Bikepacking

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
ska du korsa grönland? det brukar funka att proviantera då och då.
Det jag försöker visa är det knasiga med att säga "det och det är inte rätt, för man måste göra si och så!". Bikepacking är väl möjligheten att ta sig ut på andra ställen än man gör med klassisk touring. Jag tycket inte min räser med SQR var bikepacking, trots att det inte var sidoväskor. På samma sätt så tycker jag bilden jag länkade till ovan är det.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Det finns ju många olika sätt att cykla runt & campa, med olika typer av cyklar & prylar, från superminimalt till mängder med grejjor. En glidande skala. Allt är ok & qul, och folk gör såklart olika val. Och man ska inte hacka på andra som gör ett annorlunda val än en själv... 😃

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Det finns ju många olika sätt att cykla runt & campa, med olika typer av cyklar & prylar, från superminimalt till mängder med grejjor. En glidande skala. Allt är ok & qul, och folk gör såklart olika val. Och man ska inte hacka på andra som gör ett annorlunda val än en själv... 😃
Då får du sluta med dina "det är bättre att ha sidoväskor" "bikepacking är onödigt" "det går inte att ta med mat" "mycket mer vikt spelar ingen roll" etc kommentarer. För då är det klart att du inte vet vad du talar om.

Det jag försöker visa är det knasiga med att säga "det och det är inte rätt, för man måste göra si och så!". Bikepacking är väl möjligheten att ta sig ut på andra ställen än man gör med klassisk touring. Jag tycket inte min räser med SQR var bikepacking, trots att det inte var sidoväskor. På samma sätt så tycker jag bilden jag länkade till ovan är det.
Äsch, det är ju skillnad mellan bikepacking vs tourcykling med sidoväskor, och klart att man får säga detta i en bikepackingtråd. Samma sak när man söker en cykel för bikepacking eller tourcykling, det skadar inte att veta att det finns skillnad. Eller bikepacking/tourväskor eller bikepacking/tourcykelturer. Det går ju inte med tunga sidoväskor i fjäll och på stigar, alla som har gjort en gång fattar att det inte går. En vanligt tourcykel skulle ramla sönder, hjul blir som tacos och så vidare ..

Sidevesker fungerer ikke like bra til bikepacking som dedikerte bikepackingbagger. Hvis man skal gå med sykkelen, er sidevesker nesten umulig. (Også Ortlieb sine bikepacking vesker, men Revelate sine fungerer). Bikepacking er jo et motsvar til klassisk touring hvor man kan sykle overalt, ikke bare på veier. Jeg spiser ordentlig mat på tur, ikke havregryn til hvert måltid. Jeg bruker en Osprey Talon 22 eller Escapist 25 fordi det er en fordel at ikke sykkelen veier altfor mye når jeg sykler sti.
Precis, så är det. Jag har allt jag behöver med mig, verktyg/reservdelar, bränsle/vattenfilter, finns plats för mer mat, får ibland presenter som jag kan ta med, har ofta tält+tarp med mig, och packraft+paddel+flytväst, ibland har jag två sovsäckar med mig, kan köra överallt jag vill och inte bara på asfalt/grus .. det går hur bra som helst utan sidoväskor.
Att påstå att det inte går eller att det är bättre med sidoväskor är därför bullshit.

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Då får du sluta med dina "det är bättre att ha sidoväskor" "bikepacking är onödigt" "det går inte att ta med mat" "mycket mer vikt spelar ingen roll" etc kommentarer. För då är det klart att du inte vet vad du talar om.
Här har vi någon som är ute och cyklar med en massa väskor, undrar vem det kan vara ?
.
b7.jpg
:cool:

fat*dirk

Medlem
Bikepacking
Bikzz

Min erfarenhet är att hardcore Bikepacking är alltför begränsande och onödigt, svårt att packa och få med sig lite mer prylar. Mkt bättre & mer flexibelt med pakethållare och några lätta bakväskor, och det väger bara obetydligt mer. Om det gäller 2-3 dar måste man ha möjlighet till extra space i packningen för mat och öl osv -- 😄

Edit: Rygga är fusk ....

Chalshus

Aktiv medlem
Bikepacking
Everything goes (om man må), men til visse terreng er det bedre med bikepackingvesker.

Her er jag først og en kamerat bak på samme sti. Det var bare en kort overnighter mellom to arbeidsdager. Disc Trucker er en fin hoj, men ikke så bra på stig. Kopierer grovt från MIkkel Soya Bølstad på https://www.instagram.com/mikkelsoya/
skoppum.JPG

BFS

Aktiv medlem
Bikepacking
Oavsett vad/hur man cyklar kan det vara smidigt att benämningarna stämmer överens. Touringcykling är ju touringcykling (på väg) medans bikepackers är bikepackers. Cyklar/cykling fast på lite olika sätt. Jag har släpat min touringcykel (med välfyllda väskor fram och bak) på krångliga stigar och det är inte supersmidigt. Varken vikten (har jag plats tar jag med mig saker) eller bredden på packväskorna får en att jubla på offroadäventyr.

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Här har vi någon som är ute och cyklar med en massa väskor, undrar vem det kan vara ?
.
Visa bilaga 463351:cool:
Du får läsa bättre.
Jag cyklar med olika setup. Med sidoväskor, med bikepacking-setup och med en kombi på de. Och på olika cyklar. Men jag ska aldrig säga att den ena setup är bäst av allt (som du gör).

Bilden ovan är förresten min handla-mat-i-vinter-setup. Om man bor i skogen och har 38km oplogat grusväg till närmaste matbutik då kör man med fatbike och sidoväskor. Bra träning.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking

seger

Medlem
Bikepacking
hörruduru! ser riktigt nice ut, sugen på att dela med dig av lite ruttips här i skåne? planerar att dra ut på helgerna lite framöver men har noll koll egentligen. var är bilderna ifrån t.ex?
Tack, och då har du ändå inte sett grönkålen jag hade med. Det var nice. Säg till när så kan jag guida i nordväst. IMG_20210102_195258.jpg

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Det är en Fjällräven dunsäck. Säkert 20 år gammal som jag hittade oanvänd i svärfars garage. Väger 2,5-3 kg. Overkill för det mesta, men det är vad jag har och fryser aldrig
Låter som en bra sovsäck. Vintersovsäck jag har är tung (tror 2.1kg) och, ännu värre, den är stor, riktig stor (19L), vet inte om den skulle passa (inkl lite kläder) i 25L drybag. Kanske 30L är bättre. Sökte efter en (svart) drybag som är small och lång, men de är svårt att hitta. Så kanske ska jag försöka sy själv, det ser inte så svårt ut och då kan jag välja själv storleken. Kanske även billigare.
Finns många DIY-drybags länkar, t.ex den här: http://www.farawayvisions.com/diy-dry-bag/

Drybagen har jag på en liten pizzarack (surly 8-pack) fram på fatbiken, för den är för stort för en styrharnas, iaf den Revelate jag har.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
funkar det bra för dig? jag blev inte kompis med mitt mini. brännaren säger plötsligt poff och blir övertänd på något vis och bränner slut på bränslet. även med begränsarlocket.

jag gillar egentligen sprit pga tyst och enkelt, men har dammat av ett gammalt bensinkök nu som dånar som ett jetplan och stinker men är mer bränsleeffektivt för mig. och mindre vindkänsligt.

det konstiga är att det är först på senare år som jag fått problem med spriten... :)
Trivs mycket med den lilla Trangia. Lätt, liten, billigt, super enkelt, bränsle finns nästan överallt att köpa (varje bensinmack/ica) och ingenting kan sönder. Läser ibland att det kan sota och att grytor kan bli smutsiga men det har jag aldrig märkt. Funkar bara superfint.

DSC00894.jpg

Grytan är 0.8L och den lilla stekpannan är även locket.

Nackdel är mitt i vintern när det är jättekallt typ -20 då tar det mycket tid (= mycket bränsle) att koka vatten. Smälta snö och tina frusna vattenflaskor går bra men vill också gärna koka vatten för det går inte att använda vattenfiltret när det fryser. Och vänta till vatten äntligen börjar koka medan jag fryser ihjäl är inte riktigt roligt.
P1110383.jpg

Gaskök har för mig för många nackdelar (svårt/omöjligt att köpa, behöves därför två, tre eller mer på en långtur, stort att ta med, dåligt i vinter, tomma gasbehållare kastar man inte bort i skog/fjäll så de får jag bära hela tiden, och jag tycker inte om att kasta saker när det finns alternativ) så gasköket står arbetslös hemma.

Är nu på en litentur (bara några dagar för att testa vintersetup för en riktig långtur) och ha därför med mig mitt gamla kök som kör på allt (men inte ved). Tror det heter MSR Whisperlite Combo. Kan köra gas, bensin, diesel, fotogen mm. Använder den nu med bensin, går fort som fan, innan jag vet kokar vattnet. Lite för snabbt enligt min smak men det är nu bara -6 eller nåt så förmodligen går det långsammare när det är riktigt kallt.

P1190448.jpg

Dagenslunch (för de kommande månaderna), superbilligt, enkelt, snabb och hoppas nyttigt.

Stor nackdel är att den är mycket större än den lilla Trangian och att den stinker, sotar, kan vara explosiv, är inte så enkelt (flaskfyllning, förvärmning, pumpning), får rensa/underhålla ofta, behövs liten verktyg/packning och den kan gå sönder och det sista är inte roligt på en långtur i Påhittatstan. Men tror det finns ingen bättre vinterkök och får då bara acceptera nackdelarna.

Fördelar finns också:
- billigt bränsle
- lätt att få tag
- lätt att byta bränsle (gas, diesel mm)
- bästa bränsle i kylan
- ingen engångsförpackningar
- lätt att kolla hur mycket bränsle finns kvar
- kör samma effekt oavsett bränslenivå i flaskan

Men ända saknar jag den lilla mini :)

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
@Yonna Menar du att ditt lilla Trangia inte sotar kastrullerna med vanlig t-röd? Förutom att det är dålig verkningsgrad och att vatten tar lång tid att koka upp (och hur krångligt det är när bränslet i brännaren är slut innan vattnet kokar!) så är sotet det stora problemet. Allt blir sotigt. Inklusive packpåsen till mitt nya fina dyra röda tält, för att jag klantade till det och packade ihop tältet precis i gräset där jag tidigare ställt en sotig kastrull...

Har fått tipset att hälla 10% vatten i t-spriten, men det enda som hände var att verkningsgraden blev ännu sämre.. Kan jag ha dålig t-sprit? Köpte med vanliga preppinghjärnan två 5-litersdunkar i samband med att jag köpte trangiaköket..

mb5

Aktiv medlem
Bikepacking
@Yonna Menar du att ditt lilla Trangia inte sotar kastrullerna med vanlig t-röd? Förutom att det är dålig verkningsgrad och att vatten tar lång tid att koka upp (och hur krångligt det är när bränslet i brännaren är slut innan vattnet kokar!) så är sotet det stora problemet. Allt blir sotigt. Inklusive packpåsen till mitt nya fina dyra röda tält, för att jag klantade till det och packade ihop tältet precis i gräset där jag tidigare ställt en sotig kastrull...

Har fått tipset att hälla 10% vatten i t-spriten, men det enda som hände var att verkningsgraden blev ännu sämre.. Kan jag ha dålig t-sprit? Köpte med vanliga preppinghjärnan två 5-litersdunkar i samband med att jag köpte trangiaköket..
Vanlig T-röd kan vara lite vad som helst i praktiken, så det kan du klart misstänka. Jag försöker undvika den, men ändå -- kastrullen sotig så att den smutsar gräset osv känns inte alls normalt till mig. Jag använder trangia med vindskydd och två kastruller (dock brännaren är precis lika), där man packar en kastrul i den andra och det är ingen sot i maten eller annanstans. Jo, karstruller är svarta på utsidan, men sotten håller fast och man måste skrubba på riktig att överföra den på andra ytor.

Lätt att få tag och relativ bra bränsle verkar vara Tenol (vätskan luktar ganska illa, men brinner bra och rent), en ren bränsle som jag vet, och som förhoppningsvis går fortfarande att få tag i, är http://www.masenskemtekniska.se/spritbransle.html , men antar att du ska behöva fråga tillverkaren direkt ...

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Vanlig T-röd kan vara lite vad som helst i praktiken, så det kan du klart misstänka. Jag försöker undvika den, men ändå -- kastrullen sotig så att den smutsar gräset osv känns inte alls normalt till mig. Jag använder trangia med vindskydd och två kastruller (dock brännaren är precis lika), där man packar en kastrul i den andra och det är ingen sot i maten eller annanstans. Jo, karstruller är svarta på utsidan, men sotten håller fast och man måste skrubba på riktig att överföra den på andra ytor.

Lätt att få tag och relativ bra bränsle verkar vara Tenol (vätskan luktar ganska illa, men brinner bra och rent), en ren bränsle som jag vet, och som förhoppningsvis går fortfarande att få tag i, är http://www.masenskemtekniska.se/spritbransle.html , men antar att du ska behöva fråga tillverkaren direkt ...
Får prova att byta bränsle då. Gick över till gas i Trangiaköket och det är ju helt fantastiskt - snabbt, rent osv. Däremot så är ju gasbehållarna lite dumma på en rad olika sätt som beskrivits ovan..

Azog

Aktiv medlem
Bikepacking
Får prova att byta bränsle då. Gick över till gas i Trangiaköket och det är ju helt fantastiskt - snabbt, rent osv. Däremot så är ju gasbehållarna lite dumma på en rad olika sätt som beskrivits ovan..
Jag körde t-lila när det fanns att få tag på. Vet inte om det reglerats bort eller om man behöver besöka någon specialbutik. Finns inte på Ica längre i alla fall. Det sotade inte och var allmänt bättre än t-röd.

Nu skulle jag inte överväga annat än gas om det inte var under fryspunkten, personligen.

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Gasbehållare har ju nackdelar såklart som Yomna skriver. Att släpa på skrymmande tomma behållare kan i alla fall lösas genom att punktera dom med multiverktygets konservöppnare sen mosa den platt.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking

Oj, det är inte alls roligt.
Hemma har jag alltid Biltemas 4L rödsprit och med det fyller jag bränsleflaskorna, jag blandar inte ihop med vatten eller nåt annat. När jag långcyklar köper jag vad det finns i Ica, Coop, landbutiker, bensinmack mm. Tror det heter också rödspritt, men vet inte säkert, det är iaf nåt liknande och det funkar alltid bra. Sotar aldrig och ingenting är smutsigt eller luktar. Köket (kastrull med brännare inuti) går utan påse i fatbikes ramväska, perfekt ställe för ett kök eftersom väskan är lätt att öppna/stänga.

Har den lilla Trangia nu förmodligen ca 7 år. Ingen aning hur många gånger jag använde den men det är iaf alltid >100 långturdagar i ett år så 7år x 100dag x 5x per dag är ... uhmmm .. 3500 gånger och mycket mer :) Har aldrig putsat/rensat brännare och så här ser den ut idag:

P1190508.jpg

Fortfarande som ny :)

P1190509.jpg

Kastrullen ser gammal och svart ut (använder den också på vedbrasor/vedkök) men det får den vara efter 7år äventyr. Och den är inte smutsigt, den är bara svartfärgat på nåt sätt.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
P1190510.jpg

Har nu båda kök med mig (spritkök med 0.8L kastrull + msr combikök med primus 1.3L). Jag behöver ingen 1.3L kastrull för den är alldeles för stort, men MSR-brännaren passar inte i den lilla 0.8L. Får leta efter en mellanstorlek, kanske 1L skulle vara bra. Nån som vet?

P1190511.jpg

Har brännaren i en trasa/duk för att skydda kastrullen men är inte så nöjd med allt.

P1190522.jpg

Får först förvärma brännaren (öppna bensinkran till det rinner liten bensin i brännaren, stänga kran, tända bensin) men det gör brännaren smutsigt/sotigt för det brinner högt/vilt såsom på bilden.

P1190541.jpg

Sotet är inte mycket och bara på undersidan men jag får ändå varje gång rensa brännare med trasan innan jag ställer den tillbaka i kastrullen för annars blir den också skitigt.
Och trasan blir jättesmutsigt, så handskar, händer, byxor, hår, ansikte och allt jag rör med händerna blir svart. Så nu ser jag ut som en jävla skogsrövare.

P1190543.jpg

Hittade idag en ny trasa (tur att det finns övergivna hus) men det är ju ingen lösning.
Nån här som kör också bensin och har smarta tips? Kanske förvärma med lite rödsprit?

P11902449.jpg

Men annars är jag mycket nöjd med brännaren, den kör fort som fan, och utan ljud och lukt :)

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Oj, det är inte alls roligt.
Hemma har jag alltid Biltemas 4L rödsprit och med det fyller jag bränsleflaskorna, jag blandar inte ihop med vatten eller nåt annat. När jag långcyklar köper jag vad det finns i Ica, Coop, landbutiker, bensinmack mm. Tror det heter också rödspritt, men vet inte säkert, det är iaf nåt liknande och det funkar alltid bra. Sotar aldrig och ingenting är smutsigt eller luktar. Köket (kastrull med brännare inuti) går utan påse i fatbikes ramväska, perfekt ställe för ett kök eftersom väskan är lätt att öppna/stänga.

Har den lilla Trangia nu förmodligen ca 7 år. Ingen aning hur många gånger jag använde den men det är iaf alltid >100 långturdagar i ett år så 7år x 100dag x 5x per dag är ... uhmmm .. 3500 gånger och mycket mer :) Har aldrig putsat/rensat brännare och så här ser den ut idag:

Visa bilaga 463714
Fortfarande som ny :)

Visa bilaga 463715
Kastrullen ser gammal och svart ut (använder den också på vedbrasor/vedkök) men det får den vara efter 7år äventyr. Och den är inte smutsigt, den är bara svartfärgat på nåt sätt.
Märkligt att jag misslyckats med en så enkel sak då, men det beror förmodligen på dålig sprit då.. Har använt köket under flera år och någorlunda frekvent, men måste alltså alltid torka av det noggrant eftersom det är så förbannat sotigt. Jag har en exakt likadan brännare (som ser jättefin ut, ingen smuts på den!) och en rad olika kastruller och pannor som används på lite olika vis. Jag använder dessa väldigt mycket direkt över öppen eld eller i glöd, så de ser ofta riktigt fula ut, men det är inte det som är problemet utan just att det blir ett lager sot som färgar av sig på allt.

Med så många som har en helt annan uppfattning är det garanterat min sprit det är fel på. Ny ska inhandlas omgående!

...sen kanske det inte blir så mycket användning av det stora köket med sprit ändå eftersom jag oftast lagar mat åt 3 eller 4 personer, varav två små barn som saknar förståelse för att man inte får mat NU när man säger att man är hungrig. Tar ju en mindre evighet att koka upp tex pastavatten..😛

mao

Medlem
Bikepacking
Tenol eller T-lila (misstänker att det är samma?) går fortfarande att hitta, men kanske ville man minska spridningen eftersom det är etanol med en viss mängd metanol iblandat (= inte alls lika lämpligt att dricka för dem som är lagda åt det hållet). Går bra att blanda en skvätt metanol i t-röden själv om man vill att den ska sota mindre.

mb5

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag behöver ingen 1.3L kastrull för den är alldeles för stort, men MSR-brännaren passar inte i den lilla 0.8L. Får leta efter en mellanstorlek, kanske 1L skulle vara bra. Nån som vet?
Trangia (27 serien) har exakt 1l kastruller: https://shop.trangia.se/sv/reservdelar/kittel-1l-yttre-non-stick.html och https://shop.trangia.se/sv/reservdelar/kittel-1l-inre-non-stick.html (finns också som HA, om du inte vill ha non-stick). De är något tunnare (dvs lättare :) ) än Primus, men fortfarande funkar bra att laga mat (typ gröt osv) utan att bränna den, åtminstone med spritkök, kan vara besvärligare med en högeffekt bensinbrännare kanske ... ingen aning. Passande locket är https://shop.trangia.se/sv/reservdelar/tundra-lock-mini.html, kanske funkar även stekpannelocket, men den har jag inte, så kan inte säga.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Trangia (27 serien) har exakt 1l kastruller: https://shop.trangia.se/sv/reservdelar/kittel-1l-yttre-non-stick.html och https://shop.trangia.se/sv/reservdelar/kittel-1l-inre-non-stick.html (finns också som HA, om du inte vill ha non-stick). De är något tunnare (dvs lättare :) ) än Primus, men fortfarande funkar bra att laga mat (typ gröt osv) utan att bränna den, åtminstone med spritkök, kan vara besvärligare med en högeffekt bensinbrännare kanske ... ingen aning. Passande locket är https://shop.trangia.se/sv/reservdelar/tundra-lock-mini.html, kanske funkar även stekpannelocket, men den har jag inte, så kan inte säga.
Har du samma kastruller Martin (dem är ju jättefina), trodde du hade lite större?
Tack för tipset, ska kolla när jag är hem igen :) Hoppas brännaren passar i en 1liter-kastrull ..

Yonna, förvärma med rödsprit! (alkylatbensin är dubbelt så dyr som vanlig bilbensin och säljs (i princip varje mack i sverige) bara i 5-litersdunk)
Jo, rödsprit ska jag försöka när jag är hem igen (den är slut just nu). 5-litersdunk är liiiiite för mycket att ta med för en cyklist på långresa. Och jag har ju ingen alls problem med vanligt bilbensin, det funkar ju jättefint. Det är bara att den 45sekunder förvärming sotar så därför sökar jag en annan lösning ..

Men vad ser jag nu 🧐 ... var är fatbiken?????
:)
Den är hemma och är lite .. dismantled .. vad heter det på svenska? Den ligger i några styck på golvet, typ ram, gaffel, styre, hjul. Jag väntade på en ny stjärnnöt eller vad den heter (den lilla sak i en gaffel) men Posten kunde som vanligt inte hitta mitt hus så jag cyklade istället till posten. Det går fortare (om man inte ta en stooor omväg typ 8dagar). Men vad jag saknar tjockisen, och det snöar också mycket nu .. skulle vara härligt med fatbiken!

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Tror också på spriten. Klassisk t-röd från Statoil har funkat bra. Finsk t-röd av okänt märke sotade mer. Min vän köpte t-röd i usa och den brann med 35 cm låga och sotade som f-n.

mb5

Aktiv medlem
Bikepacking
Har du samma kastruller Martin (dem är ju jättefina), trodde du hade lite större?
Tack för tipset, ska kolla när jag är hem igen :) Hoppas brännaren passar i en 1liter-kastrull ..
Jo, jag har båda två storlekar av trangia-setet, men jag tror du såg det mindre med. Så här ser den ut jämfört med Primus 1.4l kokkärl.
IMG_0692.JPG

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Jo, jag har båda två storlekar av trangia-setet, men jag tror du såg det mindre med. Så här ser den ut jämfört med Primus 1.4l kokkärl.
Visa bilaga 463912
Oj, den ser liten ut, nästan samma storlek som 0.8L Trangia. Tror inte att brännaren skulle passa :(
Kanske det är bättre att ha brännaren i sin MSR-påse, då kan kastrullen rymma nåt annat, typ mat/mugg/sked os. Det är kanske inte så dåligt idé :)
Tack för bilden och hjälp!

Sarvi

Medlem
Bikepacking
Vilken sött vackert kök! Och utan pump!
Jämför med MSRen jag har nu har den dock några nackdelar (iaf för mig): större, tyngre och kör bara på bensin. Men den ser vackrare ut, lite gammaldags och ändå inte. Tack för tipset!
Det är mindre än man tror, 10x13 cm gör att det passar bra inuti många moderna små kokkärl på runt 1 liter (varför inte ett i titan?). Men väger gör det ju onekligen.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Det är mindre än man tror, 10x13 cm gör att det passar bra inuti många moderna små kokkärl på runt 1 liter (varför inte ett i titan?). Men väger gör det ju onekligen.
Ja, det är inte alls stort, trodde den var större :)

Tror det går dåligt att laga mat i titan? Jag menar steka och sånt?

Sarvi

Medlem
Bikepacking
Ja, titan leder värme dåligt så det är lätt att det bränner fast om man har kulinariska ambitioner. Vattenkokning är det däremot utmärkt för.

mb5

Aktiv medlem
Bikepacking
Oj, den ser liten ut, nästan samma storlek som 0.8L Trangia.
Sant, verkar vara så. 14 komma något centimeter inre diameter, obefintlig skillnad.

Tror det går dåligt att laga mat i titan?
Jag har aldrig provat, men teoretiskt borde det stämma. Titan har ungefär tio gånger värre värmeledningsförmåga (per volym) än aluminium och dessutom dubbel så hög densitet. Borde funka ungefär lika dåligt som rostfri stål med samma vikt. Jag tror att aluminium med bra ytbehandling är bästa alternativet ... om du nu inte planerar använda kokkärl i självförsvar med. :-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer