Bikepacking

iMats

Aktiv medlem
Bikepacking
Hej!

På jakt efter ett tält för 1-2 pers under 3 säsonger. Främst för cykling.
Hej hej!
MSR har ju några modeller som borde passa din kravspec. Själv har jag ett ultralätt MSR Carbon Reflex 1p, nöjd men känns lite ömtåligt och jag hanterar det därefter. MSR kör också innertält först men det borde gå att sätta upp med yttertält som skydd fast med lite krångel. För mig spelar det ingen roll, är solskenscyklist :-)

Kan passa på att fråga om någon har Cloudup 2p, eventuellt budgettips här alltså, och har några åsikter om det? Har fått bra recensioner och är billigt.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Packmåttet som Yonna nämner ovan måste vara fel i den specen, en av de absolut största skillnader på vanliga Copper Spur och "Bikepack" är just det se kallar "short stick", dvs kortare sektioner på täktbågen. Ca 30 cm är mitt hoppackat, tror pinnarna är 28 till och med
Hittade packmått här: https://backpackinglight.se/talt/2-personstalt/big-agnes-copper-spur-hv-ul2

Mitt 2p är ett Vaude Space Sul 1-2p (nyaste model), härligt tält. Fristående, 1.4kg, packmått 40x12, går att sätta upp inner/ytter tillsammans, 2 absider, stort för 1p, går bra med 2p (lite tight), och grönt förstås :)

__jp

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har ett Copper Spur HV UL 1 bikepack (2019/20), dvs innan man gjorde dörren som går att staga upp. Den funktionen fanns på det vanliga Copper Spur förra året men inte bikepack. Nya versionen verkar annars vara nya färger samt nya snäppfästen (lite bättre tydligen) samt nya medföljande tältspik (något sämre tydligen) :)

Packmåttet som Yonna nämner ovan måste vara fel i den specen, en av de absolut största skillnader på vanliga Copper Spur och "Bikepack" är just det se kallar "short stick", dvs kortare sektioner på täktbågen. Ca 30 cm är mitt hoppackat, tror pinnarna är 28 till och med

Har bara hunnit med 4 nätter denna sommaren (köptes i våras). Jag ville ha ett luftigt sommartält och det får man, oerhört skönt med mesh, men ja, det och ganska högt uppdragna kanter gör ju tältet svalt. På gott och ont

Det är ett tält som känns oerhört kvalitativt men jag har ingen egen lång erfarenhet som sagt. Fantastiska innermått (jag har ju 1-pers versionen), både bredare och högre invändigt än ex MSR Hubba som min kompis har. Förvaringsfickorna, framförallt den vid fötterna är kanon. De andra "bikepack"-funktionerna som hjälmhållaren tex är bara trams. Den medföljande bikepackväskan är ok men lite samma sak, har man inga andra väskor och tänkte inte ha mer så funkar den. Kör man ändå med annan framväska eller sadel/sidoväskor så packar man tältet utan den då den väger en del.

Precis som nämns ovan är det ibland kass med ett tält som pitchas "inner first" som så många amerikanska tält gör, men med footprint (som ändå rekommenderas) så sätter du enkelt upp yttertältet först, sen hänger upp innertältet. Men man kan inte ta ner och resa allt i ett vilket såklart kan vara praktiskt då det oftast går snabbare. Men det går så snabbt att resa ändå, tar inte många minuter. Deras footprint är dock orimligt dyr om man jämför med konkurrenterna.
tack för utförligt svar! Låter som ett bra val för mig.

bra att det är svalt ju! Jag kommer mest använda det på sen vår/sommar/tidig höst söder om Dalälven. Så borde inte vara några problem.

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Hittade packmått här: https://backpackinglight.se/talt/2-personstalt/big-agnes-copper-spur-hv-ul2

Mitt 2p är ett Vaude Space Sul 1-2p (nyaste model), härligt tält. Fristående, 1.4kg, packmått 40x12, går att sätta upp inner/ytter tillsammans, 2 absider, stort för 1p, går bra med 2p (lite tight), och grönt förstås :)
Länken där är till den vanliga versionen. Enligt BA är det följande för bikepack-versionen
  • Packed size: 7" x 13.5" / 18 x 34cm

jofahjalm

Aktiv medlem
Bikepacking

Jag tycker Big Agnes alternativen ser bättre ut. Skillnaden i utrymmet i innertältet är ganska påtagligt om man ska vara två i tältet.

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Hej hej!
MSR har ju några modeller som borde passa din kravspec. Själv har jag ett ultralätt MSR Carbon Reflex 1p, nöjd men känns lite ömtåligt och jag hanterar det därefter. MSR kör också innertält först men det borde gå att sätta upp med yttertält som skydd fast med lite krångel. För mig spelar det ingen roll, är solskenscyklist :-)

Kan passa på att fråga om någon har Cloudup 2p, eventuellt budgettips här alltså, och har några åsikter om det? Har fått bra recensioner och är billigt.
Jag har ett CloudUp, mkt nöjd! Känns väldigt prisvärt, bra kvalité och fint sytt. Finns billigare på amazon, tror jag betalade runt 1250kr. Finns även en 1-pers variant. Samt olika färger och i olika sorters tyg. Är ju en kina-ripoff på ett BigAgnes om jag inte minns fel

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag tycker Big Agnes alternativen ser bättre ut. Skillnaden i utrymmet i innertältet är ganska påtagligt om man ska vara två i tältet.
Jo, där har du rätt i. Men jag ville ha ett tält som går att sätta upp inner/yttertält tillsammans och 2p är bara för nödsituationer (cyklar mestadels solo) eller med en kompis som jag älskar så då får det vara lite trångt inne :)
Var svårt att hitta rätt 2p-tält tycker jag. Ville gärna ha ett så litet packmått som möjligt, under 1.5kg, fristående, måste funka i fjäll, storm, skitväder och i lite snö, dörr i långsidan, knottfri 20D och det måste vara grönt. Tältet uppfyller nästan alla krav, utom packmått för den är lite för stort tycker jag. Men får ändå inte klaga för det går bra med min bikepacking-setup :)

jofahjalm

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag hade kollat upp de där internetsiffrorna för packmåttet. Vet inte om dom utgöra något riktig skillnad i verkligheten. Hilleberg kör ju med tält där man reser yttertältet och innertältet tillsammans. Jag har ett Anaris som är superbra, men det använder vandringstavar som inte är så hett för bikepacking. Anjan 2 finns också, men det är dyrare och väger 1,6 kg.

BFS

Aktiv medlem
Bikepacking
Mitt förra tält satte man upp med innertältet först. Mitt nuvarande slår man bara upp. Jag skulle välja det senare alla dagar i veckan.

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag hade kollat upp de där internetsiffrorna för packmåttet. Vet inte om dom utgöra något riktig skillnad i verkligheten. Hilleberg kör ju med tält där man reser yttertältet och innertältet tillsammans. Jag har ett Anaris som är superbra, men det använder vandringstavar som inte är så hett för bikepacking. Anjan 2 finns också, men det är dyrare och väger 1,6 kg.
Som sagt, 18x34 cm packas Copper Spur HV UL2 bikepack-versionen ner till. Mitt UL1 är ca 15x34, även footprinten får man in i packsäcken utan problem

Med footprint går det fint att resa ytter först, sen inner. Men inte båda samtidigt. Det gör också det oerhört flexibelt då du kan använda bara innertältet vid bra väder, det kan man normalt inte med ett tält som man reser ytter först (eller där båda sitter samman). Man kan även ta med bara footprint och yttertältet om man vill köra det stuket (varmt men inga mygg)

Det är ett luftigt lättviktstält som inte lämpar sig för året runt bruk eller att slänga upp på ett stormigt fjäll kanske. Då finns det nog andra tält som är bättre.

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Det är väl fortfarande rätt bökigt att försöka resa yttern först? Men jag hade ju inte varit rädd för att ta det tältet till fjällen. Känns ju som man kan anpassa sig lite istället för att släpa ut något expeditionstält bara för att man är i fjällen.
Nej i normala förhållanden så är det säkert inga problem men när jag läste igenom de flesta recensioner jag kunde hitta. (på enpersonsvarianten) så var väl just kraftig vind en sak som vissa var missnöjda med. Du har ju bara tre stormlinor t.ex. Men sen vet man inte hur folk satt upp tälten, med knäckta bågar som följd.

Ja det är klart lite bökigare att sätta yttertältet först för att gå in och hänga innertältet. Men man gör ju på samma sätt men spänner bågarna i footprintens hörn i stället för innertältets, sen på med yttertältet. Men det ger en flexibel lösning och du kan få upp och ner tältet med ett torrt innertält. Men BA tar alldeles för bra betalt för footprinten det bör man ta i beräkningen

iMats

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har ett CloudUp, mkt nöjd! Känns väldigt prisvärt, bra kvalité och fint sytt. Finns billigare på amazon, tror jag betalade runt 1250kr. Finns även en 1-pers variant. Samt olika färger och i olika sorters tyg. Är ju en kina-ripoff på ett BigAgnes om jag inte minns fel
Tack! Får nog bli ett sånt. Har ett bra tvåmanna men vill ha ett med mindre packmått för att spara plats i kajaken främst. Det är väl N+1 som gäller för tält också?

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Hej hej!

Tittar man på billigare 2 pers tält så har detta tipsats om tidigare. Ett ommärkt nature hike som är billigare än nature hike på Amazon (eller var då) med Bikesters kanske något smidigare retur och garantihantering. Tyngre än cloud up tältet dock (och inte i lager) och större packmått. Kollade inte riktigt på cloud up, trodde mest du var på jakt efter ett hyffsat smidigt och prisvärt 2-manna

Senast ändrad:

iMats

Aktiv medlem
Bikepacking
Tittar man på billigare 2 pers tält så har detta tipsats om tidigare. Ett ommärkt nature hike som är billigare än nature hike på Amazon (eller var då) med Bikesters kanske något smidigare retur och garantihantering. Tyngre än cloud up tältet dock (och inte i lager) och större packmått. Kollade inte riktigt på cloud up, trodde mest du var på jakt efter ett hyffsat smidigt och prisvärt 2-manna

Ja det såg också vettigt ut och dessutom med två ingångar. Vikten är inte så viktig, prio på självstagande, litet packmått och gärna lite billigare men ändå bra.

desmo

Aktiv medlem
Bikepacking
Aldrig testat bivy, utan det får bli vindskydd. Tog mig ut för en övernattning igår. Rullade efter kvällsmaten. 16km grus-/skogsväg och lite stig. Sov gott. Sedan hem till lunchtid. Med vintersovsäck, filt, dunjacka och dunbyxor blev det fullt i väskorna.

84692323-B992-475B-90D0-B6DCFB9EE748.jpeg
32C75622-4E29-43B7-BAA7-88E1BE448FFC.jpeg
93A471A3-008E-4A69-8B35-C69A0AA7F7C4.jpeg

Skulle nog behöva någon mer väska bak om jag ska ut vintertid. Och en större drybag för sovsäcken. Den var jobbigt att packa på morgonen.
Funderar på en ”längre” tur i sommar (längre cykling och kanske 2-3 nätter) och då vill jag gärna ha med mig kök, mat och mer vatten.

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Min erfarenhet är att hardcore Bikepacking är alltför begränsande och onödigt, svårt att packa och få med sig lite mer prylar. Mkt bättre & mer flexibelt med pakethållare och några lätta bakväskor, och det väger bara obetydligt mer. Om det gäller 2-3 dar måste man ha möjlighet till extra space i packningen för mat och öl osv -- 😄

Edit: Rygga är fusk ....

Senast ändrad:

Olas

Medlem
Bikepacking
Aldrig testat bivy, utan det får bli vindskydd. Tog mig ut för en övernattning igår. Rullade efter kvällsmaten. 16km grus-/skogsväg och lite stig. Sov gott. Sedan hem till lunchtid. Med vintersovsäck, filt, dunjacka och dunbyxor blev det fullt i väskorna.

Visa bilaga 463102Visa bilaga 463103Visa bilaga 463104

Skulle nog behöva någon mer väska bak om jag ska ut vintertid. Och en större drybag för sovsäcken. Den var jobbigt att packa på morgonen.
Funderar på en ”längre” tur i sommar (längre cykling och kanske 2-3 nätter) och då vill jag gärna ha med mig kök, mat och mer vatten.
På vintern tycker jag nästan att pakethållare är ett måste. Sovsäck, dubbla liggunderlag och dun-/förstärkningskläder tar mkt plats (även om de inte väger så mkt). I en 25 liters drybag jag har på pakethållaren rymmer jag sovsäck (-25 komfort) liggunderlag, dunjacka, div kläder. Fram på styret har jag 20 lit. Där hamnar ett liggunderlag till, mer kläder och kök plus tillbehör.Bränsleflaskan till multifuel köket har jag på downtuben och termosar för vatten på framgaffeln. I ramväskan har jag allt möjligt rat samt verktyg, slang etc. Brukar ha en snackbag på styret och sedan en midjeväska. Blir nog att komplettera med typ Revelate Designs Nano panniers för att få plats med mer mat och snabbare/lättare tillgång till tex dunjacka

desmo

Aktiv medlem
Bikepacking
Min erfarenhet är att hardcore Bikepacking är alltför begränsande och onödigt, svårt att packa och få med sig lite mer prylar. Mkt bättre & mer flexibelt med pakethållare och några lätta bakväskor, och det väger bara obetydligt mer. Om det gäller 2-3 dar måste man ha möjlighet till extra space i packningen för mat och öl osv -- 😄

Jag är böjd att hålla med. En annan nersida med bikepacking är små väskor som är lite svåra att packa. Nersidan med pakethållare och större väskor är att jag skulle packa mer, samt att de skramlar mer.

På vintern tycker jag nästan att pakethållare är ett måste. Sovsäck, dubbla liggunderlag och dun-/förstärkningskläder tar mkt plats (även om de inte väger så mkt). I en 25 liters drybag jag har på pakethållaren rymmer jag sovsäck (-25 komfort) liggunderlag, dunjacka, div kläder. Fram på styret har jag 20 lit. Där hamnar ett liggunderlag till, mer kläder och kök plus tillbehör.Bränsleflaskan till multifuel köket har jag på downtuben och termosar för vatten på framgaffeln. I ramväskan har jag allt möjligt rat samt verktyg, slang etc. Brukar ha en snackbag på styret och sedan en midjeväska. Blir nog att komplettera med typ Revelate Designs Nano panniers för att få plats med mer mat och snabbare/lättare tillgång till tex dunjacka
Nano panniers såg kul ut! Skaffar jag en pakethållare så har jag både vanliga packväskor samt vanliga "lowrider"-väskor som är mindre och nog skulle passa bra.
Detta var ju ingen riktig vintertur så jag kunde skippa kök och mat. Men mysigt ändå.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking

Skitsnack. Bikepacking är nåt helt annat än klassik tourbiking, det är uppenbart att du inte vet skillnaden för du säger samma sak om och om igen.
Bikepacking är en minimalistisk form som bara ha det nödvändigaste, alltså en ultralätt setup utan sidoväskor. Cykeln kör därför som en snabbt racehäst i bikepackingraces och som en glad fjällget i tuff terräng, fjäll, skog, snö mm. Tourbiking däremot har pakethållare, tunga sidoväskor, ofta många campgrejer och/eller släpvagn och därför är det svårt/omöjligt att cykla i fjäll, skog, tuff terräng mm och kör cykeln som en långsam åsna på asfalt och ofta får man pushcykla upp på backar.

En ryggsäck går hur bra som helst med bikepacking. Den sitter ju på ryggen och cykeln har därför fortfarande sin stora frihet. Och DET är precis vad bikepacking är: den har större frihet än tourbiking med sidoväskor, så världen blir större och äventyrligare.

Så den ene tycker att komfort är att köra långsamt runt med typ 20kg tunga sidoväskor så att han/hon kan sitta bekvämt i sin campingstol och kan diska i sin hopfällbar diskbalja med kökssvamp och diskmedel etc. Och den andre tycker att komfort är att slippa bära 20kg så han kan köra bekvämare/snabbare på asfalt och dessutom kan utforska världen utanför asfalt.

Att tjata i en bikepackingtråd att "stora sidoväskor är bättre än en onödigt bikepackingsetup" är som att tjata i en fjällvandringstråd att tunga koffert är bättre än en ryggsäck.
Kanske en bild hjälper förstå skillnaden:

P1140944.jpg

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
På vintern tycker jag nästan att pakethållare är ett måste.
Jag håller med Olas, det är svårt att bikepacka i vintern. Men det går ändå för några dagar eller när det inte är för kallt (för mig är gränsen ca -10). Jag har t.ex samma sovsäck, liggunderlag, tält och kök som i vår/sommar/höst så det är bara vinterkläder som är tyngre och har större packvolym och dem har jag mestadels på mig.

Sovsäck har -9 som limit (-27 som extrem), liggunderlag har R6.9 (vintervarm) och tillsammans med tältet väger allt 2kg och har ett superlitet packvolym. Kök är också litet (trangia mini) och med den där setup går det jättebra att cykla världen runt.
Men när det är kallare än -10 eller i djup snö var det behövs ett vintertält .. vet inte om det går med en bikepacksetup. Jag kör då iaf med pakethållare och (små) sidoväskor.

I en 25 liters drybag jag har på pakethållaren rymmer jag sovsäck (-25 komfort) liggunderlag, dunjacka, div kläder.
Vad har du för en sovsäck Olas? Den låter jättebra!

Pepperazzi

Aktiv medlem
Bikepacking
OT kanske, men såg igår filmen Safety to Nome, följer deltagarna i Iditarod Invitational 1000.
Bra inspiration för eventuella vinterturer kanske? :)

Jag är kanske lite bekväm av mig, men det lockar inte riktigt så mycket när de drar fram en sovsäck och liggunderlag och tar en snabb 4-timmars lur utomhus i -35c.

Finns att hyra på Amazon Prime.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
OT kanske, men såg igår filmen Safety to Nome, följer deltagarna i Iditarod Invitational 1000.
Bra inspiration för eventuella vinterturer kanske? :)

Jag är kanske lite bekväm av mig, men det lockar inte riktigt så mycket när de drar fram en sovsäck och liggunderlag och tar en snabb 4-timmars lur utomhus i -35c.

Finns att hyra på Amazon Prime.

Härligt!
Fattar inte hur någon kan köra där med en bikepacking-setup (alltså utan sidoväskor). Otroligt! Det vill jag också kunna!

freddag

Aktiv medlem
Bikepacking
Kök är också litet (trangia mini)
funkar det bra för dig? jag blev inte kompis med mitt mini. brännaren säger plötsligt poff och blir övertänd på något vis och bränner slut på bränslet. även med begränsarlocket.

jag gillar egentligen sprit pga tyst och enkelt, men har dammat av ett gammalt bensinkök nu som dånar som ett jetplan och stinker men är mer bränsleeffektivt för mig. och mindre vindkänsligt.

det konstiga är att det är först på senare år som jag fått problem med spriten... :)

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Of course not, det finns många olika setups osv, och var och en väljer själv en lagom blandning mellan vikt & flexibilitet & bekvämlighet & mängden prylar som man gillar. Upp till var och en hur man vill göra. Själv tycker jag som sagt att det är mkt bättre men några små lätta bakväskor, mest för flexibilitetens skull, då kan man enkelt pula ned en massa extra mat & öl tex.

Chalshus

Aktiv medlem
Bikepacking
Sidevesker fungerer ikke like bra til bikepacking som dedikerte bikepackingbagger. Hvis man skal gå med sykkelen, er sidevesker nesten umulig. (Også Ortlieb sine bikepacking vesker, men Revelate sine fungerer). Bikepacking er jo et motsvar til klassisk touring hvor man kan sykle overalt, ikke bare på veier. Jeg spiser ordentlig mat på tur, ikke havregryn til hvert måltid. Jeg bruker en Osprey Talon 22 eller Escapist 25 fordi det er en fordel at ikke sykkelen veier altfor mye når jeg sykler sti.

freddag

Aktiv medlem
Bikepacking
Själv tycker jag som sagt att det är mkt bättre /.../
har du testat nåt annat eller gissar du? det är fint att du gillar din setup, och det är mycket värt att köra på den setup som en kan och är van vid.

och touring har absolut sina poänger. men på stig är det bökigt med sidoväskor. även på grusväg tycker jag det är mycket trevligare med välpackade bikepackingväskor (och större däck än vad jag vet att du kör med). snabbare, tystare, härligare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer