cyklist + cykel + packning kanske nästan 100 kg, 2kg mindre är då 2%, knappt märkbart, men 2kg mer prylar kanske gör att man kanske trivs 20% bättre ! Dessa svåra val !!!

Bikepacking på racer.
Bikzz sa:
Har kört en hel del "classic" touring, men med ganska minimalistiska och lätta grejor. Men funderat på om man kan lätta lite till, ett gäng Ortlieb-väskor väger tex ca 3 kg, antag att man använder vattentäta säckar istället, då sparar man några kg.
Men normalt så väger cyklist + cykel + packning kanske nästan 100 kg, 2kg mindre är då 2%, knappt märkbart, men 2kg mer prylar kanske gör att man kanske trivs 20% bättre ! Dessa svåra val !!!

Så kan man ju resonera hela tiden och vips har 2 kg på 5 gånger blivit 10 kg.

Problemet är väl när det är lagom lyxigt och lagom tungt. Jag testade att ha en ihoppackbar ryggsäck en tur. Då cyklade jag lätt på dagarna och köpte mat innan jag slog läger. Det hängde jag på ryggen sista biten... Funkade helt ok.

Bikepacking på racer.
saik13 sa:
+1

saik13 sa:
De trånga sektorn för att få med full utrustning vid bikepacking är troligtvis volymen, inte vikten.
Låt säga 15 liter i sadelväskan
Brittiska Carradice som jag tipsade om ovan säljer "Saddlebags" på åtminstone 24 liter.

Men beroende på sadel, och väskfastsättning, riskerar man att toucha baksidan av låren i väskan
camperb-6_1512166438.jpg

Dessutom kostar de en hel del, den här modellen 85 GBP!

/Håkan

Bikepacking på racer.
saik13 sa:
heffe sa:
En bekant cyklade Treriksröset - Gibraltar för ett par år sen med riktigt lätt packning, till stor del på räser.

Låt säga 15 liter i sadelväskan, 10 liter under styret och max 5 liter under ramen. Tot 30 liter. Utöver detta går det ju att spänna fast lite prylar och kläder om man är lite kreativ. Dock bör man ju lämna campingmöblerna och gasolgrillen hemma.
@PappaG. Ser ut att vara en rätt ok lösning med en tubus fly. Känns det stabilt, dvs ingen känsla av att bromsfästet skall gå sönder?

Det är stabilt. Men tungt, som sagt tidigare i tråden, väskor och pakethållare, det blir mycket vikt redan innan man har packat något. Men det funkar riktigt bra. Jag hade gärna sett en lösning så jag kunde få med tält och kök också, men jag hittar inget.

Bikepacking på racer.
Allt måste ju bantas i proportion till varandra. Tung packning => stabilt packsystem => även packsystemet blir tyngre.

Tung packsystem och lätt packning funkar, men känns "onödigt"
Lätt packsystem och tung packning är värre! Då kan saker börja gå sönder

Bikepacking på racer.
saik13 sa:

Även om är lätt tar det ju ändå plats, skulle inte en smidig vagn tex Cyclone IV Trekking ( https://www.radicaldesign.com/bicycle-trailers/cyclone-bicycle-trailers/cyclone-iv-trekking.html ) kunna vara ett alternativ/komplement?

Bikepacking på racer.
Vad kör du med för däck? Jag har goda erfarenheter av Schwalbe One Pro Tubeless. När jag vet att det blir extra mycket grus och dåliga vägar har jag fyllt på c:a 20 g mer punka-gucka och hittils klarat nästan alla punkor utan att behöva stanna. (Har kört över 2000 mil med tubeless).

Bikepacking på racer.
För två år sedan körde jag med Schwalbe Durano Plus tror jag de hette. Fungerade bra, fick slänga dem när väven började komma igenom. I år hade jag ett par halvslitna Conti 4000s på cykeln, aldrig punkterat, tänkte att de skulle hålla runt Vänern. Hamnade på en grusväg söder om E18 på väg till Karlstad där jag trodde det skulle vara asfalt.
Slutade så här:

Bilagor

• 2016-07-06 08.10.33.jpg
    2016-07-06 08.10.33.jpg
    364.9 KB · Besök: 99
Bikepacking på racer.
Edarion sa:
Allt måste ju bantas i proportion till varandra. Tung packning => stabilt packsystem => även packsystemet blir tyngre.

Frågan är ju då vad som är tung packning och vad som är lätt packsystem.
För mig är tung packning = över 10 kg.
Stabilt packsystem = Fasta hållare med lowriders och väskor.
Lätt packsystem= bikepacking.
Har; som jag tidigare nämnt, kört en sverigeresa med stabilt packsystem och detta har ju självklart sina fördelar, map vikt och volym.
I sommar blir det "light, fast, and furious" med full utrustning under 10 kg med bikepacking.
Troligtvis dessa prylar. http://www.bikepacking.com/gear/ortlieb-handlebar-pack-review/

Bikepacking på racer.
HåkanC sa:
saik13 sa:
+1

saik13 sa:
Låt säga 15 liter i sadelväskan
Brittiska Carradice som jag tipsade om ovan säljer "Saddlebags" på åtminstone 24 liter.

Men beroende på sadel, och väskfastsättning, riskerar man att toucha baksidan av låren i väskan

Dessutom kostar de en hel del, den här modellen 85 GBP!

/Håkan
Jag har den mindre av deras sadelväskor och den slår i baksidan av mina lår. Tyckte att det blev för dyrt att köpa ett snabbfäste till den så nu ligger den bara och skrotar tyvärr.

Bikepacking på racer.
HåkanC sa:
En klassisk British Saddlebag, i en tillräckligt stark stolpe, borde funka bra

Typ så här

/Håkan
Jag cyklade till Berlin för några år sen, med precis en sån Carradice-väska samt en mindre styrväska. Det gick, men tyngdpunkten blev ganska hög. Lite svårt att se på bilden, men där är den i alla fall

7181776162_fa243c6d9e_k.jpg

Bikepacking på racer.
saik13 sa:
Edarion sa:

Frågan är ju då vad som är tung packning och vad som är lätt packsystem.
För mig är tung packning = över 10 kg.
Stabilt packsystem = Fasta hållare med lowriders och väskor.
Lätt packsystem= bikepacking.
Har; som jag tidigare nämnt, kört en sverigeresa med stabilt packsystem och detta har ju självklart sina fördelar, map vikt och volym.
I sommar blir det "light, fast, and furious" med full utrustning under 10 kg med bikepacking.
Troligtvis dessa prylar. http://www.bikepacking.com/gear/ortlieb-handlebar-pack-review/

Tungt = för tungt för väskan.

Inga vikter alls. Det jag sa är att man måste anpassa väska efter vad man släpar med sig.

Bikepacking på racer.
PappaG sa:
saik13 sa:
heffe sa:

Det är stabilt. Men tungt, som sagt tidigare i tråden, väskor och pakethållare, det blir mycket vikt redan innan man har packat något. Men det funkar riktigt bra. Jag hade gärna sett en lösning så jag kunde få med tält och kök också, men jag hittar inget.

Har börjat vackla lite och funderar nu på en Tubus Fly som jag sedan surrar fast en vattentät packrulle på. Stabilt och hyfsat lätt.
Om jag sedan kompletterar med en packrulle under styret kan jag nog få med mig 40 liter och 10 kg.

Bikepacking på racer.
Jag klurar lite på att sätta en Fly i fram också och få med fyra väskor på racern. Ska nog prova att skruva dit den där framme och se hur det blir. Allt för att slippa köpa en cykel till :)

Bikepacking på racer.
PappaG sa:
Jag klurar lite på att sätta en Fly i fram också och få med fyra väskor på racern. Ska nog prova att skruva dit den där framme och se hur det blir. Allt för att slippa köpa en cykel till :)

Intressant ide. Kommer ju att se lite kantigt ut kanske.
Ang Tubusen: Följer allt jox man behöver med eller måste jag köpa till typ, en speciell snabbkoppling mm?
Om den klarar 18 kg borde det ju inte vara några problem att få med sig utrustningen.

Tillbaka
Topp